niet christelijk, maar wel leuk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 20 okt 2003 07:37

Ik vraag me af Paprikameisje of je de vragen en antwoorden van Ds de Boer hebt gelezen. Die zijn erg duidelijk.

Paulus geeft in dit stukje ook nog aan dat je geen relatie moet beginnen met een ongelovige omdat je nooit weet of die ander tot geloof mag komen.
1 Kor. 7
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig. 15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen. 16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 okt 2003 13:34

joepie schreef:Ik vraag me af Paprikameisje of je de vragen en antwoorden van Ds de Boer hebt gelezen. Die zijn erg duidelijk.

Paulus geeft in dit stukje ook nog aan dat je geen relatie moet beginnen met een ongelovige omdat je nooit weet of die ander tot geloof mag komen.
1 Kor. 7
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig. 15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen. 16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?


ik heb het doorgelezen, poosje geleden al, maar ik ben toch overthuigd dat het kan. Je moet zelf sterk zijn en sterk staan. Ik weet ook wel drommels goed dat veel van deze relaties op de klippen lopen. Maar ik vind het argument dat het niet mag omdat het in de Bijbel staat heel goed koop. Het is een argumetn, en mag ook gebruikt worden, maar in mijn ogen wordt dat te vaak en veel te gemakkelijk gedaan. Niet dat ik zeg dat ik de BIjbel verloochen, of dat ik het er niet mee eens ben, want dat is absoluut neit zo. Ik weet zo één twee drie niet hoe ik het moet verwoorden. Misshcien komt dat later nog wel even.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 okt 2003 15:07

Leven zoals God het wil is absoluut niet goedkoop, dat is het moelijkste wat er is. En misschien is dat wel de valkuil. We willen zo graag leven zoals wij dat zelf willen, zeker zoals wij denken dat het goed is, we willen helemaal niet graag luisteren naar wat God ons daarover heeft te zeggen.
Maar om het goed koop te noemen?????

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 18:50

Ik heb eens de volgende gelijkenis gehoord. Stel dat een man en een vrouw willen gaan trouwen. Ze hebben echter een probleem: de man woont op een woonboot en de vrouw heeft een hekel aan woonboten. Nu moet een van beiden veranderen: De man moet op het land gaan wonen of de vrouw moet haar afkeer van woonboten overwinnen. Er is geen middenweg. Zo is het ook met christen-zijn: Of je moet allebei geloven of allebei niet. En zelf ben ik van mening dat je daarbij ook samen 1 kerk moet uitzoeken, niet allebei naar een andere. Maar dat is weer een ander verhaal ;)

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 okt 2003 21:19

Lalage schreef:Tuurlijk kunnen er mensen tot geloof komen door een christen-partner. Maar ik zie dat meer als iets dat God ten goede keert, dat doet hij immers voor wie in Hem gelooft. Daarom zou ik zeggen: word eerst vrienden, ga pas een liefdesrelatie aan als de ander christen is geworden. Want als die ander niet christen wordt (mensen kunnen geen mensen bekeren, dat kan alleen God doen), dan is het supermoeilijk om alsnog te breken.


Een kennis van me had zo'n relatie, met een niet-christen. Heeft op een gegeven moment zijn hele familie gemobiliseerd voor een bidstond die ervoor gezorgd heeft dat zijn vriendin op datzelfde moment bekeerd raakte. Was dit niet gebeurd, dan had hij het uitgemaakt...

(... over een groot geloof gesproken....)

Wat ik hiermee zeggen wil: een relatie krijgen met een niet-christen KAN dus wel... maar je moet er wel je verstand bij gebruiken.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2003 10:03

Dus die bidstond heeft ervoor gezorgt dat die vriendin bekeerd raakte?!

Ik zou het toch ten stelligste afraden om verkering te krijgen met een ongelovig iemand.

Paulus zegt daarover in 1 Cor.7:16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 okt 2003 10:39

joepie schreef:Dus die bidstond heeft ervoor gezorgt dat die vriendin bekeerd raakte?!


Ja! Bijzonder he?
Ze is een van de oprechtste tofste Christenen die ik ken.

joepie schreef:Ik zou het toch ten stelligste afraden om verkering te krijgen met een ongelovig iemand. Paulus zegt daarover in 1 Cor.7:16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?


Ik weet het. Heb dat stuk in het verleden vaak bestudeerd. Het is eigenlijk ook niet eerlijk om je relatie uit te maken met de mededeling "jij gelooft niet, en daar kan ik niet langer mee leven". Voor jouzelf dan wel volkomen logisch, voor de niet-christen niet. Overigens heb ik dat zelf wel zo gedaan, twee jaar geleden... :-(
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2003 10:46

Het stukje wat ik erbij zette was om aan te geven dat niet die bidstond heeft gezorgt dat die persoon ging geloven.
En het is inderdaad niet eerlijk om een verkering uit te maken omdat de ander ongelovig is, maar eigenlijk is het veel oneerlijker om een verkering te beginnen met een niet gelovig iemand.
Want je weet dus nooit of die ander tot geloof zal komen.
Jij bent tenslotte niet diegene die dat bepaald of kan bewerkstelligen.
Kijk nog maar eens wat Paulus daar dus over zegt.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 okt 2003 14:02

joepie schreef:En het is inderdaad niet eerlijk om een verkering uit te maken omdat de ander ongelovig is, maar eigenlijk is het veel oneerlijker om een verkering te beginnen met een niet gelovig iemand.


Tussen de regels door bedoelde ik dat ook. Om te voorkomen dat de reden dat je het uitmaakt niet eerlijk is, kun je het beter ook niet aanmaken.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten