Acceptatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 18 sep 2006 13:02

Bloemenkind schreef:Is ziekte een straf van God?
Zijn er meer mensen die zichzelf er de schuld van geven dat ze ziek zijn?
Jawel. Hoogmoed? Ongehoorzaamheid?
Uiteindelijk kom je niet verder als je weet of jij schuldig bent aan je ziekte. Je blijft ziek, en daar zit je dan mee.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gebruikersavatar
Ansje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 812
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:20
Locatie: La casa più bella di Capelle!
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 18 sep 2006 13:22

Bloemenkind schreef:Is ziekte een straf van God?
Zijn er meer mensen die zichzelf er de schuld van geven dat ze ziek zijn?



Ik denk in zekere zin wel, alleen moet je dan niet denken dat jij specifiek iets vreselijks gedaan hebt.
Wij worden allemaal geboren met erfzonden, en God laat zonden niet ongestraft.
De één wordt psychisch ziek, de ander gehandicapt, weer een volgende krijgt een ongeluk en houdt daar iets aan over, van een volgende wordt een kind afgenomen, allemaal vreselijke dingen.
Ik denk dat er bijna niemand op deze wereld rondloopt die geen problemen of iets dergelijks kent.
Het spreekwoord is niet voor niets: Ieder huis heeft zijn kruis en ieder hart heeft zijn smart. Dat is ook werkelijk zo. (m.i.)
Ik denk dat je je af moet vragen, waar brengt het je?
God roept, ook d.m.v. ziektes en problemen. Wij geven alleen God zo snel de schuld van alles, maar eigenlijk moeten we zien dat we het gewoon verdiend hebben.
Dat geldt trouwens ook voor mensen die geen problemen hebben en waar alles voor de wind gaat. Vaak hebben we dan God niet nodig, maar ook dat is een roeping, en ook daar gaat het er dan om: Waar brengt het je, en wie komt de eer toe, alleen wordt dat vaak in welvarende omstandigheden vergeten (en hierbij hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken... :? )
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 sep 2006 15:28

Bloemenkind schreef:Is ziekte een straf van God?
Zijn er meer mensen die zichzelf er de schuld van geven dat ze ziek zijn?

Tips w.b. verwerken/aanvaarden/leren omgaan met.. blijven overigens welkom.


De dingen waar ik last van heb, geef ik mezelf deels de schuld van.

Psychisch, nou jah, dat kan beter, maar dat is niet zo heel erg bij mij.

Lichamelijk, in het begin was ik er heel droog over. Je beseft niet wat er opeens is veranderd. Nu, ruim een jaar en vele ervaringen later, begin ik langzaam te accepteren. Ik heb tegen mijn ziekte geschopt, ik heb gescholden, ik ben bijna dood geweest omdat ik het niet meer zag/zie zitten, nog steeds is mijn leven een puinhoop. Mijn energie is gehalveerd vergeleken met een jaar terug. Dat sloopt me weer. Dat ik zie dta ik dingen laat liggen omdat ik zo moe ben. Ik kan de weg in het ziekenhuis wel dromen, en ook dat, het reizen en er zijn, staat me tegen. Ik heb een poos mijn medicijnen niet geslikt. Ik ben nog steeds bezig met het, tjah, hoe zal ik het noemen, er mee leren leven? Accepteren dat je dingen niet kunt, en doorzetten met wat je wel kunt?

Wat ik ook nog wil zeggen, misschien doe je dat al, maar persoonlijk heb ik de neiging om teveel te kijken naar wat niet meer lukt, en vervolgens bij de pakken neer te gaan zitten. Pas op dat je dat niet doet, daar word je zo ongeloflijk down van!

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 17:54

@ Cisca: bedankt voor je uitleg :)

Jezelf kwalijk nemen dat je ziek bent, heeft idd weinig zin, ik weet het.
Er verandert niets door, niet ten goede iig.
Het probleem is alleen dat ik mezelf niet ziek kan vinden.
Een ander die psychisch ziek is, kan ik wel serieus nemen, maar mezelf niet.

Ik ben onder de indruk van hoe jij met je ziek-zijn omgaat.
Ik vind het echt knap dat je ervoor hebt gekozen niet alles door je ziekte te laten beheersen; dat het je gelukt is die keuze te maken.
En dat je nog kunt genieten.

Ik kan me voorstellen dat je voorgaande ervaringen je sterker hebben gemaakt, waardoor je nu zo goed met je ziek zijn kunt omgaan.
Al had ik me ook kunnen voorstellen dat het je zou hebben gebroken ziek te worden nadat je eindelijk goed in je vel zat.

Maar dat je nog nooit zo gelukkig bent geweest als nu... :shock:
Ik vind het heel fijn dat te lezen, en, nogmaals, ook heel sterk en bewonderenswaardig.
Ik hoop dat je nog lang mag genieten van je gelukkig-zijn!

Overigens vind ik je verhaal heel duidelijk :)

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 17:56

@ windekind en Ansje:

Erfzonde, daar kan ik niets mee.
Ik kan me niet voorstellen dat ik 'schuldig' ben door iets wat anderen hebben gedaan.
Ik ben verantwoordelijk voor mezelf en vaak voelt het alsof alles wat ik ervaar een straf is van God, hoewel het ook goed een straf van mezelf kan zijn.

Maar een God die mensen straft voor iets wat anderen hebben gedaan of doen, dat wil er bij mij niet in.
Zo'n God vind ik onnoemelijk wreed.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 18:17

@ L'être extraterrestre:

Mag ik vragen waar je jezelf dan de schuld van geeft?

Wat je vertelt, klinkt erg heftig.
Toch schrijf je dat je langzaam aan je ziekte begint te accepteren.
Hoe doe je dat?
En doe je dat in je eentje, of met hulp van mensen om je heen/God/professionele hulp/...?

Ik kijk vooral naar wat ik niet kan (durf eigenlijk :?).
En idd, daar word ik ongelooflijk down van.
En ontzettend boos, op mezelf :?
Ook omdat het niet alleen mij beïnvloedt, maar ook, bijv., mijn vriend :(

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 sep 2006 18:24

Bloemenkind schreef:@ windekind en Ansje:

Erfzonde, daar kan ik niets mee.
Ik kan me niet voorstellen dat ik 'schuldig' ben door iets wat anderen hebben gedaan. Ik ben verantwoordelijk voor mezelf en vaak voelt het alsof alles wat ik ervaar een straf is van God, hoewel het ook goed een straf van mezelf kan zijn.

Maar een God die mensen straft voor iets wat anderen hebben gedaan of doen, dat wil er bij mij niet in. Zo'n God vind ik onnoemelijk wreed.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook zo over denk, maar dat is wel een beetje een hoeksteen van het christelijke geloof, geloof ik ;-)

Gelukkig hoef ik me daar niet al te druk om te maken, maar ik vind het wel ontzettend sneu dat er mensen zijn die onder dit dogma zo ontzettend lijden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2006 19:32

Mwah, erfzonde is opzich niet zo verschrikkelijk relevant als je toch ook al leert dat iedereen zelf zondig is, dagelijks zonde doet en daarvoor gestraft zal worden.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 sep 2006 19:52

Ik kan me niet voorstellen dat er kinderen kanker krijgen uit erfzonde. Dat ze pijn hebben, zware chemo's. Dat mensen een ongeluk krijgen, levend in een auto verbranden, verdrinken, doodgestoken worden, omdat ze zondig waren. Dat mensen zichzelf verhangen door een depressie. Ik wil het me niet eens voorstellen.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2006 20:03

Ik kan me vooral voorstellen dat wij als soort (mensheid) de wereld naar de knoppen gemaakt hebben en dat soms ook relatief onschuldige exemplaren daar slachtoffer van worden. Is er dan een schuldige, een reden? Waarom zou het? Lijden is er, het enige wat we kunnen doen is er met zijn allen tegen vechten, maar in de meeste gevallen is er in mijn ogen geen schuldige aan te wijzen.

De God waar ik in geloof, en zoals ik die uit het Nieuwe Testament ken, is geen wrekende God die je straft voor iets wat je vroeger gedaan hebt, maar een God die voor de ellende van deze wereld geleden heeft aan het kruis en het daardoor wil vergeven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

boxy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2006 13:20

Berichtdoor boxy » 18 sep 2006 20:30

Gershwin schreef:Ik kan me vooral voorstellen dat wij als soort (mensheid) de wereld naar de knoppen gemaakt hebben en dat soms ook relatief onschuldige exemplaren daar slachtoffer van worden. Is er dan een schuldige, een reden? Waarom zou het? Lijden is er, het enige wat we kunnen doen is er met zijn allen tegen vechten, maar in de meeste gevallen is er in mijn ogen geen schuldige aan te wijzen.

De God waar ik in geloof, en zoals ik die uit het Nieuwe Testament ken, is geen wrekende God die je straft voor iets wat je vroeger gedaan hebt, maar een God die voor de ellende van deze wereld geleden heeft aan het kruis en het daardoor wil vergeven.



hallo

mag ik jullie voorhouden dat er in het doopformulier staat dat iedereen in zonden ontvangen en geboren wordt .
de erfzonde geld dus voor iedereen. het is nog de lankmoedigheid des Heeren dat we niet allemaal lijden onder de 10 plagen van egypte.
Want dat is wat we allemaal verdient hebben ik hoop dat iedereen hieronder mag komen.
ik weet dat dit zwaar overkomt en dat ik misschien boze of onbegrepen reacties hierop terug krijg.
maar dit is wat het is en niet alles.
niet dat ik het zo goed weet want weten en geloven zijn twee apparte dingen.
maar dit weet ik wel dat God de zonden straft. en we doen alleen maar zonden.

ik hoop op jullie begrip.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2006 20:44

boxy schreef:hallo

mag ik jullie voorhouden dat er in het doopformulier staat dat iedereen in zonden ontvangen en geboren wordt .
de erfzonde geld dus voor iedereen. het is nog de lankmoedigheid des Heeren dat we niet allemaal lijden onder de 10 plagen van egypte.
Want dat is wat we allemaal verdient hebben ik hoop dat iedereen hieronder mag komen.
ik weet dat dit zwaar overkomt en dat ik misschien boze of onbegrepen reacties hierop terug krijg.
maar dit is wat het is en niet alles.
niet dat ik het zo goed weet want weten en geloven zijn twee apparte dingen.
maar dit weet ik wel dat God de zonden straft. en we doen alleen maar zonden.

ik hoop op jullie begrip.


'k Begrijp je wel hoor, je bent er mee opgegroeid en hebt dat met de paplepel in gegoten gekregen, ik ook trouwens.
Alleen zie ik de realiteit er niet van in, wat kan ik er aan doen wat m'n overovergrootouders eventueel gedaan zouden hebben.
Alle 10 plagen van Egypte nog wel, geen idee waarom het lankmoedig zou zijn dat ik daar niet onder lijdt.
'k Vind dat ik m'n portie wel te pakken heb, daarbij vind ik niet dat ik dat verdient heb, gezien hoe m'n leven is geweest.
Maar ja, 't is niet voor niets dat ik niet mee geloof.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 sep 2006 20:48

Waarom zou Cisca dan een dodelijke ziekte hebben, ik maar een chronisch ziektetje, en is mijn moeder gezond? We zijn tenslotte allemáál zondaars.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 18 sep 2006 20:50

Het is volgens mij niet zo opbouwend om hier een discussie te voeren over erfzonde. :(

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2006 21:00

Neen. Nog 1 ding:
Lukas 13 schreef:1 En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileërs, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileërs zondaars zijn geweest boven al de Galileërs, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.


Oftewel: lijden is geen directe straf van God voor jou.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten

cron