Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 10:09

StillAwake schreef:Jouw stelling is dat er niet bezuinigd is op de zorg.
Toch zijn de kosten niet evenredig meegestegen met het BNP of met de inflatie.
Daarnaast: het aantal ziekenhuisbedden heeft al jaren een dalende trend. (https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -ic-bedden)

Ik geloof best dat er in absolute getallen niet bezuinigd is, maar voor dat geld wordt momenteel wel minder geleverd...


Toch moet je dat natuurlijk wel afzetten tegen de IC-bezetting. Nu met corona komt dat onder een vergrootglas te liggen en roept men: Zie je wel, wel hebben er veel te weinig. Maar doorgaans heeft Nederland juist een heel lage IC-bezetting vergeleken met veel andere landen. Het is nou niet zo dat men op het randje probeert te balanceren van wat nog kan en men ieder bed dat we teveel hebben heeft wegbezuinigd. Alleen in de griepgolf van 2018 was er 2 maanden wat krapte en nu dus ook. Je kan dingen gewoon wegbezuinigen of de zorg proberen efficienter te maken zodat je minder kosten hebt zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van zorg / het zorgstelsel. Die is in ons land enorm hoog:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... r-1-europa
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7985
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 10:43

hans0166 schreef:buiten de huidige crisis, hadden we genoeg aan dat kleinere bedden bestand. Er was alleen geen rekening mee gehouden dat er ook hier wel eens iets zou kunnen gebeuren.
"vroeger" ging er niemand met een loopneus of schaafplekje naar de eerste hulp of huisarts.. nu zitten de wachtkamers vol met die flauwekul..dát kost ook ongelofelijk veel geld.

Dat we op de huidige pandemie niet voorbereid zijn is wel logsich, en ook niet erg.
Maar een afname van de IC-bedden (en daar kom je echt niet met eerder genoemde loopneus) bij een groeiende bevolking is een in mijn ogen onjuiste trend.
Dat we op de aantallen in een pandemie niet voorbereid zijn: klopt, en dat kan (en hoeft) ook niet. Geen van de ons omringende landen had in de hoogtijdagen van de pandemie de zaken echt op orde, dus dat is neit zo zeer verwijtbaar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7985
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 10:48

Marnix schreef:Toch moet je dat natuurlijk wel afzetten tegen de IC-bezetting. Nu met corona komt dat onder een vergrootglas te liggen en roept men: Zie je wel, wel hebben er veel te weinig. Maar doorgaans heeft Nederland juist een heel lage IC-bezetting vergeleken met veel andere landen. Het is nou niet zo dat men op het randje probeert te balanceren van wat nog kan en men ieder bed dat we teveel hebben heeft wegbezuinigd. Alleen in de griepgolf van 2018 was er 2 maanden wat krapte en nu dus ook. Je kan dingen gewoon wegbezuinigen of de zorg proberen efficienter te maken zodat je minder kosten hebt zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van zorg / het zorgstelsel. Die is in ons land enorm hoog:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... r-1-europa

Nederland heeft een lage IC-bezetting in vergelijking met andere landen, maar de definitie van een IC-bed is niet in alle landen hetzelfde.
In Frankrijk hebben ze relatief veel IC-bedden, maar de daar aangeboden zorg valt hier vaak niet onder de noemer IC.
Ik heb afgelopen week veel in een Noors ziekenhuuis gezeten, maar hier heb je verschillende schalen in IC, en voor Duitsland geldt iets vergelijkbaars.

Dat is in deze pandemie wel goed uitgepakt, omdat de meeste coronapatienten op de IC ook wel met een Frans IC, Noors MC of een Duits IC bed toekunnen, maar de vergelijking in aantallen IC-bedden per hoofd van de bevolking is onder normale omstandigheden moeilijk te maken, omdat de definitie ongelijk is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2021 14:23

3 weken geleden het eerste geval van Omikron gedetecteerd, nu 73% van de nieuwe besmettingen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 21 dec 2021 16:06

Mortlach schreef:3 weken geleden het eerste geval van Omikron gedetecteerd, nu 73% van de nieuwe besmettingen...

Dan vraag je je toch af of of hij er niet eerder was en we gewoon hebben zitten slapen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 16:28

meribel schreef:Dan vraag je je toch af of of hij er niet eerder was en we gewoon hebben zitten slapen


Nee want dat wordt gewoon gecheckt. En overal zie je die hele snelle groei. Bij de Deltavariant ten opzicht van de Alphavariant zag je ook al dat een besmettelijker variant heel snel de andere variant kan vervangen en bij Omikron gaat dat logischerwijs nog wat sneller. Hier lopen we wat achter op Amerika, de strengere maatregelen spelen daarin mee maar nog een week of zo en dan in Omikron hier ook dominant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2021 16:41

meribel schreef:Dan vraag je je toch af of of hij er niet eerder was en we gewoon hebben zitten slapen


De variant zal er allicht iets eerder zijn geweest dan de eerste melding ervan. Het hangt er een beetje vanaf van hoeveel monsters ze het gehele genoom analyseren en dat is per land verschillend. In z-afrika zijn ze daar erg goed in en dus is het niet vreemd dat de variant daar voor het eerst werd ontdekt. Maar het lijkt me stug dat een variant 10% van het totaal kan uitmaken en dat dat niet wordt opgemerkt door de wetenschappers die zich daar mee bezig houden.

En daarbij is Omikron zoals Marnix al zegt gewoon belachelijk besmettelijk. Gelukkig kun je niet twee varianten tegelijkertijd oplopen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2021 16:48

Ik zie ook net dat het eerste dodelijke slachtoffer in de VS is gevallen als gevolg van Omikron. 50 jaar, niet gevaccineerd en had al eerder een corona besmetting doorgemaakt. Sta je dan met je "natuurlijke immuniteit" die zo veel beter zou zijn dan een vaccin...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 21 dec 2021 19:56

Mortlach schreef:Ik zie ook net dat het eerste dodelijke slachtoffer in de VS is gevallen als gevolg van Omikron. 50 jaar, niet gevaccineerd en had al eerder een corona besmetting doorgemaakt. Sta je dan met je "natuurlijke immuniteit" die zo veel beter zou zijn dan een vaccin...


En onderliggend lijden. Goed om dat er ook bij te vermelden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2021 20:28

Geerkk schreef:En onderliggend lijden. Goed om dat er ook bij te vermelden.


Vind mij eens een Amerikaanse man van in de 50 die geen 'onderliggend lijden' heeft.

Hier trouwens de eerste boosters geboekt voor de 28ste.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 dec 2021 20:30

Mortlach schreef:Ik zie ook net dat het eerste dodelijke slachtoffer in de VS is gevallen als gevolg van Omikron. 50 jaar, niet gevaccineerd en had al eerder een corona besmetting doorgemaakt. Sta je dan met je "natuurlijke immuniteit" die zo veel beter zou zijn dan een vaccin...


Tis maar net wat je horen wil hè. Ik hoor juist de andere kant. Veel gevaccineerde collega's zijn best fors ziek, eenmaal besmet geweest bijna niet ziek of een milde herbesmetting. Is misschien een andere variant geweest, maar er zijn inderdaad gevallen bekend die geen antistoffen aanmaken zowel na besmetting als na vaccinatie.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 21 dec 2021 21:12

Ik als pertinent niet gevaccineerd willen zijn maak mij hier niet zo druk over. Er zullen er nogwel meer overlijden, aan welke variant dan ook. Koren op de molen van de "vaccinatie fanatiekelingen".
Vanmiddag onze demisionaire minister president duidelijk horen zeggen dat vaccinatieplicht/dwang niet uitgesloten is. Dat die plicht er komt is 1 ding wat zeker is, want dat mensen ziek worden door COVID is allemaal de schuld van de ongevaccineerden( hoor je alom)
Wel, ik pas beter op dat menig gevaccineerde, houdt mij prima aan de regels, geheel anders dan vele gevaccineerden die menen dat men na 2/3 prikken onkwetsbaar zijn.
Komt Rutte en co prima uit!
Laat ieder in zijn/haar waarde zou ik zeggen.
Want dit virus, in welke variant dan ook, is een blijvertje.
Zolang ik de neven effecten op langere termijn niet ken, gaat er geen spuit in.
"Als bouwvakker vroeger gewerkt met eterniet, kon geen kwaad, nu blijkt hoe schadelijk dat spul, ASBEST is.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 21:28

elburger schreef:Ik als pertinent niet gevaccineerd willen zijn maak mij hier niet zo druk over. Er zullen er nogwel meer overlijden, aan welke variant dan ook. Koren op de molen van de "vaccinatie fanatiekelingen".
Vanmiddag onze demisionaire minister president duidelijk horen zeggen dat vaccinatieplicht/dwang niet uitgesloten is. Dat die plicht er komt is 1 ding wat zeker is, want dat mensen ziek worden door COVID is allemaal de schuld van de ongevaccineerden( hoor je alom)
Wel, ik pas beter op dat menig gevaccineerde, houdt mij prima aan de regels, geheel anders dan vele gevaccineerden die menen dat men na 2/3 prikken onkwetsbaar zijn.
Komt Rutte en co prima uit!
Laat ieder in zijn/haar waarde zou ik zeggen.
Want dit virus, in welke variant dan ook, is een blijvertje.
Zolang ik de neven effecten op langere termijn niet ken, gaat er geen spuit in.
"Als bouwvakker vroeger gewerkt met eterniet, kon geen kwaad, nu blijkt hoe schadelijk dat spul, ASBEST is.


Dat komt omdat er toen bij bouwproducten (in tegenstelling tot nu bij medicijnen / vaccins) niet zo gekeken werd naar veiligheid. Gelukkig is dat op het gebied van medicatie goed geregeld en wordt daar heel uitgebreid door verschillende instanties naar gekeken. Veilig genoeg, sterker nog, het verhoogt die juist. Maar als jij liever meer risico neemt of je liever lang gaat confirmeren aan allerlei beperkingen is dat de keuze die je hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 21 dec 2021 21:37

Mortlach schreef:Vind mij eens een Amerikaanse man van in de 50 die geen 'onderliggend lijden' heeft.
.


Maar dusdanig ook dat dat meegenomen moet worden bij dit sterfgeval.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2021 22:27

Geerkk schreef:Maar dusdanig ook dat dat meegenomen moet worden bij dit sterfgeval.


Tja, als je weet dat bijna 70% van de Amerikanen overgewicht heeft, dan is het dus echt niet heel verrassend.

Het kan natuurlijk wat anders of meerdere dingen zijn geweest, dat zullen we wel nooit te weten komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten