seksueel misbruikt als kind

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kraai
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2007 12:50

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Kraai » 18 okt 2011 15:15

Ja Riska, jij vraag je dat af hoe dat voor mensen is die door een buitenstaander (om het zo maar ff te noemen) het zelfde is als het door je vader word gedaan. Helaas is dit bij mij het geval geweest maar ik denk dat je tegen de zelfde problemen aan loopt maar je word er niet dagelijks mee geconfronteerd. Maar wel als je in het zelfde drop woont. En elkaar ook tegenkomt. Ik heb hier nog last van ondanks dat ik daar niet meer woon. ik hoop dat je vraag wat beantwoord is. anders hoor ik het wel

gr Kraai
Soms kun je nog maar één ding doen en dat is BIDDEN

Riska

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Riska » 18 okt 2011 18:59

Niet helemaal, maar laat maar;
helemaal raak je het volgens mij nooit kwijt...

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor pipgirl » 19 okt 2011 10:12

Wat ik wel ervaar is dat ik het altijd moeilijk heb gevonden en nu nog dat ik niet kwaad kon zijn,want het is toch je vader die ook z'n lieve kant had,dat maakt het zo verschrikkelijk dubbel allemaal.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Riska

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Riska » 19 okt 2011 11:07

Wat herkenbaar!
Mijn therapeute heeft me zo vaak eraan herinnerd dat ik alle recht had kwaad te zijn.
Maar ja - 'eert uw vader en uw moeder' nietwaar?
Het heeft heel lang geduurd voordat het er een keer uitkwam.
Nu weet ik, dat ik meer dan recht had op woede, maar ook dat de goede kanten er ook waren.
Dat betekent ook, dat je het (enigszins) op een rijtje hebt - anders zie je geen positieve dingen - maar de gevolgen blijven levenslang...

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Fleurtje16 » 19 okt 2011 20:48

Bij mij was het een soort opa waar mijn ouders alle vertrouwen in hadden. Ze hebben alle twee al jong hun vader verloren en hij was voor hen een soort vader. Ik herken het gevoel dat je niet kwaad kunt worden omdat hij ook heel lief was voor mij.
Wel was ik heel boos op mijn eigen vader omdat hij me niet beschermd had tegen hem.
Ik denk dat het gevoel van schaamte, het schuldgevoel en het gebrek aan zelfvertrouwen hetzelfde is.
Zelf heb ik het jaren voor mij gehouden, ik heb mijn vader het pas verteld toen mijn zoon bijna 4 was.. hij is nu 9. Ik heb er nog nooit met mijn moeder over gesproken.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor pipgirl » 20 okt 2011 07:44

@ Fleurtje het zijn ook vaak personen die je dacht te kunnen vertrouwen hè.

Maar wel moeilijk lijkt me als je er nog nooit met je moeder over hebt kunnen praten.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Riska

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Riska » 20 okt 2011 08:53

Gisteravond was er een jonge man bij Pauw en Witteman. Hij is door zijn voetbaltrainer misbruikt. Vertelde ook hoe sluipend het gaat. Toen de brief van het bestuur van de voetbalclub kwam dat er sprake was geweest van seksueel misbruik, vroegen zijn ouders of dat bij hem ook was gebeurd. Hij ontkende glashard. Toen de politie doorvroeg heeft hij dan ook toegegeven aan zijn ouders dat het gebeurd was.
Pas jaren en jaren later heeft hij kunnen vertellen - door schrijven - hoe het werkte en hoe hij ingekapseld was.
De man was bevriend met de ouders en kwam er vaak thuis.

Het probleem is dat ouders vaak waarschuwen voor 'vreemde mannen', maar dat ze niet 'vreemd' zijn! Dat het bekenden en nog erger, familieleden zijn.

Ik denk dat het niet-kunnen-vertellen aan de ouders te maken heeft met enerzijds schaamte, maar vooral met de wetenschap dat het de ouders heel veel verdriet doet. Want kinderen zijn loyaal. Ze zijn zo loyaal...

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Fleurtje16 » 20 okt 2011 21:48

@ pipgirl ja je vertrouwt ze dat is hun tactiek. Ik ben niet echt iedere dag meer met het misbruik bezig. En omdat ik het al zo lang voor mijn moeder verborgen heb gehouden, laat ik het zo.

@ Riska Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb een vraagje; hoe waarschuwen wij onze kinderen voor misbruik door bekenden en familie. Ik heb er moeite mee als mijn zoon alleen naar zijn vader wil, meestal zorg ik er voor dat pleegdochter meegaat. Ik voel me vaak overdreven bezorgd hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie daar mee om?

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor pipgirl » 20 okt 2011 21:58

Ik heb eigenlijk geen idee,onze kinderen zijn bij onze familie veilig,tenminste daar
ga ik wel vanuit.Maar ja,wij dachten ook veilig te zijn.

Ik weet wel dat mijn voel sprieten gauw overeind staan als ik het gevoel heb of bang ben dat er iets met een kind
zou kunnen zijn.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Riska

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Riska » 21 okt 2011 08:33

Pipgirl schreef:Ik weet wel dat mijn voel sprieten gauw overeind staan als ik het gevoel heb of bang ben dat er iets met een kind zou kunnen zijn.
Weet ik wel zeker. Je ontwikkelt bijna een soort van 'zesde zintuig'!

Samanthi

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Samanthi » 21 okt 2011 09:11

"Pipgirl"]Ik weet wel dat mijn voel sprieten gauw overeind staan als ik het gevoel heb of bang ben dat er iets met een kind zou kunnen zijn.


Ja dat heb ik ook, maar ook moeite met grenzen aangeven, daar is heel vaak overheen gegaan, hoe geef ik ze aan als mijn gevoel op tilt slaat als onze kids ergens heen gaan?
Ik blijf het moeilijk vinden, vooral als bepaalde vermoedens steeds beverstigd worden.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor pipgirl » 21 okt 2011 12:38

Moeilijk he,dat herken ik ook wel.
De hele maatschappij zit raar in elkaar,je durft je kinderen ook bijna niet over straat te laten gaan,tenminste ik niet.
En dan krijg je reacties van " ach dat gebeurd hier niet etc. " en als er nu wel wat gebeurd wat dan
Ik ben altijd heel bang dat er wat met een van mijn dochters gebeurd.Onze meiden zitten op jazz dance en hebben les van een vrouw,maar ik kan me voorstellen dat wanneer er een mannelijk persoon les geeft dat toch voor onrust zorgt,de goeien natuurlijk niet maar wanneer weet je dat,of iemand te vertrouwen is.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Fleurtje16 » 21 okt 2011 14:39

Dat bedoel ik nou ook. Ik denk alleen dat het niet uitmaakt of je een zoon of een dochter hebt. Vorige zomer had mijn zus een kattenoppas die wel heel veel belangstelling had voor mijn zoon. Hij bleef hem maar aanstaren en proberen hem aan te raken. Ik werd er kriebelig van. Doordat ik mijn zoon voor hem waarschuwde durfde hij niet meer alleen buiten te spelen.
Ik was zo blij dat de vakantie van mijn zus om was.
Ik hoop niet dat iemand dit verkeerd op vat, maar toen was ik bijna blij dat het mij was overkomen. Nu herkende ik de signalen. Misschien is het zesde zintuig die je ontwikkeld wel het enige positieve aan het misbruik.

VGC
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2011 15:29
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor VGC » 21 okt 2011 19:58

Fleurtje16 schreef:Ik heb een vraagje; hoe waarschuwen wij onze kinderen voor misbruik door bekenden en familie. Ik heb er moeite mee als mijn zoon alleen naar zijn vader wil, meestal zorg ik er voor dat pleegdochter meegaat. Ik voel me vaak overdreven bezorgd hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie daar mee om?


Hoi Fleurtje, om op je vraag te reageren.
Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat door dingen gewoon bij hun naam te noemen tegenover je kinderen het meest effectief is. Natuurlijk rekening houdend met wat het kind aan kan. Je haakt in op het niveau van het kind. Vertel dat NEE ook NEE betekend en als het NEE niet wordt gerespecteerd dat het kind dat dan gewoon thuis mag vertellen, waar het NEE dan ook over gaat. Jij als ouder staat vierkant achter je kind en dat "geheimpjes" van hun zelf moeten komen en niet door anderen worden opgelegd.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Wie heeft er bij jou de touwtjes in handen?

Riska

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor Riska » 21 okt 2011 22:08

Fleurtje16 schreef:Ik heb een vraagje; hoe waarschuwen wij onze kinderen voor misbruik door bekenden en familie. Ik heb er moeite mee als mijn zoon alleen naar zijn vader wil, meestal zorg ik er voor dat pleegdochter meegaat. Ik voel me vaak overdreven bezorgd hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie daar mee om?
Hier heb ik aanvankelijk overheen gelezen.
Ik begrijp eruit dat je gescheiden bent. Vanwege misbruik?
Indien ja - dan is het logisch dat je voorzichtig bent. Indien nee - dan moet je heel erg uitkijken.
Kinderen zijn loyaal - tot in het extreme toe - naar hun ouders.
Scheiden is iets tussen de ouders. Kinderen mogen niet en nooit belast worden met negativiteit van de ene ouder naar de andere. Dat richt meer schade aan dan je beseft. Ik heb nooit in het bijzijn van mijn kinderen destijds ook maar iets negatiefs over hun vader gezegd. Want hij was (hij is overleden inmiddels) wél hun vader! En jouw zoon heeft recht op samenzijn met zijn vader. Alleen.

Dat je - zwijgend! - alert bent is daaraan toe, maar belast je kind er niet mee.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten