niet christelijk, maar wel leuk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2003 10:59

paprikameisje2 schreef:
Lalage schreef:Natuurlijk is het goed om zijn mening te horen, omdat je over een belangrijke beslissing als partnerkeuze goed moet nadenken. Maar Storytellers mening kun je overal horen hoor. Er zijn heel weinig niet-christenen die het snappen als je als christen geen relatie met een niet-christen wil, doordat zij niet snappen dat God je de weg kan wijzen.


nou en? moeten wij dan niet die reacite gewoon accepteren. Ik snap Gods weg ook niet, ondanks dat ik verbondne met met een religie.

Tuurlijk moet je zijn mening gewoon accepteren en respecteren, dat doe ik ook. Maar ik vertel ook mijn mening en waarom ik dat vind. Denk je nou echt dat iemand iets zal doen omdat wij op het forum dat zeggen? Ik hoop het niet, iedereen moet zelf nadenken en zijn mening vormen. Een forum kan daar hoogstens een heel klein beetje bij helpen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 16 okt 2003 11:17

Ik kan hier niets zeggen dat mij zal redden. Om het zo te zeggen; jullie zijn met meer.
Ik wilde nog even mijn mening benadrukken en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen.
Het is mij duidelijk dat de arme Parkiet niet voor de vrije partnerkeuze kan gaan en haar geluk in dit kleine, beperkte wereldje moet zoeken. Gelukkig weet ik dat er ook nog christenen zijn die wel bereidt zijn om van ieder mens te houden en ieder mens te accepteren. Zij durven wel buiten hun gezichtsveld te kijken. Het leeuwendeel hier lijkt dat niet te kunnen.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 16 okt 2003 11:49

Ik ben het wel enigszins met je eens Storyteller. We moeten oppassen niet alleen binnen de eigen kring te kijken. En de rest van de wereld links laten liggen. Natuurlijk is het moeilijk om een relatie te hebben met een niet (nog niet) gelovige. Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan. Want ik heb al een paar keer gezien dat iemand die een relatie kreeg met een ongelovige die persoon mee trok naar de kerk. En uiteindelijk deed die persoon ook belijdenis. Het is een hele weg en kost veel moeite. Maar het kan. Als de persoon die niet geloofd al direct aangeeft totaal helemaal niets met het geloof te kunnen en daar ook niet voor op zal gaan staan. Dan is het beter om er direct mee te stoppen. En natuurlijk is het moeilijk om te bepalen wanneer iemand er wel of niet voor open staat. Maar daarbij mogen we vertrouwen op onze Vader in de Hemel.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 okt 2003 11:54

Hier wordt door BJ aangegeven, dat iemand een relatie kreeg met iemand die niet tot het christendom behoorde, en die later belijdenis heeft gedaan. Maar ik ben er van overtuigd, als er echt vertrouwen, liefde, gedult en acceptatie in een relatie is, dat je dan een relatie aan kunt gaan met een ongelovige. Ik denk dat er dan over alle dingen gesproken kan worden, en dat er heel veel wordt geaccepteert in een relatie. Het zal ook wel eens botsen, doordat de ene dit wil en de ander dat wil op bijvoorbeeld zondag, maar dan ben ik er weer van overtuigd, dat de liefde en acceptatie dat zal verhinderen. Ik kan niks anders zeggen, dan dat ik het eigenlijk gewoon met Storryteller eens ben. Helaas.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 16 okt 2003 13:59

ik wil even voor storryteller opkomen. Niet omdat ik er meer vanaf weet als anderen. Maar het gaat hiero toch om het geven van argumeten op bepaalde aspecten. Ik vind het goed voor ons als “eigenwijze” christenen ook eens reacties te horen van mensen die niet geloven, of anders geloven.
Ik denk dat het voor ons zeer blik verruimend is, waardoor wij ook met een ander oog tegen die dingen aan kunnen kijken. Ik weet vanuit eigen ervaring, hoe blikverruimend dat is.


Dat is inderdaad heel blikverruimend…maar wel van de bijbel af. Daar kan ik dus niets mee.


De reactie van de christenen is in dit geval al overduidelijk, direct mee stoppen, twee geloven op een kussen, daar komt de duvel tussen. En ga maar door. Dat weten wij wel.


Misschien komt die reactie van christenen omdat God zegt dat je geen ‘juk met een ongelovige aan moet trekken’. Een ander advies heb ik dus niet nodig.


Maar nu wordt er een blik gegeven van een persoon die er geheel objectief tegen opkijkt, en die wordt meteen als een weet ik niet wat, in de grond geboord. Terwijl het net als ons, goed bedoelde meningen zijn. Ik geloof dat ik me dan ook niet meer op het gemak zou voelen, en aan het woord naastenliefde en acceptatie zou ik dan ook wel aan gaan sleutelen. Kortom, de reacties die gegeven worden vind ik erg stekelig, terwijl Storryteller, er een goed bedoelde, objectieve advies geeft.



Een reactie op basis van iets waar je niets van begrijpt en ‘geen verstand van hebt’ is waardeloos. Daar gaat het hier om.
Hoe kan iemand een bijbelse reactie geven als hij de bijbel niet serieus neemt?




We moeten oppassen niet alleen binnen de eigen kring te kijken. En de rest van de wereld links laten liggen. Natuurlijk is het moeilijk om een relatie te hebben met een niet (nog niet) gelovige. Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan. Want ik heb al een paar keer gezien dat iemand die een relatie kreeg met een ongelovige die persoon mee trok naar de kerk. En uiteindelijk deed die persoon ook belijdenis. Het is een hele weg en kost veel moeite. Maar het kan. Als de persoon die niet geloofd al direct aangeeft totaal helemaal niets met het geloof te kunnen en daar ook niet voor op zal gaan staan. Dan is het beter om er direct mee te stoppen. En natuurlijk is het moeilijk om te bepalen wanneer iemand er wel of niet voor open staat. Maar daarbij mogen we vertrouwen op onze Vader in de Hemel.


Het buiten de eigen kring kijken, heeft met deze discussie niets te maken. Het gaat er om of iemand een opmerking kan maken over iets waar hij niet in gelooft.

Nog even voor de duidelijkheid, natuurlijk kan een ongelovige met een gelovige meegaan en gelovig worden. Mijn familie zit er vol mee. Maar de gelovigen (om het maar even zo te zeggen) hebben wel allemaal aan de niet-gelovigen aangegeven dat het absoluut noodzakelijk was dat ze daarin meegaan. Anders kon er geen relatie zijn.
Maar dan praten we niet meer over ongelovigen. Het gaat hier om mensen die niet willen geloven. Die gaan dus ook niet mee naar een kerk. Dat lijkt me toch een ernstig probleem.

Hier wordt door BJ aangegeven, dat iemand een relatie kreeg met iemand die niet tot het christendom behoorde, en die later belijdenis heeft gedaan.


Natuurlijk kan dat. Je kunt ook je hele leven roken en geen ziektes krijgen. Je kunt ook met een blinddoek de snelweg oversteken en niet geraakt worden. Je kunt ook niet naar een dokter gaan als je doodziek bent en beter worden.
De uitzonderingen bevestigen de regel.

Hier staan nog wat goede antwoorden trouwens:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oep11.html
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oer38.html

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 16 okt 2003 14:44

henkie schreef:Een reactie op basis van iets waar je niets van begrijpt en ‘geen verstand van hebt’ is waardeloos. Daar gaat het hier om.
Hoe kan iemand een bijbelse reactie geven als hij de bijbel niet serieus neemt?

Het gaat er om of iemand een opmerking kan maken over iets waar hij niet in gelooft.

Zou het dus niet zo kunnen zijn dat God niet door ongelovigen kan werken? En dat Hij dus door dit soort opmerkingen ons zo aan het denken zet? Storyteller geeft heel duidelijk aan dat het wat hem betreft geen probleem is. En dat ze zichzelf zelfs eigenlijk te kort doet. Daar kunnen wij het al dan niet mee eens zijn. Maar misschien is het juist door zo'n opmerking dat we veel beter gaan nadenken over het waarom van ons afkeuren van de stelling inname van Storyteller.

Ik denk dus dat het best mogelijk is om dit soort opmerkingen te maken. Zeker als "ongelovige".

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 okt 2003 18:00

we kunnen de discussie nog wat verder aanscherpen door onderscheid te maken tussen ongelovige christenen en gelovige christenen...

Met andere woorden: trek geen juk aan met een ongelovige, zou daar ook niet mee bedoeld worden: iemand die geen levend geloof heeft? :roll:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 okt 2003 18:01

Nog even een korte reactie op de reactie van Henkie. Ten eerste vraag ik me af, waarom reacties niet goed zijn, als ze blikverruimend zijn, maar ze worden direct afegekeurd omdat ze niet van de bijbel zijn. Nou leuk zoiets. Vertrouwen op de Bijbel, dan heb je zeker alles.

Moet een reactie hiero bij dit onderwerp bijbels zijn. Ik snap wel wat de kwestie is die dit persoon heeft aangekaard. Daar zijn wij nu even met ons allen flink van afgeweken. Ik snap jullie reacties allemaal wel. Maar het is standaard. Iedereen weet als je zegt dat je verkering of een relatie hebt met ene niet gelovige, dat ze je haast hoofdschuddend aankijken en haast denken, net zoals Henkie zegt, dat je geen juk met een ongelovige moet aantrekken. Maar wat is een ongelovige eigenlijk? Als je alleen met mond belijdt ben je toch net zo goed ongelovig of niet dan?

En dan de opmerking nog van Henkie: Het gaat er om of iemand een opmerking kan maken over iets waar hij niet in gelooft.
Waarom zou dat niet kunnen. De meningen van ons christenen zullen toch allemaal op één lijn zitten. Ik dnek dat het goed is dat iemand een mening geeft die de leer kent, en ook wel weet wat het inhoud. Wil je zeggen dat alleen mensen die geloven hiero de mening mogen geven?

Ik blijf gewoon bij mijn reactie dat het wel kan. Ik heb het al eerder aangegeven. Er moet gewoon, net als bij elke ‘gewone’ relatie acceptatie, liefde, vertrouwen, etc, zijn.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 okt 2003 18:02

surfer schreef:Met andere woorden: trek geen juk aan met een ongelovige, zou daar ook niet mee bedoeld worden: iemand die geen levend geloof heeft? :roll:


ja ditte wilde ik ook vragen, maar dit is wat beter geformuleerd.

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 16 okt 2003 19:10

Storyteller schreef:
Lalage schreef:Kijk wel een beetje uit, een relatie met een niet-christen raad ik je ten zeerste af.

Hrrrrm. Waarom? Als je echt van iemand houdt, dan maakt geloof niets meer uit. Want liefde is een vorm van acceptatie. Voor sommigen, denk ik wel eens, zou het zelfs beter zijn als zij van iemand konden houden buiten hun geloof.
Maar Parkiet, doe wat je wil, hou van wie je wil. Hou geen rekening met wat anderen zullen zeggen over je keuze. Maar als je van iemand houdt die niet hetzelfde geloof heeft als jou, probeer dat dan te accepteren.

Maak je maar niet druk Storyteller, ik zal me ook zeker niet druk maken over andere mensen die wat te zeggen hebben over mijn keuze. Dat is mijn zaak, niet de hunne. Maar, ik vind het zelf wel heel belangrijk dat ik met degene van wie ik houd alles kan delen wat belangrijk voor mij is. en daar hoort voor mij dus ook mijn geloof bij. Als ik dus zou besluiten een punt te zetten achter een relatie met een niet-gelovig iemand heeft dit niets te maken met andermans mening, maar des te meer met mijn overtuiging dat ik ALLES, maar dan ook ALLES met hem wil delen. Zeker kan ik van iemand houden die mijn geloof niet deelt, maar dat zou een groot struikelblok vormen als ik mijn leven met diegene wil delen. Dit betekent niet dat ik nooit een relatie met hem zou aangaan als we daar op een bepaald moment allebei voor open staan, maar wel dat ik daar met een bepaalde instelling in zou staan, ik zou hem vertellen hoe belangrijk mijn geloof voor mij is, en wat ik daardoor van een serieuze relatie verwacht/wil.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 okt 2003 18:00

Ik heb het twee keer van dichtbij meegemaakt:
Een vriend van mij kreeg verkering met een niet-christelijk meisje. Ze was zelfs heel atheistisch maar ze hielden veel van elkaar.

Een tijd lang ging het heel goed, ze accepteerde hem en hij haar (zoals Storyteller sprak) en waren geintresseerd in elkaar levensvisie, discussieerde veel, in liefde.
Toch braken ze, met elkaar en hun hart. omdat ze niet verder konden praten dan een bepaald nivea. De vriend kon niet bij haar terecht met gevoelige geloofsgesprekken. Ondanks de liefde kwam dat als een muur tussen hen in.
Toen besloot ze op een Alpha-cursus te gaan. En wat tijdens de relatie niet gebeurde, gebeurde daar: ze kwam radicaal tot het geloof. Een jaar later kregen ze weer verkering.
Nu is het twee jaar later en de verloving is gebroken. Allebei zijn ze overtuigd christen. Maar hun relatie hield toch geen stand vanwege problemen die niets met het geloof te maken hebben.

Toch geloof ik dat God deze gebroken relatie gebruikte zodat zij tot het geloof kwam. Daarom denk ik niet dat henkiE gelijk heeft als hij zegt dat 'geen juk aan moet trekken met niet-gelovigen' doelt op alle vormen van relaties met niet-christenen (vriendschap/liefde) Ik denk dat God daarmee bedoelt dat je niet door niet-christenen moet laten beinvloeden in hun levensvisie of met hen mee doet wat in handelen en spreken wat in strijd is met Gods woord.

En nog een vriend: hij heeft een half jaar verkering gehad met een niet-christelijk meisje. Ze was erg geintresseerd in het geloof, ging mee naar de kerk en ze baden samen. Maar uiteindelijk wilde ze niet die keuze maken. Er was ook spanning omdat zij met hem naar bed wilde en hij de overtuiging heeft dat als geschenk te bewaren voor het huwelijk. Hoewel ze dat respecteerde lukte het niet om samen grenzen te stellen. .

Het is moeilijk te adviseren op dit gebied. Het ligt sterk aan jouw standvastigheid in je geloof en in de oprechte belangstelling in het geloof van de ander. Het is makkelijk te roepen dat liefde alles overwint maar uiteindelijk wil je ook je diepste levensvragen met je partner kunnen bespreken en moet dit geen punt van voorzichtigheid zijn om de lieve vrede wil.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2003 11:43

Heb hetzelf ook meegemaakt maar ben er op tijd mee gestopt. Hij respecteerde me wel maar was heel duidelijk dat hij nix met het geloof wilde. Ik kon dat niet. Daarna hebben we besloten er helemaal mee te kappen.Maar dat is heeeel moeilijk. Sterkte!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2003 12:02

Tuurlijk kunnen er mensen tot geloof komen door een christen-partner. Maar ik zie dat meer als iets dat God ten goede keert, dat doet hij immers voor wie in Hem gelooft. Daarom zou ik zeggen: word eerst vrienden, ga pas een liefdesrelatie aan als de ander christen is geworden. Want als die ander niet christen wordt (mensen kunnen geen mensen bekeren, dat kan alleen God doen), dan is het supermoeilijk om alsnog te breken.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2003 12:04

weleens meegemaakt??Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar gelijk heb je!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 okt 2003 15:31

essieee schreef:weleens meegemaakt??Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar gelijk heb je!

jazeker, meer malen. Ik post hier niet voor nix!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten