Mannen en koken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 11:47

Wij zijn ook steeds minder vlees gaan eten. Minder vaak ook. Minstens 2 vleesloze dagen per week. In het westen sterft niemand van te weinig (dierlijke) eiwitten. En als je bij de lunch al een boterham met kaas en een boterham met vleeswaar hebt gegeten, zit je al bijna aan je dagelijkse hoeveelheid.
Ik vind het een uitdaging om een leuke maaltijd te bereiden met zo weinig mogelijk vlees.
Ik ben (nog) niet zo enthousiast over de vleesvervangers. Dat gaat snel vervelen. En het mondgevoel is niet prettig. :(

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mannen en koken

Berichtdoor meribel » 12 mar 2012 11:50

schelpje3 schreef:Wij zijn ook steeds minder vlees gaan eten. Minder vaak ook. Minstens 2 vleesloze dagen per week. In het westen sterft niemand van te weinig (dierlijke) eiwitten. En als je bij de lunch al een boterham met kaas en een boterham met vleeswaar hebt gegeten, zit je al bijna aan je dagelijkse hoeveelheid.
Ik vind het een uitdaging om een leuke maaltijd te bereiden met zo weinig mogelijk vlees.
Ik ben (nog) niet zo enthousiast over de vleesvervangers. Dat gaat snel vervelen. En het mondgevoel is niet prettig. :(


hier is dat hetzelfde, maar ik merk dat ik toch wel vaak weer naar dezelfde vleesloze gerechten ga,

wat doe jij als vleesloze maaltijd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 11:57

meribel schreef:
hier is dat hetzelfde, maar ik merk dat ik toch wel vaak weer naar dezelfde vleesloze gerechten ga,

wat doe jij als vleesloze maaltijd?

Ik verwerk bijv. blokjes kaas in het gerecht, of ik maak een eiergerecht (frittata bijv) Je kunt in een salade gekookt ei of kleine visjes (sardientjes) verwerken.
Als ik pannenkoeken maak, serveer ik vooraf een groentensoepje, waar geen vlees in verwerkt is.
Helaas zijn ze hier niet dol op peulvruchten, dus af en toe ik maak ik voor mezelf een captain's dinner.
Kapucijners met van alles erbij, maar geen spek!
En een halve biefstuk is net zo lekker als een hele :wink:
Het was eigenlijk een rare gewoonte geworden, om per persoon een hele schnitzel of 2 ons runderlapje te nemen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mannen en koken

Berichtdoor meribel » 12 mar 2012 12:46

ja lastig is hier ivm allergie geen noten en vis.
ik zoek nog steeds een goed recept om van bruine bonen een lekkere burger te maken, maar nog niet gevonden
ik heb sommige vega hamburgers die ik erg lekker vind, meerdere vega vleesvervangers vind ik lekker maar die zijn echt zo ongelooflijk duur ( dan is vlees goedkoper, en dat is wel eens frustrerend )
wat ik ook graag doe ik groentesticks van iglo, vind ik zelf lekker. Een kaassoufle of
maar een klein beetje vlees. bijv. aardappels en witlof met ham kaas uit de oven, daar doe ik niet nog een derde ding bij, of stamppot rauwe andijvie met spekjes. zitten al spekjes door dus dan eten we gewoon dat, daar doe ik niet nóg eens vlees bij.

van die pannekoeken met groentesoep vooraf doe ik exact hetzelfde :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mannen en koken

Berichtdoor meribel » 12 mar 2012 12:53

meribel schreef:ja lastig is hier ivm allergie geen noten en vis.
ik zoek nog steeds een goed recept om van bruine bonen een lekkere burger te maken, maar nog niet gevonden
ik heb sommige vega hamburgers die ik erg lekker vind, meerdere vega vleesvervangers vind ik lekker maar die zijn echt zo ongelooflijk duur ( dan is vlees goedkoper, en dat is wel eens frustrerend )
wat ik ook graag doe ik groentesticks van iglo, vind ik zelf lekker. Een kaassoufle of
maar een klein beetje vlees. bijv. aardappels en witlof met ham kaas uit de oven, daar doe ik niet nog een derde ding bij, of stamppot rauwe andijvie met spekjes. zitten al spekjes door dus dan eten we gewoon dat, daar doe ik niet nóg eens vlees bij.
oja, en als we spinazie eten dat altijd met een gekookt eitje, en niet ook nog eens vlees

van die pannekoeken met groentesoep vooraf doe ik exact hetzelfde :)

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Mannen en koken

Berichtdoor RogierV » 12 mar 2012 13:27

Wel lekker, maar ik heb gemerkt dat je met bijzonder weinig vlees prima toe kan. Zeker in perioden dat ik wat meer op mijn gewicht let, eet ik vaak maar een onsje vlees per dag, en ook dagen vegetarisch. Je hebt al snel de neiging om de porties steeds groter te laten worden, en voor je het weet lig er inderdaad 3 ons of meer vlees op je bord.

Dat is dan wel weer lastig als je alleen bent, want vlees in kleine porties kopen kan haast niet meer - tenzij je apart naar de slager gaat. Invriezen is natuurlijk makkelijk genoeg, maar als je een kilo van iets koopt omdat het een aanbieding is, is het makkelijker daar wat meer in 1 keer van te bakken dan anders.


Ik let er ook steeds vaker op.
Denk dat ik nog zo een 2-3x maal in de week bij het avondmaal een stukkie vlees nuttig. Voor de rest niet meer.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 13:39

meribel schreef:ja lastig is hier ivm allergie geen noten en vis.
ik zoek nog steeds een goed recept om van bruine bonen een lekkere burger te maken, maar nog niet gevonden
ik heb sommige vega hamburgers die ik erg lekker vind, meerdere vega vleesvervangers vind ik lekker maar die zijn echt zo ongelooflijk duur ( dan is vlees goedkoper, en dat is wel eens frustrerend )
wat ik ook graag doe ik groentesticks van iglo, vind ik zelf lekker. Een kaassoufle of
maar een klein beetje vlees. bijv. aardappels en witlof met ham kaas uit de oven, daar doe ik niet nog een derde ding bij, of stamppot rauwe andijvie met spekjes. zitten al spekjes door dus dan eten we gewoon dat, daar doe ik niet nóg eens vlees bij.

van die pannekoeken met groentesoep vooraf doe ik exact hetzelfde :)

Daar heb ik ook mee te kampen, ik mag alleen zalm en kabeljauw. :cry:
Noten, pinda's en amandelen zijn ook taboe.
Dus dat betekent ieder etiket lezen, zeker die van de vleesvervangers!
Wat bijv. ook lekker is, als je een witlofsalade maakt, daar blokjes van een dik gesneden plak kipfilet (vleeswaar) door heen doen. Ik ben niet zo voor ham, vandaar dat ik dit een keer geprobeerd heb en met succes :D

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Jozo » 12 mar 2012 22:57

Ik heb flink zitten grinniken toen ik de openingspost las :lol:
De tijden zijn in de tussentijd flink veranderd, mannen doen net zo hard mee in het huishouden. :roll:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Spons » 27 mar 2012 21:25

juffiejuf schreef:Hier ook gewoon een man die bijna elke dag kookt. Zelf heb ik het ook nooit leuk gevonden om te koken en als ze man het wel leuk vindt.... ideaal! Toch geloof ik wel dat er nog steeds mannen zijn die niet kunnen koken


net zoals er vrouwen zijn die niet kunnen koken, en tenslotte .. de meeste beroemde koks zijn mannen, en uiteraard ook wel vrouwen maar die zijn zwaar in de minderheid :)

maar het idee achter het artikel is zwaar achterhaald hoor , krijg het idee van ... de baby's komen van de ooievaar af... verhaal..

meestal kookt de vrouw , maar ik kan het wel, vindt het leuk en als ik wil koken meestal uitgebreid een rijst tafel is erg leuk om te doen :) of Schnitzels..

Maar goed als je in een goed rechtskerkelijk gezin zoekt, met 5 kinderen, vrouw alleen een rok aan ...:P oh nee de vrouw was uit beeld he door omstandigheden.... eh sorry ...
:-oo

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Sophie77 » 27 mar 2012 21:36

Ik voel me aangesproken, Spons :wink:! Je omschrijving van ons gezin klopt nl. (op een kind te weinig na dan :mrgreen: ) maar ik heb er geen problemen mee zoals het bij ons gaat hoor! Manlief werkt fulltime, daar hebben we samen voor gekozen. Ik help met de boekhouding van ons bedrijf, ben er voor de kinderen en ja, ik kook 9 van de 10 keer. In de vakantie en regelmatig op zondag kookt manlief vooral; voor hem is het dan ontspanning en ik heb ook lekker vrij!

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Targetses » 27 mar 2012 22:04

Al eerder melde ik dat ik altijd als huisman voor het eten zorgt. Maar ook voor het ontbijt. Elke morgen bak ik voor ons een paar broodjes af terwijl de koffie doorloopt. Moet er een lunchpakketje mee, wat zelden gebeurd, maak ik het ook.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Lalage » 28 mar 2012 07:36

Ik wil geen roet in het eten gooien hoor, maar kaas is niet zo'n handige vleesvervanger. Het komt nog steeds van dieren en is ook belastend voor het milieu. Ik vind het ook lastig, maar probeer om ook minder zuivel te gebruiken. Melk en yoghurt kan je vervangen door sojaproducten, al zijn die wel een stuk duurder.

Albert Heijn heeft een heleboel lekkere vleesvervangers. Ik koop ze vaak in de aanbieding en doe ze dan in de vriezer. De hamburgers en de gekruide tofureepjes zijn hier favoriet. Als je van een lekkere bite houdt is quorn erg lekker, maar dat hebben ze tegenwoordig juist niet meer bij AH. Andere supermarkten hebben 't wel. En laat ik falafel niet vergeten! Dat moet je ook niet bij AH halen maar bij Jumbo bijvoorbeeld. Erg lekker in een pitabroodje met een flinke salade en/of couscous erbij.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Mannen en koken

Berichtdoor juffiejuf » 28 mar 2012 08:25

@ sophie77; kan me goed voorstellen dat als je man fulltime werkt en jij thuis bent dat je dan zelf 9 van de 10 keer kookt. Hangt ook gewoon af van wie werkt lijkt me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Mannen en koken

Berichtdoor ajl » 28 mar 2012 19:43

Lalage schreef:Ik wil geen roet in het eten gooien hoor, maar kaas is niet zo'n handige vleesvervanger. Het komt nog steeds van dieren en is ook belastend voor het milieu. Ik vind het ook lastig, maar probeer om ook minder zuivel te gebruiken. Melk en yoghurt kan je vervangen door sojaproducten, al zijn die wel een stuk duurder.

Albert Heijn heeft een heleboel lekkere vleesvervangers. Ik koop ze vaak in de aanbieding en doe ze dan in de vriezer. De hamburgers en de gekruide tofureepjes zijn hier favoriet. Als je van een lekkere bite houdt is quorn erg lekker, maar dat hebben ze tegenwoordig juist niet meer bij AH. Andere supermarkten hebben 't wel. En laat ik falafel niet vergeten! Dat moet je ook niet bij AH halen maar bij Jumbo bijvoorbeeld. Erg lekker in een pitabroodje met een flinke salade en/of couscous erbij.


Ik heb juist heel veel moeite met het gebruiken van sojaprodukten. Ik heb een tijdje terug juist een rapportage gezien dat voor de produktie en de toenemende vraag van soja enorm veel regenwouden gekapt worden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2012 20:32

ajl schreef:Ik heb juist heel veel moeite met het gebruiken van sojaprodukten. Ik heb een tijdje terug juist een rapportage gezien dat voor de produktie en de toenemende vraag van soja enorm veel regenwouden gekapt worden.


Tja, je moet natuurlijk wel bewust zijn, maar als je goed zoekt, vind je bij alles wel iets: dierenleed, zware metalen, regenwoudkap, uitbuiting van lokale boeren. Het is dus altijd een kwestie van afwegen, aangezien je niet kunt stoppen met eten en eigen kippen houden is ook niet iedereen gegeven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten

cron