Lijden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijden

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 14:26

schelpje3 schreef:N.a.v. dit bericht:

Ze is een van de meer dan honderd mensen per jaar die met een officiële aanvraag bij de euthanasieconsulenten van het ziekenhuis komen. Hun aantal neemt toe. 'Het taboe brokkelt af,' constateert het ziekenhuis.

Mensen blijken in een vroeg stadium van een ziekte, een euthanasieaanvraag in te dienen, in geval van... of als...

Nu zijn er al topics over euthanasie, maar ik wil het hier eigenlijk beperken tot het lijden.
Nico Scheepmaker dichtte:
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Veel mensen verkiezen dus om hun leven te verkorten, met weken/maanden, dan hun lijden te aanvaarden.
Hoe zou dit komen?
Zijn mensen banger geworden voor pijn en benauwdheid, terwijl er toch steeds nieuwe medicijnen ontwikkeld worden om het lijden te verlichten?


Het is een lastig spanningsveld. Mensen stellen dat als ze alleen nog maar lijden, ze liever dood zijn omdat er dan geen kwaliteit van leven meer is. Nou is het volgens de Bijbel niet de bedoeling om je leven te verkorten, ook niet in tijd van lijden (of in ieder geval was die mogelijkheid er in de Bijbel niet) maar het lastige is dat de medische vooruitgang die je noemt, niet alleen het lijden dragelijker maakt maar vaak ook langer. De pijn wordt onderdrukt maar is echt niet weg.... en ondertussen zorgt de bestrijding soms wel dat je ziekbed veel langer kan duren dan vroeger.... Ik moet denken aan het geval in Frankrijk waar iemand jaren aan allerlei medische apparaten ligt waardoor het hart blijft kloppen... De partner wil dat de persoon in kwestie zal sterven maar de conservatieve christenen zijn fel tegen omdat dit euthanasie zou zijn. Maar zonder alle medische mogelijkheden had deze persoon al lang niet meer geleefd. Een lastig spanningsveld, maar zijn we soms niet fel tegen het beeindigen van leven terwijl het "rekken" daarvan wel wordt geaccepteerd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Lijden

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2014 15:14

Marnix schreef:Het is een lastig spanningsveld. Mensen stellen dat als ze alleen nog maar lijden, ze liever dood zijn omdat er dan geen kwaliteit van leven meer is. Nou is het volgens de Bijbel niet de bedoeling om je leven te verkorten, ook niet in tijd van lijden (of in ieder geval was die mogelijkheid er in de Bijbel niet) maar het lastige is dat de medische vooruitgang die je noemt, niet alleen het lijden dragelijker maakt maar vaak ook langer.

Als we nu geloven en belijden dat wij alles uit Gods Hand krijgen, dus ook lijden en pijn, mag je dan al bij voorbaat (want daar gaat het hier om, niet als het lijden al ondraaglijk is) zeggen: geef mijn portie maar aan Fikkie, je hoort soms de meest grove bewoordingen.
(leg mij dan maar tussen 6 plankies, geef mij maar een spuitje, ik pas er dan voor)
En niemand kan voorspellen, echt, hoe je lijden er daadwerkelijk uit gaat zien.
Soms zijn mensen bang om te stikken, uitzinnig te raken van pijn, omdat ze dit bij anderen gezien hebben.
Bij een ziekte als dementie, wie zegt of bepaalt of een demente oudere niet of wel gelukkig is?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Lijden

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 15:17

schelpje3 schreef:Als we nu geloven en belijden dat wij alles uit Gods Hand krijgen, dus ook lijden en pijn, mag je dan al bij voorbaat (want daar gaat het hier om, niet als het lijden al ondraaglijk is) zeggen: geef mijn portie maar aan Fikkie, je hoort soms de meest grove bewoordingen.
(leg mij dan maar tussen 6 plankies, geef mij maar een spuitje, ik pas er dan voor)

Een ieder draagt zijn eigen pak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijden

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2014 14:31

schelpje3 schreef:Als we nu geloven en belijden dat wij alles uit Gods Hand krijgen, dus ook lijden en pijn, mag je dan al bij voorbaat (want daar gaat het hier om, niet als het lijden al ondraaglijk is) zeggen: geef mijn portie maar aan Fikkie, je hoort soms de meest grove bewoordingen.
(leg mij dan maar tussen 6 plankies, geef mij maar een spuitje, ik pas er dan voor)
En niemand kan voorspellen, echt, hoe je lijden er daadwerkelijk uit gaat zien.
Soms zijn mensen bang om te stikken, uitzinnig te raken van pijn, omdat ze dit bij anderen gezien hebben.
Bij een ziekte als dementie, wie zegt of bepaalt of een demente oudere niet of wel gelukkig is?


Dat is ook niet wat ik wil zeggen. Niet dat we het lijden maar moeten (proberen) te ontwijken. Alleen wordt het lijden door medisch ingrijpen soms juist ook verlengd. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Lijden

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 10:04

En is er wezenlijk verschil tussen actief beëindigen van leven en actief beëindigen van behandeling?

Al het lijden komt van Gods hand, maar we zien geen enkel bezwaar tegen pijnbestrijding. Vrouwen worden geacht in pijn kinderen te baren, maar niemand die om die reden zou weigeren om pijnbestrijding aan te nemen.

Onze tijden liggen in Gods hand. Leven naar de mens gesproken rekken is geen probleem, maar verkorten dan weer wel.
deep water faith in the shallow end

basubachs
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 sep 2014 15:07

Re: Lijden

Berichtdoor basubachs » 13 sep 2014 15:42

Komt omdat mensen de ruimte nodigen hebben die ze niet krijgen,omdat er teveel mensen zijn.
een plek waar we ongestoord kunnen schreeuwen,op ons aller hardst.

Hoe harder de hemel op aarden verdwijnt,hoe meer we deze problemen gaan krijgen in komenden jaren.
het verbond die god opgesteld had is verstoord.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten