De (medische) zin van besnijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 13:55

Afsplitsing uit: viewtopic.php?f=1&t=24978
Optimatus schreef:Kunnen we wellicht ook een verbod op het ritueel verminken van genitaliën van kinderen tegemoet zien?


=============================================================================
elbert schreef:Als ze toch bezig zijn, waarom niet een algeheel verbod op godsdienst? #-o
Overigens is de besnijdenis van jongetjes geen rituele verminking, dat hoor je te weten. Sterker nog, het is aangetoond dat het besnijden van jongetjes de kans op kanker aan de geslachtsorganen (man en vrouw!) vermindert.


Zo ken ik er nog wel vijf. Als je iets weghaalt, krijg je daar geen kanker. Logisch.
Je duwt toch ook geen piercing door de oren van een baby? Waarom dan wel stukken weghalen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8818
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor elbert » 13 apr 2011 14:11

Optimatus schreef:
elbert schreef:Als ze toch bezig zijn, waarom niet een algeheel verbod op godsdienst? #-o
Overigens is de besnijdenis van jongetjes geen rituele verminking, dat hoor je te weten. Sterker nog, het is aangetoond dat het besnijden van jongetjes de kans op kanker aan de geslachtsorganen (man en vrouw!) vermindert.

Zo ken ik er nog wel vijf. Als je iets weghaalt, krijg je daar geen kanker. Logisch.
Je duwt toch ook geen piercing door de oren van een baby? Waarom dan wel stukken weghalen?
Omdat de piercing geen enkel medisch nut heeft.
Voor een besnijdenis ligt dat anders. Volgens wikipedia kan een besnijdenis van jongetjes nuttig zijn voor het volgende:
- betere hygiëne
- kleinere kans op urineweginfecties
- kleinere kans op kanker
- kleinere kans op HIV besmetting en andere soa's
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 14:21

Jaja, zo zou ritueel slachten ook beter zijn voor de gezondheid.
Misschien in de woestijn, maar in Nederland niet.

In Nederland geldt dat men niet zomaar stukken lichaam weg mag nemen zonder toestemming van het slachtoffer.\

Inzake bio-industrie: daar ben ik (ook als christen) op tegen. In elk geval tegen de huidige praktijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 15:06

Precies. Het is niet meer nodig. Zoals de doop de besnijdenis vervangen heeft (en wij, christenen, Christus ingelijfd kunnen worden zonder aan pre-christelijke rituelen te worden blootgesteld), is ook het ritueel slachten niet meer nodig.

Ik ontken niet dat de joodse leefwijze ook na Christus nuttig is geweest - waar half Europa bezweek aan de pest vanwege een wanstaltige hygiëne, bleven veel Joden van de pest gevrijwaard vanwege hun hygiëne, welke op de Schrift gebaseerd was. Echter, tegenwoordig hoeft ook dat niet meer.

Echter, zoals Christus eenmaal geofferd is, zo hoeven wij niets meer te offeren. Het ritueel slachten wordt in jodendom en islam gepleegd - echter, kunnen de christelijke voorstanders van ritueel slachten wellicht even hun NGB doorlezen en dan vooral het hoofdstuk inzake de rol der overheid?

Op dat punt pleegt de SGP verraad aan haar eigen belijdenis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor boer » 13 apr 2011 20:59

Optimatus schreef:Precies. Het is niet meer nodig. Zoals de doop de besnijdenis vervangen heeft (en wij, christenen, Christus ingelijfd kunnen worden zonder aan pre-christelijke rituelen te worden blootgesteld), is ook het ritueel slachten niet meer nodig.

Ik ontken niet dat de joodse leefwijze ook na Christus nuttig is geweest - waar half Europa bezweek aan de pest vanwege een wanstaltige hygiëne, bleven veel Joden van de pest gevrijwaard vanwege hun hygiëne, welke op de Schrift gebaseerd was. Echter, tegenwoordig hoeft ook dat niet meer.

Echter, zoals Christus eenmaal geofferd is, zo hoeven wij niets meer te offeren. Het ritueel slachten wordt in jodendom en islam gepleegd - echter, kunnen de christelijke voorstanders van ritueel slachten wellicht even hun NGB doorlezen en dan vooral het hoofdstuk inzake de rol der overheid?

Op dat punt pleegt de SGP verraad aan haar eigen belijdenis.


Wij horen te dienen, niet te heersen.
de doop is een TEKEN van de besnijdenis VAN HET HART, een besnijdenis die niet met handen geschied!
(wel goed lezen hoor!)

Paulus besneed Timotheus nog gewoon, als volwassen man.
Weet je hoe pijnlijk dat is?
Bovendien is het HET verbondsteken dat God met Zijn Verbondsvolk de joden heeft ingesteld, voor eeuwig. blijf daar van af!

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Schipje » 14 apr 2011 13:32

@schipje
in gewone slachthuizen wordt alles verdoofd voordat de uiteindelijke doding plaatsvind. dat gaat beslist op een zeer nette manier waarbij geen dierenleed aangedaan wordt. dat is bij ritueel slachten wel degelijk anders.
[/quote]
Ik weet niet het verschil tussen de Joodse en de Islamitische rituele slachting precies, als die er al is maar God heeft Zelf de Joodse slachting bedacht. De hals van het dier word in één keer doorgesneden. Het dier is dus direct dood en bloed dan leeg. Als ik hoor dat er bij gewone slachthuizen gebruik word gemaakt van stroomstoten (is dat waar?) dan vraag ik mij af of dat wel zo'n nette manier is.

Optimatus en anderen:
Waar ik moeite mee heb is dat jullie erg fel reageren op ritueel slachten en besnijdenissen. Jullie hebben het zelfs over dierenmishandeling en verminking (bij kleine jongetjes). Beseffen jullie wel -nogmaals- dat God dat toendertijd Zelf heeft ingesteld? Het is dan nu wel niet meer nodig maar als je zo praat over Zijn instellingen dan vind ik dat beledigend naar Hem toe. God is onveranderlijk. Het is echt niet zo dat vroeger besnijdenis goed was en nu plotseling verminking is. Hij heeft alles zeer wijs geschapen. Een jongen moest op de achtste dag besneden worden, dat is namelijk de enige dag in een heel mensenleven dat je de meeste bloedplaatjes hebt. Dus de enige dag in je leven dat een wond het snelst geneest.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor meribel » 14 apr 2011 13:55

Schipje schreef:Optimatus en anderen:
Waar ik moeite mee heb is dat jullie erg fel reageren op ritueel slachten en besnijdenissen. Jullie hebben het zelfs over dierenmishandeling en verminking (bij kleine jongetjes). Beseffen jullie wel -nogmaals- dat God dat toendertijd Zelf heeft ingesteld? Het is dan nu wel niet meer nodig maar als je zo praat over Zijn instellingen dan vind ik dat beledigend naar Hem toe. God is onveranderlijk. Het is echt niet zo dat vroeger besnijdenis goed was en nu plotseling verminking is. Hij heeft alles zeer wijs geschapen. Een jongen moest op de achtste dag besneden worden, dat is namelijk de enige dag in een heel mensenleven dat je de meeste bloedplaatjes hebt. Dus de enige dag in je leven dat een wond het snelst geneest.


ik ben het zeer eens met schipje, daarbij wil ik aanvullen dat ik het een belediging vind voor een besneden man om te zeggen dat hij dus verminkt is. Want dat is absoluut niet waar, en ik wil zeggen dat besneden mannen dat zelf ook niet zo hoeven te ervaren ( bedenk ook daarbij dat voor sommigel jongetjesbesnijdenis een medische noodzaak is, zij zijn echt niet verminkt nu )

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 14:08

Schipje schreef:Hij heeft alles zeer wijs geschapen. Een jongen moest op de achtste dag besneden worden, dat is namelijk de enige dag in een heel mensenleven dat je de meeste bloedplaatjes hebt. Dus de enige dag in je leven dat een wond het snelst geneest.


Hobrink/crea-nonsens alert!

Je zou je bijna gaan afvragen hoe wijs het is uberhaupt een voorhuid te scheppen als ze er toch direct weer worden afgesneden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 14:09

meribel schreef:ik ben het zeer eens met schipje, daarbij wil ik aanvullen dat ik het een belediging vind voor een besneden man om te zeggen dat hij dus verminkt is. Want dat is absoluut niet waar, en ik wil zeggen dat besneden mannen dat zelf ook niet zo hoeven te ervaren ( bedenk ook daarbij dat voor sommigel jongetjesbesnijdenis een medische noodzaak is, zij zijn echt niet verminkt nu )


Natuurlijk is het wel een verminking - elke aantasting van het lichaam is immers een verminking - alleen een verminking waar prima mee te leven valt. Gaatjes in je oren is ook zo'n verminking waar niemand echt wakker van ligt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor meribel » 14 apr 2011 14:48

Mortlach schreef:
meribel schreef:ik ben het zeer eens met schipje, daarbij wil ik aanvullen dat ik het een belediging vind voor een besneden man om te zeggen dat hij dus verminkt is. Want dat is absoluut niet waar, en ik wil zeggen dat besneden mannen dat zelf ook niet zo hoeven te ervaren ( bedenk ook daarbij dat voor sommigel jongetjesbesnijdenis een medische noodzaak is, zij zijn echt niet verminkt nu )


Natuurlijk is het wel een verminking - elke aantasting van het lichaam is immers een verminking - alleen een verminking waar prima mee te leven valt. Gaatjes in je oren is ook zo'n verminking waar niemand echt wakker van ligt.


in letterlijke betekenis van het woord ben ik het natuurlijk met je eens, maar ik meende dat Optimatus met het woord verminking geen neutrale observatie maakte maar juist iets negatiefs probeerde te zeggen over mannenbesnijdenis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 14:59

meribel schreef:in letterlijke betekenis van het woord ben ik het natuurlijk met je eens, maar ik meende dat Optimatus met het woord verminking geen neutrale observatie maakte maar juist iets negatiefs probeerde te zeggen over mannenbesnijdenis.


Tja, het is wel een punt om principieel over te zijn. Je kunt niet zomaar delen van mensen, van kinderen, afsnijden. Bij mannen is het redelijk onschuldig, bij vrouwen is het verwoestend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2011 15:11

Mortlach schreef:
meribel schreef:ik ben het zeer eens met schipje, daarbij wil ik aanvullen dat ik het een belediging vind voor een besneden man om te zeggen dat hij dus verminkt is. Want dat is absoluut niet waar, en ik wil zeggen dat besneden mannen dat zelf ook niet zo hoeven te ervaren ( bedenk ook daarbij dat voor sommigel jongetjesbesnijdenis een medische noodzaak is, zij zijn echt niet verminkt nu )


Natuurlijk is het wel een verminking - elke aantasting van het lichaam is immers een verminking - alleen een verminking waar prima mee te leven valt. Gaatjes in je oren is ook zo'n verminking waar niemand echt wakker van ligt.


Maar die gaatjes worden doorgaans niet in de oren van pasgeboren kinderen geschoten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 15:13

Optimatus schreef:Maar die gaatjes worden doorgaans niet in de oren van pasgeboren kinderen geschoten.


Ik heb ze wel gezien hoor, bordjes bij winkels: gaatjes schieten vanaf 6 maanden!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2011 16:10

Ziek!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 17:23

Optimatus schreef:Ziek!


Ja, toen ik het zag, krabte ik me ook wel even achter mijn oren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten