ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

ADD

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 09:37

Ik vroeg mij af of er onder jullie personen zijn, welke ADD hebben, zoals ikzelf heb. Dit is pas eergisteren bij mij vastgesteld, dus het is nog allemaal nog heel erg vers. Ik heb heel erg de behoefte om mijn gevoelens hierover met anderen te kunnen delen.
Ik kon zo snel geen christelijke fora voor ADD/ADHD vinden, dus vandaar mijn vraag.

Voor diegenen, die willen weten wat ADD is: zie de site www.levente.nl
Zeer leerzaam en er is ook een test voor degenen, die wellicht denken dat zij dit ook hebben.

Gebruikersavatar
wervelwind
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 nov 2004 23:12

Berichtdoor wervelwind » 27 aug 2008 11:05

hoi Chris7,
ik heb ADHD.
als ik jou was zou ik niet alleen naar christelijke fora over/voor AD(H)D zoeken.
kijk eens op www.adhdxtra.nl of www.balansdigitaal.nl
ik zelf heb er heel veel aangehad om (vooral vlak na de diagnose) op een forum met lotgenoten erover te 'praten'.
groetjes
Als De Hersenen Deinen

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 09 jul 2010 12:01

ik wil dit topic omhoog schoppen.

zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben, er iets over kunnen en willen vertellen?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: ADD

Berichtdoor Haai » 09 jul 2010 14:28

Specifiek over ADD of ook ADHD?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADD

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2010 14:51

Is PDDNos ook goed ?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 09 jul 2010 16:02

We kunnen er natuurlijk ook een algemeen topic over deze onderwerpen van maken, maar het is 'mijn' topic niet. Het gaat mij nu eigenlijk even om ADD. Maar wie ben ik om te zeggen dat je over jouw onderwerp niets mag zeggen? Wel wil ik graag wat horen over de dagelijkse praktijk en niet over wat er op een van de vele websites staat.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: ADD

Berichtdoor pannenkoek » 09 jul 2010 16:36

Afgelopen woensdag is er een vraag gesteld bij de vragen rubriek. Ik heb mijn stukje van toen ff gekopieërd.

Onze zoon heeft ws ADHD of ADD. Onderzoeken zijn nog bezig. Binnenkort gesprek met hulpverl. Het is niet dat we hem een stikker op willen plakken, maar een acceptatie voor zijn gedrag. Hij is anders dan de andere 3. Het is duidelijk te merken, maar dan accepteerd iedereen hem. Nu wordt ie wel eens gezien als 'een vervelend jongentje' Als iemand in de sloot loopt schelden we hem uit voor sukkel, blijkt deze persoon een blinde te zijn dan accepteren we zijn gedrag. ( het in de sloot lopen) Met dit vb leg ik het ook uit bij onze zoon.

Ik heb eindelijk na een aantal jaar gehoor gekregen. ik heb het 3 jr geleden al aangekaard op school, maar er werd niets mee gedaan. 'hij ADHD? Nee hoor...' Nou daar sta je dan als moeder, je zult het wel fout hebben. Doordat er een invaller was en hij het woord een keer noemde zijn er stappen genomen.

Zelf heb ik vroeger de woorden MBD toegeschikt gekregen. Tegenwoordig is het ADHD. Wel is het moeilijk om rust reinheid en regelmaat te geven als je zelf ook een chaoot bent. Zeker met een bedrijf, en 4 opgroeiende kinderen is het niet altijd even makkelijk. Ik loop ook tegen veel dingen aan. Maar met een goede man aan mijn zijde gaat het goed. We hebben het er echt niet maandelijks over of zo, maar vooral bij dingen waarbij inzicht nodig is haak ik af.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: ADD

Berichtdoor parkiet » 09 jul 2010 19:08

ADD en ADHD komen in mijn familie wel voor, en ook qua werk heb ik er ervaring mee. Dus, vragen staat vrij!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: ADD

Berichtdoor Sophie77 » 09 jul 2010 21:09

Ik heb (best veel :cry: )ervaring met ADHD en PDD-NOS, maar tot nu toe niet met ADD ...

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 10 jul 2010 06:49

Zijn er nu echt zoveel verschillen tussen ADHD, PDD NOS en ADD?

Als ik me er zo op inlees zijn er ook veel overeenkomsten, wordt er niet voor elk bijkomend verschijnsel niet een naam bedacht? En hoe ging dit 50 jaar geleden? Zijn er nu ineens zoveel meer kinderen met dit soort verschijnselen gekomen of was het vroeger: een schop onder de kont alsje niet wilt luisteren, wil je niet naar school dan ga je maar mee werken?
ja, dat is mijn mening dan he.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADD

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2010 11:18

Het lijkt er wel op ja, dat er steeds meer auti's komen. Maar ik denk dat dat wel meevalt. Als je bijv Pietje Bell of Dik Trom leest, moet ik toch wel erg denken aan ADHDertjes oid. Vroeger was er ook meer sociale controle. Als mijn moeder niet thuis was, of ik spookte wat uit, corrigeerden mijn tantes en ooms me net zo goed. Dat werd geaccepteerd. Als jij nu als tante je nichtje/neefje probeert bij te sturen, krijg je vaak moeders op je dak, bemoei je er niet mee, kan ik zelf wel.
Elke familie had wel een zwart schaap. Vroeger was die diagnose er gewoon niet. Iemand was vreemd, van lotje getikt, apart, kluizenaar, hoe komt dat ?
Ook ligt PDDNos, ADD best wel dicht bij elkaar. Het zijn allemaal auti-stoornissen. Sowieso liggen er onderlinge verschillen, want je hebt ook nog iets als karakter.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: ADD

Berichtdoor Acire » 10 jul 2010 12:52

De 'bijzondere' mensen/kinderen vallen nu meer op omdat de maatschappij hogere eisen stelt. Ze vallen daardoor ook sneller buiten de boot. Volgens mij is dat de verklaring waarom er nu zoveel verschillende stikkers zijn. Vroeger waren die mensen wel apart, maar konden ze toch meedraaien. Het leven was een stuk eenvoudiger en duidelijker, meer regelmaat.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: ADD

Berichtdoor gempa » 10 jul 2010 13:53

schelpje3 schreef:Het lijkt er wel op ja, dat er steeds meer auti's komen. Maar ik denk dat dat wel meevalt. Als je bijv Pietje Bell of Dik Trom leest, moet ik toch wel erg denken aan ADHDertjes oid. Vroeger was er ook meer sociale controle. Als mijn moeder niet thuis was, of ik spookte wat uit, corrigeerden mijn tantes en ooms me net zo goed. Dat werd geaccepteerd. Als jij nu als tante je nichtje/neefje probeert bij te sturen, krijg je vaak moeders op je dak, bemoei je er niet mee, kan ik zelf wel.
Elke familie had wel een zwart schaap. Vroeger was die diagnose er gewoon niet. Iemand was vreemd, van lotje getikt, apart, kluizenaar, hoe komt dat ?
Ook ligt PDDNos, ADD best wel dicht bij elkaar. Het zijn allemaal auti-stoornissen. Sowieso liggen er onderlinge verschillen, want je hebt ook nog iets als karakter.



add is geen auti stoornis , het is wel zo dat het vaak gecombineert voorkomt,
het zit bij ons in de fam , ik heb add en 2 van mijn kinderen en mijn broer en zus en neefjes en nichten.
het is dus aardig erfelijk, maar zij hebben geen van allen een autistische stoornis, wel zijn ze bijna allemaal begaafd tot hoogbegaafd.
dus als je vragen hebt stel ze maar.

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: ADD

Berichtdoor parkiet » 11 jul 2010 20:52

Acire, of mensen met AD(H)D en autisme toen konden meedraaien... Misschien sommigen wel, sommigen niet, er zijn toen vast ook 'dorpsgekken' enzo geweest. Overigens kunnen er ook nu veel mensen met een diagnose behoorlijk meedraaien in de maatschappij. Zo heeft mijn baas een autistische stoornis en runt een eigen bedrijf...

Verder wat Gempa zegt is waar, ADD en ADHD zijn beide geen autistische stoornissen.

Annet, ADHD en ADD hebben behoorlijk wat van elkaar weg, het voornaamste verschil tussen beide is dat bij de ene hyperactivitiet wel een rol speelt, bij de ander niet.
Er zijn ook best overeenkomsten tussen AD(H)D en autistische stoornissen, maar ook veel verschillen. Nu geldt voor bepaalde stoornissen (met name PDD-NOS) dat het een soort restdiagnose is, waardoor er grote verschillen zijn tussen verschillende mensen met dezelfde diagnose.

Mijn zusje heeft ADD. Eerlijk gezegd heb ik hier nooit heel bewust bij stil gestaan: mijn zusje is nogal wat jonger dan mij. Wat mij bij haar altijd opvalt, is het langzame, rustige, afwezige wat zij vrijwel altijd over zich heeft.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: ADD

Berichtdoor MissF » 12 jul 2010 09:09

Ik werk op een groep met voornamelijk jongeren met AD(H)D en autisme, waaronder PDDNOS, maar ADHD en autisme zijn in principe helemaal onafhankelijk van elkaar. Bij autisme (en dus ook bij PDD NOS) gaat het vooral om onmacht in sociale situaties, daar heeft ADHD in principe niks mee te maken. Al kunnen er onhandige sociale situaties ontstaan met ADHD, maar de oorprong daarvan ligt in het ongeconcentreerde, niet in het onvermogen om sociale situaties goed aan te gaan.

Bij ADD speelt hyperactiviteit zelfs geen rol, dus dat is nog lastiger te diagnosticeren.

Ik denk dat tegenwoordig veel meer kennis is over ADD en ADHD, waardoor dit meer wordt gediagnosticeerd. Vroeger was dat gewoon minder.
Mijn zus heeft sinds kort officieel ADHD, maar achterag ziet iedereen dat ze dat altijd wel had. Maar doordat niemand daar moeilijk over deed, en zij het eerste kind was van mijn ouders, wisten ze niet beter. Natuurlijk was ze druk, en toen ik kwam was mijn moeder verbaasd dat ik niet altijd wegliep, alleen maar ondeugende streken uithaalde, overal in en op klom, en alle kopjes continu van tafel veegde. MAar zij wisten niet beter en konden er blijkbaar prima mee omgaan.
Nu, als psycholoog, heeft mijn zus er soms echt last van, dus is ze blij dat ze eventueel medicatie kan slikken. Misschien was het beter geweest als ze die mogelijkheid eerderhad gekregen, dan was haar leven misschien makkelijker geweest, maar dat is nou eenmaal niet zo, en het was ook goed zo.
Maar ik heb wel diep respect voor mijn moeder en vader, hoe zij ermee omgingen, ik zou het denk ik niet zo kunnen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten