Galstenen

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Galstenen

Berichtdoor jeepeecee » 20 mei 2012 08:18

Zijn er hier ook mensen die galstenen hebben/gehad? En hoe zijn die verwijderd?

Waarschijnlijk heb ik galstenen, Ik heb enorme pijn gehad en naar de hap geweest midden in de nacht met hemelvaart. Naar huis gestuurd met maagzuurremmer (hoe dom :x ) en de volgende avond nog maar weer een keer gebeld en toen pijnstillers gekregen (tramadol). Nou die hielpen wel, alleen word daar misselijk van, niet normaal.

Vrijdag naar eigen huisarts geweest en die zei gelijk, dat zijn galstenen. Dus nu maandag voor echo. Ik heb een beetje zitten googlen hoe dat opgelost word, galstenen. Maar daar word ik ook niet echt vrolijk van.
Afbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Galstenen

Berichtdoor LeChat » 20 mei 2012 09:57

Geen ervaring, maar lijkt me bijzonder naar, en frustrerend ook dat met de HAP. Heel veel sterkte!!!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Galstenen

Berichtdoor schaapje » 20 mei 2012 11:44

Ik heb de operatie ondergaan de galstenen zijn bij mij verwijderd, ik vond het wel tegenvallen de eerste dagen in het ziekenhuis, dacht echt, dit komt nooit meer goed.
Maar eenmaal thuis ging genezing heel snel en heb ik weinig last gehad.
Was ook blij van de pijn af te zijn, want ik had er veel te lang mee rond gelopen.
Heel veel sterkte toegewenst.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Galstenen

Berichtdoor mw » 20 mei 2012 19:02

Waarom is het dom dat je met een maagzuurremmer naar huis bent gestuurd? Maagzuur kan verschrikkelijke pijn geven, dus zo gek is het niet dat ze daaraan dachten. Voor jou is het helaas wel bijzonder vervelend. :|

Galstenen die klachten geven worden over het algemeen verwijderd d.m.v. een ERCP of een operatie.
Als je gaat googlen, lees dan niet alles. Lees alleen de sites van bijv. ziekenhuizen. Van patiëntenverhalen wordt je echt niet vrolijk.

ZOu je je pijn kunnen/willen omschrijven JPC?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Galstenen

Berichtdoor jeepeecee » 20 mei 2012 23:13

Pijn zit boven tussen mijn ribben , idd waar ergens de maag zit, dan onder mijn ribben en door naar achteren op mijn rug en onderkant schouderblad. En dan ook echt niet te harden die pijn. Nu gaat het inmiddels wel, maar las ook ergens dat het echt aanvallen zijn. Ik voel het nog steeds en doet ook nog behoorlijk zeer, maar ik lig niet meer krom. ( ik kon niet eens meer recht op staan)
Ook donkere urine, geen witte ontlasting ofzo ( wat een verhaal he ;) )
Maar goed morgen weten we meer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Galstenen

Berichtdoor Jannoek » 21 mei 2012 09:00

Vervelend! Ik heb ervaring ;-)
5,5 jaar geleden is mijn galblaas verwijderd. Ik had heel veel kolieken en ging echt door de grond van de pijn (die pijn ervaar ik nog steeds als meest heftige pijn die ik ooit heb meegemaakt tot nu toe 8-[ )
Ook een paar keer 's nachts naar de HAP geweest, maar bij mij dachten ze niet direct aan galstenen, omdat ik daar erg jong voor was.
Ik werd steeds naar huis gestuurd. Van de HA moest ik bloed laten prikken, toen waren m'n ontstekingswaardes verhoogd, maar de HA dacht dat dat van de koliekaanval kwam. Conclusie was toen dat ik doorgestuurd zou worden naar het ziekenhuis, om op de wachtlijst te worden geplaatst
Toen die zelfde nacht wéér een koliek had, werd ik weer naar de HAP gestuurd. Maar toen moest ik direct door naar t ziekenhuis. Daar moest ik toen blijven en werd ik direct de volgende ochtend geopereerd.
Mijn galblaas bleek verschrompeld en ontstoken en is verwijderd.
Dat hebben ze laparoscopisch gedaan, dus ik heb geen groot litteken, maar vier 'gaatjes'.
Ik moest 6 dagen in het ziekenhuis blijven, maar dat kwam door de onsteking, volgens mij mag je anders de volgende dag naar huis.
Ik vond het herstel wel heftig, en langer duren dan ik had verwacht. Ik ben zo'n 6 weken uit de running geweest.

Succes!

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Galstenen

Berichtdoor jeepeecee » 21 mei 2012 10:35

Dat is idd niet een leuke ervaring. Met weeen heb ik niet zo veel ervaring, alleen een weeenstorm, maar deze pijn vind ik net zo heftig zo niet heftiger.

vandaag uitslag gehad van bloedonderzoek, en alle waardes zijn flink verhoogd, en inmiddels zijn ook mijn ogen geel. dat is een raar gezicht :shock:
Afbeelding

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Galstenen

Berichtdoor mw » 21 mei 2012 10:38

Aiai, dat zal een flinke steen zijn die dwars zit. Straks wordt je nog een kanarie JPC :mrgreen:

Vandaag de echo toch? Hopelijk weet je snel meer!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Galstenen

Berichtdoor -Judith- » 21 mei 2012 12:19

Ik heb ook galstenen gehad, vorige week was 't 2 jaar geleden dat ik er aan geopereerd ben! Bij mij is 't ook via een kijk-operatie gegaan, dus net als Jannoek met 4 gaatjes. Je ziet ze bijna niet meer, alleen die midden onder de ribben is bij mij verschrompeld, ziet er vreemd uit ;-)

Ik was onder narcose, mocht evt als ik het echt wou, ook wel met ruggenprik, maar dat had ik zelf liever niet! Heb na de operatie vreselijk veel pijn in m'n schouders gehad (en daar schijnt geen pijnstiller tegen te helpen, vertelden ze mij) Die pijn werd veroorzaakt omdat je buik tijdens de operatie helemaal word opgeblazen, en dat geeft zo'n druk op je schouders, maar goed...Ik ben 's middags om 1 uur geopereerd, en om uur of 3 was ik weer echt goed bij, 's avonds de pijnstilling via infuus al gehalveerd, dat was prima te doen, voor de nacht nog een extra pijnstiller, en de volgende ochtend is alles via het infuus gestopt, en ben ik verder gegaan op 4x2 pcm. Tegen de middag ben ik voor het eerst weer uit bed gegaan, en vanaf toen voelde ik me ook een stuk beter
's Avonds mocht ik toen al weer mee naar huis, dat was echt geweldig! Viel me alleen tegen hoe langzaam het verdere herstel ging!
Bij mij is er wat 'geknapt' in de buik, daardoor moest ik 8-10 weken rustig aan doen i.p.v. 6 weken!

En verder...Ja, de pijn is afschuwelijk! Heb heel lang nog gehad dat ik bang werd zodra ik weer buikpijn kreeg, maar dat was ook omdat het bij mij korte, (10 minunten ongeveer) hele heftige aanvallen waren, tegen als ik bij de dokter was, was het weer over...Eerste huisarts schoof het bij mij op darmkrampen, en de 2e had gelijk door dat het galstenen waren.
En oh ja, mij vertelden ze na de operatie, dat als je zulke korte, heftige aanvallen hebt, het wel eens wil helpen om te gaan springen, dan schiet de steen weer los, want de pijn schijnt te worden veroorzaakt door dat er een steen vast zit in 1 van de galwegen. Maar ik had 13 'kiezelsteentjes', dus met éen grote steen zal het vast niet helpen, maar dat weet ik niet, 't is misschien wel het proberen waard ;-)

En wat galsteen-aanvallen 'opwekt', zijn: koffie, koolsoorten, chocolade, vet eten, maar dat is per persoon verschillend, bij mij waren dat de boosdoeners, ik moest echt niet beginnen aan 2/3 handjes chips, nadat ik een gebakje op had gegeten want dan kon ik verwachten dat ik daarna gek werd van de pijn!

En zoals MW zegt, lees de verhale op internet niet, en ga ook geen filmpjes van operatie skijken ofzo, bewaar dat lekker voor als je al geopereerd bent ;-) Als je het echt nodig vind en wil weten, ik ben toen wel zo dom geweest, en brrrr wat voor verhalen je dan leest :O

JPC, heel veel sterkte, en hopelijk ben je gauw van die pijn af!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Galstenen

Berichtdoor Jannoek » 21 mei 2012 14:18

o ja, inderdaad. die pijn van dat gas in je lijf. Wat een drama was dat! Maar toch was ik het al weer vergeten ;-)

Inderdaad; vet en gekruid eten wekt kolieken op, dus kijk daar mee uit. Ik had het ook als ik verse sinaasappelsap dronk bijvoorbeeld...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Galstenen

Berichtdoor ajl » 21 mei 2012 14:21

LeChat schreef:Geen ervaring, maar lijkt me bijzonder naar, en frustrerend ook dat met de HAP. Heel veel sterkte!!!

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Galstenen

Berichtdoor jeepeecee » 21 mei 2012 14:27

Nou net voor echo geweest en het zijn idd galstenen, dus morgen de huisarts bellen over hoe nu verder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Galstenen

Berichtdoor LauraC » 21 mei 2012 14:55

Bah meid, wat enorm vervelend en pijnlijk! Veel sterkte voor de komende tijd en ik hoop dat je snel weer helemaal fit bent.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Galstenen

Berichtdoor Jannoek » 21 mei 2012 15:34

Bah, balen! Sterkte, ik hoop dat ze er snel iets aan kunnen doen en dat je dan van de pijnaanvallen af bent!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Galstenen

Berichtdoor lekkerbek » 21 mei 2012 18:57

Mijn galblaas is zo'n vier jaar geleden ook verwijderd. Er is mij verteld dat galstenen niet verwijderd kunnen worden, maar dat dan de gehele galblaas verwijderd moet worden. Dit wordt zoals al gezegd via een kijkoperatie gedaan. Niet leuk, maar het is echt wel te doen.
Sterkte!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten