Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 aug 2012 12:07

Mortlach schreef:
Hoezo schaam je je bij het lopen? Wel goed dat je een loopschema gebruikt. Gewoon langzaam opbouwen, dan komt die 5 km vanzelf.


iemand zei nog van weinig vrouwen met gewichten. Ik doe aan onderhoudt en ga niet zwaarder. In tegenstelling tot veel vrouwen heb ik enorm snel spieren. Dat wil ik niet, dus bij spinning doe ik dat ook, niet zwaar maar alleen conditioneel, en dan voor spieronderhoudt gewoon dezelfde aantal kilo's alleen een aantal meer oefeningen.

Ik heb een goed schema, nu mijn schaamte nog overwinnen. Ik vind dat zo balletjesachtig staan als ik het niet kan volhouden, maar ik hoop dat mijn conditie al zo goed is, dat ik al wel een eind kom. Nu die akelige steek nog eens een paar foefjes voor vinden! iemand tips?? Heb het namelijk heeeel snel!

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Victoria » 26 aug 2012 17:19

Pittig hoor. =D> Maar hoe lang doe jij over 5 km hardlopen bijv?
Ik heb een paar sterke jerkes in mijn omgeving, maar als ik even gas geef, loop ik hen er moeiteloos uit.
Neemt bijv. je longinhoud toe?[/quote]

Dat klopt helemaal hoor. Ik heb me vooral toegelegd op de krachttraining, en dat is natuurlijk iets heel anders dan duurtraining. Je kunt geen appels met peren vergelijken. Je longinhoud neemt uiteraard toe. Je maakt vooral gebruik van je explosieve kracht dus uiteindelijk heeft dat veel effect op je conditie. Maar hoe dan ook, hardlopen en krachttraining zijn twee verschillende disciplines en daar behoren dan ook totaal verschillende manieren van trainen bij.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor parsifal » 28 aug 2012 07:13

okee, ik moet nog veel in kracht groeien. Gisteren mijn roll of shame gehad in de power rack bij het bankdrukken (en dat al bij 50 kg), daarna met wat extra rust kon ik mijn series wel afmaken trouwens, en toen ik nog wat extra met dumbbells bezig was kreeg ik een blauwe plek op de biceps :). Verder lekker getraind trouwens :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2012 11:06

Ik bankdruk nog met dumbells maar 2x24kg was toch ook wel wat veel gisteren :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mens » 28 aug 2012 15:15

Ik ben ooit op mijn vierde begonnen met kleutergym en ben nooit mee opgehouden met sporten. Heb van alles en nog wat gedaan, en ben de laatste jaren in het hardlopen verzeild geraakt. Eigenlijk begon ik hiermee om mijn algemene basiskonditie te verhogen, maar langzamerhand ging ik het lopen zelf steeds leuker vinden.

Ik train nu ongeveer 8 uur per week en probeer de laatste tijd meer variatie in mijn trainingen toe te passen. Dat betekent een afwisseling van basisloop, tempoloop, duurloop en intervaltraining. Ook doe ik van krachttraining voor mijn beenspieren. Vroeger moest ik me er soms toe zetten om te gaan trainen; tegenwoordig wordt ik onrustig als ik door omstandigheden een training moet overslaan. Ik geniet echt van het trainen en het gevoel na afloop is helemaal fantastisch.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Bumba » 29 aug 2012 12:37

Ik doe sinds een week of 12 ook aan hardlopen. Aanleiding: een kapotte lift op mijn werk, dus moest met de trap omhoog. Ik dacht altijd dat ik een aardige basisconditie had, maar dat bleek tegen te vallen. Ik loop nu 5 km in 32 minuten, niet heel hard dus, maar gelukt met behulp van het schema van Evy Gruyaert (een Vlaamse dame). Ik geef toe: je moet er tegen kunnen om met haar te sporten, maar mij helpt het goed.

Tegen steken in je zij, kan ik alleen maar zeggen, dat er voldoende tijd tussen eten en sporten moet zitten. Ik druk bij een steek in mijn zij altijd op de plek waar ik het voel en met een paar passen zo lopen, is het weer weg.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 13:04

*Annet* schreef:Had gister het idee met hardlopen dat het mijn keel dik zat van het eten wat ik meer dan 2 uur daarvoor op had. Had met opzet al geen yoghurt op, heeft iemand tips?


Wat ikzelf wel eens doe is dat ik voor het sporten echt maar een klein hapje eet, en na de training de rest van de maaltijd. Dan heb je wel wat energie binnen voor het sporten, maar heb je niet al te veel last van je eten.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 13:12

paprikameisje2 schreef: ik wil het liefst de heele vijf km in 1 keer kunnen, dus maar begonnen op de loopband met hardloopschema


De grootste fout di met hardlopen wordt gemaakt is dat mensen te snel willen lopen. Als je in 1 keer 5 km wil lopen moetje gewoon een tempo kiezen waarvan je in eerste instantie denkt: dit is véél te makkelijk. Als je met een hartslagmeter loopt zou ik in het begin op ongeveer 65% van je MHR (maximale hartslag, vuistregel: 220 - je leeftijd).
Wanneer dat goed gaat kun je de volgende training je tempo een klein beetje verhogen. En de volgende training weer, enz.
De weg van de geleidelijkheid heeft allerlei voordelen: minder spierpijn, meer kans dat je het in 1 keer haalt, de progressie die je boekt werkt motiverend, en je hebt minder kans op blessures.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Bumba » 29 aug 2012 18:26

Mens schreef:De grootste fout die met hardlopen wordt gemaakt is dat mensen te snel willen lopen. Als je in 1 keer 5 km wil lopen moetje gewoon een tempo kiezen waarvan je in eerste instantie denkt: dit is véél te makkelijk. Als je met een hartslagmeter loopt zou ik in het begin op ongeveer 65% van je MHR (maximale hartslag, vuistregel: 220 - je leeftijd).
Wanneer dat goed gaat kun je de volgende training je tempo een klein beetje verhogen. En de volgende training weer, enz.
De weg van de geleidelijkheid heeft allerlei voordelen: minder spierpijn, meer kans dat je het in 1 keer haalt, de progressie die je boekt werkt motiverend, en je hebt minder kans op blessures.


Goh, dat wist ik helemaal niet van die hartslag! Dank je wel!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2012 21:12

190 kg leg press! Zwaarder gaat het apparaat niet! :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 aug 2012 21:32

mens.. bedankt voor de tip!!!

ben nog niet gestart... volgende week maar vragen of mijn zusje mij wil pushen! :) Ben een moeilijk mens, snel last van kramp en snel van steek dan. Zelfs lichte maaltijden ed uit zich met spinning nog in steek! bij het staande spinnen... Maar volgens mij heeft het wel ergens met je ademhaling temaken dacht ik... :-k

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor essieee » 07 sep 2012 10:48

Je kunt het PPM!

Ik heb Mortlachs advies ter harte genomen en merkt dat het ook maar net is wat je tegen jezelf zegt. Vind nu krachttraining ook leuker.
Ben gisteren voor het eerst wezen hardlopen, en vandaag....ongekend wat een spierpijn!
Als dat morgen zo nog is is het dan beter het hardlopen uit te stellen of kunje met wat spierpijn best rennen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2012 18:11

essieee schreef:Je kunt het PPM!

Ik heb Mortlachs advies ter harte genomen en merkt dat het ook maar net is wat je tegen jezelf zegt. Vind nu krachttraining ook leuker.
Ben gisteren voor het eerst wezen hardlopen, en vandaag....ongekend wat een spierpijn!
Als dat morgen zo nog is is het dan beter het hardlopen uit te stellen of kunje met wat spierpijn best rennen?


Als je toch gewoon gaat sporten, gaat de spierpijn vaak vanzelf weg. Je moet je dan natuurlijk niet over de kop werken, maar een lichte training helpt vaak wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor parsifal » 07 sep 2012 18:26

met spierpijn zou ik wel heel voorzichtig zijn trouwens. Een beetje sporten okee, maar ga niet echt hardlopen als je spieren in je benen echt pijn doen, dan kun je wel eens iets beschadigen. Hetzelfde geldt voor krachttraining, ga niet door je spierpijn heen werken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2012 18:47

parsifal schreef:met spierpijn zou ik wel heel voorzichtig zijn trouwens. Een beetje sporten okee, maar ga niet echt hardlopen als je spieren in je benen echt pijn doen, dan kun je wel eens iets beschadigen. Hetzelfde geldt voor krachttraining, ga niet door je spierpijn heen werken.


Nee, uiteraard, maar een beetje beweging is wel beter dan stil blijven zitten. Daar raakt alles alleen maar vaster van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten