Mannen en koken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Mannen en koken

Berichtdoor LauraC » 07 mar 2012 17:10

schelpje3 schreef:Wel opmerkelijk, de meeste topkoks zijn man!

Omdat mannen niet om 19.00 uur thuis hoeven te zijn om de kinderen op bed te leggen :mrgreen: Topkok zijn is enorm zwaar werk en vrouwen kunnen dat vaak niet combineren met een gezin ;)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 07 mar 2012 20:16

Targetses schreef:Mijn zoon van 33 heeft als hobby koken en braden.

Zo komt ie altijd op tweede kerstdag bij ons voor 6 personen een 5 gangenmaaltijd maken naar eigen inzicht.

Het schoonmaken van de keuken doen wij dan weer.


Lekker hoor, inderdaad ieder zo zijn vak. :wink:

Als ik naar "wie is de chef" kijk dan zijn er ook vrouwen chefkok hoor.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Mannen en koken

Berichtdoor RogierV » 08 mar 2012 09:21

Als ik naar "wie is de chef" kijk dan zijn er ook vrouwen chefkok hoor.


Ze zijn ook uitstekende koks, alleen ga maar eens met een aantal van die gekken tussen 4 witte muren staan de hele dag(koks) de meeste vrouwen zijn dat na een week al beu. Een ieder die in een keuken heeft gewerkt snapt denk k wel wat ik bedoel. :D

Ook is het echt beestachtig hard werken af en toe, had ik me ook in vergist. Moeder en topkok zijn lijkt mij onmogelijk.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2012 12:12

Mortlach schreef:
Rijst, dat maak ik wel eens, maar eigenlijk weet ik niet waarom. 2 borden rijst en een uur later heb ik alweer honger. Meestal is het volkoren-penne, dat vult tenminste.

Om onbegrijpelijke reden is kip hier duurder dan biefstuk of lamsvlees. Het duurde echt even totdat dat tot me doordrong. En dan eet ik toch liever biefstuk :-)

Zelf hamburgers maken is trouwens ook erg lekker, maar niet voor elke dag en voor een gezin is het misschien ook lastig. Maar serieus, ik maak hamburgers die mensen soms niet eens op kunnen. Ik was een paar jaar geleden bij een vriend in Nederland voor oud en nieuw en we zouden hamburgers maken. En die maat dus 'o, moet daar niet wat bij? Aardappelschijfjes of zo? Nee, echt niet... Hij kocht ze toch... en zat aan het eind met een halve hamburger over :-)

Het is trouwens wel erg leuk als je hoort dat vrienden die bij je hebben gegeten een paar dagen later hetzelfde gerecht proberen na te maken.

Goede tip trouwens om een man aan het koken te krijgen: kookboeken zijn leuk, maar een goed koksmes is nog beter. Zo'n Zwitsers of Japans mes waar uit de speciaalzaak. Een rib uit je lijf, maar jarenlang snijd-genot. Niets is vervelender dan dingen moeten snijden met van die botte fruitmesjes. (nou ja, een breinaald door je hand duwen is vervelender, maar je begrijpt wat ik bedoel.)

Dan zou je zilvervliesrijst kunnen nemen, ik vind dat niet lekker, maar het is zeker zwaarder verteerbaar.
En soepen kun je natuurlijk ook vullen zoals je wilt, als je een kippensoep maakt (zoveel kip heb jij toch niet nodig voor 1 persoon :wink: ) dan kun je daar bijv. wat bami in doen en allerlei groentjes natuurlijk.
Als je zo vaak penne eet, is dat wel vrij eenzijdig denk ik. Want in aardappelen zitten veel vezels, meer dan in pasta, en vit C, wat in pasta ook niet zit. In pasta zit eigenlijk alleen koolhydraten, die krijgen we voldoende binnen.
Maak je nooit wraps of taco's?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2012 12:16

LauraC schreef:Omdat mannen niet om 19.00 uur thuis hoeven te zijn om de kinderen op bed te leggen :mrgreen: Topkok zijn is enorm zwaar werk en vrouwen kunnen dat vaak niet combineren met een gezin ;)

Zo'n baan is zeker moeilijk te combineren met kinderen.
Las wel eens een interview met Therese en Jonnie Boer, zij eten om 5 uur met de kinderen om daarna aan het werk te gaan. Ze doen hun best, maar echt leuk is dat niet voor die kinderen, altijd ouders weg savonds.

Maar de absolute wereldtop wordt toch echt gedomineerd door mannen. (niveau Paul Bocuse bijv.)
Echter... de vrouwen zijn in opkomst.

http://www.meesterkoks.nl/index.php?id=8

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Mannen en koken

Berichtdoor RogierV » 08 mar 2012 14:26

Als je zo vaak penne eet, is dat wel vrij eenzijdig denk ik. Want in aardappelen zitten veel vezels, meer dan in pasta, en vit C, wat in pasta ook niet zit. In pasta zit eigenlijk alleen koolhydraten, die krijgen we voldoende binnen.
Maak je nooit wraps of taco's?



Zodra je aardappels gekookt of anderszins verwarmd heb kan ik je verzekeren dat er geen noemenswaardige hoeveelheid vitaminen meer inzit.
Dit geld voor alle groenten, koken=weg vitaminen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2012 14:58

RogierV schreef:

Zodra je aardappels gekookt of anderszins verwarmd heb kan ik je verzekeren dat er geen noemenswaardige hoeveelheid vitaminen meer inzit.
Dit geld voor alle groenten, koken=weg vitaminen.


Dat misverstand zal ik even voor je uit de weg ruimen :wink:

Maar groente bevat ook bioactieve stoffen die een belangrijke rol in ons lichaam spelen en alleen uit groente kunnen worden gehaald. Bovendien bevat groente ook voedingsvezels. In die zin zijn vitaminepilletjes, als vervanging van groente, dus niet afdoende. Een wijdverbreid misverstand is ook dat rauwe groente meer vitamine bevat dan gekookte groente. Los van het feit dat de voedingswaarde van verse groente drastisch afneemt wanneer het langer bewaard wordt, bevat gekookte groente vitamine in een vorm die door het lichaam gemakkelijker wordt opgenomen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 08 mar 2012 22:00

Alsof de verpleging wel makkelijk is te combineren met een gezin.
Ik heb jaren nachtdiensten gedraaid om overdag thuis te zijn bij de kindertjes, nou dat viel niet altijd mee.
Al wil ik het" kokzijn"niet onderschatten, daarom wordt men graag na verloop van tijd docent.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Mannen en koken

Berichtdoor coupe soleil » 08 mar 2012 22:03

Wat wordt de volgende GG-rubriek? Vrouwen en kleppen stellen? Mannen en jurken naaien? Vrouwen en sigaren roken?

Vrij onzinnig. Laat ieder doen wat hij/zij leuk vindt.

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Africa » 09 mar 2012 14:12

De GG gaat wel heerlijk in op de stereotype genderrollen. Hoezo mannen en niet koken?
Net alsof wij vrouwen geen bout van een moer kunnen onderscheiden en alleen maar in de keuken staan terwijl de mannen alle klusjes in huis doen. Ik ken heel wat mannen die beter kunnen koken dan sommige vrouwen. :)
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Mannen en koken

Berichtdoor jaccootje85 » 09 mar 2012 22:59

Mijn man heeft leren koken in dienst. Hij vindt het een noodzakelijk kwaad, dus zal hij het thuis niet snel doen. Hij maakt af en toe wel wat lekkers klaar, maar dat zijn geen 5gangen maaltijden :lol:
Szent az Úr

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Mannen en koken

Berichtdoor RogierV » 11 mar 2012 16:34

Een wijdverbreid misverstand is ook dat rauwe groente meer vitamine bevat dan gekookte groente. Los van het feit dat de voedingswaarde van verse groente drastisch afneemt wanneer het langer bewaard wordt, bevat gekookte groente vitamine in een vorm die door het lichaam gemakkelijker wordt opgenomen.


De vezels blijven ook zeker bewaard, dan moet je wel ff doorkoken wil je die kapot hebben.
Echter de vitamines denatureren wel zeker, ze vallen dan uit mekaar in hun bouwstoffen.
Waardoor je lichaam weer energie moet steken in het assembleren van die vitamines.
Overigens is de hele Homini familie (mensen en mensapen) niet in staat vit c te sythetiseren, die MOET je geheel binnen krijgen.

Vitaminepilletjes zijn natuurlijk niet de bedoeling, maar hebben het voordeel(net als rauwe groente) dat ze veel efficienter hergebruikt worden.
En aardappels het liefts lekekr met schileltje bakken of poffen net onder het huidje zitten de meeste pitamientjes.
Hop fikse klodder zure room erop wat bieslook! hmmm
Dan natuurlijke een halve dode koe erbij fftjes aangezet in de roomboter.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2012 01:14

RogierV schreef:Dan natuurlijke een halve dode koe erbij fftjes aangezet in de roomboter.


Wel lekker, maar ik heb gemerkt dat je met bijzonder weinig vlees prima toe kan. Zeker in perioden dat ik wat meer op mijn gewicht let, eet ik vaak maar een onsje vlees per dag, en ook dagen vegetarisch. Je hebt al snel de neiging om de porties steeds groter te laten worden, en voor je het weet lig er inderdaad 3 ons of meer vlees op je bord.

Dat is dan wel weer lastig als je alleen bent, want vlees in kleine porties kopen kan haast niet meer - tenzij je apart naar de slager gaat. Invriezen is natuurlijk makkelijk genoeg, maar als je een kilo van iets koopt omdat het een aanbieding is, is het makkelijker daar wat meer in 1 keer van te bakken dan anders.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 09:09

Nou dat is zeker waar, wij zijn ook gaandeweg wat ruimer vlees gaan eten.
Was het vroeger een balletje gehakt dan zijn er er nu 2 geworden.

Nu ben ik bezig vanwege de klachten van Jicht van mijn man om alleen rundvlees te eten.
En ik merk dat ik veel bewuster een stukje vlees koop en niet die kilo pakken maar grijp.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Mannen en koken

Berichtdoor LeChat » 12 mar 2012 10:54

Bij ons ligt (zelfs/ook) in de supermarkt vlees in kleine verpakkingen (1 kipfilet, 200 gr gehakt) en kun je aan de slager (in de supermarkt dus) ook vragen of je een kleinere hoeveelheid kan krijgen. Hier hoef je dus niet persé naar de slagerij (winkel).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten