waar ligt nou precies de grens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Berichtdoor Markie » 02 mei 2004 17:35

Baarsen schreef:"Ik vraag ik me af of je een langdurige, serieuze relatie gehad moet hebben om met externe prikkels in aanraking te komen. Ik ben bang van niet..."
Externe prikkels beperken zich niet tot een langdurige serieuze relatie of het wakker gekust worden door een prins. Wanneer je als meisje bijvoorbeeld bewust kijkt of luistert naar erotisch geladen zaken en je laat je daarin emotioneel meenemen, dan kunnen die ook dat effect bij je hebben, evenals het lezen ervan. Ook kun je die gevoelens min of meer kunstmatig bij jezelf tot ontwaken brengen. Maar vanzelf gebeurt dat in de regel niet zoals bij jongens. Meisjes raken daarbij wat kwijt wat ze nooit meer terug zullen krijgen: hun ongereptheid, een soort van emotionele maagdelijkheid. En ze krijgen er iets voor in de plaats wat ze daarna nooit meer kwijtraken: lichamelijke seksuele verlangens waar ze op een verantwoorde manier mee zullen moeten leren omgaan. Binnen de geborgenheid van een goed huwelijk is dat geen probleem, integendeel. Mist ze die geborgenheid, dan is dat minder eenvoudig. "Wekt de liefde niet op voordat de tijd en de gelegenheid daar rijp voor is!" staat er niet voior niets in Hooglied.

Meisjes die hun seksualiteit kunnen beleven als een los stukje taart zoals jongens dat heel makkelijk kunnen, hebben doorgaans een proces van pijnlijke ervaringen en teleurstellingen achter de rug waardoor ze eelt op hun ziel hebben gekregen. Van nature zijn ze niet zo.


Waarom zouden jongens dat makkelijk kunnen?

Denk dat je gevallen hebt waar het eerder andersom is.Weet het wel zeker trouwens :wink:

Echt pure onzin wat je hier vertelt ja over meiden die dat doen dat die door pijnlijke gebeurtenissen eelt op hun ziel zouden hebben gekregen.

Waar haal je dat vandaan, of dénk je dat misschien gewoon?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2004 23:32

Beetje jammer dat deze theorie niet te toetsen is aangezien iedereen wel met zulke prikkels in aanraking komt. Waarom zou het bij jongens niet precies hetzelfde werken?

En als het bewijs hiervoor gevonden moet worden door een onderzoek in je kennissenkring begint het wel erg veel op populistisch geblaat te lijken ipv gedegen onderzoek... :roll:

En zoals markie ook zei: echt bullshit wbt. die pijnlijke ervaringen en teleurstellingen van 'taartmeisjes'!

Het geheel komt een beetje op me over als het middeleeuws denken waarin maagden zowat heiligverklaard werden en de seksuele gevoelens van vrouwen als zeer losbandig gezien werden en beteugelt moesten worden (kuisheidsgordel enzo).
Waar blijft de man in dit verhaal? Moet hij niet evengoed op een verantwoorde manier met zijn seksuele gevoelens omgaan?

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 mei 2004 07:27

Jah, idd, ik krijg sterk het gevoel dat de vrouw de man nu in bedwang moet houden ofzo. Hallo!

Over die externe prikels. Ik dnek zeker dat meiden die ook intern krijgen, wat rond hun pubertijd begint. Het ene meisje gaat daar verder in dan het ander.
Toen ik 11 was las ik ook met kinderen uit de buurt sex-verhaaltjes op de glijbaan in het speeltuintje.
Het was gewoon heel spannend en nieuw en je kreeg er vreemde kriebels van die je nooit eerder ervaren had. Maar ik had daarna niet opeens een behoefte aan sex, gelukkig niet. Is dat het verschil met jongens? misschien, ik weet het niet. Toen ik twaalf was heb ik ook voot het eerst met een buurjochie gezoend die er niks van bakte (of ik niet) Gewoon als expiriment. Ik weet zeker dat het gemiddelde meisje niet volledig 'rein' en 'onbevangen' is. Als een meisje daarin doorslaat zal dat denk ik zeker resulteren in zichzelf bevredigen, al heeft ze nooit sex gehad.
Bij mij is dat gelukkig niet zover gekomen, maar ik zou het me kunnen voorstellen. Het was maar een korte periode dat ik met vriendjes en vriendinnen ons daar op die wijze over bogen, pas later hoor je hoe mooi sex is en dat het onlosmakelijk met de liefde verbonden hoort. En krijg je vanzelf een afschuw voor platvloerse verhaaltjes. Dat doet me echt niks meer.

WAt jongens betreft, in hoeverre ik dat als meisje kan bepalen, zie ik een duidelijk verschil. Gelukkig heb ik niet het idee dat alle jongens snel geprikkeld zijn en dan 'aan niets anders denken'. Ik heb bijvoorbeeld een goede vriend waar ik gewooon mee kan knuffelen, dat is dan heel puur en vriendschappelijk en veilig. Maar ik had eerder nog een jongen waar ik het heel goed me kon vinden, daar kon ik dat echt niet doen. Als vrouw heb je dat heel snel door. Dat zei hij zelf ook. Bij hem speelde sexueel gevoelens gewoon een overheersende rol. DAt wist hij zelf ook en probeerde daar goed mee om te gaan.
Vond ik best wel sneu overigens.

(wat praat ik altijd veel :shock: )
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 22:30

Ik weet ook niet of het wenselijk is dat je echt nog helemaal niet met seksuele gevoelens te maken hebt gehad voor je het huwelijk instapt.

Het lijkt me dat dat ook iets is wat langzaam moet groeien, en waar je niet opeens in je huwelijksnacht mee geconfronteerd wordt ofzow..

Maar dat is ook sneu, als seksuele gevoelens een overheersende rol spelen. Volgens mij laat Plato aan het begin van de Politeia een oude impotente man zeggen dat hij genoot van de rust die hij had, nu hij niet meer achter de vrouwen aanhoefde. (Maar volgens Harry Mulisch zou je dan weer willen dat je het zou willen, dus de geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens... :mrgreen: )

Rianne van Roon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2003 18:13
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Hoe ver mag je gaan?

Berichtdoor Rianne van Roon » 07 jun 2004 19:46

Lieve mensen,
Dit is denk voor iedereen een hele moeilijke vraag. Ware liefde wacht. Ik denk dat dat wel zo is, maar ware liefde maakt het ook wel heel erg moeilijk om te wachten. Want als je echt heel veel van elkaar houdt wil je dat eigenlijk niet. Maar wij zijn aan God verplicht om zijn wil te doen, en die heeft hij ons in zijn woord bekend gemaakt. Op de vraag waarom kan ik geen antwoord geven maar dat het niet voor niets is weet ik heel erg zeker. Want wat God doet is goed. Ook al is het soms heel moeilijk want als je samen een bent in geestelijk opzicht, als je elkaar helemaal kent dan wil je ook in lichamelijk opzicht een zijn. Gelukkig wel. Dat is geen zonde, daar mag je zelfs heel erg dankbaar voor zijn. Het is een grote zegen, een mooie bloem overgebleven uit het paradijs. Daar mag je God voor danken. Maar je moet ook bidden. Vragen om kracht om het goede te doen. Daar kun je als het goed is ook samen voor bidden. Dan zal het ook lukken. Want al wat jou ontbreekt, schenkt hij zo je't smeekt. Milt en overvloedig. Het gebed is een sterk wapen.
Wacht op de Heere en op zijn zegen over jullie huwelijk.

En het hoeft niet in eigen kracht..

Ik wens jullie heel veel geluk en liefde toe!! En bovenal Gods zegen.

Veel liefs, Rianne van Roon

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 09:39

Baarsen schreef:Maar die theorie zegt dat jongens uit zichzelf seksueel actief worden op een bepaalde leeftijd, en meisjes slechts door externe prikkels. (Dus tot de tijd dat ze met seksuele prikkels in aanraking komen zijn ze schone slaapster)

Er zit wel een kerntje van waarheid in denk ik, maar dat kerntje is voor mij te klein om er een hele theorie op te baseren en vervolgens met veel bombarie te presenteren als: zo zit HET in elkaar mensen, breaking news about sexuality zegmaar.. "


Doe nu eens zelf een onderzoekje in je eigen kennissenkring hiernaar. Dan zul je merken dat het niet alleen maar een kerntje van waarheid is, maar gewoon een algemeen biologisch gegeven waar rekening mee gehouden moet worden wil je geen brokken maken.
Dat geldt overigens ook voor het verschil waarbij jongens vergeleken worden met taarten en meisjes met schietschijven. ( http://brfree.net/taarten.html )
Daarnaast zijn er ook zat meisjes voor wie sex ook maar een 'stuk vd. taart' is, ipv de 'binnenste cirkel'.
Wanneer je meisjes kent bij wie dat het geval is, zou je eens na moeten gaan hoe dat zo gekomen is...


Mijn beste,
heb je mijn reply gelezen (geloof pagina 11, ik bedoel iig de langste van het hele topic :mrgreen:)

SMO

Berichtdoor SMO » 08 jun 2004 15:02

ik denk dat tegenwoordig zowel mannen als vrouwen veel geleerd hebben op het gebied van seks. steeds meer vrouwen geven ook toe aan een stukje passie (traditioneel beetje ondervertegenwoordigd bij ze, misschien). mannen ontwikkelen steeds meer geduld en tederheid. uitzonderingen daargelaten.

verschil man - vrouw vervaagt zo enigszins, gelukkig. ik denk dat mannen net zo'n shitgevoel aan stukgelopen relatie-met-seks kunnen overhouden als vrouwen. verschil is misschien wel, dat vrouwen over t algemeen MEER dan mannen vooral in een relatie met seks worden geconfronteerd, en mannen MEER dan vrouwen ook uit andere bronnen bevrediging kunnen halen. like: omgeving, the self. en toch, ik ben ervan overtuigd dat voor beiden, hoe dan ook, seks in een relatie heel wat hoger is (afstomping daargelaten).

(trouwens, kan ook aan mij liggen hoor, maar ik wordt als vrouw echt nergens anders warm van dan van een reallife realtime man :rolleyes:)

vrouwen en zelfbevrediging tenslotte, erg als ik er niet in geloof? ik denk dat het simpelweg niet vergelijkbaar is met zelbevrediging van mannen (dat ook nog een zeker doel dient). nee, ik begrijp het niet, de combi vrouw en zelfbevrediging. maar ach, ieder zo zn eigen life troubles.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 15:33

Ik geloof wel dat er verschil zit tussen man en vrouw (qua zelfbevrediging). Maar het is wel een feit dat beiden het doen... Uitzonderingen zijn er altijd...

SMO

Berichtdoor SMO » 08 jun 2004 15:55

ik denk niet dat ik een van de weinige vrouwen ben waarbij dat geen issue is en niet dat er veel mannen zijn waarbij het geen issue is. maar dat kan ik ook verkeerd hebben.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 16:14

Hmmm, ik vraag het me ten zeerste af... (ziejebeniktochheelvrouwelijk)

SMO

Berichtdoor SMO » 08 jun 2004 16:22

[shakes hand] k wacht wel reacties af, dan, maybe im wrong... komma komma komma!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 08 jun 2004 17:01

kurtyo schreef:Hmmm, ik vraag het me ten zeerste af... (ziejebeniktochheelvrouwelijk)


Hehe, Kurtyo heeft gelijk, zeker weten!! ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 01:05

Ik denk dat er meer vrouwen zijn waar dat een issue is dan je denkt SMO. Maarja, da's jouw denken tegen het mijne, dus daar komen we ook geen bal verder mee.. :wink:

Zijn er trouwens ook veel mannen voor wie het geen issue is?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten

cron