De (medische) zin van besnijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Schipje » 19 apr 2011 12:24

ajl schreef:Het verhaal dat mensen vroeger zo gezond leefden klopt volgens mij niet helemaal. Juist een paar eeuwen terug leefde men heel eenzijdig. In de winter was er nu eenmaal niet zoveel groente te vinden en het eten bleef ook heel beperkt houdbaar. Tel daarbij alle kindersterftes en het gebrek aan hygiëne bij op.

Gaat men nog LEZEN wat ik schrijf?? Ik had het niet over de middeleeuwen, maar over de Bijbelse tijden. Daar was juist GEEN hygiene probleem, lees OT.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor ajl » 19 apr 2011 12:32

Oei...lange tenen schipje :wink:

Ik begreep je punt wel, maar in de bijbel vinden wij, behalve de wetten van Mozus en de voedselvoorschriften, hierover weinig terug. Men weet gewoon niet hoe oud mensen toen gemiddeld werden.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Schipje » 19 apr 2011 12:40

Mortlach schreef:Ik ben altijd hyper-skeptisch als dit soort onderzoeken wordt genoemd. Wie heeft het onderzoek uitgevoerd, hoe is dat gebeurd? In dit geval zou wat meer informatie prettig zijn, dat trekt het een beetje uit de 'Hobrink noemt (verzint?) een onderzoek dat hem goed uitkomt'-sfeertje.

Je komt over op mij alsof je het allemaal nogal goed weet. Hobrink heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar dingen. Als je zo in het leven staat als jij dan kun je niks of niemand niet geloven want stel dat iemand wat verzind. Alleen al op basis dat Hobrink een Christen is vertrouw ik erop dat hij geen dingen in zijn boek, verzint. Dat kun je naief vinden, maar dan moet je bij je studieboeken ook grote vraagtekens zetten. Want wie weet, is het allemaal wel verzonnen? Voor zover ik weet heeft hobrink het nog onderbouwd ook allemaal.

Ik word er bijzonder gekriebeld van als iemand het altijd beter denkt te weten. Kom dan met bewijzen in het Nederlands graag want mijn engels is slechts van middelbare school niveau en al aardig weggezakt.

AJL, je schrijft:
En vitamine K wordt voorgeshreven omdat er aanmerkelijk meer pasgeboren baby's waren met een hersenbloeding ( en alle schade nadien), omdat het lichaam nog onvoldoende stollingsmechanisme aanmaakt.

Pas nog op het werk de nieuwe richtlijnen gekregen: het zijn ongeveer 5 baby's per jaar in Nederland.
Het is een goed streven dat iedere baby ter preventie vit K krijgt toegedient maar dan nog is de oorzaak daarvan dat men niet meer op de voeding let. Want als moeder geen vit. K genoeg eet krijgt de baby dat ook niet. Een baby heeft ook nog niet voldoende antistoffen. Spreek je dan ook van een antistoffenmechanismeprobleem? Nee, dat hoort gewoon bij een baby, dat is een kwetsbaar mensje die dat allemaal nog niet zelf kan regelen, en daarom heeft het een volwassene nodig die het moedermelk kan geven of kunstvoeding waar dat allemaal in zit.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Schipje » 19 apr 2011 12:45

ajl schreef:Oei...lange tenen schipje :wink:

Ja sorry ajl, dat komt omdat ik dat al eerder had geschreven.
En ik vind dat er in dit topic en het vorige op een irritante manier gediscussieerd word. Er word niet ingegaan op wat je zegt of het word verdraaid of verkeerd begrepen (en dat ligt misschien aan mij, iets goed formuleren is niet mijn sterkste kant). Inmiddels lopen er een hoop lijnen door elkaar en daar kan deze structuurmiep niet zo goed tegen :wink: Het is in geen geval persoonlijk bedoeld!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor ajl » 19 apr 2011 12:53

Schipje schreef:Pas nog op het werk de nieuwe richtlijnen gekregen: het zijn ongeveer 5 baby's per jaar in Nederland.
Het is een goed streven dat iedere baby ter preventie vit K krijgt toegedient maar dan nog is de oorzaak daarvan dat men niet meer op de voeding let. Want als moeder geen vit. K genoeg eet krijgt de baby dat ook niet. Een baby heeft ook nog niet voldoende antistoffen. Spreek je dan ook van een antistoffenmechanismeprobleem? Nee, dat hoort gewoon bij een baby, dat is een kwetsbaar mensje die dat allemaal nog niet zelf kan regelen, en daarom heeft het een volwassene nodig die het moedermelk kan geven of kunstvoeding waar dat allemaal in zit.


Op dit moment zijn het 5 baby's per jaar, omdat al jaren vitamine K wordt toegediend. Het waren meer baby's. Ik ben het met je eens dat een moeder gezond moet eten voor het kind, maar dat neemt niet weg dat maar 10-30% van de inname van vitamine K door het lichaam wordt opgenomen uit de voeding. Daarom maakt het lichaam het zelf ook aan.

Jouw opmerking omtrent de vitamine K hield verband met de besnijdenis op de 8e dag. Jij stelt dat juist op deze dag meer trombocyten aanwezig zijn in het bloed. Ik heb hier zo mijn vragen bij of dit klopt, omdat een kind/baby juist in de beginperiode extra vitamine k nodig heeft om zijn bloedstolling te regelen en dat nog niet zelf kan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2011 13:09

ajl schreef:
Op dit moment zijn het 5 baby's per jaar, omdat al jaren vitamine K wordt toegediend. Het waren meer baby's. Ik ben het met je eens dat een moeder gezond moet eten voor het kind, maar dat neemt niet weg dat maar 10-30% van de inname van vitamine K door het lichaam wordt opgenomen uit de voeding. Daarom maakt het lichaam het zelf ook aan.

Jouw opmerking omtrent de vitamine K hield verband met de besnijdenis op de 8e dag. Jij stelt dat juist op deze dag meer trombocyten aanwezig zijn in het bloed. Ik heb hier zo mijn vragen bij of dit klopt, omdat een kind/baby juist in de beginperiode extra vitamine k nodig heeft om zijn bloedstolling te regelen en dat nog niet zelf kan.

Het wordt in de darm aangemaakt, ca 3 maanden na de geboorte. Wanneer je langdurig a.b. moet slikken, is de bloedspiegel vaak lager en moet je aanvulling. Gelukkig is dit voor pasgeboren baby's vaak niet aan de orde.
Ik vraag me af of je via borstvoeding dus vit K door kunt geven aan je kind ? In flesvoeding is het toegevoegd.
Teveel heb je niet snel, wel te weinig en dat kan ernstige gevolgen hebben.
Maar het is niet de enige stollingsstoornis, je kunt ook een baby krijgen met een verlengde stollingstijd, ik meen dat 14 seconden normaal is, en boven de 30 (?) kan het gevaarlijk worden.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Schipje » 19 apr 2011 13:18

schelpje3 schreef:Ik vraag me af of je via borstvoeding dus vit K door kunt geven aan je kind ? In flesvoeding is het toegevoegd.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vitaminen/extra.html

ajl schreef:Jouw opmerking omtrent de vitamine K hield verband met de besnijdenis op de 8e dag. Jij stelt dat juist op deze dag meer trombocyten aanwezig zijn in het bloed. Ik heb hier zo mijn vragen bij of dit klopt, omdat een kind/baby juist in de beginperiode extra vitamine k nodig heeft om zijn bloedstolling te regelen en dat nog niet zelf kan.

Dat heb ik inderdaad van Hobrink. Als je hier over twijfelt dan zou je de bron uit zijn boek moeten onderzoeken. Ik heb het hier niet liggen anders zou ik het je geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2011 13:37

Schipje schreef:Gaat men nog LEZEN wat ik schrijf?? Ik had het niet over de middeleeuwen, maar over de Bijbelse tijden. Daar was juist GEEN hygiene probleem, lees OT.


Er wordt niet geschreven over een hygiëne-probleem, maar dat wil niet zeggen dat dat er niet was. In een samenleving zonder zeep ontkom je daar gewoonweg niet aan. Misschien hadden ze wel de best mogelijke omstandigheden voor een nomadisch woestijnvolk, maar dan nog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2011 13:49

Schipje schreef:Je komt over op mij alsof je het allemaal nogal goed weet. Hobrink heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar dingen.


Kolder! Hobrink heeft gewoon een paar Amerikaans-evangelistische creationisten overgeschreven.


Als je zo in het leven staat als jij dan kun je niks of niemand niet geloven want stel dat iemand wat verzind. Alleen al op basis dat Hobrink een Christen is vertrouw ik erop dat hij geen dingen in zijn boek, verzint. Dat kun je naief vinden, maar dan moet je bij je studieboeken ook grote vraagtekens zetten. Want wie weet, is het allemaal wel verzonnen? Voor zover ik weet heeft hobrink het nog onderbouwd ook allemaal.


Hmm, dan hebben we toch verschillende boeken van hem gelezen, want onderbouwing kwam ik nauwelijks tegen. Wel een hele hoop redenatiefouten en rekenfouten. Hoewel je ook bij 'seculiere' studieboeken scherp moet blijven, hebben die wel veel minder last van een verborgen (evangelisatie) agenda.


Ik word er bijzonder gekriebeld van als iemand het altijd beter denkt te weten. Kom dan met bewijzen in het Nederlands graag want mijn engels is slechts van middelbare school niveau en al aardig weggezakt.


Goed, een voorbeeldje dat me is bijgebleven: op een gegeven moment rekent Hobrink de leeftijd van de aarde uit aan de hand van de stoffen die door rivieren naar zee worden afgevoerd. (Deel huidige waarden door de instroom en je krijgt de leeftijd, dat is de gedachte er achter.) Hij geeft van een aantal stoffen de waarden die ik me niet allemaal meer herinner. Maar het komt er op neer dat bij bepaalde stoffen de uitkomst 100.000en jaren zou zijn, en bij sommige (aluminium geloof ik) ongeveer 100 jaar. Maar gemiddeld komt dat uit op 6.000 jaar.

Iedereen begrijpt toch dat je daar helemaal niet het gemiddelde kunt nemen? Daarbij laat hij ook nergens een berekening zien. Hij geeft een rijtje getalletjes en beweert vervolgens dat het gemiddelde klopt. Hij zal vast oprecht christen zijn, maar dit is toch niet anders te beschrijven dan 'Jokken voor de Heere'.

Als je van een schone zee uitgaat, en blijkt dat het huidige niveau aluminium in 100 jaar door de rivieren is ingestroomd, dan is de Aarde dus maximaal 100 jaar oud.

Sorry voor het off-topic, maar ik krijg altijd galbulten als er weer eens iemand op zijn Hobrinkiaans iets roept zonder onderbouwing maar wat wel precies de Bijbel lijkt te bewijzen en er dan maar van uitgaat dat mensen hem wel geloven omdat hij zich christen noemt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2011 14:01

Schipje schreef:Dat heb ik inderdaad van Hobrink. Als je hier over twijfelt dan zou je de bron uit zijn boek moeten onderzoeken. Ik heb het hier niet liggen anders zou ik het je geven.


Het enige wat ik kan vinden, is dat er 1 persoon was, een doctor Quick, verbonden met het jezuietische college Marquette, die 70 jaar geleden iets beweerde over prothrombine niveau's bij pasgeboren kinderen. Het hele feit dat er verder niets over te vinden is, zelfs het artikel zelf niet, spreekt boekdelen. Maar als je de bron van Hobrink kunt vinden, wil ik die graag natrekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor meribel » 19 apr 2011 15:46

@mortlach..als jij graag bronnen natrekt ( want daar heb ik geen kaas van gegeten )
hobrink verwijst naar:
- L.E. Holt and R.McIntosh: Holt's diseases of infancy and childhood, 11th edition, appleton-century C., New York, 1940, blz. 102,103
- J.D.Fawver en R.L.Overstreet: Moses and precentive medicine, bibliotheca sacra, juli-september 1990, blz 277
- J.B. Wyngaarden and L.H.Smith Jr ( ed. ) : cecil textbook of medicine, sauners Co., philadelphia , PA, 1982, blz 1003


lijkt me nuttig om te weten of hobrink nu wel of niet gelijk heeft. Wat hij overigens precies beweert is dat op de 8e dag de bruikbare pro-trombine een bovengemiddeld niveau heeft, en daarna daalt tot normaal, en dat eerder dan de 8e dag er nog niet genoeg vit K aanwezig is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2011 15:55

meribel schreef:lijkt me nuttig om te weten of hobrink nu wel of niet gelijk heeft. Wat hij overigens precies beweert is dat op de 8e dag de bruikbare pro-trombine een bovengemiddeld niveau heeft, en daarna daalt tot normaal, en dat eerder dan de 8e dag er nog niet genoeg vit K aanwezig is.


Ik zal er eens induiken als ik tijd heb (kan even duren). Maar wil wel vast een voorzetje maken: Dat vit. K tekort heeft het kind de eerste 3 maanden, niet 8 dagen, en verder is de ontwikkeling per kind verschillend. Gemiddeld zou je dan wel op 8 dagen kunnen uitkomen, maar dat neemt niet weg dat er babies zijn voor wie dag 7 of dag 9 beter zou zijn.

Het lijkt me vele malen waarschijnlijker dat die 8ste dag 'gewoon' ritueel is en verbonden is aan de 6 dagen plus de Sabbat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor meribel » 19 apr 2011 16:00

ik ben benieuwd naar je bevindingen over de bronnen ( en neem de tijd uiteraard )

daarnaast hoeft ook niet alles een betekenis te hebben natuurlijk, maar het topic heet medische zin van besnijdenis, en dat een besnijdenis op medische gronden zeker wel nuttig is ( minder kankergevallen bij man én vrouw, soa minder gauw overdraagbaar enz. ) is wel bewezen toch?

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Schipje » 19 apr 2011 19:48

Mortlach schreef:Sorry voor het off-topic, maar ik krijg altijd galbulten als er weer eens iemand op zijn Hobrinkiaans iets roept zonder onderbouwing maar wat wel precies de Bijbel lijkt te bewijzen en er dan maar van uitgaat dat mensen hem wel geloven omdat hij zich christen noemt.

Dat is al de tweede keer in een paar dagen tijd dat je last van galbulten hebt. Misschien kun je daar ook nog een bron over nazoeken........

Verder ben ik maar een heel eenvoudige jonge vrouw die niet beschikt (Godzijdank) over een al te grote kennis van van alles, maar hooguit een beetje verstand heeft van natuurlijke voeding en wat dat met je lichaam doet.
Niet te vergelijken met een medische pil.(btw, wilde ik nog even kwijt).

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De (medische) zin van besnijdenis

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2011 23:20

Het is wel eens lastig ja, vooral omdat je met veel meer vragen komt te zitten, maar aan de andere kant krijg je er er een dieper inzicht voor terug.

Voordeel is wel dat je onzin die geleerd lijkt er direct uitpikt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten