Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 14:45

maaarten schreef:Net 8,7km hardgelopen.

Alleen ik heb recentlijk nogal last van een pijntje aan de zijkant van mijn rechterknie. Ik had eerst heel oude goedkope afgeragde schoenen, dus toen heb ik maar van die mooie dure nieuwe hardloopschoenen gekocht, waarvan ze zeggen dat je ze moet hebben als je veel hardloopt, maar het helpt helemaal niets. Telkens rust ik goed om het weg te laten gaan en probeer ik rustig weer op te bouwen, maar als ik een paar heuvels neem, of een flink tempo ren, of een afstand van meer dan een km of 6km ren, komt het weer opzetten.

Op deze manier kan ik niet echt serieus hardlopen. :(

Ik loop al jaren op relatief goedkope schoenen en dat gaat prima.
Niet gehoord onlangs?
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat goede hardloopschoenen blessures voorkomen.

Dit blijkt uit het proefschrift van sportarts Steef Bredeweg van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Uit zijn onderzoek blijkt verder dat er slechts twee factoren zijn die het risico op een blessure aantoonbaar vergroten: overbelasting en een eerdere blessure.
Asymmetrisch bewegen blijkt geen risicofactor te zijn voor blessures. Ook programma’s waarbij beginnende lopers eerst wennen aan de schokbeweging van hardlopen of variaties in de duur van een voorbereidingsprogramma bij beginnende lopers, bleken geen verschillen in het aantal blessures te geven.
bron: NU.nl

maaarten

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor maaarten » 16 apr 2014 17:14

Ja dat nieuws kwam dus helaas net nadat ik die leuke mooie nieuwe schoenen had gekocht. :mrgreen:

Ach ja, mijn oude schoenen waren echt wel heel versleten en die nieuwe rennen op zich hartstikke lekker, alleen het is een beetje jammer dat mijn blessure er absoluut niet beter op is geworden.

Bovendien, bij de winkel waar ik het gekocht heb gingen ze het helemaal opmeten en filmen hoe ik ren enzo. Die verkoper zei dat mijn rechtervoet inderdaad niet helemaal goed neerkwam, implicerend, dat dat dus wel de oorzaak van mijn kniepijn zou zijn en hij zei dat dat verholpen was met die nieuwe schoenen. Nou, die nieuwe schoenen rennen prima, maar mijn kniepijn is er niet mee verholpen, dus een beetje afgezet voel ik me wel.

Ach ja, het is die Mammon maar, hè. :mrgreen:

Maar volgende keer koop ik in ieder geval gewoon weer simpele schoenen.......

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2014 21:39

Sorry voor degene die het niet willen: Maar het lijkt mij wel eens lekker: Heerlijk te kunnen snoepen en er niet van aan te komen :lol:
Ja, hardlopen op gewone sport schoenen, niet overdreven dure of zo.
Vandaag 3200 m in 25 min. rustig aan opbouwen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 19 apr 2014 12:05

Vanmorgen weer het kleine rondje gelopen. 3,3 km in 25 min. Nu rustig aan uitbreiden. Een rondje loopt wel lekkerder dan een stuk dubbel lopen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Boerin » 19 apr 2014 16:57

Steppen, leuk! Merk wel dat ik geen 10 meer ben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 19 apr 2014 18:55

Boerin schreef:Steppen, leuk! Merk wel dat ik geen 10 meer ben.


Vind ik leuk :-)

De oudste zoon van 17 loopt hetzelfde rondje in 14 min. Ik mag nog wel heeeel veeeeel oefenen :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 21 apr 2014 20:17

Net voor de (onweers)bui binnen 3,7 km in 27 min. Goed voor 240 kcal. Gem. 8,1 per uur
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 28 apr 2014 11:10

En vanmorgen weer lekker gezwommen. Het buitenbad is weer open.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor essieee » 29 apr 2014 17:04

pannenkoek schreef:Sorry voor degene die het niet willen: Maar het lijkt mij wel eens lekker: Heerlijk te kunnen snoepen en er niet van aan te komen :lol:
(...).


Al was het maar voor één dag :wink:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 05 mei 2014 09:02

Deze wk is de 4,5 km aan de beurt. Vanmorgen weer aan het hardlopen geweest. Morgen weer zwemmen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2014 10:40

Vorige wk 6 km, en deze wk 7 km hardlopen. Vanmorgen geweest. Is weinig verschil te merken aan het feit dat je meer afstand loopt. Maar goed, was weer lekker.
Bijna een uur, loop niet enorm hard. Gem. 7,5 km per uur. Moet wel vol te houden zijn.
Vorige wk liep in een keer een rondje van 3,2 km in 24 min. Gem. 8,2 per uur, heb voor mijn idee hard gerend, laat me dan maar 7 km lopen en iets minder hard.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

maaarten

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor maaarten » 29 jun 2014 20:42

Inderdaad kun je vaak wel het idee hebben dat je een stuk verder zou kunnen rennen maar je moet dat altijd rustig opbouwen om blessures te voorkomen.

Heb zelf een hele tijd rustig aan gedaan, omdat ik last had van mijn knie. Ben het nu weer rustig aan het proberen vorige week wat korte intervallen en deze week 6,5km. Het ging allebei de keren wel goed alleen ik ben toch bang om te forceren. Vooral omdat ik vroeger meestal iets van 1-1,5 uur met een gemiddelde van 12km/u o.i.d. rende of lange intervallen deed. Als ik dan een paar km rustig ga rennen heb ik nauwelijks het idee dat ik aan het sporten ben en vind ik er niks aan. Maar het is toch nodig om rustig op te bouwen anders zit ik zometeen weer met mijn knie!

Ik heb de afgelopen tijd nog wel sporadisch gewielrend en kracht training gedaan, dus ik was nog wel redelijk in vorm. Ondanks dat ik niet heb hardgelopen had ik laatst een hartslag in rust van 53, vroeger was het meestal net onder de 60.

visje36

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor visje36 » 08 jul 2014 12:10

Wat ook handig sporten is, Wii games, doe dan meestal cardio oefeningen, met elastiek (weerstand) , en joggen half uur, en daarna nog 10 minuten rennen. Je zweet je kapot en in mijn geval ben daardoor al wat kilo's kwijt, en verder voordeel is dat overal merkbaar spieren krijgt, en strakker , slanker word, en je conditie word beter.
:D 8)

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Majiem » 05 aug 2014 09:03

Ik doe aan windsurfen :).
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 09:43

Tennis, fietsen en wandelen (dit jaar voor de tweede keer de Nijmeegse Vierdaagse met succes uitgelopen, vorig jaar voor het eerst deelgenomen en toen ook al succesvol).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten