Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Inentingen bij baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 25 feb 2006 14:01

Tja, dan ben je vader en moeder en dan krijg je de vraag: u wilt waarschijnlijk wel meedoen aan het rijksvaccinatieprogramma.
Laat het nu zo zijn dat we daar nog niet uit waren, maar goed, we hebben nog een paar weken/maanden.

Mijn vraag is kort en helder: wat zijn de argumenten voor en tegen inenten. Het gaat mij puur om argumenten, niet om conclusies, want de conclusie moeten we toch zelf trekken.

De argumenten mogen wat mij betreft overal over gaan, maar onze vragen liggen met name op het levensbeschouwelijke vlak.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 25 feb 2006 14:16

Veel mensen uit de wat 'zwaardere' kringen voeren als tegenargumenten;

*Je probeert een ziekte te voorkomen, wat totaal nog niet heerst.
*Als je dan overlijdt aan zo'n ziekte is het je tijd gewoon geweest.
*God zal zorgen op het moment dát hij/zij ziek is.

Bij ons thuis zijn we allemaal niet ingeënt. Mijn ouders hebben toen ooit mijn broer laten inenten voor polio. Daar is hij ontzettend ziek van geworden en daar zijn ze zó van geschrokken dat ze het bij geen van ons allen meer gedaan hebben. Toen er polio héérste, heeft ze wel suikerklontjes gehaald, die daar speciaal voor waren. Maar goed, toen heerste het echt.

Argument vóór:

*God heeft de middelen gegeven, dus waarom niet?

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)
Wel moeilijk hoor, er is voor allebei wel wat te zeggen, denk ik.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 25 feb 2006 14:25

je zou voor God willen spelen. Argument tegen. Als God wil dat je ziek wordt word je ziek ook al ben je ingeent. Ook een argument tegen.

Zelf ben ik volgens mij wel inge-ent. Ik kan me nog wat in-entingen herinneren. Prikje, doffe pijn, maar echt ziek ben ik er niet van geworden.

Je wordt inge-ent tegen ziekten zodat je lichaam de ziektekiemen al kent zodat als je de ziekte krijgt het lichaam er sneller bij kan zijn om antistoffen aan te maken.
Dat je ziek kan worden van een inenting is mogelijk, je krijgt namelijk ziektekiemen in je lichaam, eigenlijk logisch dat je ziek wordt. Wel is het zo dat de ziektekiemen onschadelijk gemaakt zijn, zouden moeten zijn. Je kan er nog wel ziek van worden, maar over het algemeen is dat niet erg.

Een stukje bescherming van je lichaam zeg maar, en dat van je kind, tegen ziekten waar het kind later aan zou kunnen overlijden. Pokken bijvoorbeeld. Vroeger stierven kinderen eraan, tegenwoordig over het algemeen niet meer, omdat we inentingen hebben zodat kinderen weerbaar worden voor die ziekten.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 25 feb 2006 15:01

Mijn ouders hebben mij en de rest wel in laten enten, met de reden dat het middel er is, dus daar maak je gebruik van.
ZIj zien het net als dat je naar een dokter gaat als je ziek bent, naar het ziekenhuis als je geopereerd moet worden.
Ook ben je verzekerd, en je betaald, terwijl je soms neit eens iets nodig hebt van de overheid, en TOCH betaal je.

Ik kan me in de argumenten tegen niet zo vinden.
Wel kan je kind ziek worden, dat vind ik dan wel een normaal tegenargument, maar zeggen: 'God heeft het zo beslist dat ik ziek word en daarom ent ik me neit in' vind ik een beetje onzin. Ga dan ook niet naar een dokter, verzeker je dan ook niet :)

Maargoed, ieder zijn mening he :D

Maar dat zijn dus voornamelijk voorargumenten die mijn ouders gebruikten :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 25 feb 2006 17:04

ik en mijn broers en zusje zijn ook allemaal ingeent ook met de reden van de hulpmiddelen zijn er dus dan mag je ze gebruiken andere medicijnen worden ook gebruikt.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 feb 2006 18:04

liefie schreef:ik en mijn broers en zusje zijn ook allemaal ingeent ook met de reden van de hulpmiddelen zijn er dus dan mag je ze gebruiken andere medicijnen worden ook gebruikt.


maar medicijnen gebruik je als je ziek bent, als je wordt ingeent ben je nog gewoon gezond, en maak je jezelf ziek!!! of wel, zwart wit gezien, ouders staan toe dat een kind ziek gemaakt wordt!!

of mag ik het zo niet zien?

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 feb 2006 18:41

in feite wordt een inenting niet gegeven om iemand ziek te maken, maar juist met het doel iemand immuun te maken voor een bepaalde ziekte.

Mijns inziens is er niets verkeerds aan inenten, het lijkt me juist meer "verkeerd" om het niet te doen. In feite is het ook je leven moedwillig in gevaar brengen. De middelen zijn er, dus waarom zouden we die weigeren?
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
Debor@
Luitenant
Luitenant
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:44
Locatie: in da getto
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 25 feb 2006 18:47

Het kan vaak goed misgaan bij inenten. Bij de instelling waar mijn moeder vrijwilligerswerk doet, zijn 8 van de 15 mensen op die afdeling zwaar geestelijk gehandicapt geworden van inentingen. De jongste van hen is nu iets van 17 jaar, een paar jaar jonger als ik ben, en er zit ook een meisje van mijn leeftijd bij. Mijn ouders wisten hier van en zijn destijds zo geschrokken toen ze haar zagen dat ze mij niet in hebben laten enten (de rest ook niet trouwens).

Maar dat had dus niet echt veel met geloof of zo te maken.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 feb 2006 18:49

Kan me goed voorstellen dat je daarvan schrikt. Er zit natuurlijk wel een risico aan, maar volgens mij is het risico om besmet te raken groter dan dat je door een inenting ernstig gehandicapt wordt.
- Home is in my head -

kort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 jan 2006 14:50

Berichtdoor kort » 25 feb 2006 19:03

Wij hebben onze 3 kinderen ook laten inenten. Een tegenargument dat ik wel eens hoorde was: Je spuit je gezonde kind een ziekte in. En medisch gezien is dit misschien waar. Maar bij ons zijn de kinderen de dag van inenting alleen maar duffer en slapen meer. Verder merk je er niets van. En inderdaad hebben wij zelf gezegd: We vinden dat je de middelen mag gebruiken die er zijn. Dat vinden wij een doorslaggevend argument om te laten inenten. Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je er over denkt. Je kunt denken: Zo, nu kan ons niets meer gebeuren! En wordt het wat mij betreft zeker verkeerd gebruikt. Denk er rustig over na, is mijn advies. En doe het niet alleen omdat iedereen het doet, maar omdat je het zelf ook wilt/het er mee eens bent.

Sterkte met jullie beslissing.

Groet,
kort

Gebruikersavatar
Debor@
Luitenant
Luitenant
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:44
Locatie: in da getto
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 25 feb 2006 19:10

froske schreef:Kan me goed voorstellen dat je daarvan schrikt. Er zit natuurlijk wel een risico aan, maar volgens mij is het risico om besmet te raken groter dan dat je door een inenting ernstig gehandicapt wordt.

Op zich is die kans groter ja. Maar als je dagelijks met de mogelijke gevolgen geconfronteerd wordt, mensen die gewoon gezond zijn geweest, blijft dat toch in je achterhoofd zitten. Althans, dat was bij mijn ouders het geval. Mijn zus bijvoorbeeld had dat veel minder en heeft haar kleintjes wel in laten enten. Het blijft toch persoonlijk hoe je daar tegen aan kijkt en hoe je met eventuele gevolgen bij anderen omgaat.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 feb 2006 19:12

ik denk dat hier geen antwoord op is, beide kanten zijn goed belicht. Ik heb hier ook vaak discussies over, maar eruikomen doe je nooit, teminste ik nog steeds niet.

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 feb 2006 19:17

ben ik met je eens. Maar je moet ook kunnen relativeren, zeker in dat werk. Als je in de psychiatrie werkt wordt je ook dagelijks geconfronteerd met allerlei ernstige dingen. Datzelfde geld voor ziekenhuizen, verpleegkhuizen enz.

Het lijkt mij gewoon een persoonlijke keuze!
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 feb 2006 19:51

In hoeverre is aan te wijzen dat het echt door de inenting komt dat ze verstandelijk gehandicapt zijn geworden Debor@?
hoe weten ze zeker dat er neit iets bij de geboorte is misgegaan of het kind al gehandicapt was toen hij/zij ter wereld kwam en dat later zich pas openbaard?

ik werk ook bij gehandicapten maar dit heb ik echt nog nooit gehoord. Wel dat mensen gehandicapt worden door ziektes o.a. hersenvliesontsteking
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 feb 2006 21:52

paprikameisje2 schreef:
liefie schreef:ik en mijn broers en zusje zijn ook allemaal ingeent ook met de reden van de hulpmiddelen zijn er dus dan mag je ze gebruiken andere medicijnen worden ook gebruikt.


maar medicijnen gebruik je als je ziek bent, als je wordt ingeent ben je nog gewoon gezond, en maak je jezelf ziek!!! of wel, zwart wit gezien, ouders staan toe dat een kind ziek gemaakt wordt!!

of mag ik het zo niet zien?


Milan is nu ook bezig met zn inentingen.. maar ziek wordt hij er niet van hoor.. hij heeft er totaal geen last van.. en het beschermt hem zo wel tegen ziektes.. dus nee ik heb niet het idee dat ik toe sta dat mijn kind ziek gemaakt wordt.. want dat wordt hij dus niet..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten

cron