Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2021 22:18

tulp schreef:Ik denk het wel ben db bd, ik denk het wel...

Ik vind dit getuigen van een onbegrijpelijk en dieptriest mensbeeld. We leven in de langste periode in de wereldgeschiedenis van vrede tussen Europese/Westerse machten. 80 jaar vrede is nog nooit eerder voorgekomen. Ook staan de meeste mensen niet te springen om actief deel te nemen aan genocide, zéker niet van de groep mensen waar we zelf toe behoren. Het idee dat artsen en gezondheidswetenschappers en ambtenaren die allemaal gericht zijn op het helpen van mensen of het zo goed mogelijk regelen van de maatschappij er ineens allemaal op uit zijn om precies het tegenovergestelde te doen, is voor mij echt onbegrijpelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 okt 2021 06:23

ajl schreef:14 kinderen krijgen is ook niet goed voor een mens ;)

Nee klopt, dat is een andere discussie, maar ik denk dat je heel goed zonder hormonen of iig minder hormonen als anticonceptie kunt gebruiken.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 okt 2021 06:29

meribel schreef:Ja ik heb ook tandarts angst :( maar een wortelbreuk had ik en de enige optie was nog een implantaat…..

Moet zeggen achteraf was het zo goed verdoofd dat het duizend keer beter te doen is dan een wortelkanaal (of ik had extreem pech dat die nooit goed verdoofd zijn bij me)

Ok offtopic

Ontopic. Ik snap heel goed dat mensen die corona hebben gehad en prima doorstaan niet vaccineren…( en geef ze een qr code vind ik) ….maar ja dan moet je het wel gehad hebben … mijn man die drie risico factoren heeft ben heel blij dar die gevaccineerd is

Inderdaad, als je in de risicogroepen valt vind ik ook zeker wel dat je je ernstig moet beraden om dat vaccin te nemen.

Maar mijn dochters van 13 & 14? Dat vind ik echt een brug te ver.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 okt 2021 07:57

De voorzieningenrechter van de rechtbank in Den Haag doet woensdagochtend 6-10-2021 uitspraak in het kort geding tegen het toepassen van het coronatoegangsbewijs, dat bezoekers van cafés en restaurants sinds 25 september nodig hebben.

Advocaat Bart Maes, die het kort geding tegen de Nederlandse staat voert, eist dat de invoering van de coronatoegangspas wordt opgeschort tot aan een bodemprocedure. Maes vindt de controles op de QR-codes 'onwettig, strafbaar en discriminerend'. De maatregel is volgens hem in strijd met de grondwet en internationale verdragen. Bron: AD

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2021 08:50

Ik denk dat dat als permanente maatregel ook nooit zou mogen maar als tijdelijke maatregel omdat er een pandemie aan de gang is, dat is denk ik wat anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 06 okt 2021 09:08

Mortlach schreef:Ik vind dit getuigen van een onbegrijpelijk en dieptriest mensbeeld. We leven in de langste periode in de wereldgeschiedenis van vrede tussen Europese/Westerse machten. 80 jaar vrede is nog nooit eerder voorgekomen. Ook staan de meeste mensen niet te springen om actief deel te nemen aan genocide, zéker niet van de groep mensen waar we zelf toe behoren. Het idee dat artsen en gezondheidswetenschappers en ambtenaren die allemaal gericht zijn op het helpen van mensen of het zo goed mogelijk regelen van de maatschappij er ineens allemaal op uit zijn om precies het tegenovergestelde te doen, is voor mij echt onbegrijpelijk.

Dat vind ik ook Mortlach. Ik vind het storend dat ben db bd keer op keer verlekkerd komt oplepelen hoe het de verkeerde kant op gaat, hoe verblind 'we' achter de overheid aanlopen, hoe dom 'we' zijn.

Aan de ene kant vindt ik het lachwekkend wat de complotdenkers allemaal de ether inslingeren (tot en met een pasje à €1,75 waarmee je in het ziekenhuis kunt aangeven dat je geen bloed wilt ontvangen van een gevaccineerd persoon #-o ) en tegelijk vind ik het beangstigend. Polarisatie is werkelijk nergens goed of helpend voor.
In het kader van de polariserende en opruiende stukjes die hij citeert en waarmee constant olie op het vuur wordt gegooid zou het op termijn nog best wel eens zover kunnen komen dat 'we' elkaar straks vermoorden.
Uiteindelijk niet om de Coronamaatregelen maar vanwege de polarisatie, waarbij alles rondom Corona inwisselbaar is voor welk onderwerp dan ook.
Dat is mijn zorg.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 okt 2021 10:23

benefietdiner schreef:De voorzieningenrechter van de rechtbank in Den Haag doet woensdagochtend 6-10-2021 uitspraak in het kort geding tegen het toepassen van het coronatoegangsbewijs, dat bezoekers van cafés en restaurants sinds 25 september nodig hebben.

Advocaat Bart Maes, die het kort geding tegen de Nederlandse staat voert, eist dat de invoering van de coronatoegangspas wordt opgeschort tot aan een bodemprocedure. Maes vindt de controles op de QR-codes 'onwettig, strafbaar en discriminerend'. De maatregel is volgens hem in strijd met de grondwet en internationale verdragen. Bron: AD
Hier de uitspraak: het verzoek tot opschorten van de coronapas is afgewezen.
Ik vind dat verdrietig. De rechter houdt een maatregel in stand waarvoor de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, waarvan het kabinet eerder nog zei dat die er niet zou komen en waarvan hetzelfde kabinet nu niet wil zeggen onder welke voorwaarden die maatregel weer wordt opgeheven.
Marnix schreef:Ik denk dat dat als permanente maatregel ook nooit zou mogen maar als tijdelijke maatregel omdat er een pandemie aan de gang is, dat is denk ik wat anders.
Hoe tijdelijk is tijdelijk? Een eeuw is ook tijdelijk en als het coronavirus net zo persistent is als de verschillende griepvirussen, kun je moeilijk nog over iets tijdelijks spreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 06 okt 2021 12:47

elbert schreef:Ik vind dat verdrietig. De rechter houdt een maatregel in stand waarvoor de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, waarvan het kabinet eerder nog zei dat die er niet zou komen en waarvan hetzelfde kabinet nu niet wil zeggen onder welke voorwaarden die maatregel weer wordt opgeheven.
Hoe tijdelijk is tijdelijk? Een eeuw is ook tijdelijk en als het coronavirus net zo persistent is als de verschillende griepvirussen, kun je moeilijk nog over iets tijdelijks spreken.

De rechter heeft natuurlijk te maken met een wet die er nu eenmaal ligt, dat is ook de samenvatting van het vonnis: er is een wet, die is niet in grove strijd met punten waaraan getoetst wordt (nota bene: een rechter toetst in Nederland niet op grondwettelijkheid maar wettelijkheid). De terechte kritiekpunten die je noemt op deze wet zullen toch door de politiek moeten worden opgelost, daar heeft de rechter niet veel ruimte in. Zolang er echter gewoon een kamermeerderheid voor de maatregel is, gaat dat niet gebeuren. Ik vraag me zelf af of dit nog een thema is in de formatie, en of de ChristenUnie hier wellicht nog iets van gaat zeggen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 06 okt 2021 12:58

Mortlach schreef:Ik vind dit getuigen van een onbegrijpelijk en dieptriest mensbeeld.

De conversatie van bd en tulp is wellicht wat overtrokken, maar dit is wel degelijk een bijbels en historisch mensbeeld. Het kan wel zo zijn dat we in Nederland in een periode van ongekende rust leven, met een overheid die grotendeels ter goeder trouw is, maar als er iets is dat de geschiedenis ons leert is het wel dat dit geen vaste rots is om maar rustig aan te nemen. Zelfs in Europa hebben de achterliggende decennia het toneel geboden aan gruwelijke massamoorden in Bosnië, terroristische aanslagen en politiek gemotiveerde moordpartijen, oorlogen en een barbaars beleid op het gebied van vluchtelingenrecht. Een mens is tot het kwade geneigd, en die neiging komt openbaar wanneer de mogelijkheid daar is. Een Servische soldaat is niet anders dan een Amsterdamse ambtenaar; een Griekse kustwacht die een vluchtelingenboot omduwt heeft hetzelfde hart als een lid van het OMT of de regering. Wanneer er mensen met een galg op de dam lopen, wanneer een dehumanisering van de "andere kant" op sociale media, maar ook in dagelijkse conversaties zo ver gaat als vandaag, en als politici concreet bedreigd worden, dan is het niet zo'n enorme stap om een escalatie als een serieuze mogelijkheid te zien.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2021 13:42

BladeStraight schreef:De conversatie van bd en tulp is wellicht wat overtrokken, maar dit is wel degelijk een bijbels en historisch mensbeeld. Het kan wel zo zijn dat we in Nederland in een periode van ongekende rust leven, met een overheid die grotendeels ter goeder trouw is, maar als er iets is dat de geschiedenis ons leert is het wel dat dit geen vaste rots is om maar rustig aan te nemen. Zelfs in Europa hebben de achterliggende decennia het toneel geboden aan gruwelijke massamoorden in Bosnië, terroristische aanslagen en politiek gemotiveerde moordpartijen, oorlogen en een barbaars beleid op het gebied van vluchtelingenrecht. Een mens is tot het kwade geneigd, en die neiging komt openbaar wanneer de mogelijkheid daar is. Een Servische soldaat is niet anders dan een Amsterdamse ambtenaar; een Griekse kustwacht die een vluchtelingenboot omduwt heeft hetzelfde hart als een lid van het OMT of de regering. Wanneer er mensen met een galg op de dam lopen, wanneer een dehumanisering van de "andere kant" op sociale media, maar ook in dagelijkse conversaties zo ver gaat als vandaag, en als politici concreet bedreigd worden, dan is het niet zo'n enorme stap om een escalatie als een serieuze mogelijkheid te zien.

Akkoord, maar je moet er dan dus wel voor waken dat het geen 'self fulfilling prophecy' wordt; door het continu over oorlog en verdoemenis te hebben, word men steeds wantrouwiger en dat werkt de dehumanisering alleen maar verder in de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 okt 2021 13:55

BladeStraight schreef:De rechter heeft natuurlijk te maken met een wet die er nu eenmaal ligt, dat is ook de samenvatting van het vonnis: er is een wet, die is niet in grove strijd met punten waaraan getoetst wordt (nota bene: een rechter toetst in Nederland niet op grondwettelijkheid maar wettelijkheid). De terechte kritiekpunten die je noemt op deze wet zullen toch door de politiek moeten worden opgelost, daar heeft de rechter niet veel ruimte in. Zolang er echter gewoon een kamermeerderheid voor de maatregel is, gaat dat niet gebeuren. Ik vraag me zelf af of dit nog een thema is in de formatie, en of de ChristenUnie hier wellicht nog iets van gaat zeggen.

Dat is toch een inperking van de klassieke grondrechten: de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs. De overheid dringt zo steeds meer een uniform mens- en maatschappijbeeld op en holt de pluriformiteit uit. Buiten kijf staat dat de Tweede Kamer de laatste jaren steeds minder oog heeft voor deze klassieke waarden. Het non-discriminatiebeginsel krijgt steeds vaker voorrang.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2021 14:09

benefietdiner schreef:Dat is toch een inperking van de klassieke grondrechten: de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs. De overheid dringt zo steeds meer een uniform mens- en maatschappijbeeld op en holt de pluriformiteit uit. Buiten kijf staat dat de Tweede Kamer de laatste jaren steeds minder oog heeft voor deze klassieke waarden. Het non-discriminatiebeginsel krijgt steeds vaker voorrang.

Nu ben ik je even kwijt: "het non-discriminatiebeginsel krijgt steeds vaker voorrang", terwijl aan de andere kant beweerd wordt dat de overheid apartheid nastreeft...
Kun je dit uitleggen?

En hoe perkt een coronapaspoort de vrijheid van godsdienst in?
Hoe is een cocrnapaspoort seen beperking voor de vrijheid van onderwijs?
En hoe staat een rechterlijke uitspraak over een coronapaspoort haaks op de vrijheid van meningsuiting?

Ik mis je punt even geloof ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2021 14:19

elbert schreef:Hier de uitspraak: het verzoek tot opschorten van de coronapas is afgewezen.
Ik vind dat verdrietig. De rechter houdt een maatregel in stand waarvoor de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, waarvan het kabinet eerder nog zei dat die er niet zou komen en waarvan hetzelfde kabinet nu niet wil zeggen onder welke voorwaarden die maatregel weer wordt opgeheven.

Los van een wetenschappelijke onderbouwing is het prima te onderbouwen en dat heeft de rechter ook geconstateerd. In juli zag je de gevolgen van een paar dagen "dansen met Janssen" en zo'n tijdelijke maatregel met als onderbouwing om te voorkomen dat er in drukke binnenruimten superspreaders heel veel mensen besmetten waardoor de druk op de zorg toeneemt is blijkbaar best logisch als ik de rechter mag geloven. We zouden dus ook kunnen erkennen dat huidige maatregelen niet zo absurd, extreem en onwettig zijn als sommigen beweren.

Dat is niet zo ingewikkeld. De versoepelingen zijn van 25 september. We weten dat gevolgen na zo'n 2 weken zichtbaar worden als het gaat op de druk op te zorg, dus vanaf komend weekend. Daar zal men naar gaan kijken en op basis daarvan gaat men kijken of verder versoepelen mogelijk en verstandig is. We kunnen dus de komen twee weken gaan kijken naar de ontwikkeling van de cijfers en op basis daarvan besluit men de huidige maatregelen te verlengen of niet.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 okt 2021 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2021 14:33

benefietdiner schreef:Dat is toch een inperking van de klassieke grondrechten: de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs. De overheid dringt zo steeds meer een uniform mens- en maatschappijbeeld op en holt de pluriformiteit uit. Buiten kijf staat dat de Tweede Kamer de laatste jaren steeds minder oog heeft voor deze klassieke waarden. Het non-discriminatiebeginsel krijgt steeds vaker voorrang.

Hoor ik dit nou uit de mond van iemand die regelmatig dweept met partijen die bepaalde religies en bijbehorende scholen graag willen verbieden en zo de vrijheid van godsdienst, meningsuiting en onderwijs graag in zouden perken?
― C.S. Lewis”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 okt 2021 06:59

BladeStraight schreef:De rechter heeft natuurlijk te maken met een wet die er nu eenmaal ligt, dat is ook de samenvatting van het vonnis: er is een wet, die is niet in grove strijd met punten waaraan getoetst wordt (nota bene: een rechter toetst in Nederland niet op grondwettelijkheid maar wettelijkheid). De terechte kritiekpunten die je noemt op deze wet zullen toch door de politiek moeten worden opgelost, daar heeft de rechter niet veel ruimte in. Zolang er echter gewoon een kamermeerderheid voor de maatregel is, gaat dat niet gebeuren. Ik vraag me zelf af of dit nog een thema is in de formatie, en of de ChristenUnie hier wellicht nog iets van gaat zeggen.
Ik snap dat dat de argumentatie is, maar ik vind deze argumentatie wel een beetje wringen met andere uitspraken (zoals bij de Urgenda zaak) waarbij de rechter de politiek juist dwingt om bepaalde maatregelen te nemen, of waarbij de rechter zelfs zegt: de wetgeving zou eigenlijk anders moeten. Ik snap trouwens de afwegingen in de andere zaken wel, al ben ik het daar lang niet altijd mee eens. Het is soms ook maar net welke argumentatielijn de rechter kiest, want rechtspraak is geen simpele rekensom waar er maar 1 antwoord mogelijk is.
Marnix schreef:Los van een wetenschappelijke onderbouwing is het prima te onderbouwen en dat heeft de rechter ook geconstateerd. In juli zag je de gevolgen van een paar dagen "dansen met Janssen" en zo'n tijdelijke maatregel met als onderbouwing om te voorkomen dat er in drukke binnenruimten superspreaders heel veel mensen besmetten waardoor de druk op de zorg toeneemt is blijkbaar best logisch als ik de rechter mag geloven. We zouden dus ook kunnen erkennen dat huidige maatregelen niet zo absurd, extreem en onwettig zijn als sommigen beweren.
Dat "los van een wetenschappelijke onderbouwing" is wat mij het meeste dwars zit. Want die wetenschappelijke onderbouwing is er niet en dat betekent dat het vooral een politieke afweging is. Dan kom je bij de vraag of deze maatregelen proportioneel zijn en dat is dus geen medisch vraagstuk, maar een politiek vraagstuk en dat zijn ze wat mij betreft totaal niet. Want je zou net zo goed de anderhalve meter regel in bijv. een restaurant kunnen blijven hanteren i.p.v. een QR code te vragen en waarbij de restauranthouder dan een soort politieagent wordt.
Marnix schreef:Dat is niet zo ingewikkeld. De versoepelingen zijn van 25 september. We weten dat gevolgen na zo'n 2 weken zichtbaar worden als het gaat op de druk op te zorg, dus vanaf komend weekend. Daar zal men naar gaan kijken en op basis daarvan gaat men kijken of verder versoepelen mogelijk en verstandig is. We kunnen dus de komen twee weken gaan kijken naar de ontwikkeling van de cijfers en op basis daarvan besluit men de huidige maatregelen te verlengen of niet.
De afweging komt eind oktober. Tegen die tijd is het aantal besmettingen alweer gestegen (je ziet de afgelopen dagen al dat het weer wat oploopt) en dus blijven die maatregelen de hele winter van kracht. Dit is het gevolg van het feit dat ook gevaccineerden anderen kunnen besmetten, maar wel overal naar binnen mogen, zelfs als ze positief getest zijn. Dat is gewoon vragen om extra besmettingen.

Maar los van dit alles: er is ook goed nieuws. Lage doseringen van aspirine kunnen voorkomen dat mensen ernstige complicaties krijgen van covid. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het bloedverdunnende effect van aspirine.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”