Burnout... en dan?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor schaapje » 03 feb 2011 20:31

Ken het ook, maar ik had het denk ik optijd in de gaten, ik heb verschillende werkzaamheden
binnen de gemeente neergelegd, ik vond de verantwoordelijkheden te zwaar worden.
Nu is er weer rust in mijn gedachten, ik was altijd maar met anderen bezig.
In die rust kan ik de Here Jezus veel meer ervaren en weet dat ik niet dingen hoef te
dragen die ik niet aankan.
Ik denk dat God wil dat we genoeg rust nemen en zo gezond blijven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Schipje » 03 feb 2011 20:42

discipel2011 schreef:Komt tot Jezus Christus en Hij geeft Rust temidden van alle ellende en afbraak..
Elia had ook een burnout, maar zie hoe God hem daar uit trekt....

Je hebt gelijk... maar WAT wil je nu precies zeggen? Dit komt over als een dooddoener.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor jaccootje85 » 03 feb 2011 20:54

Schipje schreef:
discipel2011 schreef:Komt tot Jezus Christus en Hij geeft Rust temidden van alle ellende en afbraak..
Elia had ook een burnout, maar zie hoe God hem daar uit trekt....

Je hebt gelijk... maar WAT wil je nu precies zeggen? Dit komt over als een dooddoener.


Ik ben Elia niet. En of hij een burnout had, weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er weinig aan heb :wink:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2011 21:44

Vrienden van mij die allebei met een burnout zitten hebben hulp gezocht met een organisatie TopCare, geloof ik. Ze zijn nog niet of pas net met het programma begonnen, dus wat de resultaten betreft kan ik er weinig over zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor jaccootje85 » 03 feb 2011 22:12

Weet iemand van jullie ook het preciese verschil tussen een burnout en overspannenheid? Ik weet namelijk nog niet of ik wel een burnout heb of dat ik overspannen ben...
Szent az Úr

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Sophie77 » 04 feb 2011 08:20

Is een burnout niet nog heftiger en vooral langduriger dan overspannenheid? Of is dat te kort door de bocht?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor TheKeimpe » 04 feb 2011 08:25

Sophie77 schreef:Is een burnout niet nog heftiger en vooral langduriger dan overspannenheid? Of is dat te kort door de bocht?

Ja, dat is zeker te kort door de bocht.
Burn-out hoeft geen psychische oorzaak te hebben, overspannenheid volgens mij wel.

Ik was niet overspannen, mijn psyche had geen probleem, maar mijn tank was gewoon helemaal leeg. Overwerkt zou wel een passende term zijn, overspannen niet.

Ben je al bij de huisarts geweest?

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor discipel2011 » 04 feb 2011 08:36

Werp al je bekommernis op Hem, Die de grootste burn-out had op Golgotha
"Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij hier alleen gelaten in Mijn doodsstrijd?"
>Hij is in al onze benauwdheid benauwd geweest en Hij leeft om ons in onze zwakte te versterken met Zijn Kracht, ja met Zichzelf, De Levende.
Dat wordt burn-out, burning fire door Zijn Geest, De Trooster¦

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Sophie77 » 04 feb 2011 08:46

Je hebt gelijk, TheKeimpe.

Die lege tank, dat heb ik ook gehad, zo'n 4 jaar geleden. 'k Herkende heel veel in het topic over vermoeide hersenen wat jij vorig jaar opende. Nu let ik toch beter op m'n grenzen. Gelukkig geeft mijn lichaam het ook aan als het te gek wordt- ik word dan misselijk. Dat is een teken om gas terug te nemen en bezigheden te uit te stellen of te delegeren. Dat vind ik nog steeds erg moeilijk, maar de gedachte aan die periode 4 jaar terug helpt om toch een stapje terug te doen :mrgreen:.

De huisarts bij ons vond ik trouwens niks toevoegen. Ik ging er naartoe omdat ik ook hartkloppingen had. Hij heeft naar m'n verhaal geluisterd, een uitdraai gemaakt van de harttonen en me naar huis gestuurd met het advies 'een weekje rustig aan te doen'. En dat terwijl ik geen smaak meer had (al het eten smaakte hetzelfde - ik proefde amper wat ik at), ik me niet meer kon concentreren (een stukje krant lezen was al teveel), 0,niks geen energie meer had, etc. Dat weekje werden dus 4 maanden, toen ging het allemaal weer veel beter. In die tijd deed ik niks buitenshuis, had 2 morgens hulp voor in huis en manlief sprong ook veel meer bij dan anders. Gelukkig is het allemaal weer op z'n pootjes terecht gekomen, maar het heeft wel veel impact gehad op mijzelf, manlief en de kinderen.

Sterkte, jaccootje85!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor TheKeimpe » 04 feb 2011 10:26

De huisarts bij ons vond ik trouwens niks toevoegen.

Mijn ervaring was juist heel positief. Hij stelde mij voor de keuze: je werkgever opbellen dat je niet meer komt en vertellen dat er geen werk mag blijven liggen totdat je terugkomt of over drie weken terugkomen en dan verklaar ik je voor minstens 1 jaar ziek...
Met andere woorden, hij gaf me de schop onder mijn kont die ik nodig had om duidelijk uit te spreken dat het niet meer ging.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Schipje » 04 feb 2011 11:19

Wat kun je doen voor iemand (vrijgezel) met een burn-out?

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor jaccootje85 » 04 feb 2011 14:26

Ik ben niet naar een huisarts geweest. Mijns inziens voegt dat weinig tot nix toe, aangezien ik zelf al naar mn leidinggevende gestapt ben. kHeb gistermiddag al een gesprek met haar gehad (woensdagmiddag had k gebeld) en dat ging goed. Dus die huisarts hoeft mij niet meer voor een keuze te stellen.
Als ik de reactie van TheKeimpe lees over het verschil tussen burnout en overspannenheid, tja, dan denk k dat k overwerkt ben. Mn psyche, daar is nix mis mee, die draait nog gewoon op volle toeren door, haha :lol: Maar mn lichaam vertoont allerlei minder prettige dingen om te zeggen: stop, niet verder gaan nu.

Er is nu geregeld dat ik niet meer op de groep werk, maar kheb mezelf aangeboden bij collega's om achterstallige kantoorwerkzaamheden over te nemen, zodat zij zich kunnen richten op het begeleiden van de bewoners.
Daarnaast ben ik aan t solliciteren binnen de organisatie voor een baan op een groep met een minder moeilijke doelgroep.

@ Sophie77: dank je!
Szent az Úr

rosaatje

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor rosaatje » 04 feb 2011 14:47

jaccootje85 schreef:Weet iemand van jullie ook het preciese verschil tussen een burnout en overspannenheid? Ik weet namelijk nog niet of ik wel een burnout heb of dat ik overspannen ben...


bij overspannenheid is er vaak een oorzaak, als deze weggenomen is, gaat het vaak al snel weer de goede kant op.
Burn-out is soms een gevolg van overspannenheid.
Als je burn-out raakt ben je vaak "opeens" helemaal opgebrand.

Heel veel sterkte Jaccootje, luister goed naar je lichaam. Ik denk dat het toch goed is om naar de huisarts te gaan, en je event. door te laten verwijzen naar een psycholoog.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor TheKeimpe » 04 feb 2011 19:20

Schipje schreef:Wat kun je doen voor iemand (vrijgezel) met een burn-out?

Oei, lastige vraag. Op zich weinig vrees ik. In ieder geval kun je stimuleren om naar buiten te gaan en te gaan bewegen.

@rosaatje: ik vind dat je het heel goed uitlegt.

@jaccootje: pas op, pas op, pas op. Je legt jezelf nog steeds taken op, maar als je werkelijk (op de rand van) burn-out bent, moet je echt een paar weken helemaal niet werken. Ga je nu naar een bedrijfsarts? Want als er één ding is wat ik nu weet: pas als de druk helemaal van de ketel is, kun je voelen hoe moe je bent en hoeveel rust je nodig hebt! Dus: niet een beetje werken, maar gewoon twee weken niet werken, lekker naar buiten, of zoals mijn teammanager het verwoordde: doe alsof je vakantie hebt.
(En die rust is heerlijk, hoewel ik er van schrok hoeveel opgespaarde vermoeidheid er uit kwam.)

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor jaccootje85 » 04 feb 2011 20:53

TheKeimpe schreef:@jaccootje: pas op, pas op, pas op. Je legt jezelf nog steeds taken op, maar als je werkelijk (op de rand van) burn-out bent, moet je echt een paar weken helemaal niet werken. Ga je nu naar een bedrijfsarts? Want als er één ding is wat ik nu weet: pas als de druk helemaal van de ketel is, kun je voelen hoe moe je bent en hoeveel rust je nodig hebt! Dus: niet een beetje werken, maar gewoon twee weken niet werken, lekker naar buiten, of zoals mijn teammanager het verwoordde: doe alsof je vakantie hebt.
(En die rust is heerlijk, hoewel ik er van schrok hoeveel opgespaarde vermoeidheid er uit kwam.)


Ik moet wel wat te doen hebben, anders stopt mn psyche er ook mee. Stilzitten kan ik niet. Ik meot wat te doen hebben. Heb me vandaag op mn scriptie gestort die ook al maanden stil lag... In mn vakantie (als ik die heb) ben ik ook altijd bezig, ik zit nooit stil in een stoel of op de bank.
Wat moet ik anders doen als ik niet mag werken? kHeb nu nog niet de inspiratie om leuke kaarten te maken (wat overigens mn grootste hobby is). Een boek lezen, daar heb k de rust niet voor. Misschien dat k volgende week wel flink wat uren in t bos door kan brengen... Hoop dat t weer dat toelaat. En die kantoorwerkzaamheden stellen niet veel voor hoor. Veel opruimen van dingen. En ik kan mn tijd zelf indelen. Dus als ik een dag nergens zin in heb, ga k ook niet werken. Zo simpel is dat.
Szent az Úr


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten