Schoonmoeder

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lisannen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 17:24

Schoonmoeder

Berichtdoor Lisannen » 15 jul 2018 17:47

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 31 en sinds een jaar tot geloof gekomen. Nu zit ik met het volgende dilemma . Ik het contact met mijn schoonmoeder tot het minimum beperken. Maar is dit niet zondig? De situatie is als volgt : ik kom zelf uit een pittige gezond situatie. Toen ik 18 was leerde ik mijn partner en kennen en zijn ouders hebben mij ontzettend goed opgevangen.toendertijd heel veel persoonlijke goede gesprekken gehad met mijn schoonmoeder , ben haar als een soort eigen moede gaan ervaren. Toen onze oudste zoon geboren was hebben we haar en haar en mijn schoonvader gevraagd of ze 2 dagen per week op wilde passen en eigenlijk zijn vanaf het moment dat mijn zoon geboren is alle moeilijkheden begonnen. Schoonmoeder was als eerste aanwezig in zkh toen hij geboren was en ik ervaarde dat door mijn hormonen als opdringend. Maar vanaf dat moment ook overal mee bemoeien betreft opvoeding klein zoon. De kraamverzorgende voor bij rennen om boven de baby’tje bewonderen, bepaalde opvoed methodes noet accepteren en het toch anders doen . Zonder het te benoemen ‘lossere’ kleding voor zoontje meenemen , want ze vond het te strak wat ik aan deed. Hem een speen geven terwijl wij het niet wilden . Meer voeding geven dan gvtraagd, wij hadden bepaalde manier van eten geven. Raply methode . Benoemd dat dat is zoals wij het willen maar het dan toch anders doen . Mijn kids zijn oook erg gevoelig en als ik dan samen met oma en de kids ben, benoemt zij dingen als kijk uit voor de auto’s etc etc. Terwijl mijn kindje dit zelf al Kan zien en aangeven.en nog zo veel dingen meer, ook hoorde Ik van mijn schoonzusje dat ze dingen over de opvoeding waar ze het niet mee eens is tegen zwager en schoonzusje verteld.

Ik word hier verdrietig en gespannen van Welke keer Als Ik er bij ben laat ze ook voelen day Ik dingen anders Moet doen Met Steekjes onder water . Zelf ben Ik ook niet makkelijk voel al die spanning entire opkomen en wil dan vluchten. Als we met gezin op bezoek zijn. Zoom heeft goede band Met zijn ouders en ook kids vinden het oke om naar opa en oma te gaan. Maar Ik ga t liefste niet meer mee wegens de spanningen . Man heeft er al eens iets over gezegd tegen moeder, maar ze blijft doorgasn.

Ik wil mijn man en kinderen er wel naar toe laten gaan want ze zijn super lief voor de kinderen , maar niet Als Ik er bij ben .
Hoe hier mee om te gaan?

Groetjes

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2018 18:45

Dat krijg je als zij 2 dagen per week het kind opvoeden. Een opvang gaat het ook niet op jouw manier doen.
Mijn zus d'r kinderen zaten altijd bij m'n ouders. Dan moet je ook niet zeuren dat opa de wortels naar binnen stouwt tot het kind kokhalst. Doe het dan zelf.
Mijn kinderen heb ik nooit alleen naar m'n ouders gedaan om die reden. Als ik meega is opa ook de baas, maar dan is ie niet zo als met m'n zus d'r kinderen en is het even niet uit te houden, ga je naar buiten met z'n allen.
Je kunt niet verwachten dat opa's en oma's je kinderen gaan opvoeden zoals jij het wilt. Meestal verwennen ze ze, omdat ze gewoon opa en oma zijn. Is dat af en toe, dan maakt dat niks uit.
Ik hoorde van een vrouw uit de kerk dat haar vriendin oma was en op kleinkind moest passen, maar dan moest ze het kind een uur laten huilen van d'r dochter en niet oppakken. Dat is toch idioot. Ik zou zeggen: doe het dan maar lekker zelf.

Lisannen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 17:24

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor Lisannen » 15 jul 2018 21:14

Ha bedankt voor je reactie ,
Nee Met speen bedoelde Ik ook niet uur laten huilen , maar Zoon nam zelf ook geen Speen. Hij Wilde gewoon In slaap gewiegd worden en dan met die speen blijven door duwen dus ;) , t is denk Ik meer dat Ik mij niet serieus genomen voel In de manier waarop Ik het doe;) . De voedingsmethode en dan wat anders doen, niet de Speen en dan toch doen. Kleertjes die Ik kocht en dan wat anders aan doen. Borstvoeding tot brpaalde hoeveelheid. En bij huiltje gelijk weer borstvoeding of eten er In Terwijl hij gewoon get roost wilde worden naar mijn inziens: maar is ook wel dat Ik me er op verkeken heb denk Ik . Zo van is ons kindje dus dan graag op onze manier ;) besef me ook dat Ik hier zelf schuldig aan ben . Maar nu hij ouder is 5 en de jaren voor dat is het bij alles zo geweest , liever niet te veel zoetigheid bij zo veel oppassen , tuurlijk ijsje hier koekje daar snap Ik wel, maar 2 dagen valt toch binnen een weekstructuur en gesprek hier over aan gegaan , maar het dan niet kunnen bespreken. En Als dingen niet besproken kunnen worden. Wat Ik wel altijd graag doe Krijg je onderhuidse spanningen ;) en dan doorvertellen tegen Anderen dat mijn manier niet de juist is is ook niet super fijn.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2018 22:47

Lisannen schreef:Ha bedankt voor je reactie ,
Nee Met speen bedoelde Ik ook niet uur laten huilen , maar Zoon nam zelf ook geen Speen. Hij Wilde gewoon In slaap gewiegd worden en dan met die speen blijven door duwen dus ;) , t is denk Ik meer dat Ik mij niet serieus genomen voel In de manier waarop Ik het doe;) . De voedingsmethode en dan wat anders doen, niet de Speen en dan toch doen. Kleertjes die Ik kocht en dan wat anders aan doen. Borstvoeding tot brpaalde hoeveelheid. En bij huiltje gelijk weer borstvoeding of eten er In Terwijl hij gewoon get roost wilde worden naar mijn inziens: maar is ook wel dat Ik me er op verkeken heb denk Ik . Zo van is ons kindje dus dan graag op onze manier ;) besef me ook dat Ik hier zelf schuldig aan ben . Maar nu hij ouder is 5 en de jaren voor dat is het bij alles zo geweest , liever niet te veel zoetigheid bij zo veel oppassen , tuurlijk ijsje hier koekje daar snap Ik wel, maar 2 dagen valt toch binnen een weekstructuur en gesprek hier over aan gegaan , maar het dan niet kunnen bespreken. En Als dingen niet besproken kunnen worden. Wat Ik wel altijd graag doe Krijg je onderhuidse spanningen ;) en dan doorvertellen tegen Anderen dat mijn manier niet de juist is is ook niet super fijn.

Nee dat is ellendig. Er zijn ook wel ouders of schoonouders die niet zo zijn en gewoon oppassen, maar als ze jou al zag als kind, dan wordt het heel lastig om daarmee te praten. Haar manier is de juiste en jij bent een kind in haar ogen. Is niet goed, maar het enige wat je eraan kunt doen is minder contact en niet 2 dagen per week op laten passen of denken: laat maar gaan.
Speen kan ik me wel voorstellen, want dat is een hoop werk. Gunst ik ging zelfs met een kinderwagen rondlopen als ie echt niet wilde slapen of slaapliedjes zingen de hele tijd en maar wiegen. Daar heeft een ander geen zin in. Als je er niet bij bent kun je er niet veel over zeggen. Zij heeft zich al helemaal niet met jouw methode te bemoeien maar dat doen ze dan toch.
Ik flipte wel 1 keer uit tegen m'n pa toen de jongste huilde en ik hem niet mocht troosten. Bij mij was ie binnen een minuut stil maar hij dacht dat ik dat niet kon. Het is gewoon lastig als ze je nog als een kind behandelen en je man zal er vast ook niks van zeggen.
Nou ja, voordeel van bemoederende schoonouders is dat je oppas hebt. Elk nadeel hep ze voordeel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2018 11:27

Gewoon aangeven dat je het meedenken waardeert maar dat het jullie kind is en niet die van haar en dat jullie dus bepalen hoe het wordt opgevoed en niet zij. ;-)

p.s. tip: gebruik niet at random hoofdletters in je teksten ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor coby6 » 16 jul 2018 11:49

Het is ook het eerste kind en waarschijnlijk eerste kleinkind. Dan moet alles perfect. Bij nr. zoveel krijg je iets van : hier oma. Veel plezier.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2018 12:50

Ach die schoonmoeders ook altijd. :mrgreen:
Mijn schoonmoeder woonde heel dichtbij en ze kwam soms een paar keer per dag even kijken.
Eerst vond ik het wel lief, gaandeweg werd het door mij als opdringerig ervaren.
Voordat de irritatie ten top steeg, ben ik gewoon mijn eigen leven gaan leiden. Als ik even lag te rusten, deed ik de deur niet meer open.
Op de tijd dat ze zou komen, ging ik een rondje maken met de kinderwagen.
Als we bij mijn schoonouders waren en oma had iets aan te merken, knikte ik vriendelijk, bedankte haar voor de goede raad.
Zo was het best vol te houden en gaandeweg verflauwde haar aandacht omdat er meer kleinkinderen kwamen.

@Lisannen, wees blij en dankbaar dat ze zo lief zijn voor de kinderen. Oma vind het kennelijk lastig om de grens te respecteren.
Probeer er positief mee om te gaan, ze handelt waarschijnlijk uit zorg.
Er zijn ook onverschillige grootouders, bedenk dat.
En heus, het gaat over.
Door vriendelijk te blijven en haar positief te benaderen, bereik je meer dan door nu je hakken in het zand te zetten.
Het is de moeder van je man, dat is een bloedband. En zeker als hij goed met haar is, zal hij het niet kunnen accepteren als jij lelijk over haar praat.
Oma trekt een los shirtje aan, jij trekt thuis je eigen kleertjes weer aan.
Als je vraagt om op te passen, zul je moeten aanvaarden dat zij het anders doen dan jij.
Mijn vriendin past op een kleindochter, zij komt altijd in de mooiste kleertjes. Nu heeft zij zelf wat ravotkleertjes gekocht, die vuil mogen worden. Tegen de tijd dat schoondochter haar komt halen, heeft ze haar eigen jurkje weer aan. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2018 15:32

Precies. En schoonouders hoeven het ook niet hetzelfde te doen als jij. Als onze kleine daar een keer is doen ze maar wat ze willen. Zo vaak zijn ze er toch niet... en wat er thuis gebeurt, dat is mijn huis, daar hebben ze niks over te zeggen behalve dat ze goede raad mogen geven en we mogen zien wat we ermee doen. Maar gelukkig bemoeien ze zich nauwelijks met de opvoeding. Dat is toch het fijne van opa / oma zijn, lekker met die kinderen spelen en al die dingen hoef je je lekker niet druk om te maken ;-)

Hoewel ik dan niet een rondje zou gaan maken als ik het idee zou hebben dat ze langs zou komen, ik zou dan gewoon aangeven dat ik wil dat ze als ze langskomen, er een gewoonte van maken om dat even af te stemmen. Ik kan me namelijk nog veel meer redenen bedenken waarom dat niet prettig is, je hebt gewoon ook een dagplanning die anders in de soep kan lopen ;-) Maar mijn moeder / schoonouders wonen ook niet om de hoek. Dat heeft zo zijn nadelen maar soms ook voordelen, hoewel ze bij familie met kinderen die wel in de buurt wonen ook niet zomaar op de stoep staan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor coby6 » 16 jul 2018 15:40

Chaya schreef:Als we bij mijn schoonouders waren en oma had iets aan te merken, knikte ik vriendelijk, bedankte haar voor de goede raad.

:lol: perfect!!

Gebruikersavatar
Zizo
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2013 14:23

Re: Schoonmoeder

Berichtdoor Zizo » 18 jul 2018 19:29

Haha 'just smile and wave'. Uitstekende methode ja.

Maar he, laat ik me er ook eens lekker tegenaan bemoeien: ik vind ook dat je dan maar moet accepteren dat als zij op je kindje past, zij dat op haar manier zal doen. Strontvervelend en heel jammer dat zij daarbij jullie wensen negeerd ook na herhaaldelijk vragen, maar hee, dan maar niet meer laten oppassen! En het contact misschien eens als gezin met haar gaan verminderen. Zij gaat blijkbaar niet veranderen, zelfs niets nadat je het meerdere keren hebt aangegeven. Dan kan je er weinig aandoen, en je gaat je er vooral heel druk om maken. Zonde van je tijd en energie, en ook niet opbouwend voor je relatie. Neem even lekker afstand!
Helemaal niet meer meegaan is volgens mij niet de oplossing. De kans bestaat dat je dan in je hoofd allerlei scenario's gaat bedenken van wat er gebeurd als jij er niet bij bent.
En ik herken het hoor! Mijn man bewaakt daarom 'de poort' van ons gezin. Hij handeld alle contact met zijn ouders af. Heerlijk. Zo af en toe gaan we langs en dan vermijd ik, overigens heel vriendelijk, alle 'insite-info' over ons gezin en de opvoeding. 'Gaat het goed?' 'Ja prima, kan niet beter'. Thats it. Ik geef ze 0 input, ze hebben daar ook helemaal recht op. Ongevraagde tips neem ik met een 'hu-uh oke' in ontvangst. Ik ga er niet op in. En gaat ze over mijn grens met 'steken onder water' e.d. dan vraag ik : 'waarom zeg je dat' of 'wat bedoel je daarmee' of ik zeg heel monter: 'zo, we gaan er weer vandoor'.

Afijn. Maak vooral de keuze om er mentaal zo min mogelijk energie in te steken. Tenzij je denkt dat ze toch eens open staat voor een gesprek om dit op te lossen, dan vooral daar voor gaan, dat zou het mooiste zijn natuurlijk.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten