Jaloezie

(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Olifant89
Verkenner
Verkenner

Jaloezie

Berichtdoor Olifant89 » 06 okt 2018 22:43

Als kind was ik heel vrolijk en blij en heel gelukkig.
Maar mijn broer was heel jaloers op mij.
Ik vond het heel rot voor hem en dacht dat het door mij kwam.
Nu heb ik weinig meer om jaloers op te zijn. Maar het probleem is dat ik langzamerhand weer de persoon word die ik vroeger als kind was.
En nu ben ik bang. Ga ik opnieuw mensen ongelukkig maken doordat mensen jaloers worden op mijn talenten. (Ik heb eigenlijk heel erg veel talenten).

Ik weet dat de waarheid is dat het probleem in de ander zit en dat de ander die jaloers op je wordt op elk willekeurig persoon jaloers kan worden. Dus dat het echt niet aan jou ligt.
Maar dit zegt mijn verstand.

Mijn emoties zijn alleen maar heel bang.

Kunnen jaloerse mensen reageren op mijn bericht. Dan weet ik hoe het proces werkt. En wat de beste manier is voor hen om van hun rottige gevoelens af te komen. Wat is de beste reactie van de ander om van jouw jaloezie af te komen? De beste reactie van de ander waarop je jaloers bent.

Ik ben heel benieuwd!!

hans0166
Luitenant
Luitenant

Re: Jaloezie

Berichtdoor hans0166 » 07 okt 2018 10:25

Olifant89 schreef: En wat de beste manier is voor hen om van hun rottige gevoelens af te komen. Wat is de beste reactie van de ander om van jouw jaloezie af te komen? De beste reactie van de ander waarop je jaloers bent.

Ik ben heel benieuwd!!

het is erg zwart wit op een forum, maar wat ik in je post lees is dat je het ook wel erg plezierig vind om je "talent" naar ander te etaleren.
Jij hebt niet meer talenten dan een ander, jij hebt niet betere talenten dan een ander. Je hebt mogelijk andere talenten. Mogelijk zelfs minder talenten dan je broer, maar dominanter aanwezig, als jij de talenten van je broer als minder ziet, en/of negeert en/of jezelf in dezelfde bescheidenheid neerzet als je hier beschrijft " ik heb ook heel erg veel talenten" krijg je idd reacties die zich als jaloezie kunnen manifesteren.
Trek eens wat bescheidener schoenen aan om door het leven te wandelen. Accepteer anderen, én jezelf als mens, met je mogelijk- en onmogelijkheden. Vooral deze laatste worden nogal eens buiten beschouwing gelaten. Wat, of wie, ben je met veel talenten als je een lelijk karakter hebt? Wat schiet je er dan mee op?.... niets.
Je legt het probleem wel heel erg gemakkelijk volledig bij een ander neer.

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 07 okt 2018 10:36

Olifant89 schreef:En wat de beste manier is voor hen om van hun rottige gevoelens af te komen.

Alhoewel ikzelf niet jaloers ben aangelegd denk ik wel een oplossing gevonden te hebben; die mensen kunnen eens een gesprek met een psycholoog aangaan. Evenals mensen die bang zijn dat mensen jaloers op ze worden. Misschien samen met je broer een paar sessies volgen?

Olifant89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Olifant89 » 07 okt 2018 10:49

Ik bedoel met te zeggen dat ik veel talenten heb niet dat ik me daardoor beter voel dan andere mensen.
Het is gewoon een feit.
Het maakt niet uit hoeveel talenten je hebt, maar de manier waarop je ze gebruikt is belangrijk.
Dus ik ben echt niet belangrijk daardoor en zo voel ik me ook niet.

Maar het is een serieus probleem van me. Ik vind het jammer dat ik zulke reacties krijg. Zijn er ook mensen die mijn probleem een beetje invoelen en een opbouwende reactie kunnen geven?

Kortgezegd is mijn probleem gewoon dat ik vroeger merkte hoe ongelukkig mijn broer was door wie ik was en ik ben bang dat dat in de toekomst weer gaat gebeuren bij andere mensen.

Olifant89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Olifant89 » 07 okt 2018 10:57

Hoi Yoshi,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga al naar een psycholoog hiervoor. Dat helpt wel gelukkig.

Groetjes!

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 07 okt 2018 10:58

Fijn om te horen.

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 07 okt 2018 23:13

Dat doet me denken aan wat een prediker ooit zei in Canada. Een andere prediker was heel getalenteerd. Die kon heel goed spreken, heel goed piano spelen en nog meer dingen, maar hij kon eigenlijk niks. Toen ging op z'n aangezicht voor God liggen en vroeg God te werken en er kwamen weet ik hoeveel mensen tot bekering en er werden er veel genezen. LOL toen was die andere jaloers. Ik kan dit, ik kan dat en jij kan helemaal niks en zie wat God allemaal doet! :lol: Hij vertelde het heel lollig.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”