Echte vrienden en jaloezie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Echte vrienden en jaloezie

Berichtdoor meschianza » 25 dec 2003 11:16

(Mn onderwerp lijkt wel zo'n fancy-covertekst :mrgreen: )

Ik vroeg me af of het volgende herkenbaar is:

Ik heb een vriend die ik echt beschouw als mijn soulmate. We hebben geen verkering maar we doen veel samen, we voeren urenlange gesprekken aan de telefoon, we kunnen alles aan elkaar kwijt, als we boos, bang, verdrietig,down, verliefd zijn, maakt niet uit. Ik zie hem eigenlijk als een broer.

Een half jaar gelden ontmoette ik een jongen met wie ik het wel kon vinden en we raakte bevriend. Hij belde me best veel en we gingen wel eens leuke dingen doen, maar ik zocht er niks achter. Tot ik hem voorstelde aan mn 'broertje'. En hij erachter kwam wat die andere vriend voor me betekende. Hij maakte vervelende opmerkingen over hem (terwijl hij hem niet eens kende) en als ik het over hem had deed hij heel stug. Ik snapte niet waarom. Uiteindelijk werd hij gewoon hatelijk ook naar mij toe en hebben we echt ruzie gekregen (de eerste sinds mn basisschooltijd) en nu zie ik hem nooit meer.(=is rotgevoel)

Achteraf vertelden vrienden van hem dat hij mij zag als een hele goede vriendin en dacht dat ik hem ook zo zag. Dat hij daarom jaloers was toen hij merkte dat dat hij nooit de plaats bij mij zou innemen als die andere vriend. Nu begrijp ik het en als ik het eerder geweten had kon ik het anders aanpakken en misschien voorkomen.

Nu denk ik er echt veel over na, ben ik dan te close met 1 jongen dat andere mannelijke vrienden zich 2e rangs voelen? Mn vriendinnen hebben daar namelijk helemaal geen last van. :| en...komt het vaker voor?
Laatst gewijzigd door meschianza op 25 dec 2003 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 dec 2003 13:10

Mmmz, wat jij zegt herken ik niet zo, maar wel is Borkdude snel jaloers als ik met andere jongens vriendschappelijk omga. Gelukkig heeft hij wel geleerd om daarmee op een gezonde manier om te gaan en hij moet me maar vertrouwen ;)

Gebruikersavatar
Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 okt 2003 10:47
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Melodious Tonk » 26 dec 2003 13:05

Lastig...
vriendschap zou in tegenstelling tot verkering iets niet-exclusiefs moeten zijn (hoewel ik mensen die zeggen dat ze massa's vrienden hebben altijd een beetje wantrouw - 'niet volgens mijn definitie van vrienden' denk ik dan maar).
Maar toch vinden wellicht veel mannen net als ik het toch nogal prettig dat ze met vrouwen vriendschappelijk omgaan. Ik ben vast niet de enige die vind dat vrouwen vaak beter gezelschap zijn. 'Jongens-onder-elkaar' vind ik soms nogal brrrr... schuine grappen, algehele lamlendigheid, 't is niet mijn ding.
En dan kun je als je niet zo zeker van je zaak bent ('ben ik zelf eigenlijk wel zo leuk gezelschap? vindt die ander me echt wel aardig?' enz) jaloers reageren op zo'n verkering (ook zonder dat je zelf verkering wilt). Misschien is dat de situatie van jouw vrienden, Mesch.

En andersom komt natuurlijk ook voor: verkering die vindt dat je verdacht veel omgaat met je vrienden-van-ander-geslacht. Daarbij is het veel duidelijker een geval van gebrek aan vertrouwen denk ik. (Omdat de jaloerse bang is voor verbreking van het exclusieve door de ander.)

Maar beide gevallen zijn eigenlijk een beetje zielig. Waarom hebben we nou zo veel bevestiging nodig van onze eigen waarde, en kunnen we (m/v) zo slecht anderen vertrouwen?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 dec 2003 10:22

Vroeger als jong meisje dacht ik dus ook dat je met een jongen gewoon vriendschap kon hebben waar verder niks achter zit. Uit ervaring heb ik gemerkt, dat de jongen toch vroeg of laat meer wil. Mijn man en ik hebben gemerkt dat vriendschap met een ander stel wel kan, mits de andere man niet met de andere vrouw uitgaat , maar vriendschap man/vrouw niet. Vrouwen moeten gewoon vriendinnen hebben en mannen vrienden. Of je moet vrijgezel zijn, dan is het anders. Maar tussen man en vrouw komt toch meestal een soort sexuele spanning te pas, en dat kan een keer fout gaan. Zelfs met een collega van het andere geslacht waar iemand zeer close mee is. Ik ben al van jongs af aan bij dezelfde man en er zijn echt heel veel kapers op de kust geweest (en nog), ook bij mij hoor, dat ik het gewoon niet door had en dacht dat zo iemand alleen maar mij aardig vond, tot ik merkte hoe hij tegen mijn man deed. En doordat mijn man een nogal "pulbieke" baan heeft, en altijd heeft gehad, denken sommige meisjes ook dat hij hun "vriend" is, terwijl hij door zijn werk, en doordat hij zanger is gewoon alleen aardig tegen ze moet doen. Maar ook ik heb regelmatig meegemaakt, als een meisje met hem praat en ik kom erbij staan, dat ze mij negeert, of rotopmerkingen tegen mij maakt, of botweg zegt dat ik op moet zouten. (mijn man is daar altijd heel lacherig over en zegt dan: zij is mijn vrouw, en ik moet ff naar de toilet, en vervolgens laat hij me dan met zo'n mokkel alleen staan, en die is dan ook snel weer weg).
Maar vriendschap tussen verschillende geslachten werkt niet als je een vaste partner hebt, doe je het wel, dan komt er alleen narigheid van, dat zie ik in de horeca dagelijks om me heen.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 10:30

Ik herken het wel geloof ik. Ik had ene vriendin met wie ik best veel deelde, we belden elkaar regelmatig om over van alles te pratn.We maakten ook hetzelfde mee in de kerk zegmaar en in ons persoonlijk leven.
toen zij verkering kreeg raakte ik helemaal n de war. Ik dacht ook van: hoe kan het nu? Als ze op iemand verliefd moet worden dan is het op mij, want ik hou van haar.
Maar meiden zijn een soort mens wat graag praat van hart tot hart en het maakt op zich niet veel uit met wie ze dat doen geloof ik. Daar kan zo iemand voor in de plaats komen. jOngens hebben al heel veel schroom overwonnen voor ze vertrouwelijk zijn met iemand en helemaal met dames.

Ik heb haar opgebeld na ene hele poos stilte en heb gezegd dat ik in de war was geraakt van haar verkering en dat ik daarom kwaad op haar was. Maar dat ik niet goed begrijp waarom.

Overigesn, ik raakte ook in de war toen mijn zus met wie ik heel veel optrok verkering kreeg. Gelukkig heeft zij dat op tijd aangevoeld en mij de eer gegeven haar man als eerste te zien. Daar was ik heel blij mee.

Gebruikersavatar
Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 okt 2003 10:47
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Melodious Tonk » 27 dec 2003 14:21

Mariamagdalena schreef:Maar tussen man en vrouw komt toch meestal een soort sexuele spanning te pas, en dat kan een keer fout gaan.

Maar vriendschap tussen verschillende geslachten werkt niet als je een vaste partner hebt, doe je het wel, dan komt er alleen narigheid van, dat zie ik in de horeca dagelijks om me heen.


Ik ben het toch met je (en Joris) oneens, op basis van mijn eigen ervaring. Het is ook een kwestie van kiezen. In mijn geval: ik ben single en onderhoud vriendschappen met vrouwen van wie er een paar inmiddels getrouwd zijn. Op het moment dat zo iemand verkering krijgt sta je dus als vriend-van-ander-geslacht voor de keus: hoopte ik stiekem op verkering en wil ik nu dus minder met die ander te maken hebben OF vormt dit geen beletsel voor de vriendschap? In dat laatste geval is er geen probleem, misschien haalt dat zelfs wel de spanning als die er al was uit de lucht (immers, die ander heeft een relatie dus als je daar een probleem mee hebt moet je eerlijk zijn en weg blijven).

Ik zie best in dat er hufters (m/v) zijn die in andere relaties proberen in te breken onder het mom van vriendschap, waar jij ook mee te maken heb gehad. Het is jammer dat het begrip vriendschap op die manier bezoedeld wordt, want ik ben ervan overtuigd dat het wel bestaat.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 14:26

volgens mij ben ik het met je eens hoor.

Het is een keuze, daarom ben ik ook naar die vriendin teruggegaan en verteld wat er met mij gebeurde op het moment dat ik hoorde dat ze verkering had.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 27 dec 2003 16:11

Het kan zeker wel vriendschap met iemand van het andere geslacht!
maar je moet er mee om kunnen gaan!
toen ik nog verkering had, leerde ik in die periode een jongen kennen waar ik 'gewoon' heel goed mee op kon (en kan) schieten. we bel(l)(d)en veel, omdat we niet dicht bij elkaar wonen. Mijn (toen) vriend kon daar niet mee omgaan. Uit eindelijk is onze verkering, om een andere reden, uitgegaan, maar het zette me wel aan het denken! of ik niet meer gevoelens had voor die andere jongen dan voor mn vriend...
maar het kan zeker! daar ben ik van overtuigd!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 dec 2003 14:32

Ik zou er helemaal gek van worden als mijn man een vrouw nam om gezellig mee uit te gaan, en uit eten en bij haar op bezoek, etc. alles behalve sex, dus, vriendschap.
We hebben het er wel eens over gehad, maar ik zou echt over de rooie gaan, en hij ook als ik met een andere man zou gaan stappen of uit eten etc. Zo'n relatie hebben wij niet, daar zijn wij veel te bezitterig voor. Ik ben van hem en hij is van mij en wij doen alles samen, dat vinden wij fijn, en als hij een platonische andere vrouw er op na zou houden, zou ik haar nek af willen snijden (bij wijze van spreken, want gij zult niet doden) en omgekeerd als ik een bijman zou hebben voor vriendschap zou hij dat ook willen (nek afsnijden, dus) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2003 14:55

Dat vind ik wel erg cru Mariamagdalena. Ik ga toch geen vrienden laten vallen omdat ik toevallig verkering met een andere jongen heb!!

Nog zoiets: ik heb een heleboel mannelijke huisgenoten (10 om precies te zijn) en met een ervan heb ik leuk contact. Toen ik hem meenam naar de kerstmaaltijd trok Borkdude even een pruillip, waarop ik hem heel duidelijk maakte dat het geen gala was ofzo en dat hij gewoon als gast meeging. Dat lijkt me toch geen probleem. Met een andere vriend van me ga ik weleens een dagje wandelen (nu niet zo vaak meer, omdat hij stage loopt). Dat kost Borkdude soms ook wel wat moeite, maar uiteindelijk snapt hij wel dat dat een gewone vriendschap is en dat er nix meer achter zit. btw Borkdude heeft ook een vrouwelijke huisgenoot ;)

Dus volgens mij kan het heel goed!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 dec 2003 19:04

Beste Lalage, iedereen doet het op z'n eigen manier, met onderlinge afspraken. Als jij een verhouding hebt, en je spreekt met elkaar af dat jij vrienden en hij vriendinnen mag hebben, is daar niks mis mee. Een heleboel mensen doen het zo. Mijn zwager ook, die heeft vriendinnen waar hij gezellig mee gaat stappen, en zij heeft vrienden waar ze mee uit eten gaat, of naar de bioscoop, niks mis mee, zolang je het allebei okee vindt.
Maar mijn man en ik, wij kunnen daar niet tegen, wij zijn veel te bezitterig daarvoor, bovendien heb ik ook wel gemerkt, dat mannen als ze me aardig vinden al gauw meer willen dan alleen een goed gesprek. Daar ben je zelf bij, zou je zeggen, maar mijn man wil dat risico niet. Niet dat ik ooit vreemd zou gaan, daar heb ik absoluut geen behoefte aan, maar hij vind dat ik ZIJN vrouw ben, dus van hem alleen, en daarom vind ik ook dat hij van mij is :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 dec 2003 20:16

ik vind dat je elkaar in een relatie moet kunnen vertrouwen!! ik zou het daarom ook niet erg vinden als tobias vriendinnen zou hebben en ik vrienden.. we vertrouwen mekaar daar in...

ik vind dat beter dan bijv bij mijn vriendin.. zij mocht absoluut geen contact hebben met andere jongens.. niet eens gewoon met ze praten.. nou sorry maar dat vind ik wel erg ver gaan....

je houdt toch van mekaar en dan vertrouw je mekaar daarin toch!!!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 14:41

Mariamagdalena schreef:Beste Lalage, iedereen doet het op z'n eigen manier, met onderlinge afspraken. Als jij een verhouding hebt, en je spreekt met elkaar af dat jij vrienden en hij vriendinnen mag hebben, is daar niks mis mee. Een heleboel mensen doen het zo. Mijn zwager ook, die heeft vriendinnen waar hij gezellig mee gaat stappen, en zij heeft vrienden waar ze mee uit eten gaat, of naar de bioscoop, niks mis mee, zolang je het allebei okee vindt.
Maar mijn man en ik, wij kunnen daar niet tegen, wij zijn veel te bezitterig daarvoor, bovendien heb ik ook wel gemerkt, dat mannen als ze me aardig vinden al gauw meer willen dan alleen een goed gesprek. Daar ben je zelf bij, zou je zeggen, maar mijn man wil dat risico niet. Niet dat ik ooit vreemd zou gaan, daar heb ik absoluut geen behoefte aan, maar hij vind dat ik ZIJN vrouw ben, dus van hem alleen, en daarom vind ik ook dat hij van mij is :wink:


je kan toch ook best vrienden SAMEN hebben? Dan kan het ook wel een man zijn, (bij vrouwen) of een vrouw (bij mannen)! volgens mij heeft het niet echt met bezitten te maken maar veel meer met vertrouwen...
(hiermee zeg ik niet dat ik vind dat jij, mm, te weinig vertrouwen hebt in je man en andersom!)
Je weet toch wat je als 'stel' aan elkaar hebt, als alles goed zit tussen dat 'stel', dan hoef je toch niet bang te zijn dat er iemand tussen komt?!?!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 dec 2003 17:59

Jannoek schreef:
Mariamagdalena schreef:Beste Lalage, iedereen doet het op z'n eigen manier, met onderlinge afspraken. Als jij een verhouding hebt, en je spreekt met elkaar af dat jij vrienden en hij vriendinnen mag hebben, is daar niks mis mee. Een heleboel mensen doen het zo. Mijn zwager ook, die heeft vriendinnen waar hij gezellig mee gaat stappen, en zij heeft vrienden waar ze mee uit eten gaat, of naar de bioscoop, niks mis mee, zolang je het allebei okee vindt.
Maar mijn man en ik, wij kunnen daar niet tegen, wij zijn veel te bezitterig daarvoor, bovendien heb ik ook wel gemerkt, dat mannen als ze me aardig vinden al gauw meer willen dan alleen een goed gesprek. Daar ben je zelf bij, zou je zeggen, maar mijn man wil dat risico niet. Niet dat ik ooit vreemd zou gaan, daar heb ik absoluut geen behoefte aan, maar hij vind dat ik ZIJN vrouw ben, dus van hem alleen, en daarom vind ik ook dat hij van mij is :wink:


je kan toch ook best vrienden SAMEN hebben? Dan kan het ook wel een man zijn, (bij vrouwen) of een vrouw (bij mannen)! volgens mij heeft het niet echt met bezitten te maken maar veel meer met vertrouwen...
(hiermee zeg ik niet dat ik vind dat jij, mm, te weinig vertrouwen hebt in je man en andersom!)
Je weet toch wat je als 'stel' aan elkaar hebt, als alles goed zit tussen dat 'stel', dan hoef je toch niet bang te zijn dat er iemand tussen komt?!?!


Dat hebben wij wel, wij hebben wel stelletjes als vrienden/vriendinnen, maar geen losse, want in het begin hadden wij wel losse vriendinnen van hem, en dan probeerde ik ook vriendschap met zo'n meisje te krijgen, en dan gingen ze heel vals tegen mij doen. Mij buitensluiten, bv, en een arm om hem heen slaan en een hand op zijn been waar ik bij was, en dan lelijke dingen tegen mij zeggen om mij voor schut te zetten,en mij uitlachen en zo, dat heb ik vroeger wel meegemaakt,en nog wel met vrouwen, of dat we in een bar stonden en dan ging zo'n vriendin tussen ons in staan met haar rug naar mij toe en mij opzij duwen, en ook bv dat ze zeggen: ik heb met jou niks te maken, ik heb alleen met jou man te maken, dat soort dingen.
Dat is gewoon niet leuk. En er viel ook niet over te praten, die meisjes vonden mij gewoon een *censuur* die weg moest. Nou moet ik er wel bijzeggen, dat mijn man vroeger een vrij bekende popzanger was, en die vriendinnen waren gewoon jaloers dat hij voor mij koos.
Maar nu hebben wij wel vrienden en vriendinnen, stellen, waar we heel gezellig heen gaan. Mijn man heeft soms wel even een vriendin waar hij niet mee naar bed gaat,maar vaak mee praat, maar gelukkig is dat vrij gauw over meestal, wat ik altijd merk is, ze willen hem voor hun alleen, en met mij niks te maken hebben, dan sta ik er de hele avond voor mien hobbel bij, want ik mag niet met andere mannen praten. Dat is toch niet leuk zo? Dan voel je je toch hartstikke rot?

En, je weet wel wat je als stel aan elkaar hebt, en hij is er ook niet op uit, maar er is best in die 23 jaar wel eens wat gebeurt, hoor, als je relatie even een dip heeft en jij mag niet mee als hij alleen uit gaat...........
Maar dat heeft iedereen, het kan nooit een leven lang alleen maar rozengeur en manenschijn zijn. Anders kan je nooit een levenslange relatie hebben.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 19:13

Mariamagdalena schreef:
Jannoek schreef:
Mariamagdalena schreef:Beste Lalage, iedereen doet het op z'n eigen manier, met onderlinge afspraken. Als jij een verhouding hebt, en je spreekt met elkaar af dat jij vrienden en hij vriendinnen mag hebben, is daar niks mis mee. Een heleboel mensen doen het zo. Mijn zwager ook, die heeft vriendinnen waar hij gezellig mee gaat stappen, en zij heeft vrienden waar ze mee uit eten gaat, of naar de bioscoop, niks mis mee, zolang je het allebei okee vindt.
Maar mijn man en ik, wij kunnen daar niet tegen, wij zijn veel te bezitterig daarvoor, bovendien heb ik ook wel gemerkt, dat mannen als ze me aardig vinden al gauw meer willen dan alleen een goed gesprek. Daar ben je zelf bij, zou je zeggen, maar mijn man wil dat risico niet. Niet dat ik ooit vreemd zou gaan, daar heb ik absoluut geen behoefte aan, maar hij vind dat ik ZIJN vrouw ben, dus van hem alleen, en daarom vind ik ook dat hij van mij is :wink:


je kan toch ook best vrienden SAMEN hebben? Dan kan het ook wel een man zijn, (bij vrouwen) of een vrouw (bij mannen)! volgens mij heeft het niet echt met bezitten te maken maar veel meer met vertrouwen...
(hiermee zeg ik niet dat ik vind dat jij, mm, te weinig vertrouwen hebt in je man en andersom!)
Je weet toch wat je als 'stel' aan elkaar hebt, als alles goed zit tussen dat 'stel', dan hoef je toch niet bang te zijn dat er iemand tussen komt?!?!


Dat hebben wij wel, wij hebben wel stelletjes als vrienden/vriendinnen, maar geen losse, want in het begin hadden wij wel losse vriendinnen van hem, en dan probeerde ik ook vriendschap met zo'n meisje te krijgen, en dan gingen ze heel vals tegen mij doen. Mij buitensluiten, bv, en een arm om hem heen slaan en een hand op zijn been waar ik bij was, en dan lelijke dingen tegen mij zeggen om mij voor schut te zetten,en mij uitlachen en zo, dat heb ik vroeger wel meegemaakt,en nog wel met vrouwen, of dat we in een bar stonden en dan ging zo'n vriendin tussen ons in staan met haar rug naar mij toe en mij opzij duwen, en ook bv dat ze zeggen: ik heb met jou niks te maken, ik heb alleen met jou man te maken, dat soort dingen.
Dat is gewoon niet leuk. En er viel ook niet over te praten, die meisjes vonden mij gewoon een *censuur* die weg moest. Nou moet ik er wel bijzeggen, dat mijn man vroeger een vrij bekende popzanger was, en die vriendinnen waren gewoon jaloers dat hij voor mij koos.
Maar nu hebben wij wel vrienden en vriendinnen, stellen, waar we heel gezellig heen gaan. Mijn man heeft soms wel even een vriendin waar hij niet mee naar bed gaat,maar vaak mee praat, maar gelukkig is dat vrij gauw over meestal, wat ik altijd merk is, ze willen hem voor hun alleen, en met mij niks te maken hebben, dan sta ik er de hele avond voor mien hobbel bij, want ik mag niet met andere mannen praten. Dat is toch niet leuk zo? Dan voel je je toch hartstikke rot?

En, je weet wel wat je als stel aan elkaar hebt, en hij is er ook niet op uit, maar er is best in die 23 jaar wel eens wat gebeurt, hoor, als je relatie even een dip heeft en jij mag niet mee als hij alleen uit gaat...........
Maar dat heeft iedereen, het kan nooit een leven lang alleen maar rozengeur en manenschijn zijn. Anders kan je nooit een levenslange relatie hebben.


tja, dat maakt het wel anders denk ik...
ik zou er zelf eigenlijk geen moeite mee hebben! maar ja, wie ben ik?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten