Gemeenschap= getrouwd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 10:47

Jammer dat er niemand reageert op mijn posting..

Aragorn schreef:En ik denk dat God eigenlijk best veel waarde hecht aan een serieuze belofte van trouw. Ik neig ernaar te zeggen: meer nog dan aan een daad die in een opwelling geschied is en die je eigenlijk niet gewild had.


Ben het ook met Weermannetje eens dat, hoewel seks in het huwelijk thuishoort, het weer iets heel anders is dan te stellen dat seks het huwelijk is.

En waar lees je dat je dan voor God Man en Vrouw bent?

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 11:41

Ikke21 schreef:Ik geloof ook dat je dan voor God getrouwd bent ja. God geeft de gemeenschap voor in het huwelijk!!
Wil iemand met bijbelonderbouwig komen?

zelf durf ik geen uitspraak te doen over de stelling vandaar :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2004 11:52

heej mensen
't schijnt dat je ook zwanger kunt worden zonder echt gemeenschap te hebben...
hoe zit dat dan? ben je dan volgens ineens ook getrouwd?

/me is het er niet mee eens...

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 07 apr 2004 11:57

Lalage schreef:heej mensen
't schijnt dat je ook zwanger kunt worden zonder echt gemeenschap te hebben...
hoe zit dat dan? ben je dan volgens ineens ook getrouwd?

/me is het er niet mee eens...


Het schijnt niet alleen te kunnen, het is zo!
ik ken persoonlijk een stel waarvan zei zwanger werd, zonder gemeenschap te hebben. ik geloofde het niet maar toen ze mij vertelde hoe het gebeurd was geloofde ik het wel.
ik ga niet die story hier neer zetten maar als je wilt weten hoe het kwam dan pb ik het wel. :lol:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 07 apr 2004 12:00

Lalage schreef:heej mensen
't schijnt dat je ook zwanger kunt worden zonder echt gemeenschap te hebben...
hoe zit dat dan? ben je dan volgens ineens ook getrouwd?

/me is het er niet mee eens...


Als je al zo intiem met elkaar omgaat dat het meisje toch zwanger raakt (misschien door sperma aan de handen oid?), dan zat gemeenschap er ook al wel aan te komen. Ik denk dat je het dan wel onder 1 kopje kunt scharen. Dit is weer lekker zo'n grijs schemergebied, je bent niet met elkaar naar bed geweest (dus wat dat betreft ben je nog niet getrouwd voor God), maar je bent wel zwanger. Lastig!
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 07 apr 2004 14:26

Aragorn schreef:Waar zegt God dat dan?

En ik denk dat God eigenlijk best veel waarde hecht aan een serieuze belofte van trouw. Ik neig ernaar te zeggen: meer nog dan aan een daad die in een opwelling geschied is en die je eigenlijk niet gewild had.

Dat denk ik inderdaad ook. Maar God hecht waarde aan een belofte van trouw die je aan God aflegt.
In de tijd van de Bijbel waren er ook geen ceremonien en dat je voor de stadhouder moest verschijnen ofzo. Ik kan het in ieder geval nergens terug lezen.
De mens heeft in de wereld een heleboel regeltjes opgesteld. Regels die niet door God bedacht zijn.
Dat er een administratierompslomp voor nodig is, als je trouwt, dat is iets wat mensen bedacht hebben en niet God.
Daarom denk ik ook niet dat dat voor God uitmaakt.
God heeft gezegd dat de man zijn ouders zal verlaten, zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.
Dus daar trek ik de conclusie uit, dat als je gemeenschap hebt gehad, dat je dan voor God met elkaar bent getrouwd.
Misschien niet voor de mensen, maar wel voor God.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 07 apr 2004 15:00

Trouwen gaat denk ik dieper dan bijv. samenwonen. Als je trouwt (of je dat in de kerk doet of op het gemeentehuis, of beiden), dan beloof je trouw te zijn aan elkaar. Als je gaat samenwonen doe je dat denk ik ook wel, maar de stap om dan na verloop van tijd uit elkaar te gaan (omdat je bijv. toch niet echt bij elkaar past) is dan kleiner. Je hebt geen "verplichtingen" die je met trouwen wel hebt. Wat is er mooier dan samen de stap te nemen om je leven met elkaar te delen en hier Gods zegen over te vragen. Samenwonen blijft voor mij toch wat meer vrijblijvender.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 15:12

bloempie19 schreef:
Aragorn schreef:Waar zegt God dat dan?

En ik denk dat God eigenlijk best veel waarde hecht aan een serieuze belofte van trouw. Ik neig ernaar te zeggen: meer nog dan aan een daad die in een opwelling geschied is en die je eigenlijk niet gewild had.

Dat denk ik inderdaad ook. Maar God hecht waarde aan een belofte van trouw die je aan God aflegt.
In de tijd van de Bijbel waren er ook geen ceremonien en dat je voor de stadhouder moest verschijnen ofzo. Ik kan het in ieder geval nergens terug lezen.
De mens heeft in de wereld een heleboel regeltjes opgesteld. Regels die niet door God bedacht zijn.
Dat er een administratierompslomp voor nodig is, als je trouwt, dat is iets wat mensen bedacht hebben en niet God.
Daarom denk ik ook niet dat dat voor God uitmaakt.
God heeft gezegd dat de man zijn ouders zal verlaten, zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.
Dus daar trek ik de conclusie uit, dat als je gemeenschap hebt gehad, dat je dan voor God met elkaar bent getrouwd.
Misschien niet voor de mensen, maar wel voor God.


Met hetzelfde recht zou je de conclusie kunnen trekken dat een man die z'n ouders verlaat voor God getrouwd is... :)

En nee, de regeltjes zullen God niet zoveel boeien, maar wel onze intenties.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 07 apr 2004 15:15

Aragorn schreef:
bloempie19 schreef:
Aragorn schreef:Waar zegt God dat dan?

En ik denk dat God eigenlijk best veel waarde hecht aan een serieuze belofte van trouw. Ik neig ernaar te zeggen: meer nog dan aan een daad die in een opwelling geschied is en die je eigenlijk niet gewild had.

Dat denk ik inderdaad ook. Maar God hecht waarde aan een belofte van trouw die je aan God aflegt.
In de tijd van de Bijbel waren er ook geen ceremonien en dat je voor de stadhouder moest verschijnen ofzo. Ik kan het in ieder geval nergens terug lezen.
De mens heeft in de wereld een heleboel regeltjes opgesteld. Regels die niet door God bedacht zijn.
Dat er een administratierompslomp voor nodig is, als je trouwt, dat is iets wat mensen bedacht hebben en niet God.
Daarom denk ik ook niet dat dat voor God uitmaakt.
God heeft gezegd dat de man zijn ouders zal verlaten, zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.
Dus daar trek ik de conclusie uit, dat als je gemeenschap hebt gehad, dat je dan voor God met elkaar bent getrouwd.
Misschien niet voor de mensen, maar wel voor God.


Met hetzelfde recht zou je de conclusie kunnen trekken dat een man die z'n ouders verlaat voor God getrouwd is... :)


Dat denk ik niet, er staat in de Bijbel niet voor niets nog iets achter het verlaten van de ouders. Dat zou een mooie bak worden, iedereen die op kamers of anderszins op zichzelf gaat wonen is in een keer getrouwd. De vraag is dan alleen, met wie? :mrgreen:
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 15:20

:lol: 8)

Wat ik ermee bedoelde te zegen is dat uit het feit dat dit er staat niet direct volgt dat het 'een vlees zijn' het daadwerkelijke huwelijk is. Sterker nog, het hele woord huwelijk wordt niet in die tekst genoemd..

Ik volg de gedachtesprong die bloempie maakt dan ook totaal niet.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 07 apr 2004 15:59

Aragorn schreef::lol: 8)

Wat ik ermee bedoelde te zegen is dat uit het feit dat dit er staat niet direct volgt dat het 'een vlees zijn' het daadwerkelijke huwelijk is. Sterker nog, het hele woord huwelijk wordt niet in die tekst genoemd..

Ik volg de gedachtesprong die bloempie maakt dan ook totaal niet.


Het 'één vlees worden' heeft hier betrekking op geslachtsgemeenschap. In, ik meen Deuternomium, staat ook nog iets, waaruit volgens mij blijkt dat gemeenschap wel degelijk binnen het huwelijk thuis hoort. Als een jongen en een meisje betrapt werden (tegenwoordig gebeurt dat waarschijnlijk alleen bij een zwangerschap :wink:) op het hebben van gemeenschap met elkaar moest de jongen aan de vader van het meisje een bruidschat betalen. En bruidschat betalen gebeurde bij mijn weten alleen in geval van een huwelijk. Dit is een van de vele geboden die God ingesteld heeft als "leefregels" voor het volk Israël. Tegenwoordig zorgen stelletjes er wel voor dat ze niet betrapt worden, maar een zwangerschap kun je zeker niet verbergen.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 16:04

Ja, ik snap dat daarmee gemeenschap bedoeld wordt. En ook dat het hebben van gemeenschap bedoeld is voor in het huwelijk. En ook dat het aanleiding kan zijn om te trouwen.

Maar niet dat het het daadwerkelijke huwelijk is.

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 apr 2004 17:40

Gandalf schreef:Trouwen gaat denk ik dieper dan bijv. samenwonen. Als je trouwt (of je dat in de kerk doet of op het gemeentehuis, of beiden), dan beloof je trouw te zijn aan elkaar. Als je gaat samenwonen doe je dat denk ik ook wel, maar de stap om dan na verloop van tijd uit elkaar te gaan (omdat je bijv. toch niet echt bij elkaar past) is dan kleiner. Je hebt geen "verplichtingen" die je met trouwen wel hebt. Wat is er mooier dan samen de stap te nemen om je leven met elkaar te delen en hier Gods zegen over te vragen. Samenwonen blijft voor mij toch wat meer vrijblijvender.


ff tussendoor tegenwoordig is samenwonen helemaal niet meer zo vrijblijvend, er zitten haast meer haken en ogen aan dan aan trouwen (maar oke, wij refo's hokken toch niet :mrgreen: :roll: )

Wat ik over de stelling wil zeggen, ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit. Dat als je gemeenschap met elkaar hebt gehad je wel met elkaar verbonden bent.

Maar aan de andere kant, je hebt ook stellen (de meeste onder ons, tenminste ) die gaan trouwen, voor het gemeentehuis, daarna een zegen krijgen in de kerk en dan nog moeten wachten tot alle gasten verdwenen zijn.... en die zijn dan al we getrouwd.....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gebruikersavatar
B!ngoL!efHebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2004 16:23
Locatie: Achter m'n pc
Contacteer:

Berichtdoor B!ngoL!efHebber » 07 apr 2004 18:07

Aragorn schreef:Maar niet dat het het daadwerkelijke huwelijk is.


Gemeenschap is gewoon voor binnen het huwelijk, niet eerder. Je bent idd niet getrouwd, zeker niet voor God. Ik denk juist dat je dan gezondigd hebt door niet te wachten tot je burgerlijk/kerkelijk getrouwd bent.
Ik ben stellig een kind van het modernisme. Ik heb nog zoveel grote verhalen die tot niets leiden...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 18:36

B!ngoL!efHebber schreef:
Aragorn schreef:Maar niet dat het het daadwerkelijke huwelijk is.


Gemeenschap is gewoon voor binnen het huwelijk, niet eerder. Je bent idd niet getrouwd, zeker niet voor God. Ik denk juist dat je dan gezondigd hebt door niet te wachten tot je burgerlijk/kerkelijk getrouwd bent.
Nu je het zo zegt: het is inderdaad vreemd dat je door het plegen van een zonde deel zou worden aan een goddelijke instelling (het huwelijk)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten