Acceptatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 16 sep 2006 22:21

afgelopen week nog een discussie hierover gehad op school

Accepteren zul je denk ik nooit kunnen. Zoals al eerder gezegd.
JIj wilt graag gezond worden en het is goed om dat ook voor ogen te houden. Door blijven gaan en vooral niet apatisch in je ziekte blijven hangen.

Je moet je leven niet naar je ziekte in richten, maar je ziekte naar je leven. Kan lang niet altijd. Maar wat ik ermee wil zeggen: ga niet kijken naar wat je niet kunt, maar naar wat wel lukt enzo. Binnen je ziekte zijn vast wel genoeg mogelijkheden. Als je die ziet en die benut, dan word het met je ziekte omgaan ook makkelijker. Accepteren is vaak een lat te hoog gelegd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 sep 2006 22:23

Helemaal mee eens MW.

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 22:41

André schreef:
froske schreef:Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Als je je ziekte accepteerd, leg je jezelf er een soort van bij neer. Dit staat er misschien een beetje vaag zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Ik denk dat lichamelijk dan toch anders is dan geestelijk, ik ben bijvoorbeeld 'blij' dat ik weet wat ik moet accepteren en daar mijn leven naar kan richten.


Dat ligt m.i. idd ook anders :)
- Home is in my head -

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 sep 2006 08:43

mw schreef:Accepteren zul je denk ik nooit kunnen. .... Door blijven gaan en vooral niet apatisch in je ziekte blijven hangen.


Ik weet niet of accepteren niet kan. Maar accepteren betekent toch niet dat je opgeeft?

Je moet je leven niet naar je ziekte in richten, maar je ziekte naar je leven. Kan lang niet altijd. Maar wat ik ermee wil zeggen: ga niet kijken naar wat je niet kunt, maar naar wat wel lukt enzo. Binnen je ziekte zijn vast wel genoeg mogelijkheden. Als je die ziet en die benut, dan word het met je ziekte omgaan ook makkelijker.


Dit is denk ik de kern en zeer wijs advies. Maar is dit niet gewoon accepteren? Niet langer energie steken in dingen die je toch niet kan veranderen, maar energie steken in dingen die je nog wél kan veranderen?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 sep 2006 10:24

MrSokkie schreef:Ik weet niet of accepteren niet kan. Maar accepteren betekent toch niet dat je opgeeft?


Voor mijn gevoel wel, 'k ken mezelf daar goed genoeg voor, uiteraard kan dat per persoon heel anders zijn.

MrSokkie schreef:Dit is denk ik de kern en zeer wijs advies. Maar is dit niet gewoon accepteren? Niet langer energie steken in dingen die je toch niet kan veranderen, maar energie steken in dingen die je nog wél kan veranderen?


Voor mij is dit niet hetzelfde als accepteren, maar inderdaad omgaan met hetgeen je hebt, je bent met je neus hardhandig op de realiteit geduwd, waardoor je dingen anders gaat zien, kunt genieten van iets waar je eerder aan voorbij liep, de waarde van iets ziet, die je eerder niet zag.
Je gaat je grenzen verleggen en wilt de tijd die je nog te leven hebt, zo leuk mogelijk hebben voor anderen en jezelf.
Als ik het werkelijk accepteer, gaat alles draaien om m'n ziek zijn, is er niets leuks meer, en ga ik bij de pakken neer zitten, dan gaat het snel de verkeerde kant op, heb je eigenlijk geen leven meer, en zou ik me een last voor een ander voelen.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 17 sep 2006 10:37

Bedankt voor jullie reacties.

Voor mij staat 'leren leven met' eigenlijk gelijk aan accepteren.
Zonder acceptatie kun je denk ik niet leren leven met je ziek zijn.
Waarbij ik onder acceptatie iets heel anders versta dan 'je er maar bij neerleggen' en apathisch worden.

Als je accepteert dat je ziek bent, geef je je verzet ertegen op.
Dat wil niet zeggen dat je niet meer probeert te genezen.
Maar wel dat je niet meer vecht tegen het feit dat je ziek bent.
En dat je aanvaardt dat je ziek zijn beperkingen met zich meebrengt, en dat sommige dingen niet te veranderen zijn, ook niet wat geweest is.

Ik weet niet of ik kan genezen.
Vroeger geloofde ik dat wel, nu niet meer.
Acceptatie is moeilijk, omdat ik mezelf maar moeilijk serieus kan nemen.

Ik ben al zeker 13 jaar enorm aan het vechten.
Daarbij heb ik o.a. last van angsten, dwang, depressie, een eetstoornis.
Ik vind dat dit alles mijn eigen schuld is.
Ik doe het toch mezelf aan?
Niemand dwingt mij om extreem te sporten.
Niemand dwingt mij mezelf zo te beperken in alles a.g.v. mijn eetstoornis en depressies.
Ik ben toch degene die te bang is om daar iets aan te veranderen?
Om, bijv., minder te gaan sporten, anders te gaan eten, mezelf te dwingen mijn strakke dagschema los te laten?

En omdat ik weet dat ik zou kunnen veranderen, als ik maar niet te bang (laf, zwak, enz.) was, kan ik niet accepteren dat ik ziek en daardoor beperkt ben.

Voor een ander ben ik veel milder, ook als die ander precies hetzelfde zou hebben als ik.
Maar ik ben nog steeds heel boos op mezelf, omdat ik het zo uit de hand heb laten lopen, en dat staat acceptatie/leren leven met.. in de weg.

Kijken naar wat ik niet kan, dat doe ik idd teveel.
Dat komt mede doordat ik nu zo depressief ben, ik zie alleen het slechte, het verkeerde, het falen, de mislukkingen, de fouten.
Ik zie te weinig wat ik nog wel kan en doe.
Omdat ik, na al die jaren, nog steeds zo verschrikkelijk boos op mezelf ben.

Herkent iemand dat?
Boos zijn op jezelf omdat je ziek bent?
Jezelf kwalijk nemen dat je ziek bent?

Voor mijn gevoel is dit een heel verwarde post geworden, maar in mij is het erg druk nu, dus vandaar.
Als iets niet duidelijk is, dan hoor ik het wel.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 17 sep 2006 10:39

Cisca schreef:Als ik het werkelijk accepteer, gaat alles draaien om m'n ziek zijn, is er niets leuks meer, en ga ik bij de pakken neer zitten, dan gaat het snel de verkeerde kant op, heb je eigenlijk geen leven meer, en zou ik me een last voor een ander voelen.


Daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind acceptatie juist dat je, ondanks je ziekte, de waarde van dingen anders gaat zien en kunt genieten van dingen waar je eerder niet van kon genieten, zoals je schrijft.

Petje af.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 sep 2006 11:07

Bloemenkind, 'k denk dat er toch een wezenlijk verschil is tussen psychische en lichamelijke ziektes :wink:

Bloemenkind schreef:Ik ben al zeker 13 jaar enorm aan het vechten.
Daarbij heb ik o.a. last van angsten, dwang, depressie, een eetstoornis.
Ik vind dat dit alles mijn eigen schuld is.
Ik doe het toch mezelf aan?
Niemand dwingt mij om extreem te sporten.
Niemand dwingt mij mezelf zo te beperken in alles a.g.v. mijn eetstoornis en depressies.
Ik ben toch degene die te bang is om daar iets aan te veranderen?
Om, bijv., minder te gaan sporten, anders te gaan eten, mezelf te dwingen mijn strakke dagschema los te laten?

En omdat ik weet dat ik zou kunnen veranderen, als ik maar niet te bang (laf, zwak, enz.) was, kan ik niet accepteren dat ik ziek en daardoor beperkt ben.


Dit herken ik heel goed uit de periode toen ik mentaal helemaal aan de grond zat, je hebt zo'n negatief zelfbeeld, dat je denkt dat je er echt niet meer bovenop kunt komen.
Het heeft uiteraard wel een oorzaak dat dit zo is, waardoor je jezelf al niet meer helemaal de schuld kunt geven :wink:
Destijds ben ik bij een psychologe terechtgekomen, die me enorm heeft geholpen, 'k had er ook al jaren last van, zodat het helemaal ingebakken zat, daardoor duurde het ook een aantal jaren voor ik eindelijk weer mezelf was.
Het zijn inderdaad super moeilijke jaren geweest van angst, doorzetten e.d., het heeft me heel veel energie gekost, maar het is het dubbel en dwars waard.
Je zegt, dat je er te bang, zwak en te laf voor bent, dat komt omdat je in een negatieve spiraal zit, als je een psychologe treft waarmee het klikt, en je goed kunt praten, is dat echt een grote steun, die mensen begrijpen waardoor je zo reageert en kunnen je echt goed op weg helpen, wel is het heel belangrijk dat je vertrouwen hebt in je psychologe, anders werkt het niet.
'k Hoop voor je dat je zo iemand treft, want dan lukt het je echt.
Je bent pas 29 en hebt nog een heel leven voor je, hoop ik, het is dus de moeite waard, of wel, je bent zelf de moeite waard om weer gelukkig te kunnen zijn :D

André

Berichtdoor André » 17 sep 2006 12:11

Bloemenkind schreef:Voor mijn gevoel is dit een heel verwarde post geworden, maar in mij is het erg druk nu, dus vandaar.
Nee het is wat mij betreft geen verwarde post geworden, je kunt het goed onder woorden brengen.
Ook daar mag je trots op zijn.

Gebruikersavatar
marma
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 08 sep 2006 15:20

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 17:53

Bloemenkind, volgens mij zit jij echt heel erg met jezelf in de knoop.
Je heb al een paar onderwerpen gepost waarin je wat over jezelf verteld.
Je denkt volgens mij behoorlijk negatief over jezef. Dat neem je jezelf weer kwalijk, je word boos op jezelf, je zit er mee dat je boos word op jezelf, vraagt je af of dat normaal is... zo draai je een kringetje rond.
Heb je een idee hoe het kan dat je jezelf zo negatief bekijk?
Heb je mensen met wie je erover kunt praten, je hart kunt luchten?

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 10:50

Cisca schreef:Bloemenkind, 'k denk dat er toch een wezenlijk verschil is tussen psychische en lichamelijke ziektes :wink:


Wat is dan dat wezenlijke verschil volgens jou?

Zelf denk ik dat ik bij een lichamelijke ziekte minder snel het idee zou hebben dat het mijn eigen schuld is.
En dat ik het mezelf minder snel kwalijk zou nemen als ik beperkt was of niet kon genezen.

Maar ik heb geen lichamelijke ziekte, dus dat is speculatie.

Je schrijft dat je mentaal helemaal aan de grond hebt gezeten en dat je nu lichamelijk ziek bent.
Dan heb je dus al heel wat meegemaakt - en nog.
Toch kom je niet over alsof je bij de pakken neer bent gaan zitten.
Ik baseer dit natuurlijk alleen op wat ik op dit forum van je lees, dus ik kan ernaast zitten.
Maar: hoe doe je dat?

Ik denk zelf nl. dat ik helemaal moedeloos zou zijn als ik al zoveel had meegemaakt, en dan ook nog eens ongeneeslijk ziek zou worden.
Dat ik het op zou geven.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 10:51

André schreef:
Bloemenkind schreef:Voor mijn gevoel is dit een heel verwarde post geworden, maar in mij is het erg druk nu, dus vandaar.
Nee het is wat mij betreft geen verwarde post geworden, je kunt het goed onder woorden brengen.
Ook daar mag je trots op zijn.


Dankjewel :)

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 10:53

marma schreef:Bloemenkind, volgens mij zit jij echt heel erg met jezelf in de knoop.
Je heb al een paar onderwerpen gepost waarin je wat over jezelf verteld.
Je denkt volgens mij behoorlijk negatief over jezef. Dat neem je jezelf weer kwalijk, je word boos op jezelf, je zit er mee dat je boos word op jezelf, vraagt je af of dat normaal is... zo draai je een kringetje rond.
Heb je een idee hoe het kan dat je jezelf zo negatief bekijk?
Heb je mensen met wie je erover kunt praten, je hart kunt luchten?


Ik zit inderdaad gigantisch met mezelf in de knoop.

Ik uit mezelf vooral door veel te schrijven.
Daadwerkelijk vertéllen wat er in me omgaat, is een stuk lastiger.

Ik weet een beetje waardoor ik mezelf zo negatief bekijk, maar dat is enkel het topje van de ijsberg.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 18 sep 2006 10:54

Is ziekte een straf van God?
Zijn er meer mensen die zichzelf er de schuld van geven dat ze ziek zijn?

Tips w.b. verwerken/aanvaarden/leren omgaan met.. blijven overigens welkom.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2006 12:03

Bloemenkind schreef:
Cisca schreef:Bloemenkind, 'k denk dat er toch een wezenlijk verschil is tussen psychische en lichamelijke ziektes :wink:


Wat is dan dat wezenlijke verschil volgens jou?


Globaal zijn lichamelijke ziektes vast te stellen, al naar gelang de aard van de ziekte staat feitelijk al vast wat de behandeling wordt.
Uit de diagnose blijkt of iemand een ziekte heeft waarvan men sowieso kan genezen, of het een chronische ziekte is, of dat het niet te genezen is.
Men weet min of meer waar men aan toe is.
Als de ziekte of depressie van psychische aard is, is dat veel moeilijker vast te stellen, daar zitten meer haken en ogen aan, je karakter speelt een grote rol, de hulpverlener bij wie je terecht komt kan heel verschillend zijn, over het algemeen is het een kwestie van wel genezen, of er je hele leven mee te moeten leven, de kwestie leven en dood is alleen in het spel als iemand voor zelfmoord kiest, wat niet aan te raden is, maar zo wanhopig kan iemand zijn.
Vaak weet je dus met een lichamelijke ziekte beter waar je aan toe bent.

Bloemenkind schreef:Zelf denk ik dat ik bij een lichamelijke ziekte minder snel het idee zou hebben dat het mijn eigen schuld is.
En dat ik het mezelf minder snel kwalijk zou nemen als ik beperkt was of niet kon genezen.

Maar ik heb geen lichamelijke ziekte, dus dat is speculatie.


Ook dat kan verschillend zijn, het soort kanker dat ik heb komt niet veel voor, en schijnt erfelijk te zijn, hoewel niemand in m'n familie het heeft, 'k kan er dus inderdaad zelf niets aan doen dat ik het heb.
Iemand die alcoholist is, heeft een verhoogde kans op leverkanker, iemand die z'n hele leven rookt, heeft een verhoogde kans op longkanker, in die gevallen zou men zich dat kwalijk kunnen nemen, hoewel dit geen enkele zin heeft, er verandert niets meer door.

Bloemenkind schreef:Je schrijft dat je mentaal helemaal aan de grond hebt gezeten en dat je nu lichamelijk ziek bent.
Dan heb je dus al heel wat meegemaakt - en nog.
Toch kom je niet over alsof je bij de pakken neer bent gaan zitten.
Ik baseer dit natuurlijk alleen op wat ik op dit forum van je lees, dus ik kan ernaast zitten.
Maar: hoe doe je dat?


'k Zit zeker niet bij de pakken neer, dat heb je goed gezien.
Hoe doe ik dat, dat gaat niet bewust, 'k ben vrolijk en positief van karakter, hou ontzettend veel van humor, 'k denk dat dit wel meespeelt, verder zie ik de realiteit onder ogen, en probeer alles logisch te relativeren, als ik m'n leven door m'n ziekte zou laten beheersen, zou ik nu niet gelukkig kunnen zijn, dus heb ik er voor gekozen omdat niet te doen, en te kijken wat er allemaal nog wel kan, daar geniet ik dan van :D
Ook komt het door de positiewe wisselwerking die er met een aantal mensen is, als zij me niet zouden helpen, was weg gaan er niet meer bij, 'k ben enorm blij dat ik deze mensen om me heen heb.
Doordat ik een aantal jaren mentaal totaal aan de grond gezeten heb, en daardoor bij een psychologe ben terecht gekomen, ben ik na een jarenlange strijd uiteindelijk mezelf weer geworden, heb geleerd, dat ook ik een plekje op deze wereld mag hebben, net als iedereen, zodoende ben ik ook m'n negatieve zelfbeeld kwijtgeraakt, in die jaren heb ik enorm veel geleerd.
Als ik destijds kanker had gekregen, weet ik zeker dat ik bij de pakken neer was gaan zitten, die periode heeft me dus ook geholpen dit aan te kunnen.

Bloemenkind schreef:Ik denk zelf nl. dat ik helemaal moedeloos zou zijn als ik al zoveel had meegemaakt, en dan ook nog eens ongeneeslijk ziek zou worden.
Dat ik het op zou geven.


Wat mij betreft juist niet, het is eigenlijk heel bizar, vanaf m'n pubertijd heb ik een ellendig leven gehad, dat escaleerde zo rond m'n veertigste, daarna een proces van jaren om mezelf weer te worden, die jaren waren ook moeilijk, zeer zeker de eerste paar jaar, daarna was ik eindelijk weer mezelf, toen kwam de diagnose kanker, dat is echt niet te geloven, toch ben ik nog nooit zo gelukkig geweest als de laatste 4 jaar, die periode heeft zo veel positieve dingen teweeggebracht dat zou ik niet graag hebben willen missen, dat klinkt best dubbel, toch is het zo.
Wel hoop ik dat het leven nog een poosje duurt, want ik wil er van genieten dat ik eindelijk gelukkig ben :wink:

Misschien is het een warrig verhaal geworden, 't is altijd moeilijk om je gevoelens onder woorden te brengen :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten