Hulp bij depressie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Re: Hulp bij depressie.

Berichtdoor T. Lindeman » 13 mar 2007 20:18

Harm-J schreef:Die persoon vertellen dat hij direct met zijn huisarts moet gaan praten en open kaart met hem
moet spelen. Wil die persoon dit niet, dan wil hij ook geen hulp, trek in dat geval je handen van
hem af.! Het is het enigste wijste wat jij kan doen in zulk geval.!


goeie tip! :mrgreen:

Mensen die depressief zijn geweest, zijn na een depressie de mensen die hun ondanks alles niet hebben laten vallen, ontzettend dankbaar.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 mar 2007 22:17

Zo zou jij het moedwillig uit kunnen lezen, ja.!

Het lijkt mij dat strekking van mijn voorgaande posting vrij duidelijk was. Met iemand loslaten
bedoelde ik het loslaten van hulp bieden bij de depressie. iemand riskeert alleen maar dat hij/
zij er in meegezogen wordt.

In mijn omschrijving had ik duidelijk over iemand die hulpverlening niet nodig acht of weigert.
Dit soort mensen gaan vaak heel zwaar op hun omgeving leunen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 13 mar 2007 22:49

Harm-J schreef:In mijn omschrijving had ik duidelijk over iemand die hulpverlening niet nodig acht of weigert.
Dit soort mensen gaan vaak heel zwaar op hun omgeving leunen.


Dat is nu juist het probleem. Mensen die depressief zijn vinden zelf vaak dat ze geen hulp nodig hebben. Gelukkig zijn er vaak mensen die beter weten en die of gene daar in alle liefde op wijzen. Ook al krijgen ze daarbij tegenstand. Diegene zal daar dan op dát moment niet blij mee zijn. Vaak gaat men dat later pas zien.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 mar 2007 22:52

In liefde wijzen op kan. Door afstand te nemen kan je ook iemand prikkelen.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 13 mar 2007 22:55

Harm-J schreef:In liefde wijzen op kan. Door afstand te nemen kan je ook iemand prikkelen.!


hmm, wanneer iemand echt depressief is zal die bedoeling in het geheel niet overkomen en de gevoelens alleen maar versterken.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 mar 2007 23:04

Van een gepaste afstand kan je ook (professionele)hulp aktiveren. Hoe hoger de nood des te
sneller de respons. Daarbij als iemand echt af zou glijden in een depressie met alle gevolgen
van dien, loopt de persoon kans op een IBS of een REM. Dan heeft hij geen keus meer van
wel of geen behandeling. De persooon word geholpen of hij wil of niet.

Soms moet iemand eerst tot de bodem gaan, om hulp te willen accepteren of om deze opgelegd
te krijgen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Maara
Mineur
Mineur
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 aug 2005 19:11

Berichtdoor Maara » 14 mar 2007 00:15

Maar ik wil hem niet tot de bodem laten gaan, want dan lijdt zijn omgeving daar ook zeker zwaar onder!

Morgen meer, nu moet ik eerst zelf voor mij rust zorgen.
Ben toch al wat :( door een wat minder leuke mededeling dit weekend.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 14 mar 2007 01:06

Maara schreef:Maar ik wil hem niet tot de bodem laten gaan, want dan lijdt zijn omgeving daar ook zeker zwaar onder!

Is hij volwassen? Zo ja, wie ben jij dan om voor hem te bepalen wat goed/slecht voor hem is? Je bent z'n moeder toch niet? Begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me goed om te bepalen wat jouw relatie tot hem is: ben je een vriendin, ben je een hulpverlener of ben je een ouder/verzorger?

Mijn ervaring leert dat de meeste vriendschappen niet bestand zijn tegen verregaande bemoeienis van de één of de ander, vooral als de vriend(in) opeens voor 'hulpverlener' of voor 'ouder/verzorger' gaat spelen. Ik weet niet of het begrip 'rolconflict' je iets zegt?

Maara schreef:Morgen meer, nu moet ik eerst zelf voor mij rust zorgen.
Ben toch al wat :( door een wat minder leuke mededeling dit weekend.

Dat lijkt me heel verstandig. De meeste mensen hebben al hun handen vol aan hun eigen leven. Het verwondert mij daarom dat ze dan ook nog daarnaast iemand anders problemen op hun nek willen nemen. En dan zijn ze soms ook nog verwonderd als ze dat niet kunnen dragen....

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 14 mar 2007 01:14

T. Lindeman schreef:
Harm-J schreef:In liefde wijzen op kan. Door afstand te nemen kan je ook iemand prikkelen.!


hmm, wanneer iemand echt depressief is zal die bedoeling in het geheel niet overkomen en de gevoelens alleen maar versterken.

Als ik zo naar de psychologische praktijk kijk valt dat reuze mee. Wanneer iemand écht depressief is (Major Depressive Disorder volgens de DSM-IV-TR) dan zal niemand in zijn omgeving hem kunnen helpen, dan móet diegene professionele hulp. Mensen die écht depressief zijn, vinden dan niet een heel fijn gevoel, die hebben echt wel in de gaten dat er iets moet gebeuren.

'Geen zin hebben in hulp' betekent vaak niet dat ze het niet willen, maar dat de depressie zoveel energie vreet, dat iets simpels als opstaan al een heel probleem is, laat staan een therapie, psycholoog regelen... Meestal zijn mensen maar wat blij met iemand die daarbij wil helpen. Willen ze geen hulp, dan kun je niets voor hen doen. Ga je als leek iemands problemen meenemen op je nek, dan is de kans groot dat je zelf hulp moet gaan zoeken op termijn wegens overspannenheid, simpelweg omdat je als leek de problematiek niet aan kunt. Vooral niet als je een druk eigen leven, eigen gezin hebt.

Of ga je iemand die een blindedarmonsteking heeft en acuut naar de dokter moet ook zelf opereren als diegene niet naar de dokter wil?

MrSokkie

Re: Hulp bij depressie.

Berichtdoor MrSokkie » 14 mar 2007 08:18

L'être extraterrestre schreef:Hoe ver moet je gaan om iemand te blijven steunen als diegen de hulp tegenwerkt? Je hoeft als vriend niet onder de zorgen van een ander door te gaan.


Hulp tegenwerken is een symptoom van depressie, daar kan die jongen/meisje niks aan doen. En natuurlijk hoef je er zelf niet aan onderdoor te gaan, en het proberen te helpen van depressievelingen is ontzettend frustrerend, maar naderhand zal diegene je inderdaad dankbaar voor het leven zijn (soms letterlijk).

Paar dingen die je heel agmeen zou kunnen doen.

-Duidelijke maken dat je er altijd voor hem/haar bent

- De ander niet bevestigen in zijn negatieve gedachten. Soms hebben depressieve mensen de neiging net zo lang door te zeuren tot je ze gelijk geeft. Dat moet je dus niet doen!

- Luisteren, mond houden en met volle aandacht luisteren. Dat betekent meer voor mensen dan we soms denken

- Niet denken dat je de depressieveling begrijpt. Tenzij je zelf depressief bent geweest KUN je een depressie niet begrijpen.

- De ander bij leuke activiteiten betrekken, al moet je hem er zijn kamer voor uit sleuren.

- De depressieveling laten beloven dat ie geen beslissingen neemt als hij overvallen wordt door negatieve gedachten.

- zelf ook eerlijk zijn, zeggen dat je je zorgen maakt alhoewel je hier wel moet uitkijken dat je niet nog meer druk op die ander legt. (Want die zal geheid denken "anderen voelen zich rot omdat ik zo ben") Dat moet je even zelf aftasten.

Maar inderdaad ook onthouden dat je slechts een vriend bent, en geen hulpverlener.

Bloemenkind

Re: Hulp bij depressie.

Berichtdoor Bloemenkind » 14 mar 2007 18:01

Verwijderd.

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 26 mar 2007 17:52

ik ben met de advisen van MrSokkie hethelemaal mee eens. Alleen wil ik nog wat toevoegen. (uit eigen ervaring en wat ik vaak zie gebeuren)

Mensen die deperesief zijn/worden. Trekken dingen uit hun verband en kunnen alleen nog maar naar de negative dingen kijken. Daarom is het heel goed zoals het al gezecht is door MrSokkie om met hun leuke dingen te gaan doen. probeer hem op een gepaste manier op te vrolijken. Ga niet ineens voor hem staan dansen en te springen. Maar probeer iets vrolijker te zijn en te doen dan hij is. op die manier kan je hem opbeuren.
Door dat ze dingen uit hun verband trekken (dingen erger inbeelden dan dat ze werkelijk zijn.) is het goed om hun verhaal rustig aan te horen en vervolgens dingen voorzichtig voor hem te gaan relativeren en hem op te wijzen dat hij dingen ook realisties moet gaan zien wil hij niet eht deperesief wil worden (of het ook helpt als hij depri is weet ik niet. Ik heb wel succes gehad met deze methode toen "ze" deprie begon te worden.)

tja als je er zelf ook deprie door wordt dan kan je hem ook niet echt meer steunen. Dus waak er voor dat je de problemen niet te veel mee in je prive leven mee neemt.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 01 mei 2007 17:32

Ik plak hier even wat ik ook op het gebedstopic schreef...


schwesterchen schreef:
schwesterchen schreef:willen jullie bidden voor:

- meisje dat ik ken, ze is opgenomen op psych. afdeling vh ziekenhuis


Ze is nu thuis, heeft gesprekken, maar het gaat helemaal niet goed met haar. Dringend gebed gevraagd voor dit meisje!!! God is de Enige die echt helpen kan.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

jnien

Berichtdoor jnien » 30 mei 2007 20:05

Maara.. ik ben erg benieuwd of het nog gelukt is!

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Berichtdoor Lenny » 07 jun 2007 17:46

Heeft iemand hier ervaring met psychologenpraktijk Brouwer (vestiging in Meteren)??
Ben erg benieuwd, een vriend van me is nl. heel erg depressief, heeft nu een jaartje bij eleos gelopen waar hij egt helemaal niets verder is gekomen... Hij kijkt nu dus al erg negatief tegen hulpverlening aan!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten