verliefheid niet nodig....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

verliefheid niet nodig....

Berichtdoor janneman83 » 08 mar 2004 18:54

Ik vraag me af of je eerst verliefd moet zijn voordat je verkering neemt.
(ik ben wel verliefd op me vriendin hoor daar niet van)

Het schijnt ook zo te zijn dat verliefdheid ook langzaam verdwijnt en dat je dan ook nog steeds samen verder kan leven en van elkaar kan houden zonder verliefdheid. Dus waarom is verliefdheid verplicht?
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 08 mar 2004 19:04

Tja, eerst verliefd zijn... Ik was het in elk geval wel heel erg! Volgens mij moet je wel een beetje verliefd zijn, anders heeft het toch geen nut om verkering te hebben? Je moet wel iets voor elkaar voelen, anders heeft het volgens mij geen nut.
Wel is het zo dat houden van steeds meer gaat betekenen en dat de verliefdheid zo langzamerhand minder wordt! Ik denk niet dat het helemaal zal verdwijnen overigens!

leentje
Mineur
Mineur
Berichten: 159
Lid geworden op: 24 feb 2004 21:05
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 08 mar 2004 19:34

Ja je moet toch wel eerst verliefd zijn want dan heb je straks verkering met iemand en dan vind je diegene helemaal niet leuk.

Dus dan moet je wel eerst verliefd zijn en dan gaat dat over in houden van! :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 19:44

Je hoeft niet verliefd te zijn.
Sowieso is verliefdheid geen garantie voor toekomstige liefde.
Het lijkt me wel dat liefde onontbeerlijk is, als je tenminste een beetje serieus omgaat met verkering, en verkering ziet als het begin van iets levenslangs.

Hm, en omdat liefde in het begin inderdaad vaak verliefdheid is (/samengaat met verliefdheid), is het misschien een leuk begin.

Maar ik zou zelfs zeggen, als jij denkt gelukkig te kunnen zijn met iemand zonder liefde, is zelfs liefde niet nodig.

Maar ik denk niet dat dat voorkomt (dus beetje nutteloos, wellicht, maar je moet toch overal rekening mee houden ;) )


Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2004 20:10

Ik denk dat het zonder liefde ook wel zou gaan. Denk maar aan de tijd dat je uitgehuwelijkt werd. En wat nog steeds gebeurd.
Maar nu we in nederland zelf mogen kiezen is verliefd zijn wel zo fijn.
En die verliefdheid wordt inderdaad houden van, in voor en tegenspoed, soms regent en stormt het en soms is het stralend weer, maar meestal is het gewoon en lekker weertje ;-)
Maar het leuke is dat je zelfs als je al getrouwd bent nog regelmatig verliefd wordt op elkaar :oops:

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 20:31

Hm, was men toen ook gelukkig?

Dat durf ik gerust te betwijfelen.
Maar maakt verder ook niet veel uit.
If you want world peace, fight for justice.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 08 mar 2004 20:39

verliefdheid, dat duurt gemiddeld bij een mens 6 weken, dan neemt het af en word het liefde, of niet, dat kan ook.
het is een gemiddelde, door onderzoek is gebleken dat verliefdheid varieert van één dag tot max. anderhalf jaar, en dan is het echt over. je kan na die verliefdheids periode nog wel regelmatig die gevoelens terugkrijgen, maar dan is het voor korte duur.

je hoeft niet persé verliefd te blijven voor een gelukkig huwelijk, al is het wel prettig dat die gevoelens soms terugkomen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 mar 2004 21:38

Dus als je verliefd op iemand wordt en je onderneemt binnen die 6 weken niets en je gevoelens verdwijnen dan weer, dan kun je (als de ander bepaalde gevoelens voor jou heeft) gerust aan een verkering beginnen? Of moet je dan net zo lang wachten totdat je die gevoelens weer krijgt?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 08 mar 2004 21:47

Als ik dit zo lees dan ben ik het niet echt zo met je eens janneman83.

Als je niks meer voor iemand voelt geen liefde meer, hoe kun je dan nog van iemand houden? en verder leven? dan wil je toch alleen maar alleen verder?

En trouwens die uitspraak van onze dokter love columbus. 6 weken?

hier een voorbeeld uit de praktijk:

"in een verzorgingstehuis woont een echtpaar van begin 80, waar je de een ziet zie je de ander ook, je ziet ze samen overal heen gaan, elke dag zitten ze samen als een verliefd stel op een bankje" (nee ze zijn niet dement absoluut niet).

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 08 mar 2004 23:14

Evelien schreef:Als ik dit zo lees dan ben ik het niet echt zo met je eens janneman83.

Als je niks meer voor iemand voelt geen liefde meer, hoe kun je dan nog van iemand houden? en verder leven? dan wil je toch alleen maar alleen verder?

Ik weet niet of voor jouw liefde en verliefdheid het zelfde is. Ik had het in iedergeval over verliefdheid en niet over liefde.

Ik kan ook van iemand "houden" zonder dat ik verliefd op die persoon ben. Bijvoorbeeld me ouders. Ik heb een band met ze en ik hou van ze. Alleen zal ik natuurlijk geen verkering nemen met één van me ouders en verliefd op ze worden.

En trouwens die uitspraak van onze dokter love columbus. 6 weken?

hier een voorbeeld uit de praktijk:

"in een verzorgingstehuis woont een echtpaar van begin 80, waar je de een ziet zie je de ander ook, je ziet ze samen overal heen gaan, elke dag zitten ze samen als een verliefd stel op een bankje" (nee ze zijn niet dement absoluut niet).


Mss houden ze gewoon nog heel van elkaar (niet verliefd) Of ze zijn een uitzondering. (die heb je ook altijd).
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Gebruikersavatar
babbeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2003 18:42
Locatie: Scherpenzeel

Berichtdoor babbeltje » 09 mar 2004 08:16

Wat is moeten?!! Waarom krijg je verkering met elkaar??

Verliefd zijn is heerlijk en ik ben dan ook blij dat ik nog steeds heerlijk verliefd ben en hoop dat wel heel mn leven te blijven.

Verliefd zijn in het begin gaat als het goed is over in houden van, maar daarbij kan je ook nog lekker verliefd zijn op elkaar. Ik kan jullie melden dat dat een heerlijk gevoel is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 11:59

Verliefd zijn, het gevoel, kan fijn zijn, maar kan ook een verschikkelijke bedrukking zijn. Het houden van kan ook al direct aanwezig zijn en mensen kijken dan vreemd op als je niet verliefd doet ... minder leuk hoor... het is niet nodig in ieder geval maar wel prettig

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 13:07

Laten we de verliefdheid aub niet gaan degraderen tot een vluchtig gevoel of een aanjagertje voor het 'echte werk'! Ikzelf ben ook net altijd verliefd op m'n vriendin, ondertussen is er wel altijd het houden van. Maar als dat het enige zou zijn zou het ook snel saai worden. Ik zie het liever zo dat houden van de basis is, en verliefdheid datgene dat het sprankelend en fris maakt. Zonder die basis kom je er niet, maar zonder verliefdheid zou het voor mij ook niet hoeven zeg!
Dat ontkennen van de noodzaak van verliefdheid komt op mij altijd over alsof mensen die niet meer verliefd zijn willen ontkennen dat er eigenlijk niets meer aan is en dan maar zeggen dat dat normaal is..

Kortom: verliefdheid en passie for president! :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2004 13:13

In onze cultuur ligt het begin van een relatie inderdaad vaak in verliefdheid, ook al is dat als enige basis wel erg smalletjes.

Verliefdheid is als een soort zaad, het moet uitgroeien tot liefde en houden van.

Daarbij is het heel belangrijk om te beseffen dat trouwen niet betekent: verliefd zijn, maar: trouw beloven.

Dus niet: het gevoel is (tijdelijk) weg -> uit elkaar...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 13:20

TheKeimpe schreef:In onze cultuur ligt het begin van een relatie inderdaad vaak in verliefdheid, ook al is dat als enige basis wel erg smalletjes.

Verliefdheid is als een soort zaad, het moet uitgroeien tot liefde en houden van.

Maar daarmee is dat zaad geen verleden tijd mag ik hopen! (He, mooie vergelijking schiet me te binnen: dat zaadje wordt een volwassen plant die weer nieuwe (verliefdheids)zaadjes voortbrengt... :wink: )

Dus niet: het gevoel is (tijdelijk) weg -> uit elkaar...

Beetje offtopic, maar hoe weet je of dat tijdelijk is? Bij mijn vriendin is het gevoel nu (na 2,5 jaar) weg en daardoor twijfelt ze steeds. We zijn nog niet uit elkaar, maar als dat zo blijft kan het natuurlijk niet zo doorgaan...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten