Mannen en koken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Mannen en koken

Berichtdoor 654321 » 06 mar 2012 17:35

Nou, mijn manlief heeft echt nog nooit gekookt hoor... :) ! Kijk op hoeveel mannen dat dus wel doen. (Mijn vader heeft ook nog nooit een eitje gebakken en mijn schoonvader als helemáál niet).
Hij hoeft dat van mij ook echt niet; hij werkt hele dagen en ik ben bijna de hele week thuis. Als hij thuis is hoeft hij van mij echt niet nog wat in huis te doen. Vinden het wel belangrijk dat hij dan nog even tijd met de kids doorbrengt.
Als ik late dienst heb zet ik netjes bordjes met eten klaar en als ik ziek ben (zeldzaam) kookt moeders of schoonmoeders wel mee. Of ik heb nog wat in de diepvries.
Ik kook ook regelmatig voor mensen mee en breng dit dan even langs.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 18:12

Op jezelf wonen, dan leer je wel koken. Die pizza's ben je namelijk op een gegeven moment wel beu en dan moet je wel.

Ja, ik maak meestal pasta met zelfgemaakte tomatensaus (want lekkerder dan uit een potje) met groenten (paprika, courgette, je kent het wel) en tonijn. Ik kook meestal genoeg voor 3 dagen, precies lang genoeg om het niet erg te vinden hetzelfde te eten.

Verder is een soepje ook zo gemaakt. (water, aardappel, wortel, ui, rode linzen, knoflook, blikje tomatenpuree, uur laten zachtjes koken, staafmixer erin, klaar!), of pannekoeken is ook zo lastig niet.

En mijn gehaktballen zijn ook niet te versmaden - wel weer met pasta en tomatensaus. :-)

Het is ook een kwestie van zo nu en dan een keer wat uitproberen. Zo lang je geen gekookte aardappels, groente en een stukje vlees verwacht, is het bij mij goed eten hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 22:07

Evelien schreef:Afbeelding


Wat leuk dit boek lag bij de 2e hands winkel dus heb ik die aan mijn schoonzoon gegeven, omdat ze een nieuwe keuken hebben.
Leuk boekje

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 22:09

Het is ook een kwestie van zo nu en dan een keer wat uitproberen. Zo lang je geen gekookte aardappels, groente en een stukje vlees verwacht, is het bij mij goed eten hoor.


Zo is het, het klinkt allemaal heel lekker, mag ik een keer komen eten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 22:14

Mortlach schreef:Op jezelf wonen, dan leer je wel koken. Die pizza's ben je namelijk op een gegeven moment wel beu en dan moet je wel.

Ja, ik maak meestal pasta met zelfgemaakte tomatensaus (want lekkerder dan uit een potje) met groenten (paprika, courgette, je kent het wel) en tonijn. Ik kook meestal genoeg voor 3 dagen, precies lang genoeg om het niet erg te vinden hetzelfde te eten.

Verder is een soepje ook zo gemaakt. (water, aardappel, wortel, ui, rode linzen, knoflook, blikje tomatenpuree, uur laten zachtjes koken, staafmixer erin, klaar!), of pannekoeken is ook zo lastig niet.

En mijn gehaktballen zijn ook niet te versmaden - wel weer met pasta en tomatensaus. :-)

Het is ook een kwestie van zo nu en dan een keer wat uitproberen. Zo lang je geen gekookte aardappels, groente en een stukje vlees verwacht, is het bij mij goed eten hoor.

En rijst, met een kipfileetje bijv?
Of aardappeltjes uit de oven.
Of een gepofte aardappel.
En in soepjes is eindeloos te variëren :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 22:34

Wilsophie schreef:Zo is het, het klinkt allemaal heel lekker, mag ik een keer komen eten?


Ja hoor, Aer lingus vliegt 2 keer per dag op Amsterdam-Cork. Niet duur ook. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Mannen en koken

Berichtdoor LauraC » 06 mar 2012 22:37

Vraag me af of het bij sommige mannen meer een 'niet willen' dan een 'niet kunnen' is ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 22:46

schelpje3 schreef:En rijst, met een kipfileetje bijv?
Of aardappeltjes uit de oven.
Of een gepofte aardappel.
En in soepjes is eindeloos te variëren :D


Rijst, dat maak ik wel eens, maar eigenlijk weet ik niet waarom. 2 borden rijst en een uur later heb ik alweer honger. Meestal is het volkoren-penne, dat vult tenminste.

Om onbegrijpelijke reden is kip hier duurder dan biefstuk of lamsvlees. Het duurde echt even totdat dat tot me doordrong. En dan eet ik toch liever biefstuk :-)

Zelf hamburgers maken is trouwens ook erg lekker, maar niet voor elke dag en voor een gezin is het misschien ook lastig. Maar serieus, ik maak hamburgers die mensen soms niet eens op kunnen. Ik was een paar jaar geleden bij een vriend in Nederland voor oud en nieuw en we zouden hamburgers maken. En die maat dus 'o, moet daar niet wat bij? Aardappelschijfjes of zo? Nee, echt niet... Hij kocht ze toch... en zat aan het eind met een halve hamburger over :-)

Het is trouwens wel erg leuk als je hoort dat vrienden die bij je hebben gegeten een paar dagen later hetzelfde gerecht proberen na te maken.

Goede tip trouwens om een man aan het koken te krijgen: kookboeken zijn leuk, maar een goed koksmes is nog beter. Zo'n Zwitsers of Japans mes waar uit de speciaalzaak. Een rib uit je lijf, maar jarenlang snijd-genot. Niets is vervelender dan dingen moeten snijden met van die botte fruitmesjes. (nou ja, een breinaald door je hand duwen is vervelender, maar je begrijpt wat ik bedoel.)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 22:52

LauraC schreef:Vraag me af of het bij sommige mannen meer een 'niet willen' dan een 'niet kunnen' is ;)


Nou ja, ik kan me toch best voorstellen als je nooit een keuken van binnen hebt gezien, dat je bepaalde dingen toch niet weet. Ik heb toch ook behoorlijke blunders gemaakt in het leerproces, zoals niet het etiket lezen van het flesje Hoy Sin saus (1 theelepel in 1,5 liter water, dus niet het hele flesje onverdund bij je vlees gooien)

Maar verder is het relatief. Ik kan best goed koken omdat A) ik lekker vind wat ik maak, b) Gasten het over het algemeen prima waarderen, C) ik meer groente eet dan ooit en D) ik net genoeg gerechten ken om af te wisselen.

Maar vraag me niet om een taart te bakken of zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 23:08

Messen zijn zeker belangrijk, ik heb idd onlangs een mooie set in Zwitserland gekocht een twee tal mooie snelkookpannen, bij de fabriek in Kuhn.
Mooi in Ierland koken. Jammie!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Cathy » 07 mar 2012 09:28

Het gaat hier over mannen die al dan niet koken maar waar zijn de zoons? Moet je daar niet beginnen?
Die van mij kunnen koken. De jongste is nu bezig met dat leerproces en kookt elke donderdag. Hij moet zelf nadenken over wat er gegeten wordt en boodschappen doen. Hij krijgt hooguit wat aanwijzingen.
En paps en mams vinden alles heeeeeerlijk! 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Wilsophie » 07 mar 2012 10:03

Leuk is dat hè, ik heb wel schoonzoons en aan de één heb ik dat leuke boekje gegeven en de ander is chef-kok en mijn dochters hebben 2 rechterhanden, dat zit wel goed.
En de kleindochters kunnen taarten maken en muffins enz...
De kleinzoons zijn nog te klein.
Als vroeger mijn dochters met vriendjes thuiskwamen merkte je snel genoeg of ze hun handjes hebben leren laten wapperen. ( zo 3 werkwoorden achter elkaar)

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Targetses » 07 mar 2012 14:38

Mijn zoon van 33 heeft als hobby koken en braden.

Zo komt ie altijd op tweede kerstdag bij ons voor 6 personen een 5 gangenmaaltijd maken naar eigen inzicht.

Het schoonmaken van de keuken doen wij dan weer.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2012 14:43

Targetses schreef:Mijn zoon van 33 heeft als hobby koken en braden.

Zo komt ie altijd op tweede kerstdag bij ons voor 6 personen een 5 gangenmaaltijd maken naar eigen inzicht.

Het schoonmaken van de keuken doen wij dan weer.

Dat is dan jouw hobby? :mrgreen:
Wel opmerkelijk, de meeste topkoks zijn man!

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Targetses » 07 mar 2012 14:47

Mannen hebben over het algemeen minder faalangst.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 62 gasten