Tonny schreef:Openbaring (het is enkelvoud) 2 en 3 leg ik geen verbanden met ziekten. Er worden zowel complimenten als waarschuwingen+oplossingen uitgedeeld, met daaraan een belofte en een gevolg van ongehoorzaamheid. Uiteraard heeft dit alles ons ook veel te zeggen, maar het gaat over de eeuwige toekomst.
Het gaat ook over jouw eeuwige toekomst en die van anderen. Over die van de gemeente. Over die van de kinderen. Kijk maar in de brief aan de Efeze:
Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
De Heere kan weggaan uit een gemeente. Hoe vaak lees je niet dat de Heere oproept om te waken! Om nuchter te zijn. Om te strijden.
Juist in de brieven de Heere Jezus heel duidelijk laat zien Wie Hij is en hoe Hij handeld. Je kunt Hem beter leren kennen in Zijn brieven. Het gaat over hoe nauwkeurig Hij kijkt en dat Hij de harten en nieren doorzoekt. Hij weet de diepste redenen van ons hart om iets wel of niet te doen. Nee, het gaat niet direct over ziekte al lees je in de brief van Tyatíra wel over iemand (en haar kinderen) die op bed geworpen worden. Ik zou niet durven zeggen dat de Heere daar o.a. geen besmettelijke ziekte voor kan gebruiken.
Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Izébel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd. Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken. En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de gemeenten zullen weten, dat Ik het ben Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
Als je die brieven leest kun je zeggen: Ah, dat geldt voor ons niet want: niemand heet Izébel, bij ons zijn geen vrouwlijke profetessen, niemand dient een afgod of gaat naar de hoeren. Dat is geen waken en nuchter zijn. Dan heb je geen nut van deze waarschuwing van de Heere. Het is voor jezelf en voor de sterren van de gemeenten belangrijk om te weten: Welke wortel pakt de Heere hier aan? Want de wortel afgoderij en hoererij heeft ieder in zijn eigen tijd verschillende verschijningsvormen. En waarom vindt Hij dat dan zo afschuwelijk? Het gaat om nauwkeurig lezen en de taal/woorden uit de rest van het Woord herkennen. Vraag aan de Heere om Zijn licht over Zijn Woord. Want zoals Hij Zelf al zegt: Ik ben het Die de nieren en harten doorzoekt. Hij wil het aanwijzen.
Doch Ik zeg tot ulieden, en tot de anderen die te Thyatíra zijn, zovelen als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen; Maar hetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen. En die overwint en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen; En hij zal hen hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
Zie je wat de Heere hier verder zegt over Izébel en haar kinderen?... Zij kennen de diepten van de satan... en het gaat over een leer...
Ik zou dus vragen:
1. Wie is Izébel en hoe gedraagt zij zich? (In het OT vinden we ook een Izébel)
2. Hoe verleidt ze?
3. Wie zijn haar dienstknechten?
4. Wat betekent het om te hoereren/overspel bedrijven voor de Heere? (In het OT wordt Israel vaak als een hoer aangesproken)
5. Wat betekent het om afgodenoffer te eten? Doe ik dat ook? Zou dat misschien te maken kunnen hebben met vaccins die gebouwd zijn op geaborteerde kinderen? (In het OT staat soms dat de heidenen en soms Israël ook hun kinderen aan de afgoden offerden.)
6. Op bed werpen? Is dat dat ze tijdelijk te zwak wordt om door te lopen? Zien we daar in deze tijd ook iets van? O, ik hoor wel van heel veel oververmoeide mensen...
7. En die mét haar overspel bedrijven. Zijn dat die dienstknechten? Er zijn er dus meer aangelinkt...
8. Grote verdrukking? Wat zou dat betekenen? Hoe heeft de Heere in het verleden verdrukt?
9. Bekeren van je werken? Zijn die werken dan zo belangrijk? Het enige werk is toch liefhebben?
10. Wie zijn haar kinderen?
11. En zullen ze echt lichamelijk sterven? Of betekent dat dat ze van de gemeente afsterven? Dat ten ondergaan in de golven van de geest van deze eeuw?
12. Waarom zegt Hij: En al de gemeenten zullen wet dat... Ik het ben Die nierene en harten onderzoek!
13. Een iegelijk geven naar zijn werken? O, dat hoort ook bij v25 en v26. Houden wat je hebt en Zijn werken bewaren. Wat zijn Zijn werken?
En waarom staat er een iegelijk?
14. Noemt Hij daar nu de werken van Izébel en haar dienstknechten de diepten des satans? Dat is wel ernstig toch? En dat in een gemeente van Christus?
15. O, Hij vertroost ook hen die daar niet aan meedoen. Die hebben andere werken. V19. Twee soorten zelfs... Werken en werken... en de laatste zijn meer dan de eerste.
16. Wat is overwinnen?
17. Wat is bewaren?
18. Macht geven over de heidenen? Zullen ze dan naar hen gaan luisteren? Wanneer dan? O, dat staat in v27.
19. De morgenster? Is dat dezelfde als uit 2 Petrus 1? Is dat Christus Zelf?
20. Heb je er oren naar? Neem je Zijn waarschuwingen, Zijn gereedschap aan om te waken? En om te strijden? Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen?
Tonny schreef:Openb 16 ben ik me 'toevallig' deze week in aan het verdiepen. Ik denk dat corona peanuts is vergeleken met het uitgieten van de 7 schalen
.
Daarom sprak ik ook weeën. Toch mag je niet onderschatten wat er precies gebeurd is. Ik geloof dat dat een oordeel in het oordeel is. Als we de ernst ervan niet inzien. En als je je hier al niet door laat waarschuwen waar dan wel door? Als dit je niet aanzet tot (zelf)onderzoek naar je afgoden/hoererijen wat dan wel?
Tonny schreef:De 1e schaal spreekt natuurlijk heel duidelijk over een ziekte (straf) voor de mensen die de antichrist zullen aanbidden. Vervolgens wordt het leven voor iedereen op aarde vrijwel onmogelijk gemaakt. Niet alleen door de rampen die gebeuren, maar ook (vooral misschien) door de intense demonische machten die de aarde zullen vervullen (vers 13 en 14).
Tevens mogen we vrede vinden in psalm 2:4: 'Die in de hemel woont, zal lachen, de HEERE zal hen bespotten'.
Wie is de anti-christ? De naam beteken: Alles wat de plaats van Christus in neemt. Heb je in Zijn Woord gelezen dat de Vader Hem gegeven heeft als een volkomen Gave. In Hem is geen gebrek. Hij is voor alles genoeg. In leven en in sterven. En Psalm 2 past precies bij de de brief aan Thyatíra.
Tonny schreef:Met andere woorden: ze mogen razen en tieren wat ze willen, maar de uitkomst is al bekend en Mijn kinderen houd Ik vast'.
Ja dat is een hele grote troost. Maar je moet je wel afvragen wie Zijn kinderen zijn en op welke manier Hij ze vasthoudt.
Tonny schreef:Ik zie in openbaring 16 overigens geen link met corona.
'U zult horen van oorlogen en besmettelijke ziekten, maar dit is het einde niet' (matt 24).
Overigens heeft ds van Reenen een boek geschreven 'meer dan corona' over dit onderwerp. Ik heb het zelf niet gelezen maar in zijn boek over de antichrist verwijst hij hier soms naar. Misschien vindt je het interessant.
Geen link? Pijnen en zweren. Ik weet niet hoe ver de beelden in Openbaring 16 zijn. Kan me goed voortellen dat je ook psychische pijnen en zweren kunt hebben na de duisternis. Dit zegt de Heere in Lukas 21:
En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.En er zullen tekenen zijn in de zon en maan en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven,En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.En alsdan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid.Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is.En Hij zeide tot hen een gelijkenis: Ziet den vijgenboom en al de bomen.Wanneer zij nu uitspruiten en gij dat ziet, zo weet gij uit uzelven dat de zomer nu nabij is.Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet dat het Koninkrijk Gods nabij is.Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Ik heb niet zoveel tijd om te lezen. Heeft hij het ook gepreekt?