Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mens » 26 sep 2012 11:50

paprikameisje2 schreef:nou jah, dat kan wel, maar dan kan ik ook thuis wel een rondje om de kerk fietsen! dan zweet ik ook niet en heb ik een gevoel van dat ik gesport heb.

Ik moest vandaag voor iets anders bij de huisarts zijn en deze vraag ook nog eens gesteld, maar het past goed bij het hele beeld omdat ik in mijn zwangerschappen ook weinig kon doen en zo kramp had.
Het kan zijn dat spanning en vermoeidheid bij mij op de spieren slaat en dat dit ook helpt aan snel kramp krijgen.

Ik push mezelf niet.... maar als je lichaam zelf enerzijds aangeeft dat het nog wel veel meer kan, en bepaalde spieren geven aan dat het niet kan.. tja.. balans maar vinden!


Er is inderdaad niets mis met een rondje om de kerk fietsen. En als zweten belangrijk is, en het gevoel dat je gesport hebt, dan kun je ook de lengte van je trainingen opvoeren ipv de zwaarte.

Als ik bijv 10 km/h loop dan heb ik in het begin het gevoel dat ik niks doe, maar na een half uur begin ik dan toch te zweten en na een uur heb ik echt het gevoel gesport te hebben.
Langere trainingen op ongeveer 70% van je maximale hartslag zijn bovendien zeer geschikt om je algehele conditie te verbeteren én zorgen voor de meeste vetverbranding.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 sep 2012 18:31

maar ik ga juist voor dat zweten! maar dat lukt ook niet! helemaal uitgeput op de fiets zitten ben ik het mens niet voor, ik ga tot ikg a zweten en dan blijf ik in die trend een beetje rondhangen.

Maar ja.. eerst nog een volgend probleem, twee maand terug de enkel gezwikt, heb het regelmatig, nooit veel problemen mee, maar dit keer alleen wel, enkelbanden lijken wel geirriteerd oid... sport in elk gevoel niet lekker, dus deze week maar ff overslaan.

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor *Annette* » 05 okt 2012 14:05

Hoe doen jullie het tijdens de vakantie met sporten?

Inmiddels fitness ik een 2,5 jaar. Eerste half jaar medische in slakken tempo en daarna ben ik over gestapt op sportschool met intensieve begeleiding evt. van fysiotherapeut erbij. M'n conditie was zeer slecht, maar inmiddels toch al lange tijd goed op pijl. Ik probeer 2x per week te sporten en dit lukt me ook om goed vol te houden, het eerste jaar was erg zwaar maar met goede begeleiding heb ik het vol gehouden. En ach ik vind het ook best wel leuk om te doen en het lukt me ook om me hoofd er even leeg te maken.

De afgelopen 2 maanden heb ik minder constant gefitnest, 1 week niet, 1 week wel, 2 weken niet, 1 week wel, 1 week niet en daarna weer wel... De weken dat ik niet ben geweest was ik weg i.v.m. vakantie, opleiding etc. maar in die weken heb ik wel veel gefietst en/of gewandeld. Nadat ik na de laatste week niet, weer begonnen ben valt het ontzettend zwaar, voor me gevoel sta ik weer op het punt van 2 jaar geleden. Het schema wat ik deed, moet ik nu 1 of 2 niveau's lager zetten en dan heb ik er nog veel moeite mee en hevig zweten... Ben chronische pijnpatiënt, wat natuurlijk ook een rol mee speelt en ik moet al even een stapje terug doen, maar toch dit had ik niet verwacht...

Komende maanden maar weer netjes 2x per week sporten...
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor *J* » 05 jan 2013 22:22

Ik heb een maand geleden de sportschool opgezegd. Ik kwam er in de zomer veel te weinig, eerst omdat ik veel meer aan het trainen was voor de vierdaagse, daarna omdat het niet ging door de blessure die ik daar heb opgelopen. Zo ontdekte ik dat ik prima kan sporten zonder dat het me zoveel geld kost. Ik wandel veel, heb wii fit en regelmatig ga ik zwemmen.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Sjaak84 » 14 jan 2013 22:39

Ik doe sinds een half jaar aan karate. Het is best pittig, maar zeker wel leuk. Een maand terug heb ik mijn oranje band gehaald.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 jan 2013 21:34

Ooh tof!! helaas hebben ze die sporten niet in ons kleine stadje :(

hier gestopt met spinning ivm blessures! zeeeer veel last van mijn beenspieren, kramp ed! dus tegenwoordig mn doel om een uur lang achtereen baantjes te trekken

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor sis » 22 jan 2013 09:51

Ik ga ook weer beginnen. Of eigenlijk verder met sporten.
Na de zomervakantie ben ik begonnen met fitnessen samen met een schoonzus. Ging heel goed, drie keer in de week. Kon perfect tussen het werken door. Helaas ging ik rond november meer werken, werd ik een paar weken ziek en liep het langzaam terug.
Nu ben ik verhuisd en ga ik maar weer alleen aan de slag. Heb geen werk, dus tijd zat. Ik ga proberen:
maandag: een uur fitnessen en half uur buikspiertraining
woensdag: zelfde als maandag
vrijdag: op de fiets naar de sportschool en een uur trainen.

Verder weer proberen gezonder te leven... hopen dat er dan wat kilo's afgaan!

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor parsifal » 22 jan 2013 10:23

sis schreef:Ik ga ook weer beginnen. Of eigenlijk verder met sporten.
Na de zomervakantie ben ik begonnen met fitnessen samen met een schoonzus. Ging heel goed, drie keer in de week. Kon perfect tussen het werken door. Helaas ging ik rond november meer werken, werd ik een paar weken ziek en liep het langzaam terug.
Nu ben ik verhuisd en ga ik maar weer alleen aan de slag. Heb geen werk, dus tijd zat. Ik ga proberen:
maandag: een uur fitnessen en half uur buikspiertraining
woensdag: zelfde als maandag
vrijdag: op de fiets naar de sportschool en een uur trainen.

Verder weer proberen gezonder te leven... hopen dat er dan wat kilo's afgaan!


Klinkt goed. Het enige wat ik zou aanpassen is die buikspiertraining daar schiet je werkelijk vrijwel niets mee op. Ook de vraag is wat je wilt bereiken, gezonder en "beter" figuur of minder gewicht. Als het eerste het doel is dan zou ik de buikspiertraining vervangen door "squatten" met een stang en gewichten. Als je dat goed doet train je je buikspieren beter dan met oefeningen die op de buikspieren zijn gericht. Bovendien zorgt het ervoor dat je benen sterker worden (en geloof me, vrouwen gaan er zonder doping echt niet eng gespierd uitzien). De spieren zorgen voor extra gewicht, maar ook voor meer vet verbranding. Aangezien de beenspieren redelijk zwaar zijn, zijn dat de meest effectieve verbranders.

Gezond leven is sowieso aan te raden: vooral minder suiker en niet helemaal zonder vet proberen te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor sis » 22 jan 2013 11:27

parsifal schreef:Klinkt goed. Het enige wat ik zou aanpassen is die buikspiertraining daar schiet je werkelijk vrijwel niets mee op. Ook de vraag is wat je wilt bereiken, gezonder en "beter" figuur of minder gewicht. Als het eerste het doel is dan zou ik de buikspiertraining vervangen door "squatten" met een stang en gewichten. Als je dat goed doet train je je buikspieren beter dan met oefeningen die op de buikspieren zijn gericht. Bovendien zorgt het ervoor dat je benen sterker worden (en geloof me, vrouwen gaan er zonder doping echt niet eng gespierd uitzien). De spieren zorgen voor extra gewicht, maar ook voor meer vet verbranding. Aangezien de beenspieren redelijk zwaar zijn, zijn dat de meest effectieve verbranders.

Gezond leven is sowieso aan te raden: vooral minder suiker en niet helemaal zonder vet proberen te gaan.


Dank voor je meedenken Parsifal. De buikspiertraining is een training van een half uur die ik gratis kan volgen op de sportschool. Ik vind het leuk om te doen en het is erg intensief. De instructeur heeft het me aangeraden (ik begrijp dat zij bevooroordeeld is omdat het haar eigen cursus is) omdat het goed is voor heel je lichaam. Je basis word er sterker van.

Ik wil graag afvallen, hoop daardoor een beter figuur te krijgen en gezonder te zijn!

Squatten (ik heb even gegoogled wat het is) zie ik mensen doen op de sportschool. Ik weet niet of het iets voor mij is. Juist het werken in groepsverband werkt goed voor me. Gisteren was er ook weer zo'n kerel bezig voor de spiegel met 2 ontzettend kleine gewichtjes. En maar buigen en strekken en draaien. Zag er niet uit! Vind dat altijd zo zielig staan als je dat met 10 kilo doet. Misschien moet ik het dan eerst maar thuis gaan oefenen. :)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor parsifal » 22 jan 2013 13:14

sis schreef:
Dank voor je meedenken Parsifal. De buikspiertraining is een training van een half uur die ik gratis kan volgen op de sportschool. Ik vind het leuk om te doen en het is erg intensief. De instructeur heeft het me aangeraden (ik begrijp dat zij bevooroordeeld is omdat het haar eigen cursus is) omdat het goed is voor heel je lichaam. Je basis word er sterker van.

Ik wil graag afvallen, hoop daardoor een beter figuur te krijgen en gezonder te zijn!

Squatten (ik heb even gegoogled wat het is) zie ik mensen doen op de sportschool. Ik weet niet of het iets voor mij is. Juist het werken in groepsverband werkt goed voor me. Gisteren was er ook weer zo'n kerel bezig voor de spiegel met 2 ontzettend kleine gewichtjes. En maar buigen en strekken en draaien. Zag er niet uit! Vind dat altijd zo zielig staan als je dat met 10 kilo doet. Misschien moet ik het dan eerst maar thuis gaan oefenen. :)


Gelijk heb je. Plezier hebben in de oefeningen is belangrijk.
Dit is trouwens wat ik bedoel met squat: http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html (Als iemand daarmee staat te draaien dan doet hij iets goed fout).

Waarom ik een opmerking maakte over de buikspieren is dat veel mensen om de verkeerde redenen de buikspieren trainen. Het is namelijk niet mogelijk om eerst vet op een bepaalde plek te verbranden. 6packs zijn erg populair, maar die krijg je vooral door het vet weg te krijgen en dat gaat het beste door bovenbenen, borst en rug te trainen (squats, bankdrukken, deadliften en optrekken) en daar meer spier te krijgen. Soms zijn er bodypump groepen in een sportschool en die zijn effectief (maar de eerste weken ben je waarschijnlijk behoorlijk uitgeput na afloop).

Ik doe zelf krachttraining, ben de afgelopen maanden een paar kilo aangekomen, maar mijn broekriem zit nu al drie gaatjes strakker. :) (en kan me nog steeds niet optrekken :( )
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor sis » 22 jan 2013 15:06

parsifal schreef:Gelijk heb je. Plezier hebben in de oefeningen is belangrijk.
Dit is trouwens wat ik bedoel met squat: http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html (Als iemand daarmee staat te draaien dan doet hij iets goed fout).


Tussen de middag nog de laatste keer fitnesscurses gehad (verplicht voor nieuwelingen in de sportschool) en toen kregen we dus ook te horen over squatten. Moest gelijk aan je denken. Maar voor wij dat mochten doen moesten we eerst maar een personal schema laten maken :) ik denk niet dat het iets voor mij is.

parsifal schreef:Waarom ik een opmerking maakte over de buikspieren is dat veel mensen om de verkeerde redenen de buikspieren trainen. Het is namelijk niet mogelijk om eerst vet op een bepaalde plek te verbranden. 6packs zijn erg populair, maar die krijg je vooral door het vet weg te krijgen en dat gaat het beste door bovenbenen, borst en rug te trainen (squats, bankdrukken, deadliften en optrekken) en daar meer spier te krijgen. Soms zijn er bodypump groepen in een sportschool en die zijn effectief (maar de eerste weken ben je waarschijnlijk behoorlijk uitgeput na afloop).


Dus voor een strakke buik moet je dus je bovenbenen, borst en rug trainen? :?
Ik ben niet zo sportief aangelegd en heb er ook geen verstand van, maar is het niet zo dat als je regelmatig sport: fiets, loopband, crosstrainer, etc, af en toe krachttraining, dat je dan afvalt en dus een beter figuur krijgt?

parsifal schreef:Ik doe zelf krachttraining, ben de afgelopen maanden een paar kilo aangekomen, maar mijn broekriem zit nu al drie gaatjes strakker. :) (en kan me nog steeds niet optrekken :( )


Respect!

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor parsifal » 22 jan 2013 16:07

sis schreef:Dus voor een strakke buik moet je dus je bovenbenen, borst en rug trainen? :?
Ik ben niet zo sportief aangelegd en heb er ook geen verstand van, maar is het niet zo dat als je regelmatig sport: fiets, loopband, crosstrainer, etc, af en toe krachttraining, dat je dan afvalt en dus een beter figuur krijgt?


Dat eerste klinkt vreemd inderdaad, maar het is minder vreemd dan je denkt. Je kunt niet vet op je buik verbranden terwijl vet op de benen en armen minder snel gaat. Vet wordt eerst verbrandt op de plaatsen waar het dichtst bij de bloedvaten zit (en de buik is over het algemeen pas laat aan de beurt). Het heeft dus geen zin om je wat dat betreft op de buik te richten. Natuurlijk is het prettig om ook je buikspieren te ontwikkelen, maar als je de oefeningen die ik noemde goed doe, dan houd je je buikspieren strak en daarmee geef je ze al heel wat werk.

Als je je alleen op inspanning richt (cardio training) dan verbrand je tijdens het trainen vet. Echter als je krachttraining doet dan verbrand je tijdens het trainen minder, maar doordat spieren energie vreten zorgen de hardere spieren ervoor dat je ook in rust vet verbrandt. Op de lange duur werkt dat het beste voor een goed figuur, maar niet voor gewichtsverlies, omdat je spieren zwaar zijn in verhouding tot de hoeveelheid ruimte die ze innemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2013 19:55

sis schreef: ik denk niet dat het iets voor mij is.


Krachttraining is voor iedereen. Ik zie dames wel eens met gewichten werken waar ik echt niet aan kom - en nee, dat zijn geen van allen Oostduitse kogelstootsters.

Krachttraining is gewoon ontzettend effectief voor M en V :-)


Dus voor een strakke buik moet je dus je bovenbenen, borst en rug trainen? :?
Ik ben niet zo sportief aangelegd en heb er ook geen verstand van, maar is het niet zo dat als je regelmatig sport: fiets, loopband, crosstrainer, etc, af en toe krachttraining, dat je dan afvalt en dus een beter figuur krijgt?


Hangt er vanaf, door krachttraining kun je zwaarder worden maar TOCH een beter figuur krijgen. je moet buikspieren natuurlijk niet helemaal negeren, maar een overdreven focus is ook nergens voor nodig. Als je een squat doet, merk je gauw genoeg of je buikspieren sterk genoeg zijn :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor -Judith- » 13 feb 2013 16:22

Even vraagje; ik ben net bij Health Center geweest, en daar hebben ze een 'flex-abonnement', waarbij je dus onbeperkt mag sporten, voor 46,80 per maand (en dan gaat er straks nog wat korting af van de werkgever).
Nu vroeg ik me dus af, of dat erg duur is, of niet?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor MissF » 13 feb 2013 16:54

Ik vind het wel duur ja. Ik zat bij een sportschool waar ik onbeperkt mocht sporten inclusief alle groepslessen zo vaak ik maar wilde, en betaalde tegen de 30 euro per maand, als ik voor een jaar betaalde. Als ik per 3 maanden wilde betalen was het een paar euro meer. En dat vond ik al best prijzig.

Het is hier de planning dat ik ga tennissen, zodra het een beetje te doen is op de tennisbaan. Nog nooit gedaan, maar mijn broertje zocht een tennismaatje. Hier in de stad hebben ze een tennisbaan waar je voor 100 euro per jaar onbeperkt op mag, buiten. De binnenbanen betaal je iets bij. Dus voor 8,50 per maand onbeperkt sporten :mrgreen: Ben benieuwd of het wat is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten