afgelikte boterham

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 16 okt 2003 10:59

Het is het moiste zinnetje wat er is.
Als je echt de ware ontmoet, houd je zoveel van die persoon dat je met liefde wilt wachten tot je huwelijks nacht.
En wil je dat die ander zuiver en rein het huwelijk ingaat.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 16 okt 2003 11:31

Marije en Jaap, dank je wel voor jullie persoonlijke verhalen. Ik waardeer het ontzettend dat jullie ons zo in een blik in je privedomein geven.

Ik verbaas me er trouwens wel over dat er nog relatief veel mensen zijn die zeggen dat ze een vriend(in) die geen maagd meer is niet 'hoeven'. Naar mijn eigen mening is dat iets dat toch echt botst met de bereidheid om anderen te vergeven. Hoe zien jullie dat dan? (o.a Huibers)

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 okt 2003 11:56

anne22 schreef:Marije en Jaap, dank je wel voor jullie persoonlijke verhalen. Ik waardeer het ontzettend dat jullie ons zo in een blik in je privedomein geven.

Ik verbaas me er trouwens wel over dat er nog relatief veel mensen zijn die zeggen dat ze een vriend(in) die geen maagd meer is niet 'hoeven'. Naar mijn eigen mening is dat iets dat toch echt botst met de bereidheid om anderen te vergeven. Hoe zien jullie dat dan? (o.a Huibers)


Ik denk dat als er een relatie is van liefde en vertrouwen, en acceptatie, dat alles mogelijk is, en alles vergeven kan worden, en over alles kan worden gesproken. Ik denk juist dat door die openheid de relatie juist sterker zal maken. Maar dat zal per mens denk ik ook wel weer verschillend zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 okt 2003 11:59

anne22 schreef:Marije en Jaap, dank je wel voor jullie persoonlijke verhalen. Ik waardeer het ontzettend dat jullie ons zo in een blik in je privedomein geven.

Ik verbaas me er trouwens wel over dat er nog relatief veel mensen zijn die zeggen dat ze een vriend(in) die geen maagd meer is niet 'hoeven'. Naar mijn eigen mening is dat iets dat toch echt botst met de bereidheid om anderen te vergeven. Hoe zien jullie dat dan? (o.a Huibers)


Hoezo moet die ander vergeven worden?
God heeft je vergeven dus mag je opnieuw beginnen, met een schone lei.

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 okt 2003 12:06

Geen dank ikke22...ik schaam me daar niet zo voor...ik wil alleen een ander licht op de situatie lichten. ik ben blij dat mijn vriend mij niet wegdeed als een ´afgelikte botherham´ (wat by the way een onzinuitspraak is). wij hebben een ontzettend goede vertrouwensrelatie gekregen door o.a. dit.
joepie, jij denkt dat seks alleen bestemd is binnen het huwelijk; ik niet. ik geloof dat God je heeft bedoeld voor 1 persoon, dus dat je seks mag hebben met 1 persoon en dat je dan voor God getrouwd bent, en bij elkaar dient te blijven. deze discussie wordt ergens anders op refoweb vast ook wel gevoerd. ik denk wel dat de beste vorm van relatie tussen 1 mensen die seks hebben, het huwelijk is...
omdat ik seks met iemand heb gehad en NIET met hem ben getrouwd, vind ik het verkeerd. Niet zozeer de seks zelf dus...
ik denk niet dat dit verhaal erg duidelijk is...als er iets onduidelijk is, laat t me maar weten...
[/quote]
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 16 okt 2003 12:11

Hoezo moet die ander vergeven worden?
God heeft je vergeven dus mag je opnieuw beginnen, met een schone lei.


Dat vraag ik mezelf ook wel een beetjes af. Maar Joepie, ik bedoelde nu meer: als A. zegt zoiemand niet te hoeven, dan lijkt het erop dat dat komt omdat A de ander niet kan vergeven dat die zijn maagdelijkheid aan weer een ander heeft geschonken. En dat botst dan in mijn ogen heel erg met "gelijk ook wij vergeven". Dat bedoel ik dus los van de discussie of er uberhaubt wat te vergeven zou zijn, zoals jij stelt.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 16 okt 2003 12:15

Hoe zit het in dit verband met de tekst dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren al overspel heeft gepleegd in zijn hart. (Ik kan me dit zelf al nauwelijks vergeven, en ja ik weet me daarin ook schuldig naar mijn eventuele toekomstige vrouw).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joepie

Berichtdoor joepie » 16 okt 2003 12:16

Zo ben ik het wel met je eens.
En niet ik vind dat seks (wat valt daar onder?) binnen het huwelijk hoort, maar God heeft dat zo in Zijn woord aan ons geopenbaart.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 okt 2003 12:32

aan alle problemen die ontstaan door seks buiten het huwelijk kun je al zien dat het binnen het huwelijk hoort.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 16 okt 2003 12:52

Hoe zit het in dit verband met de tekst dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren al overspel heeft gepleegd in zijn hart. (Ik kan me dit zelf al nauwelijks vergeven, en ja ik weet me daarin ook schuldig naar mijn eventuele toekomstige vrouw).


Dit is in de eerste plaats iets tussen God en jou. Er is geen noodzaak dit aan je eventuele toekomstige vrouw te vertellen denk ik. De zonde is namelijk niet openbaar, en is dat waarschijnlijk ook nooit geweest.

Toch weet ik uit eigen ervaring dat het heel goed kan zijn om dit toch te vertellen. Je kunt er dan samen tegen bidden, en elkaar bij staan. Een raad: wacht tot de relatie daar rijp voor is. In het begin, als de relatie nog 'pril' is, dan kan dat de ander misschien afstoten. Ik ben blij dat mijn vriend zo wijs is geweest om bepaalde dingen niet vertellen aan het begin, maar ze pas verteld heeft toen we al een paar jaar samen waren, en al over trouwen begonnen te denken. Waarschijnlijk hadden die dingen me toen erg geschokt en ook afgeschrikt, terwijl ik er nu veel soepeler mee om kon gaan. (E.e.a. hangt misschien ook samen met het feit dat ik net 18 was toen we verkering kregen... )

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 17 okt 2003 11:16

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens,maar dat kan door persoonlijke ervaring van ons beiden komen, anne22. ik denk dat je daar in het begin eerlijk over moet zijn. want als je er na een jaar mee aankomt, en die ander vind het echt moeilijk om daarmee te leven komt het extra hard aan. je hebt dan al een jaar met elkaar doorgebracht! en als t dan toch nog uit gaat door dit soort dingen(ik vind dat goed te begrijpen) dan is het alleen maar extra pijnlijk...
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 17 okt 2003 11:39

Ha Marije,

Wat ik nu schreef, was in reactie op de bijdrage van Parsifal. Het gaat daar niet om het daadwerkelijk 'overspel' (geen gelukkige term hiervoor, maar weet even geen betere) maar om het omgaan met begeertes en seksuele verlangens. Snappie?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 17 okt 2003 13:46

parsifal schreef:Hoe zit het in dit verband met de tekst dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren al overspel heeft gepleegd in zijn hart. (Ik kan me dit zelf al nauwelijks vergeven, en ja ik weet me daarin ook schuldig naar mijn eventuele toekomstige vrouw).


Gaat het hier niet om a) het begeren van een vrouw die al bezet is b) het begeren van een andere vrouw als je zelf bezet bent?
Het lijkt me buiten deze gevallen toch een hele normale situatie. Daar begint toch iedere verkering mee?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 17 okt 2003 13:58

Laten we maar zeggen dat het echt gaat om het kijken naar een vrouw met het doel lust in jezelf op te wekken. Wat in de Bijbel echt als overspel gezien wordt dus.

P.S. Anne bedankt voor je reactie, maar zoals je ziet gaat het misschien verder dan lusten die per ongeluk zijn boven gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 17 okt 2003 14:29

Mm, eerlijk gezegd doelde ik ook daarop, maar ik was misschien niet helemaal duidelijk. Maar dan nog gaat op wat ik schreef toch? Dat het iets is tussen jou en God alleen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten

cron