verkeringstijd????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:11

Lalage schreef:
caprice schreef:Het is denk ik goed om al in het begin van de verkeringstijd met elkaar te spreken over hoe het staat tussen God en je ziel.

Doel je op bekeerd zijn of niet?

Het is iig wel belangrijk om over geestelijke zaken te praten en samen te bidden en bijbellezen. Uuuuh, oopz, dat komt er bij ons ook niet vaak van, maar we gaan nu een boek lezen tijdens de veertigdagentijd: 'Doelgericht leven' van Rick Warren. Elke dag moeten we dan een hoofdstuk lezen en dat kunnen we dan ook met elkaar bespreken (als we elkaar spreken).


Hoe komt het toch dat stelletjes alles van elkaar willen weten en weten op het gebied van affectie en genegenheid, maar dat het belangrijkste, hoe staat de ander tegenover God eigenlijk vergeten wordt.
Hoe komt het dat je wel tijd hebt om met elkaar te knuffelen, zoenen, msnnen telefoneren enz. Maar dat je geen tijd denkt te hebben om met elkaar uit de bijbel te lezen en samen stil te zijn voor God.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:15

En moet je alles besproken hebben? Ik denk inderdaad dat het goed is om met elkaar te spreken over alles.
Maar inderdaad in eerste instantie over de relatie die de ander heeft met God. En als je van verschillende kerken bent hoe je dat denkt te gaan oplossen.
Maar ook hoe denk je beide over kinderen krijgen, ja of nee, wel of niet voorbehoedsmiddelen, wel of niet eerst even wachten als je getrouwd bent. Zo zijn er vele onderwerpen waar je gerust voor je trouwen met elkaar over zult moeten spreken, maar als het goed is gaat dat vanzelf. :wink:
Een goed boek om samen eens te lezen is: samen op weg naar het huwelijk van Ds Grutter.
Daar komen vele aspecten aan de orde en is het de bedoeling dat je na het lezen van een stukje elkaar vragen steld daarover.
Kom je gelijk samen aan je Bijbelstudie toe :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 feb 2004 16:17

wij zijn nu bezig in dat boekje samen iop weg naar het huwelijk en ik vind er zelf te weinig diepgang in zitten.. ik vind het er meer op lijken dat hij gewoon een tekst in andere woorden nog een keer verteld....

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:23

En stellen jullie elkaar ook de vragen die er onder staan?
En het hoefd toch ook niet altijd heel diep te gaan om tot een gesprek te komen. Misschien prikkelt hij op deze manier wel express jullie om wel dieper op bepaalde zaken in te gaan en is dat wel de manier om tot een gesprek te komen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 feb 2004 16:26

wij stellen elkaar zeker de vragen die er onder staan... en doen er ook wat mee.. daardoor ontstaan ook vele goede gesprekken... maar dat vind ik dan ook het beste aan dit boekje....

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:27

Daar is het dus ook precies voor bedoeld :P

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 feb 2004 16:28

joepie schreef:Daar is het dus ook precies voor bedoeld :P


maar waarom is er dan niet alleen een boekje met die vragen :lol: zonder de rest erom heen :lol: :P

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:30

Zouden jullie die dan lezen? En nu heb je toch ook een stukje uit de Bijbel gelezen? Dus sla je twee vliegen in 1 klap :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 feb 2004 16:33

joepie schreef:Zouden jullie die dan lezen? En nu heb je toch ook een stukje uit de Bijbel gelezen? Dus sla je twee vliegen in 1 klap :wink:

ja oké daar heb je ook wel gelijk in...... het is gewoon een goed boekje om de vragen... maar verder zal ik het niet erg promoten bij anderen... maar goed.... zo doen we in elk geval aan bijbelstudie.... :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2004 09:50

joepie schreef:
Lalage schreef:
caprice schreef:Het is denk ik goed om al in het begin van de verkeringstijd met elkaar te spreken over hoe het staat tussen God en je ziel.

Doel je op bekeerd zijn of niet?

Het is iig wel belangrijk om over geestelijke zaken te praten en samen te bidden en bijbellezen. Uuuuh, oopz, dat komt er bij ons ook niet vaak van, maar we gaan nu een boek lezen tijdens de veertigdagentijd: 'Doelgericht leven' van Rick Warren. Elke dag moeten we dan een hoofdstuk lezen en dat kunnen we dan ook met elkaar bespreken (als we elkaar spreken).


Hoe komt het toch dat stelletjes alles van elkaar willen weten en weten op het gebied van affectie en genegenheid, maar dat het belangrijkste, hoe staat de ander tegenover God eigenlijk vergeten wordt.
Hoe komt het dat je wel tijd hebt om met elkaar te knuffelen, zoenen, msnnen telefoneren enz. Maar dat je geen tijd denkt te hebben om met elkaar uit de bijbel te lezen en samen stil te zijn voor God.


Nou afgelopen weekend moesten we ook bewust tijd nemen om te knuffelen, anders kwam dat er ook niet meer van... ;) Toen ik nog internet op mijn kamer had, praatten we meer over van alles en nog wat. Ik hoop dat dat weer terugkomt als ik over een paar weekjes internet op mijn nieuwe kamer heb... We bespreken wel vaak de kerkdienst waar we heen zijn geweest en dat is interessant, omdat we verschillende kerken bezoeken en soms heel anders tegen dingen aan kijken (niet fundamentele dingen hoor) doordat we in verschillende kerken zijn opgegroeid.

Ik ben het er wel mee eens dat je duidelijk moet hebben naar welke kerk je gaat of iig hoe je een kerk gaat kiezen en wat je dan belangrijke punten vindt.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 24 feb 2004 22:28

Ik vind dat je in je verkeringstijd voor alles plaats moet maken. Om diepzinnige gesprekken met elkaar te hebben, om met elkaar te lachen, te huilen. Gewoon alles. Als je dat niet kunt, lijkt mij toch dat er iets mis is...... Hoe kan je later je leven met iemand delen, met wie je nog nooit over belangrijke zaken gesproken hebt? Het zou fijn en gelukkig zijn dat je dan niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk één zou zijn! Het is geen schande om over alle dingen te praten! Je bent immers met z'n tweeën! Een ander hoeft er niets van af te weten. Een geheim vertel je ook niet door, toch? :wink:

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Berichtdoor Markie » 25 feb 2004 14:12

Idd jah.Zo hoort het :D

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 26 feb 2004 09:05

Markie schreef:Idd jah.Zo hoort het :D


Wat wilde je daar mee zeggen?
He died for me, I life for Him!

leentje
Mineur
Mineur
Berichten: 159
Lid geworden op: 24 feb 2004 21:05
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 26 feb 2004 11:04

In je verkeringstijd is het vooral belangrijk veel met elkaar praten, vooral over het geloof, niet altijd maar lachen en lol met elkaar maken en denken: ik heb nog geen zin in serieuze gesprekken hoor.
En als je ergens mee zit gelijk tegen elkaar zeggen anders blijf je ermee lopen en word het probleem alleen maar erger.

Dus wat mijn mening is: praat heel veel met elkaar!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2004 13:46

leentje schreef:In je verkeringstijd is het vooral belangrijk veel met elkaar praten, vooral over het geloof, niet altijd maar lachen en lol met elkaar maken en denken: ik heb nog geen zin in serieuze gesprekken hoor.
En als je ergens mee zit gelijk tegen elkaar zeggen anders blijf je ermee lopen en word het probleem alleen maar erger.

Dus wat mijn mening is: praat heel veel met elkaar!!!

Maar je moet ook wel samen lol kunnen hebben, vind ik hoor! Anders kan je later nooit eens lachen om eventuele problemen die je krijgt oid...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten