seksueel misbruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

seksueel misbruik

Berichtdoor Faramir » 25 jun 2009 07:58

Bij het lezen van het Zembla topic heb ik me maar aangemeld. Helaas is dat topic dicht. Het lijkt me echter geen kwaad kunnen om een algemeen topic over seksueel misbruik te hebben op een forum. Zeker omdat het nogal speelt in onze samenleving. Niet enkel in de kerken overigens, maar zeker ook buiten de kerken. Denk bijvoorbeeld aan de recente nieuwsberichten over Benno L. de zwemleraar. Overigens schijn laatstgenoemde ook in de jaren 80 meisjes te hebben misbruikt. De politie deed toen niets omdat het verjaard was.

Het doel van dit topic is om het onderwerp bespreekbaar te maken en te houden.

(edit; ik had dit topic in actualiteiten geplaatst. Waarom het nu bij relaties staat ontgaat mij.)

Faramir

Re: seksueel misbruik

Berichtdoor Faramir » 26 jun 2009 19:41

Reeds meer dan 70 mensen hebben het topic bekeken maar niemand heeft wat toe te voegen?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 26 jun 2009 20:50

om eerlijk te zijn niet :)
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jun 2009 21:34

Wat zou je erover moeten zeggen?
Je kunt wel aangeven dat je het een grof schandaal vindt dat het gebeurt en dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat daders er met werkstraffen af komen, of met hooguit ene paar maanden, terwijl slachtoffers levenslang hebben.
Maar wat heeft het voor zin? Zet je in voor zulke mensen, als je er weet van hebt. Steun ze, ga naar Den Haag en zorg dat er betaalde therapie komt. Maar op een forum erover praten? Wat heeft het voor zin???

eml

Berichtdoor eml » 26 jun 2009 21:39

Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Ik heb het ook al meerdere keren aandacht voor gevraagd, zie ook onderstaande topic:

viewtopic.php?f=2&t=21713

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jun 2009 21:52

eml schreef:Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Ik heb het ook al meerdere keren aandacht voor gevraagd, zie ook onderstaande topic:

Jij en niemand anders begint telkens en telkens weer te zeuren over de kerk.
Als ik Faramir goed lees dan wordt seksueel misbruik in het algemeen bedoeld.
En, dat heb ik je honderdduizend keer gezegd, het komt OVERAL voor, in alle soorten beroepen, in alle soorten gezinnen of het nu arbeiders of advocaten, kerkelijken of onkerkelijken, gelovigen of ongelovigen zijn. Van dominees, priesters tot Godloochenaars, maar dat schijnt maar niet tot je te willen doordringen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 27 jun 2009 05:47

Het onderwerp is al meerdere keren behandeld in andere topics. Maar zoals Riska zegt, op een forum kun je er zo vreselijk weinig aan doen, alleen proberen de slachtoffers een hart onder de riem te steken.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het verschrikkelijk is dat seksueel misbruik nog steeds op grote schaal voorkomt. Besef ook dat er veel en veel meer gevallen zijn dat wij ooit zullen zien. Het zou bespreekbaar moeten zijn, maar dat is nu net de kern van het probleem.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 27 jun 2009 13:40

Hallo Faramir! Nee dit soort berichten wordt vaak wel gelezen maar er wordt zeer beperkt op gereageerd. Ja, Gerdien zal dadelijk wel roepen om een slotje, verder niet teveel reacties verwachten. Blijft gewoon een lastig punt, voor velen.

Er zijn al een topics over, verkracht bijvoorbeeld, waar zeker op gepost wordt, seksueel misbruik is een geladen onderwerp, uiteraard het raakt. Openheid is goed, maar al die details die in de krant lees of op het nieuws hoort en bij ieder artikel over de zaak opnieuw wordt herhaald, is mi niet goed. Dat riekt naar sensatie!
Het komt in alle lagen van de bevolking voor!, in besloten gemeenschappen blijft het (langer) in de pot, dit hoeft niet speciaal een kerkelijke gemeenschap te zijn, vaak wisten mensen in een dorp ervan, maarja ik wil de zegsman niet zijn! en dus trekt er niemand aan de bel ook de niet gelovigen niet!!! Op de basisschool van mijn kinderen hadden vrouwen een gebedsgroepje, daarin zat er van evangelisch tot refo's, deze hebben het aanhangig gemaakt dat een jongetje een onveilige thuissituatie had, het kind mocht bij deze vrouwen komen spelen en zelfs mee naar de kerk als hij dat wilde, zij hebben het proces in werking gezet en het kind is uit die situatie gehaald!!! dus tja dit waren echt kerkelijke vrouwen die met woord en daad aan de slag gingen (en nog gaan) Dus EML het klopt helemaal niet hoor! alles heeft twee kanten. gr Samanthi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2009 15:24

Een interessant opiniestuk nav de uitzending van Zembla;

Van muggen en olifanten
Het VARA-programma Zembla probeerde afgelopen week twijfel te zaaien over de aanpak van seksueel misbruik door de katholieke en de protestantse Kerk in Nederland. Zo zou de katholieke Kerk hebben “verzwegen” dat de voltallige Beoordelings- en Adviescommissie (BAC) van de kerkelijke klachtenprocedure in 2007 is afgetreden. Deze had de “indruk”, aldus oud-voorzitter Van Kuijck, dat voorkomen van schadeclaims belangrijker werd dan het slachtoffer. Aanleiding was een herziening van de procedure van de onafhankelijke stichting Hulp & Recht in datzelfde jaar.
Deze instelling is in 1995 door de Nederlandse bisschoppen opgericht om meldingen van seksueel misbruik te onderzoeken, slachtoffers en daders te helpen en advies uit te brengen aan de bisschoppen of kloosteroversten over te zetten stappen.

Sinds de oprichting ervan zijn bij H&R vierhonderd meldingen gedaan, waaruit uiteindelijk 140 klachten zijn voortgekomen. Daarvan zijn er 56 gegrond verklaard. De aard van de klachten varieert van een ongepaste aanraking tot en met verkrachting.

Zembla probeerde een betoog op te bouwen rond een wegens verkrachting strafrechtelijk veroordeelde en kerkelijk gesuspendeerde priester. Toen deze na zijn straf op tv als organist zichtbaar was, werd hij ook en onmiddellijk van die post ontheven. Zembla vindt het kwalijk dat de man, die voor zijn hele verdere leven geen priesterlijke functie meer mag uitoefenen, zich nog priester mag noemen en dat hij als lid van een parochiële MOV-groep werkzaam is.

Het voltallige aftreden van de BAC leek alarmerend, maar toen oud-voorzitter en rechter Van Kuijck alleen kon zeggen dat de commissie was afgetreden op grond van “indrukken”, werd het verhaal heel zwak. Ook de opgerakelde affaire rond de vroegere conrector van Rolduc was een koe uit een heel oude sloot. Zembla “ontdekte” dat de man als pastoor in Duitsland werkt, een gegeven dat al minstens elf jaar in de officiële naamlijst van het bisdom Roermond vermeld staat.

Alarmerender is dat Zembla uitgebreid gesproken zou hebben met de huidige voorzitter van Hulp & Recht, de heer De Waaijer. Van zijn weerleggingen is niets in de uitzending opgenomen, weet http://www.katholieknederland.nl te melden. Op de site staat een uitgebreid interview met De Waaijer over de kwestie.

De toenmalige BAC zou onder meer zijn afgetreden omdat zij weigerde akkoord te gaan met de mogelijkheid om slachtoffer en dader tegelijkertijd te horen. Maar, stelt De Waaijer, dat kan alleen indien het slachtoffer daarmee instemt. H&R lijkt daarmee de tendens te volgen waarbij slachtoffers er juist prijs op stellen daders met het hun aangedane leed te confronteren.

De herziening van de procedure in 2007 lijkt eerder aan slachtoffers tegemoet te komen. Zo beperkt die zich niet meer tot priesters, diakens en andere officieel aangestelden, maar betreft die sindsdien ook kerkelijke vrijwilligers. Daarnaast is het juridisch weliswaar onmogelijk een klacht in te dienen tegen een overledene, maar acht de Kerk het wel haar verantwoordelijkheid eventuele slachtoffers te helpen bij het verwerken van mogelijke trauma’s. Een slachtoffer moet minstens zijn of haar verhaal kunnen doen.

Ook is de omschrijving van wat allemaal onder seksueel misbruik verstaan wordt aangescherpt, klaarblijkelijk met het oog op degenen die als dader worden aangemerkt. In de nieuwe procedure moet er duidelijk sprake zijn van dwang of een afhankelijkheidssituatie.

De insteek van H&R is slachtoffers de keus te geven uit een scala van mogelijkheden. Sommigen vinden het voldoende dat zij hun verhaal kwijt kunnen, anderen willen psychische hulp of hulp bij het aanspannen van een juridische procedure. Hetzelfde geldt voor aangeklaagden. Ook die hebben het recht zich te verdedigen, bijvoorbeeld tegen onterechte aanklachten. Onlangs verspreidde een vrouw zeer kwalijke verzinsels over een Brabantse pastoor die niet van haar avances gediend was. Iets dergelijks speelde enkele jaren geleden ook in het Groningse. Maar ook als iemand over de schreef gegaan is moet deze op hulp kunnen rekenen en eventuele therapie.

Zembla probeerde de indruk te wekken dat er heel wat aan de hand is. Daarbij werd de suggestie gewekt dat de juiste aanpak van seksueel misbruik in publiciteit gelegen is. Iets dergelijks bepleitte ook kerkhistoricus Peter Nissen, van wie men de stellige indruk krijgt dat hij vooral persoonlijke appeltjes met de Kerk te schillen heeft nadat zijn loopbaan kerkelijk op dood spoor raakte. Net zoals Zembla, juist door het gebrek aan harde feiten, uit lijkt te zijn op een smeuïg onderwerp.

Na bijna vijftien jaar Hulp & Recht lijkt het Goddank in de Nederlandse katholieke Kerk mee te vallen met seksueel misbruik. Dat ieder geval er een te veel is, spreekt voor zich. De procedure van H&R is al eerder aangepast en aangescherpt. Die zal, net als ieder wetboek, nooit volmaakt zijn. Maar daar was het allemaal ook mee begonnen: dat mensen onvolmaakt zijn, óók zij die in dienst van de Kerk zijn.

Jan Peeters

Bron: http://www.katholieknieuwsblad.nl/show.php?art=kn2626c

Het bewuste interview waarnaar verwezen wordt; http://www.katholieknederland.nl/rkkerk ... 91370.html

Overigens vind ik het prima dat Zembla aandacht heeft geschonken aan het probleem, ik vind echter wel dat ze wat betere journalistiek hadden kunnen toepassen. Want er klopte wel meer niet helemaal in de rapportage.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2009 15:45

Wat overigens ook wel interessant is aan de situatie in kerkelijk Nederland is dat men vaak denkt dat het voornamelijk een katholiek probleem is. Vanuit de psychologische praktijk is over het algemeen bekend dat seksueel misbruik vooral voorkomt waar sexualiteit taboe en onbespreekbaar is. Dat zien we bijvoorbeeld in de kwestie in Ierland.

Als we dan de cijfers erbij pakken die Trouw heeft overgenomen van Zembla in het volgende artikel: http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... erken.html

Dan staat daar:
De Rooms-Katholieke Kerk meldde Zembla dat ze sinds 1995 276 meldingen binnenkreeg. Het Interkerkelijk Samenwerkingsverband Tegen Seksueel Misbruik in Pastorale Relaties (met daarin onder meer de Protestantse Kerk in Nederland) ontving sinds medio jaren negentig gemiddeld twintig zaken per jaar. Een meldpunt van drie gereformeerde kerken telde sinds 2005 bij elkaar 29 meldingen.

Gaan we even rekenen met het aantal meldingen dan komen we sinds 1995 op:

Katholiek: 276
PKN en nog wat andere (maar niet alles): 20*14 (1995 t/m 2009) = 280

Qua aantallen komt de PKN dus al langs de RKK maar als we kijken naar het aantal leden dan zien we dat de PKN minder dan de van het aantal leden heeft.

Nog groter wordt het contrast wanneer we kijken naar de melding bij drie gereformeerde kerken (dit zullen ongetwijfeld de GKV, NGK en CGK zijn). Deze hebben tezamen nog geen 250.000 leden. De afgelopen 4 jaar 29 meldingen. Laten we er van uitgaan dat ze voorgaande jaren ook zo'n aantal meldingen per 5 jaar kregen. Dan kunnen we zien dat deze vanaf 1995 op (29 keer 3=) 87 uitkomen. Voor zo' gering aantal leden erg veel.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2009 16:59

laat maar... het is allemaal al gezegd in een ander topic en het gaat er kennelijk alleen maar om de kerk naar beneden te halen. Ik snap niet wat jullie hier doen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2009 17:20

Riska schreef:laat maar... het is allemaal al gezegd in een ander topic en het gaat er kennelijk alleen maar om de kerk naar beneden te halen. Ik snap niet wat jullie hier doen.

Een valse beschuldiging.
Ik haal enkel een opinie stuk aan over de uitzending van Zembla en ik calculeer wat met cijfers om een schreef beeld recht te zetten. Beide omdat het afgelopen week een actualiteit was. In de openingspost heb ik al een buitenkerkelijk voorbeeld aangehaald. Beide had ik overigens in het andere topic kunnen doen indien dat niet gesloten was. Maar om mij onduidelijke redenen is dat topic gesloten.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2009 19:46

In Open Forum is ie nog actueel en open. Eml had hem op twee plekken gepost.

Ja, het was in het nieuws via Zembla, ja, het komt voor. Maar waaraan wordt voorbij gegaan is dat er duizenden kinderen slachtoffer zijn van misbruik/mishandeling en daar wordt nauwelijks over gerept. Het gebeurt in dit land en men laat het gebeuren.

En waar ik me ook druk om maak is om het spreken over zoiets op dit forum (en welk forum dan ook), terwijl men niet bekend is met de achtergronden van mensen. Dus hoeveel verborgen pijn er is. Want nogmaals: het komt voor in alle soorten gezinnen met alle soorten al-dan-niet-religieuze achtergronden.
Als er iets aan gedaan zou kunnen worden door op een forum erover te praten was het nog goed geweest.

Nu zeg ik: als je actie wilt ondernemen, dit aan de kaak wilt stellen, bestook dan de Kamerleden en het Kabinet met mails, advertenties etc. Dat er niet alleen gezegd wordt dat er wat aan gedaan wordt, maar dat er ook daadwerkelijke hulp is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2009 19:59

Riska schreef:In Open Forum is ie nog actueel en open. Eml had hem op twee plekken gepost.

Dat wist ik niet.
Edit; bij mij is dat topic gesloten. Wellicht kun je even een linkje geven welk topic je dan bedoeld.
Ja, het was in het nieuws via Zembla, ja, het komt voor. Maar waaraan wordt voorbij gegaan is dat er duizenden kinderen slachtoffer zijn van misbruik/mishandeling en daar wordt nauwelijks over gerept. Het gebeurt in dit land en men laat het gebeuren.

Daar wordt niet aan voorbij gegaan. Zie de recente nieuwsberichten over de zwemleraar. Ik ben het met je eens dat het misbruik in de kerken wat dat betreft wat veel wind vangt terwijl het in andere situaties meer voorkomt. Zoals in het gezin, de familie, het onderwijs en de sportverenigingen.
En waar ik me ook druk om maak is om het spreken over zoiets op dit forum (en welk forum dan ook), terwijl men niet bekend is met de achtergronden van mensen. Dus hoeveel verborgen pijn er is. Want nogmaals: het komt voor in alle soorten gezinnen met alle soorten al-dan-niet-religieuze achtergronden.
Als er iets aan gedaan zou kunnen worden door op een forum erover te praten was het nog goed geweest.

Dat zou betekenen dat er maar zelden over nieuws gesproken kan worden op fora. Wat er aan gedaan kan worden op een forum is om het bespreekbaar te maken. Mensen inzicht te geven dat dit echt niet iets is wat enkel bij de ander gebeurd, maar ook bij jouw kinderen kan gebeuren tijdens voetbal, schoolkamp maar bijvoorbeeld ook in de kindernevendienst. Als we het bespreekbaar maken wordt het taboe om erover te praten doorbroken en als er geen taboe meer op rust zullen ontucht gevallen eerder aan het licht komen.
Nu zeg ik: als je actie wilt ondernemen, dit aan de kaak wilt stellen, bestook dan de Kamerleden en het Kabinet met mails, advertenties etc. Dat er niet alleen gezegd wordt dat er wat aan gedaan wordt, maar dat er ook daadwerkelijke hulp is.

Er wordt wat aan gedaan en er is hulp. Overigens heeft het bestoken van kamerleden oid bijzonder weinig zin. Beter kunnen wij het zoeken in onze eigen omgeving. Om het daar bespreekbaar te maken zodat ontucht eerder aan het licht komt, zowel in de kerk alsook in het gezin enz enz.

Het staat je overigens vrij om dit topic te negeren als je er niet van gediend bent.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2009 21:29

Fraramir schreef:Dat zou betekenen dat er maar zelden over nieuws gesproken kan worden op fora. Wat er aan gedaan kan worden op een forum is om het bespreekbaar te maken. Mensen inzicht te geven dat dit echt niet iets is wat enkel bij de ander gebeurd, maar ook bij jouw kinderen kan gebeuren tijdens voetbal, schoolkamp maar bijvoorbeeld ook in de kindernevendienst. Als we het bespreekbaar maken wordt het taboe om erover te praten doorbroken en als er geen taboe meer op rust zullen ontucht gevallen eerder aan het licht komen.

Het meeste seksueel misbruik komt vooral voor binnen gezins-en familieverband, oftewel incest. Dat is vele, vele malen groter dan de zaken met een pedofiel die aan het licht komen. Van mij mag overal in een nieuws-en actualiteitenrubriek over gesproken worden. Maar niet eenzijdig en dat gebeurt vrijwel altijd, vooral ook in de media.
Als ik waarschuw, dat er wellicht mensen zijn die wat incest betreft hun leed te dragen hebben, dan bedoel ik niet pedofilie, of de beruchte 'vreemde man'. Want in 9 van de tien gevallen is het een bekende en familie/gezinslid.
Faramir schreef:Er wordt wat aan gedaan en er is hulp.
O ja?
Ga eens kijken bij websites waar lotgenoten met elkaar praten. Hoe wanhopig ze worden om goede, adequate hulp te vinden en hoe beroerd de financiering is.

Ik zal me inderdaad uit dit topic terugtrekken...

Ik zie dat inmiddels het topic "Zembla" ook gesloten is - en terecht. Want dat was helemaal eenzijdig op de kerken gericht.

Terug naar “Archief”