schizofrenie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bolwang

Re: schizofrenie

Berichtdoor Bolwang » 14 mei 2011 20:06

Als ik zo'n onderzoek lees dan wil ik wel geloven dat als je cellen van een geestelijk zieke persoon gaat gebruiken om te kweken dat je dan ook geestelijk zieke cellen krijgt. Dat vind ik zelfs logisch.

Dat het genetisch gecodeerd is, dat wil zeggen, dat het bepaald is wil ik dan weer niet geloven en is naar mijn weten ook geen bewijs voor. Er zijn naar mijn weten ook nooit schizofreniegenen gevonden. Uit tweeling-onderzoek blijkt ook wel dat er geen sterke genetische basis is voor schizofrenie. Het is eerder dat ieder zijn wereld geestelijk anders binnenkrijgt en ordent.

Dat schizofrenen verkeerde verbindingen leggen staat voor mij ook vast, maar volgens mij kan deze groei beperking ongedaan gemaakt worden door wijs en voorzichtig te handelen. Medicijnen stoppen de verbindingen door de 'communicatie met neurotransmitters' te remmen, maar verhinderen zo ook het creëren van een gezond netwerk. Elke psychose maakt je netwerk weer voor een groot deel stuk en dan is er herstel nodig. Daarom is voorzichtigheid en wijsheid ook zo belangrijk.

Heb je Johannes al gelezen?

Dorothea
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2011 17:44

Re: schizofrenie

Berichtdoor Dorothea » 14 mei 2011 20:43

Beste Bolwang,

Dankjewel voor je reactie.

Zoals je ongetwijfeld weet speelt er in vele sociale en gezondheidswetenschappen het 'nature-nurture-debat': is iets aangeboren, of is iets veroorzaakt door omgevingsfactoren. Vaak blijkt dat beide elementen aanwezig zijn, hoewel er natuurlijk onder wetenschappers nooit een volledige consensus is over precieze oorzaken. Zo is dat ook bij schizofrenie. Er zijn wetenschappers die zeggen bewijzen te hebben gevonden voor genetische aanleg, er zijn er die dat ontkennen en juist zeggen dat er niets genetisch vastligt. Ik ben niet de juiste persoon om dit debat inzake schizofrenie tot een voor ieder aanvaardbare oplossing te brengen.

Ik zet momenteel in op de wetenschappelijke kant van het verhaal, omdat ik daar de meeste waarheid in vind. Wat niet wil zeggen dat ik gelijk heb. Het kan best zijn dat jij gelijk hebt. Maar zelf houd ik tot nu toe vast aan het wetenschappelijk model. Ik acht het op dit moment mogelijk dat er mensen zijn die buiten de wetenschappelijke modellen vallen met hun schizofrenie, en dat daar demonie in het spel is, of mogelijk nog andere zaken.

Er zijn overigens wel degelijk onderzoekers die afwijkingen hebben gevonden in erfelijk materiaal, hoewel ik die onderzoeken als betrekkelijke leek natuurlijk niet op hun merites kan beoordelen. Je hebt in de jaren zeventig ook de anti-psychiatrische beweging gehad, die zei dat niet de mensen met psychiatrische ziektebeelden ziek waren, maar juist de maatschappij. Daar zit natuurlijk ook wel iets in, maar ook weer niet alles.

Wat men ook stelt, is dat ongeveer 1/3 van de patienten met schizofrenie volledig herstelt, ongeveer 1/3 er goed mee kan leven (veelal met behulp van medicatie) en ongeveer 1/3 in een instelling zal moeten wonen en meer zorg nodig heeft. Deze cijfers geef ik uit mijn hoofd, ik kan er wel naast zitten, maar dit dacht ik gelezen te hebben.

Bolwang, wat zie jij eigenlijk als oorzaak van autisme?

En waarom zou een mens niet in zijn hersenen afwijkingen kunnen hebben, maar wel overal elders in zijn lichaam? Mensen met dementie gedragen zich soms ook erg vreemd en dat vreemde gedrag vindt ook zijn oorsprong in de hersenfouten. Dacht ik. Hoewel jij dat beter kunt beoordelen dan ik, aangezien jij er een boek over leest.

Bolwang, ik sluit niet uit dat je gelijk hebt. Ik ga deze discussie aan om ervan te leren. Om van jou te leren en om eventueel van anderen te leren. Maar vooralsnog blijf (ook) ik bij mijn ingenomen standpunt.

Graag lees ik weer van je, hoewel ik denk dat ik zo naar bed ga (ofschoon ik helaas nog niet moe ben).

Hartelijke groet en welterusten.

Dorothea
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2011 17:44

Re: schizofrenie

Berichtdoor Dorothea » 15 mei 2011 06:27

Beste Bolwang,

We praten natuurlijk vanuit verschillende posities: jij hebt geen baat bij klinische behandeling, integendeel, je wordt er zelfs slechter van. Ik heb wel baat bij klinische behandeling en ik leef nu praktisch alsof ik geen aandoening heb (dankzij medicatie). Dus het is begrijpelijk dat jij anders kijkt naar het wetenschappelijk model dan ik doe.

Gisteren heb ik naar aanleiding van je post nog eens wat gelezen over schizofrenie. Er is geen consensus over de oorzaken van schizofrenie. Er zijn verschillende standpunten mogelijk. Hoewel denk ik toch wel het gros van de 'wetenschappers' het model: "genetische aanleg met uitlokking door omgevingsfactoren" aanhangt.
Misschien dat er over honderd jaar (als de wereld dan nog bestaat) wel duidelijkheid over is. Dat zou kunnen. En misschien komt men er wel nooit uit, maar zo pessimistisch ben ik nou ook weer niet. Hoewel er natuurlijk over duizend-en-één zaken meningsverschillen zijn, ook onder zogenaamde 'deskundigen'.

Ik groet je en wens je een fijne dag toe.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: schizofrenie

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 12:29

Ik wil de mensen die hier aan lijden heel graag bedanken voor hun moed en openheid inzake hun `ziektebeeld`(kan echt geen leuker woord bedenken bedoel het goed)

De oplossing van het shizofrenie vraagstuk is er een die heel nauw verbonden is met onze verlangens en verwachtingen als mensen.
Ik heb dan ook met veel interesse jullie journaal gelezen.

Wat mij rest is het vermoeden uitten dat gezien hoe jullie er mee omgaan. Iedereen op zijn eigen manier invulling zal moeten geven aan een mogelijke oplossing. Immers zijn niemands verlangens en verwachtingen gelijk.
Dat schizofrenen verkeerde verbindingen leggen staat voor mij ook vast, maar volgens mij kan deze groei beperking ongedaan gemaakt worden door wijs en voorzichtig te handelen.


Bolwang slaat hier denk ik de spijker op ze kop.
Medicijnen kunnen je wel helpen natuurlijk om aan je basis te beginnen.
Maar wat is de definitie van medicijn in deze?

Als je niet streeft naar een mogelijke permanente oplossing blijft alles natuurlijk een lapmiddel.
Ze zeggen wel(meer dan eens) dat shizofrenen het grootste denkpotentieel van alle mensen hebben, en dat het daarom misgaat.
Ik reken mijzelf ook onder de mensen die bovenstaande theory niet helemaal afwijst.

Veel Moed en Wijsheid
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: schizofrenie

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2011 12:33

Bolwang schreef:Als ik zo'n onderzoek lees dan wil ik wel geloven dat als je cellen van een geestelijk zieke persoon gaat gebruiken om te kweken dat je dan ook geestelijk zieke cellen krijgt. Dat vind ik zelfs logisch.

Dat het genetisch gecodeerd is, dat wil zeggen, dat het bepaald is wil ik dan weer niet geloven en is naar mijn weten ook geen bewijs voor. Er zijn naar mijn weten ook nooit schizofreniegenen gevonden. Uit tweeling-onderzoek blijkt ook wel dat er geen sterke genetische basis is voor schizofrenie. Het is eerder dat ieder zijn wereld geestelijk anders binnenkrijgt en ordent.


Zo'n onderzoek is toch het bewijs dat er in ieder geval een sterke genetische component voor schizofrenie aanwezig is? Huidcellen zijn toch niet schizofreen? Maar als je ze terugprogrameert en tot hersencellen laat ontwikkelen ineens wel. Terwijl die cellen echt niet bewust zijn of een 'geestelijke wereld binnenkrijgen.' Wat zou eigenlijk het probleem zijn als schizofrenie WEL genetisch is bepaald? Vaak geloven mensen zoiets niet omdat ze niet WILLEN dat het waar is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
freebird
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 apr 2011 19:56
Locatie: Rotterdam

Re: schizofrenie

Berichtdoor freebird » 15 mei 2011 13:02

Voor mijzelf denk ik dat sommige psychische ziekten wel zeker genetisch bepaald zijn, zoals in mijn familie zie je bij verschillende
familieleden dezelfde psychische klachten te voorschijn komen. Maar ook jeugd en levensomstandigheden spelen een rol.

Ik heb zelf geen schizofrenie maar een persoonlijkheidsstoornis met klachten verwant aan schizofrenie. Ik zelf ontdekt
dat de stoornis er al was en verder is ontwikkeld door dingen die in mijn jeugd verkeerd zijn gegaan.

Op moment gebruik ik ook geen medicijnen, ik heb ze in mijn kast, maar gebruik ze alleen daar indien nodig.
Zoals rond het overlijden van mijn moeder. Er is een tijd geweest dat ik wel dagelijks medicijnen nodig had,
omdat ik anders teveel problemen kreeg. Maar nu gaat het beter zonder.

Ik heb wel hulp van een psycholoog, met haar bespreek ik wat goed
gaat en wat niet. Wat beter of anders kan.
Ik heb ook pastorale zorg, daar waar ik met de (niet christelijke) psycholoog er niet uit kom,
bespreek ik met hen.

Maar bovenal bespreek ik alles met God, alles kan ik Hem vertellen, wat ik moeilijk vind in het dagelijks leven,
wat door mijn hoofd blijft draaien qua gedachten en stemmen.
Wat voor problemen het oplevert in contacten met de mensen om mij heen.

Soms blijf een woord, een zin, een geluid zich eindeloos herhalen in mijn hoofd. Voor mijzelf noem ik dat geestelijke de hik hebben.
Heel soms is dat een woord of zin, die dus alles behalve christelijk is, eerst dacht ik dat dit afkomstig was van demonen, nu
denk ik dat niet meer. Want evengoed is het een lied of een deel van een bijbeltekst.
Maar als ik bid of het verdwijnen mag, zorgt God er ook voor dat het verdwijnt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Bolwang

Re: schizofrenie

Berichtdoor Bolwang » 15 mei 2011 16:46

Mortlach schreef:
Zo'n onderzoek is toch het bewijs dat er in ieder geval een sterke genetische component voor schizofrenie aanwezig is? Huidcellen zijn toch niet schizofreen? Maar als je ze terugprogrameert en tot hersencellen laat ontwikkelen ineens wel. Terwijl die cellen echt niet bewust zijn of een 'geestelijke wereld binnenkrijgen.' Wat zou eigenlijk het probleem zijn als schizofrenie WEL genetisch is bepaald? Vaak geloven mensen zoiets niet omdat ze niet WILLEN dat het waar is.


Tijdens godsdienstles op de middelbare school herinner ik me dat het een keer ging over orgaandonatie. Het bleek dus dat mensen na de donatie van een hart of een onder orgaan ook opeens verschillen gingen merken in hun emoties en hun karaktertrekken. Het ging zelfs zover dat als ze nagingen, het bleek dat het verschil in karakter konden 'verklaren' door naar het karakter van de leveraar van het orgaan te kijken.

Dit is geen grap en hebben wij echt op school behandeld. Jij probeert alles strak wetenschappelijk te zien, maar staar je daar niet blind op.

Dank jullie voor al je reacties. Het is fijn dat er mensen meedenken!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: schizofrenie

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2011 17:00

Bolwang schreef:Tijdens godsdienstles op de middelbare school herinner ik me dat het een keer ging over orgaandonatie. Het bleek dus dat mensen na de donatie van een hart of een onder orgaan ook opeens verschillen gingen merken in hun emoties en hun karaktertrekken. Het ging zelfs zover dat als ze nagingen, het bleek dat het verschil in karakter konden 'verklaren' door naar het karakter van de leveraar van het orgaan te kijken.

Dit is geen grap en hebben wij echt op school behandeld. Jij probeert alles strak wetenschappelijk te zien, maar staar je daar niet blind op.

Dank jullie voor al je reacties. Het is fijn dat er mensen meedenken!


Tja, je mag verwachten dat ik daarover behoorlijk skeptisch ben. Het hart is een spier en heeft niets met je karakter of emoties te maken. Als ze nou een deel van iemands hersenen zouden transplanteren, zou het wat anders zijn.

Ik weet natuurlijk niet wat je precies hebt besproken op school, maar het klinkt nogal anekdotisch, zo van 'ik heb wel eens gehoord van iemand, ergens, die...' zonder namen, data, locaties, etc. Zeker ook omdat orgaandonatie over het algemeen anoniem gebeurt. Je KUNT simpelweg niet nagaan wie de leveraar was.

Maar goed, het is mijn standpunt en dat hoef je natuurlijk niet over te nemen. Ik ben alleen benieuwd naar jouw standpunt en de onderliggende gedachten. En ja, dan ga ik uit van dingen waar we het over eens kunnen zijn, feiten die meetbaar zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: schizofrenie

Berichtdoor RogierV » 15 mei 2011 17:33

Nou ja ophouwe met stamceltechnieken tegenhouden en dan komen we erachter toch :P
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: schizofrenie

Berichtdoor Galateia » 15 mei 2011 18:00

Bolwang schreef:Tijdens godsdienstles op de middelbare school herinner ik me dat het een keer ging over orgaandonatie. Het bleek dus dat mensen na de donatie van een hart of een onder orgaan ook opeens verschillen gingen merken in hun emoties en hun karaktertrekken. Het ging zelfs zover dat als ze nagingen, het bleek dat het verschil in karakter konden 'verklaren' door naar het karakter van de leveraar van het orgaan te kijken.

Dit is geen grap en hebben wij echt op school behandeld. Jij probeert alles strak wetenschappelijk te zien, maar staar je daar niet blind op.

Dank jullie voor al je reacties. Het is fijn dat er mensen meedenken!


Wat ik mij afvraag: in hoeverre is die verandering in karakter, emoties en gevoelens een gevolg van het nieuwe leven en veranderde perspectieven die de ontvanger ineens heeft gekregen? Want als je een nieuw orgaan krijgt, dan staat je hele leven ineens op zijn kop. Alles wordt anders. Je was je misschien al aan het voorbereiden op een naderende dood of op een leven in het teken van dialyse, noem maar op. En dan ineens wordt alles anders. Je gaat je dan ook anders voelen en gedragen. Net zoals andere grote levensveranderende gebeurtenissen je karakter vormen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Bolwang

Re: schizofrenie

Berichtdoor Bolwang » 14 jun 2011 22:54

Helaas kan ik dat filmpje niet meer vinden.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Het gaat nog steeds goed. Ik hoor vrijwel geen stemmen meer. Ze worden steeds meer verdrongen. Alleen als ik erg laat naar bed ga dan worden ze weer actiever, maar niets zorgwekkends en ik kan steeds meer tegen allerlei stressen.

Kwa stemmen ben ik nu wel met de laatste strijd bezig. Het is alsof er een ideeënwereld is in mijn geest waar het licht niet of moeilijk bij komt. Het is alsof er ergens een hele stille donkere plek is vanwaar er steeds gedachtenstemmen uitkruipen mijn bewustzijn in. Een plek waarmee het licht nog geen link mee heeft kunnen maken.

Mijn verdedigingsmechanisme als ik stemmen hoorde (of als ik me paranoïde of bizar voelde, wat ik nu eigenlijk nooit meer heb) is altijd geweest "verdwijn in de naam van Jezus Christus" en dan net zolang aanhouden tot het écht weg was. Maar dat lijkt toch nog niet ver of diep genoeg te gaan. Ik vraag me af, zijn er misschien nog zonden die ik moet belijden. Ik weet wel dat ik er soms behoorlijke losbandige fantasieën erop nahoudt.

Voor de rest gaat het dus goed. Ik ben zelfs weer begonnen met hardlopen en opdrukken, dus dat is positief. In september hoop ik weer met mijn studie te beginnen, die ik in 2012 hoop af te ronden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: schizofrenie

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2011 00:12

Blij te lezen dat het zo goed gaat, Bolwang!

In dit geval ben ik erg blij dat ik er naastzat met mijn eerdere pessimistische 'voorspelling'.

Dat het je goed moge blijven gaan!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: schizofrenie

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 11:05

Jeremia 29:11
Want Ik weet welke gedachten Ik over u koester, luidt het
woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil,
om u een hoopvolle toekomst te geven.

Dit is een tekst die zo vaak in mij op komt als ik stille tijd
heb, we hebben een God van vrede, ik kan Hem zo danken
hiervoor.

Fantastich Bolwang dat het zo goed met je gaat, echt geweldig
ik heb de eerste postings (jan) nog eens door gelezen, en wat
een verschil kan er niet over uit, we hebben een geweldige God.
Blijf Hem in alles vetrouwen en bouw op Hem alleen.
Heel veel succes in september met je studie 8>)

Groetjes :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Dorothea
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2011 17:44

Re: schizofrenie

Berichtdoor Dorothea » 15 aug 2011 18:21

Beste Bolwang,

Wanneer je hier weer eens komt lezen, op dit forum, wil je dan even vertellen hoe het je vergaat in het leven?
Ik ben benieuwd, en ik denk dat anderen dat ook zijn. Ik hoop dat het goed, of nog beter, met je gaat.

Gods zegen,

Dorothea

Bolwang

Re: schizofrenie

Berichtdoor Bolwang » 27 sep 2011 10:13

Het gaat niet zo goed. Ik maak me hartstikke veel zorgen om een terugval. Ik bid wel, maar weet niet zo goed wat me zou kunnen stoppen. Ik kan me geen voorstelling meer maken van wie Jezus is. Wat betekend dat: een mens zonder zonde zijn?

Daarnaast staat het christelijke leven mij niet aan. Ik mag de mensen niet, vaak zijn het in mijn ogen te blije mensen. Ik kan daar niet mee omgaan met mijn grote realiteitszin. Ook kan ik al de christelijke self-help niet meer uitstaan. Het is een gebed zonder eind terwijl ik gewoon wil leven en werken.

Daarnaast kan ik de truttigheid niet meer uitstaan. Ik wens ten aller eerste mijzelf 's avonds niet meer te hoeven aanraken, maar naar bed te gaan met een meisje. Het liefst regelmatig. Ik zie dit niet als een zonde, maar als normaal om deze hunkering en passie te voelen. Ik voel me eenzaam en wil liefde, maar weet niet waar ik het moet vinden. Ik heb geen goede vrienden of in ieder geval te weinig. Ik wens uit te gaan met vrienden net als vroeger en te dansen. Ik wil alcohol drinken en doe dat ook met mate, maar krijg dan erg veel last. Waarschijnlijk van de medicatie die nog in mijn lichaam zit. Ik ben constant erg moe en ik weet niet wie mij kan helpen.

Ik heb moeite om christelijke hulp te zoeken. Een van die mensen die je af kon helpen van boze geesten had in zijn lijst staan o.a. dat je intellectueliteit en seks voor het huwelijk moest afzweren. Ik kan dat gewoon simpelweg niet en mijn intellectueliteit is waar ik van leef. Ik dicht veel, lees Shakespeare, schilder. Daarnaast als het meisje instemt en jij ook om naar bed te gaan, dan is dat voor mij net zo goed als een huwelijk. Als ze geestelijk in orde is en natuurlijk ook lichamelijk dan kan er volgens mij niet meer heel veel misgaan in het liefdesspel. Geen ziektes kunnen dan vrijkomen. En ik heb die passie nodig.

Maar ik snap dus niet meer zo goed wie Jezus is en waarom hij mij zou kunnen helpen. Ik ben een vrijdenker en geloof nog steeds erin dat de geest alles overwint, maar ik ben gewoon zo teleurgesteld.

Nu zullen mensen me wel zeggen dat ik naar de psychiatrie moet, maar dat is dus geen optie. Daar ben ik alleen maar voorgelogen en verdoofd. Teleurgesteld met een ongelooflijke onbekwaamheid en zeer veel arrogantie. Een groot gedeelte van de manier waarop ik mij nu voel wijt ik aan alle chemische troep die nu in mijn lichaam zit. Ik geloof dat de enigste die je geestelijk gezond kan maken jijzelf bent. God en de bijbel zijn de steun, maar uiteindelijk moet jijzelf je geest op orde krijgen en weer aan je talenten gaan werken. Dat doe JIJ.

En het is trouwens niet dat ik het evangelie niet snap. Misschien snap ik het nog wel beter dan vele anderen. Ik kom gewoon alleen niet meer zo goed uit het begrip: 'zonder zonde'. Wie is God en moet ikzelf niet zijn als een autoriteit? Is God wel altijd de perfecte meester zoals velen hem zien? Wie ben ik? en boven alles hoe kom ik hier gewoon weer vrij en gelukkig uit? Vrij van de ziekte in mijn geest, maar ook vrij van christelijk dogma, truttige vrienden en gewoon weer met mijn oude vrienden een biertje kunnen doen en slap lullen over vrouwen en alles. God geef mij dat!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten