De Hezenberg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

droomvogel
Verkenner
Verkenner

De Hezenberg

Berichtdoor droomvogel » 03 dec 2007 18:44

Wie heeft er ervaringen met de hezenberg, ik heb er zelf de nodige negatieve ervaringen gehad en heb dat ook zien gebeuren bij anderen die daar opgenomen waren maar niemand durfde iets te zeggen, ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de hezenberg en of die positief of negatief waren.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 dec 2007 19:00

ik heb tot nu toe er alleen maar positieve verhalen over gehoord.

Wat zijn de negatieve dingen dan?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 dec 2007 18:56

Advies van een christelijke huisarts, jaren geleden, aan iemand die zelfde voorstelde daar naar toe te gaan. Zijn advies: nooit doen.
Ook adviseerde hij, zoveel mogelijk gewoon onder de mensen te verkeren.
Daar kan iemand zich soms aan optrekken.
Bijv. door gewoon, met vooral lichamelijke arbeid, een beetje mee te doen.
Een omgeving waarin "veel problemen bij elkaar zijn", heeft ook nadelen.

Of dit advies ook verband hield met de praktijken daar, kan ik niet beoordelen.

André

Berichtdoor André » 04 dec 2007 22:22

Rolf schreef:Advies van een christelijke huisarts, jaren geleden, aan iemand die zelfde voorstelde daar naar toe te gaan. Zijn advies: nooit doen.
Ook adviseerde hij, zoveel mogelijk gewoon onder de mensen te verkeren.
Daar kan iemand zich soms aan optrekken.
Bijv. door gewoon, met vooral lichamelijke arbeid, een beetje mee te doen.
Een omgeving waarin "veel problemen bij elkaar zijn", heeft ook nadelen.

Of dit advies ook verband hield met de praktijken daar, kan ik niet beoordelen.
Kan zijn, maar er zijn ook momenten dat het beter is dat je uit je huidige 'omgeving' wordt gehaald.
Bijvoorbeeld om een 'cirkel' te doorbreken.
En idd je komt daar voor jouw problemen, niet om die van een ander op te lossen. Ik heb geen ervaring met dit herstellingsoord, wel positieve met een andere waar ik 2 x 9 weken ben geweest.
Je moet het zien als tussen ambulante hulp in je eigen woonomgeving vs. paaz of pz.

droomvogel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor droomvogel » 05 dec 2007 14:33

met negatief bedoel ik dat mensen er binnen komen om er uit te rusten van moeilijke dingen en dan door onbekwame mensen allerlei vage testen krijgen voorgeschoteld en dan ineens als een zwaar psychiatrisch patient daar vertrekken en er steeds weer terug komen en er steeds zieker vandaan gaan.

Ik denk dat als mensen onderzocht moeten worden omdat men duidelijk wil hebben of ze een psychiatrische ziekte hebben dat beter gedaan kan worden door mensen met de juiste papieren en nu gebeurd dat niet.

Ik ben er van overtuigd dat deze mensen het goed bedoelen maar op deze manier brengen ze mensen schade toe.

Als je protesteerd tegen die testen dan worden ze boos.

Ik heb het gevoel dat het een beetje sekte achtig is, al is dat wel een zware benaming natuurlijk maar tvoelt zo verkeerd wat ze daar doen.

Ik ben trouwens niet tegen herstellingsoorden want ik denk dat het een hele goede oplossing kan zijn om tijdelijk afstand te nemen van moeilijke dingen en uit te rusten, alleen daar doen ze alsof ze een psychiatrisch ziekenhuis zijn en dat zijn ze niet.

André

Berichtdoor André » 05 dec 2007 15:02

droomvogel schreef:alleen daar doen ze alsof ze een psychiatrisch ziekenhuis zijn en dat zijn ze niet.
Die ervaring heb ik niet, als er 'perongeluk' iemand terecht kwam die andere hulp nodig had werd zo'n iemand ook niet verder behandeld, maar wel met een advies doorverwezen. Er werken ook vrijwel geen psychologen en iig geen psychiaters.
De eindverandwoordelijke was dat wel, maar die kreeg je alleen bij intake even te spreken, of als je niet op je plek was.
Een jaar later ben ik ook wel 7 weken op de paaz geweest om even 'echte' testen te doen enzo. 8) Die uitslag was overigens niets 'ernstigs' gelukkig, meer dat je weet wat je vooral niet moet doen. En wat je mag gaan proberen te accepteren, icm met wat medicatie.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 05 dec 2007 15:49

Mijn vader, een echte Ger.Gemmer is er een aantal weken geweest. Niets dan lof! Juist het interkerkelijke is er geweldig.

Een uitspraak van mijn vader n.a.v. de daar toen aanwezige vrouwelijke predikant: "ik heb altijd geloofd dat een vrouwelijke dominee niet kon, maar elke keer als ik naar haar luister, heb ik er heel veel aan, dus ik hou maar op met oordelen..."

droomvogel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor droomvogel » 05 dec 2007 17:23

dat vindt ik ook het probleem, er werken vvrijwel geen psychologen maar zo gedragen ze zich wel, en die vrouwelijke predikant is een schatje, een van de meeste normale daar.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 dec 2007 17:44

droomvogel schreef:Ik ben er van overtuigd dat deze mensen het goed bedoelen maar op deze manier brengen ze mensen schade toe.

Als je protesteerd tegen die testen dan worden ze boos.

Ik heb het gevoel dat het een beetje sekte achtig is, al is dat wel een zware benaming natuurlijk maar tvoelt zo verkeerd wat ze daar doen.

Uit hetgeen die huisarts erover zei, en wat ik erover gehoord heb, kreeg ik de indruk dat daar wel een fijne sfeer is, maar dat er meer vaagheid is dan duidelijkheid en vaste grond.
Wat hij letterlijk zei zal ik maar niet herhalen, maar het bevestigt bovenstaande wel.

Ik ben trouwens niet tegen herstellingsoorden want ik denk dat het een hele goede oplossing kan zijn om tijdelijk afstand te nemen van moeilijke dingen en uit te rusten

Tijdelijk afstand nemen, kan denk ik goed zijn.
Zelf heb ik ook een moeilijke periode meegemaakt.
Ik heb toen enige afstand genomen van "het bekende" en ben gaan werken op het platteland.

denkertje21 schreef:"ik heb altijd geloofd dat een vrouwelijke dominee niet kon, maar elke keer als ik naar haar luister, heb ik er heel veel aan, dus ik hou maar op met oordelen..."

Dat zei mijn vader ook eens, na een vesper tijdens Kerkepad.
Ik denk dat dat goed kan.
Alleen m.b.t. een vrouw als dominee ben ik het niet helemaal met mijn vader eens.
Maar ik denk wel dat een vrouw een goede boodschapster kan zijn van het Evangelie.

droomvogel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor droomvogel » 05 dec 2007 19:17

de sfeer is er onderling inderdaad wel fijn, maar door het vage gedoe is er ook onrust, ik denk dat je huisarts goed weet hoe het daar is gezien het gegeven advies.

Nogmaals ik denk dat de mensen het daar goed bedoelen alleen doen ze meer dan ze kunnen, ze hebben namelijk niet de juiste opleiding.

De vrouwelijke dominee werkt daar bijvoorbeeld als therapeut en dat klopt mijns inziens niet, pastorale gesprekken zijn namelijk iets anders dan therapie.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 dec 2007 12:37

Ik heb persoonlijk ervaring met De Hezenberg, een pastoraal psychologisch centrum in Hattem. (www.hezenberg.nl)
Wat voor mij alleen al een 'thuiskomen' was, was het feit dat alles ingebed is in geloof. Een psycholoog had ooit gezegd dat ik mijn geloof maar even aan de kant moest zetten. Nou loopt dat als een rode draad door mijn leven en even wegzetten kan dus niet...
De Hezenberg was daarom dus voor mij een 'thuiskomst', een plek waar ik geleerd heb dat ik er mag zijn.
Er zijn predikanten, maar ook maatschappelijk werkers en de vrouwelijke predikante is volledig gediplomeerd psychotherapeute. Verder is de creatief therapeute ook volledig bevoegd.

De begeleiding is intensief. Veel mensen hebben in hun leven meegekregen dat ze niet goed zijn, dat ze niet deugen, dat ze minderwaardig zijn. Op De Hezenberg wordt ze geleerd dat ze er mogen zijn, zoals ze zijn, (niet zoals ze eigenlijk zouden moeten zijn/worden).

Ik heb De Hezenberg als een warm bad ervaren en heb bouwstenen meegekregen voor de rest van mijn leven.

Terug naar “Archief”