Praten met je ouders over sex.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Praten met je ouders over sex.

Berichtdoor joepie » 17 dec 2002 16:09

Door de vraag in een andere topic, vraag ik me eigenlijk af of jullie als stelletje, maar ook als alleengaande wel met jullie ouders over sex praten.
Over de mooie dingen op dat gebied, maar ook over de moeite die er kan zijn. Zoals hoe je in je verkering met elkaar omgaat. De aantrekkings kracht die er is. De moeite om niet te ver te gaan. Wat is te ver? hoe gaan we daar mee om? hoe deden jullie dat?
Of is dat dan meer een advies van: Je moet gewoon oppassen.
en verder wordt je eigenlijk in het 'diepe' gegooid.
Ben wel eens benieuwd of het veel voor komt.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 dec 2002 16:17

Hier thuis praten we er weinig tot niet over. Er is vroeger uitgelegd hoe het gaat als je ongesteld wordt, en als je zwanger raakt ed. Nu is er idd gezegd dat we uit moeten kijken. Mijn ouders zijn niet zo open op het gebied van sex, evenals ik. Ze hebben op een gegeven moment gezegd dat Daan en ik oud en wijs genoeg zijn, dat we zelf ook weten wat God in Zijn Woord over gemeenschap heeft gezegd. Zo zie ik het ook. Als je ouders en jij je er allebei niet lekker bij voelen als er over dit onderwerp gesproken wordt, moet je het niet doen, want daar komen alleen maar spanningen van. Overigens hebben mijn ouders me vroeger een boekje van Ali Hoek- van Kooten over dit onderwerp gegeven. Daar staat van alles in, en kon ik dus alles in lezen als ik daar behoefte aan had.

Ook denk ik dat je ontzettend veel info over dit soort onderwerpen op school krijgt. Het is dus nooit zo dat je er niets vanaf weet.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 17 dec 2002 16:34

Bij ons thuis praten we er nooit over, hoewel het absoluut duidelijk is dat 'te ver gaan' niet geaccepteerd wordt. Als we te lang bij elkaar zitten worden we ook gewoon terug gefloten. Eigenlijk ben ik wel tevreden met deze situatie. Ik moet er niet aan denken om hier met mijn ouders over te praten. Dat doe ik liever met vrienden, de bevriende ouderling, de dominee, of anderen zoals jullie, lekker anoniem op het forum.

Dat is nu dan wel de situatie, maar 'later' als ik kinderen mag krijgen, zou ik het toch heel anders willen. Ik zou willen dat er in ons toekomstig gezin wel open en eerlijk over gepraat mag en kan worden, en zou mijn kinderen in hun eventuele verkering meer vrijheid en verantwoordelijkheid willen geven. Ik spiegel me hier altijd aan het gezin waar mijn verloofde uitkomt: praten over seksualiteit is geen verplicht nummer, maar de mogelijkheid is er absoluut.

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar mensen die hier wel regelmatig met hun ouders over praten.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 17 dec 2002 17:06

Ik geef m'n ouders weleens goeie tips ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 17 dec 2002 17:21

Het lijkt mij juist veel moeilijker om met mensen te praten die je niet kent. Daarbij vind ik het een opdracht van de ouders om hun kinderen op te voeden. Op alle gebied. Dus ook op het gebied van de sexualiteit.
En als je terug gefloten wordt, maar je weet niet wat 'te ver gaan' is?

Als ik zou zeggen dat ze uit moeten kijken, moet ik ze wel verteld hebben waarvoor , en hoe, en wat. Sexualiteit is een heel gewoon gebeuren. En dat vertel ik ze liever zelf.
1 omdat ik deze kinderen van God heb gekregen om ze ook van Hem te vertellen. Ook m.b.t. de sexuliteit. God heeft het zo geschapen.
2 ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn kinderen niet met alles bij mij zouden 'durven' komen. En om de drempel op dat gebied zo laag mogelijk te houden, hebben wij er altijd heel open over gepraat.
3 ik vind dat de dominee of de ouderling er niks mee te maken heeft.
Dat hoort niet tot zijn taak, maar tot de mijne.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 17:45

Ik geef m'n ouders weleens goeie tips
:lol:

Joepie, ik ben het met je eens. Maar over sommige dingen zullen je kinderen toch liever met een ander praten (leeftijdgenoten) dan met jou. Dat is ook natuurlijk.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 dec 2002 18:20

Als je kinderen vrienden hebben wel. En dat ze dat doen is ook heel natuurlijk. Maar het zal niet zo zijn dat ze het niet met mij durven bespreken. Trouwens ik begin er regelmatig over.
:wink:

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 17 dec 2002 22:10

Wij praten er thuis heel open over, en ik vind dat zelf wel fijn. Ze kennen je en ze snappen je goed in dingen hoe je ze voelt en denkt.

Vind het zelf ook niet moeilijk om er over te praten, maar wel serieus. Niet op de gein en irri manier.

Ook met vriendinnen praten we er wel eens over. Het is juist soms fijn om van gedachten te wisselen.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 nov 2002 11:43
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 18 dec 2002 12:10

k ben blij dat wij thuis een erg open sfeer hebben. Er kan over van alles worden gepraat, ook daarover.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 dec 2002 15:43

Met m'n ouders praat ik er niet veel over, maar dat komt omdat ik bijna nooit met hun diepzinnig praat. Met vriendinnen wel. We vragen vanalles aan elkaar: Hoever ben je gegaan, hoe vond je dat, zou je dat bij de volgende vriend weer, enzovoorts. Zo leer je van elkaars ervaringen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 18 dec 2002 16:42

Hmm, wij praten er thuis wel eens over. Nooit heel concreet, meestal gaat het erover zonder het te noemen.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 18 dec 2002 17:41

We hebben het er niet bijzonder veel over. Maar ik weet toch al meer dan ik nodig heb, dus niet echt behoefte aan.
Credo ergo sum

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 13:09

Maar ik weet toch al meer dan ik nodig heb,


Wat wil je hier mee zeggen? Je wilt het niet weten? Of wat je weet wil je niet gebruiken?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 dec 2002 13:25

ik praat weingi met mn ouders, dus ook over die dingen niet

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2002 14:52

Ik praat er alleen over met mijn vriend.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten