Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 okt 2007 12:41

Wat ik merk als ik minder gemotiveerd ben, is dat het hartstikke leuk is om echt sámen te gaan sporten. Alleen fitness doe ik meestal in m'n uppie. Samen afspreken om te gaan zwemmen, samen potje tennis spelen of wat dan ook. Ik weet natuurlijk niet welke mogelijkheden je allemaal in de buurt hebt en hoe makkelijk je dingen samen met iemand af kunt spreken i.v.m. werktijden enzo. Maar het is wel gezelliger in ieder geval :) (En samen hoeft natuurlijk niet alleen met je man te zijn ;))
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 29 okt 2007 16:41

HansenMirjam schreef:Ik zou moeten sporten...voor mijn conditie vooral, maar ook en beetje omdat mijn uniformbroeken steeds lastiger dichtgaan. :oops:

Ik heb een poosje met mijn echtgenoot meegedaan met hardlopen. Helaas dat is echt niets voor mij. Ik heb per sessie wel een keer of drie het gevoel nu echt de pijp uit te gaan. Weer mee gestopt. Zwemmen vind ik wel leuk, maar om je nou steeds om te kleden, in dat koude water, nat haar etc...
Ik zou ook op de fiets naar mijn werk kunnen, het is maar een half uurtje, maar nu regent en waait het steeds... :?

Ik ben gewoon nog niet echt gemotiveerd. Heeft iemand tips voor een echte leuke sport?


Ga elke avond een lekker stuk wandelen een uur ofzo stevig doorstappen. Kan gezellig zijn met vriendinnen of je man. En het kan met slecht weer, regenjas aan of paraplu op.
Of badminton, volleybal, maar moet je ook elke keer omkleden, maar is wel gezellig aangezien je met meer mensen bezig bent.
Leef je droom.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 okt 2007 17:04

Giovannino schreef:
Rolf schreef:.
En dat transpireren zouten doet verdwijnen is algemeen bekend.
Iets van de glans, zogezegt, gaat weg.

glans?? wat bedoel je daarmee?


"Van slapen wordt je mooi", is een gezegde.
Het lichaam kan in de rust herstellen.
Door veel transpireren kan de huid dun worden.
Het kan jaren duren, voordat dat weer herstelt is.

Wel of niet sporten houdt denk ik ook verband met jezelf.
Hoe je opgegroeid bent, in welke omgeving, en of je rustig of onrustig bent van nature.
Als je ouder wordt kunnen dingen soms veranderen, en ook de zienswijze.

Zeker is dat door sport het lichaam geoefend kan worden, en ook dat het enig nut kan hebben.
Ook zeker is dat sommige sporten erg onnatuurlijk zijn.
En dat dezelfde energie gebruikt kan worden voor tuinieren, knutselen of klussen.
ALs dit gebeurt met goede aandacht, en met al je krachten, kun je ook gezond blijven.
Bovendien kan er dan ook een nuttig resultaat zijn.
En doorgaans kan dit ook nog op hogere leeftijd. Sporten niet.
Zou sport niet vaak bedreven worden omdat er te weinig geduld en rust is?
En, zou bij natuurlijke arbeid, in een natuurlijk tempo, niet veel beter
rust gevonden kunnen worden, dan bij bovennatuurlijke inspanning?

SmackyWacky
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2004 20:32
Locatie: omgeving Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor SmackyWacky » 29 okt 2007 21:13

Momenteel korte rustperiode --> 1 x per week een uur schaatsen
Na rustperiode weer opbouwen naar 3 x per week een uur skeeleren, schaatsen, fietsen of zwemmen.
Voorjaar/zomer --> 2 (of 3) x per week 1,5 uur skeelertraining en regelmatig een wedstrijd rijden.

Ik heb een kantoorbaan en daarbij is een aantal uurtjes sporten zeer gewenst. En ik voel me er super bij.

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 30 okt 2007 11:12

Dat natuurlijk bewegen geen negatiefe invloed heeft op de gezondheid staat wel vast, maar dat het beter is dan recreatief sporten geloof ik dus helemaal niet.

Als je alleen maar de tuin schoffelt en wat vogelnestjes in elkaar zet (nuttig werk) dan bouw je helemaal geen uithoudingsvermogen op. Sporten zorgt er voor dat je hart en long capacitieit uitbreiden, bij natuurlijk bewegen is het alleen maar in stand houden van je capaciteit.

En tijdens het zweten worden ook allerlei andere stoffen, die schadelijk kunnen zijn, door het lichaam afgevoerd. Dus zweten is helemaal niet ongezond. Mijn vraag is nog steeds, waarom/ hoe wordt de huid dunner door zweten?

Ik denk dat sporten een prima middel is om het lichaam te onderhouden! Vooral als je tijdens je werk geen of weining beweging krijgt. Dan bereik je meer resultaat met een uurtje sporten, dan met een hele avond in de tuin schoffelen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 okt 2007 12:16

Weet je waar je huid pas door verslechterd? Elke dag douchen in combinatie met ook elke keer je huid insoppen en weer afspoelen.

Nee, zweten is zo ongezond nog niet :P
pobody's nerfect

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 30 okt 2007 12:26

Rolf schreef:"Van slapen wordt je mooi", is een gezegde.
Het lichaam kan in de rust herstellen.
Door veel transpireren kan de huid dun worden.
Het kan jaren duren, voordat dat weer herstelt is.

Wel of niet sporten houdt denk ik ook verband met jezelf.
Hoe je opgegroeid bent, in welke omgeving, en of je rustig of onrustig bent van nature.
Als je ouder wordt kunnen dingen soms veranderen, en ook de zienswijze.

Jij schrijft veel toe aan zogenaamde 'onrust', maar Afrikanen die vrolijk met hun koeien en geiten over de savanne dartelen zonder internet, t.v., opjuttende managers en andere zaken die een mens 'onrustig' maken, houden ook erg van sport, getuige het aantal Afrikaanse atleten. Ik begrijp je wel hoor Rolf, het zal vast wel zo zijn dat veel mensen onbewust zo jachtig leven dat ze gewoon niet meer in staat zijn tot een wandelingetje in het bos o.i.d. Maar om voor mezelf te spreken: als je jong en gezond bent heb je naast je dagelijkse fietstochtje naar werk of studie nog zoveel fysieke energie over dat een balletje trappen of hardlopen heerlijk is.

Zeker is dat door sport het lichaam geoefend kan worden, en ook dat het enig nut kan hebben.
Ook zeker is dat sommige sporten erg onnatuurlijk zijn.

Mee eens.

En dat dezelfde energie gebruikt kan worden voor tuinieren, knutselen of klussen.
ALs dit gebeurt met goede aandacht, en met al je krachten, kun je ook gezond blijven.
Bovendien kan er dan ook een nuttig resultaat zijn.
En doorgaans kan dit ook nog op hogere leeftijd. Sporten niet.
Zou sport niet vaak bedreven worden omdat er te weinig geduld en rust is?
En, zou bij natuurlijke arbeid, in een natuurlijk tempo, niet veel beter
rust gevonden kunnen worden, dan bij bovennatuurlijke inspanning?

Als ik jog, zie ik ook wel eens zeventigers voorbijhuppelen, verder ken ik enkele boksers van in de zeventig - (licht) sporten is echt niet alleen voor jonge mensen met strakke lichamen. Verder heb je wel gelijk: natuurlijke beweging is noodzaak, sporten een extra. (Maar dat had ik elders al eens tegen je gezegd)

Wat ik verder nog niet echt gehoord heb in dit topic: sporten kan een mens ook zelfvertrouwen geven en tot een evenwichtiger persoonlijkheid maken. Jongeren met een minderwaardigheidscomplex schijnen baat te hebben bij het beoefenen van een zelfverdedigingssport. Dat geldt eigenlijk voor iedereen met een wankel zelfvertrouwen of die zich wel eens onveilig voelt. Opgroeiende jongens die geen uitlaatklep vinden voor hun natuurlijke aggressiviteit, moet je lekker op voetbal of judo o.i.d. doen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 okt 2007 13:16

Giovannino schreef:... zoveel fysieke energie over dat een balletje trappen of hardlopen heerlijk is.

Toen ik 17/18 was, deed ik het ook graag.
Tuinieren leek mij toen niet gepast.
Je mag volgens mij ook best wel wat uitproberen.
Als je het geloof maar behoudt.

Als ik jog, zie ik ook wel eens zeventigers voorbijhuppelen, verder ken ik enkele boksers van in de zeventig - (licht) sporten is echt niet alleen voor jonge mensen met strakke lichamen. Verder heb je wel gelijk: natuurlijke beweging is noodzaak, sporten een extra. (Maar dat had ik elders al eens tegen je gezegd)

M.b.t. leeftijd, iemand zei vaak, dat je al je fysieke mogelijkheden zo goed mogelijk moet gebruiken. Wat niet gebruikt wordt kan achteruit gaan. Deze persoon is nu rond de negentig, en, de leeftijd in aanmerking genomen, nog redelijk gezond. (Sporten heeft hij nooit gedaan, wel veel fysiek arbeide uitgevoerd.)


Wat ik verder nog niet echt gehoord heb in dit topic: sporten kan een mens ook zelfvertrouwen geven en tot een evenwichtiger persoonlijkheid maken. Jongeren met een minderwaardigheidscomplex schijnen baat te hebben bij het beoefenen van een zelfverdedigingssport. Dat geldt eigenlijk voor iedereen met een wankel zelfvertrouwen of die zich wel eens onveilig voelt. Opgroeiende jongens die geen uitlaatklep vinden voor hun natuurlijke aggressiviteit, moet je lekker op voetbal of judo o.i.d. doen.

Daar kan ik enigzins mee instemmen.
Vernielzucht is slechter dan voetballen.
M.b.t. je veilig voelen, nog mooier is het als je vertrouwen kunt op de Allerhoogste. Hij wil iedereen die Hem op het oog heeft, beschermen.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 30 okt 2007 13:55

Zaalvoetbal!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 30 okt 2007 14:05

Bevlogen schreef:Zaalvoetbal!


en waaróm? (daarvoor startte ik dit topic nl. :P)

Is er qua spel nog veel verschil met gewoon veldvoetbal?

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 30 okt 2007 14:17

Zaalvoetbal en hardlopen

@Giovannino

Bij zaalvoetbal ben je niet met een elftal zo als op het veld maar met 1 keeper en 4 veldspelers. Daarnaast is het veld kleiner en de doelen ook. Bij zaalvoetbal moet je het daarom goed passen en tikken omdat de ruimte minimaal is. Combinaties tussen spelers gaat veel sneller dan op veld.

Ook heb je het verschil dat je niet uigooit zoals op het veld maar dat je gewoon de bal op de zijlijn legt en mag trappen. Er zijn ook geen slidings toegestaan en een wedstrijd duurt koter dan op het veld.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 okt 2007 14:28

Tennis, voetbal, schaatsen, tv kijken, bitterballen eten.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 31 okt 2007 00:16

Giovannino schreef:Wel heb ik ooit in de Alpen een middag gemountainbiked, dat was echt zó mooi. Jammer dat je hier geen bergen hebt.


Je hebt in nederland ook best leuke (en zware) mountainbikeparcoursen, ik heb een jaar of twee elke week gemountainbiked in de Loonse en Drunense duinen. heerlijk door het bos rijden, en na 25 loodzare kilometers lekker op een terrasje zakken 8)

momenteel doe ik alleen aan volleyball. ik ben hieraan begonnen omdat ik op dat moment niet aan sport deed, en gevraagd werd om mee te gaan volleyballen. op zich een heel gave sport (vooral als je een smash keihard binnen de drie-meterlijn slaat :D ), alleen eigenlijk iets te statisch
naar mijn idee, ik heb na een uur of twee niet het gevoel dat ik echt moe ben ofzo, zoals ik dat vroeger na een basketballtraining wel had.

verder doe ik wat aan "slaapkamerfittness", sit-ups en opdrukken enzo, om de spieren in mijn bovenlichaam wat te versterken. de spierkrachtverhouding tussen mijn benen en armen is nogal uit balans :) )

en ik snowboard natuurlijk! helaas voornamelijk beperkt tot die paar weken in de winter, maar het komt er weer aan. heerlijke combinatie van bergen, buiten zijn, snelheid, techniek, kracht, coordinatie, gezelligheid en bier na afloop.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 31 okt 2007 14:43

Oh ik windsurf wel!
Alhoewel dat nu alweer zo lang geleden is dat ik amper meer durf te zeggen dat ik windsurf :mrgreen:

Dat is echt heerlijk, ik kan het niet en het waait vaak te hard voor mij dus dat is dan een paar uur ploeteren op/in het water om enkele seconden keihard vooruit te komen. Echt een gevecht met de elementen, dat idee heb je dan. Je wordt er doodmoe van maar dat ene surf-moment in plané is het geploeter helemaal waard :).

Mjah.. familietrekje :)

Wie hongaars kan mag dit even vertalen, 't gaat over mijn nicht :mrgreen: :
Ismét a versenypalettán található az Indoor. Az teremszörf premierje 1990 áprilisában volt Párizsban, a Bercy sportcsarnok. 20 szélgép 70x30 méteres medencében tiszta 6 Bft-os huzatot produkál. Szlalomban és ugrásban Eric Thieme-t és Herma de Jong-t állva ünnepelte a 12 000 nézõ.
A korábbi racing (pályaverseny, szlalom, hosszú távú futam) versenyeket mostanra a Formula Windsurfing hajóosztály uralja.

En dit gaat over mijn oom, de windsurfboard-uitvind-meneer:
"Diverse merken gevaren zoals Mistral,Windglider,Windsurfer,Dufour,Witch;het tegenwoordige Witchcraft,BBS,Sailboard en natuurlijk op Windmill,het board uit Ellemeet van Jan de Jong,honingraad sandwitch constructie."

Gebruikersavatar
Debor@
Luitenant
Luitenant
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:44
Locatie: in da getto
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 31 okt 2007 16:54

Ik deed aan schaatsen. Waarom, omdat schaatsen een fijne bezigheid is, en omdat ik behoorlijk slank ben, niet veel gewicht heb mee te sjouwen klokte ik altijd schitterend op de tijdritten. Die snelheid, dat is echt heerlijk.

Waarom 'deed', verleden tijd: ik was er behoorlijk intensief mee bezig, trainde veel en viel daardoor in sneltreintempo af. Ik had al het predikaat 'tè slank', maar moest nu echt uitkijken. Uiteindelijk gestopt, want dat ene uurtje gaat 'm ook niet worden. Dat was best een rotgevoel eerlijk gezegd. Nu af en toe voor de fun eens een baantje.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron