Wanhopig in mijn huwelijk

Moderators: Memmem, Moderafo's

Rianne30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:34

Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Rianne30 » 05 jul 2018 10:52

Ik heb mij op dit forum aangemeld omdat ik behoorlijk wanhopig ben. Ik ben een aantal jaren getrouwd en het is erg moeilijk huwelijk geworden.
Voor ons huwelijk konden we goed met elkaar praten. Mijn man leerde ik kennen als een zachtaardige, introverte, wat onzekere jongen. Eenmaal getrouwd bleek zijn onzekerheid wel erg groot te zijn. Hij had zichtbaar moeite met het idee dat hij nu man is en de daarbij behorende verantwoordelijkheden die er bij horen.
Mijn man is snel overprikkeld en in het begin uitte zich dat door dicht te klappen. Niet praten, maar zwijgzaam tegenover mij zitten. Vaak ook terugtrekken. Nu later is daar de agressie bijgekomen. Mijn man kan ontzettend kwaad worden op mij, dit kan bv komen doordat ik iets zeg wat hem triggert in zijn onzekerheid. Ik ben hier zelf op dat moment niet van bewust. Mijn man wordt dan erg boos en kwetst mij behoorlijk, ik probeer begrip op te brengen door te zeggen dat ik het zo niet bedoel. Echter de boosheid bij hem blijft weken aanhouden. En daarna komt hij er ook nooit op terug.
Hetgene wat mij zo radeloos maakt is zijn zwijgen (volgt na de boosheid) . Hij negeert mij nu al twee weken. Als ik hem letterlijk smeek of hij gewoon iets tegen mij wil zeggen dan krijg ik een lelijk antwoord. Ik ben bang voor hem. Hij straalt agressie uit. Het lijkt net alsof hij me helemaal kapot wil maken.
Ik heb er veel nood van. Het is voor de buitenwereld erg onzichtbaar. Tegen anderen doet mij man heel aardig.
Het moeilijke is dat de perioden voor de boosheid hij superlief en zorgzaam is. Het komt echt totaal onverwachts en richt veel schade aan.
Zijn er mensen die ook dit mee hebben gemaakt en advies kunnen geven hoe ik hier mee om moet gaan?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Pcrtje » 05 jul 2018 10:56

Hoi Rianne, dit klinkt inderdaad niet als een gezonde verstandhouding. Ik raad je aan om op de korte termijn hulp te zoeken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door met je huisarts te bespreken wat de situatie is; hij/zij kan je helpen bij de juiste hulpverlener terecht te komen.

Je mag ook altijd een privéberichtje naar mij sturen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2018 12:55

Rianne30 schreef:Ik heb mij op dit forum aangemeld omdat ik behoorlijk wanhopig ben. Ik ben een aantal jaren getrouwd en het is erg moeilijk huwelijk geworden.
Voor ons huwelijk konden we goed met elkaar praten. Mijn man leerde ik kennen als een zachtaardige, introverte, wat onzekere jongen. Eenmaal getrouwd bleek zijn onzekerheid wel erg groot te zijn. Hij had zichtbaar moeite met het idee dat hij nu man is en de daarbij behorende verantwoordelijkheden die er bij horen.
Mijn man is snel overprikkeld en in het begin uitte zich dat door dicht te klappen. Niet praten, maar zwijgzaam tegenover mij zitten. Vaak ook terugtrekken. Nu later is daar de agressie bijgekomen. Mijn man kan ontzettend kwaad worden op mij, dit kan bv komen doordat ik iets zeg wat hem triggert in zijn onzekerheid. Ik ben hier zelf op dat moment niet van bewust. Mijn man wordt dan erg boos en kwetst mij behoorlijk, ik probeer begrip op te brengen door te zeggen dat ik het zo niet bedoel. Echter de boosheid bij hem blijft weken aanhouden. En daarna komt hij er ook nooit op terug.
Hetgene wat mij zo radeloos maakt is zijn zwijgen (volgt na de boosheid) . Hij negeert mij nu al twee weken. Als ik hem letterlijk smeek of hij gewoon iets tegen mij wil zeggen dan krijg ik een lelijk antwoord. Ik ben bang voor hem. Hij straalt agressie uit. Het lijkt net alsof hij me helemaal kapot wil maken.
Ik heb er veel nood van. Het is voor de buitenwereld erg onzichtbaar. Tegen anderen doet mij man heel aardig.
Het moeilijke is dat de perioden voor de boosheid hij superlief en zorgzaam is. Het komt echt totaal onverwachts en richt veel schade aan.
Zijn er mensen die ook dit mee hebben gemaakt en advies kunnen geven hoe ik hier mee om moet gaan?


Dat je wel eens boos op elkaar bent in een huwelijk, is normaal. Dagen niet tegen elkaar praten is dat echter niet, en wéken al helemaal niet, dat is bizar en gewoon geestelijke mishandeling. Het verandert je huwelijk in een machtsspelletje dat hij op dit moment aan het winnen is. Heb je iemand waar je naartoe kunt? Mijn idee zou zijn "als het zo moet, zit ik bij die-en-die (familie, vrienden of hotel) en je laat het maar weer weten als je weer tegen me wilt praten".

Het feit dat hij voor de buitenwereld de schijn ophoudt, betekent dus ook dat hij wel normaal kan doen, maar dat dus bewust bij jou niet doet. Dat is veelzeggend. Bang zijn in je huwelijk is verschrikkelijk en onacceptabel.

De vraag die je jezelf zou moeten stellen is: denk je dat hij uberhaupt kan of wil veranderen? Of leidt dit proberen te bespreken tot de woeden/het zwijgen? In dat laatste geval zijn je opties behoorlijk beperkt. Er zijn dan eigenlijk maar twee reëele opties: de relatietherapeut of de scheidingsadvocaat. Ja, of het allemaal maar leidzaam ondergaan, maar dat is niet reëel en dat houdt niemand vol.

Je man zou ook individueel naar een therapeut kunnen gaan om zijn gedrag beter te leren beheersen. Dit mag je gewoon als eis stellen.

Ik hoop oprecht dat je geen kinderen hebt samen, want dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor coby6 » 05 jul 2018 16:31

2 weken is krankzinnig. Misschien is ie wel echt gevaarlijk ook.
https://www.telegraph.co.uk/women/sex/1 ... of-it.html
Hier zeggen ze: je moet 'm negeren.
Mijn vader deed dat (een dag of hooguit 2) en mijn moeder ging dan gewoon haar ding doen en zich verblijden in de Heer en vergeven en zegenen. Wij hadden dan gewoon met elkaar lol. Hij negeerde ons ook als ie boos was op haar. Ik deed dan gewoon net of ie er niet was en dan was de bui weer over en deed je net of er niets was gebeurd, om hem niet te beschamen.
Als je gaat smeken of ie met je praat en je humeur laat verpesten, heeft ie controle over je en wordt het volgens mij alleen maar erger.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2018 17:35

Maar als je er ook achteraf niet over kunt praten, dan is het dus gewoon straf en de zwijger bepaalt wanneer hij/zij vindt dat je genoeg geleden hebt. Kun je dan nog over een huwelijk spreken? Van enige gelijkwaardigheid is dan toch geen enkele sprake meer?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor coby6 » 05 jul 2018 18:43

Mortlach schreef:Maar als je er ook achteraf niet over kunt praten, dan is het dus gewoon straf en de zwijger bepaalt wanneer hij/zij vindt dat je genoeg geleden hebt. Kun je dan nog over een huwelijk spreken? Van enige gelijkwaardigheid is dan toch geen enkele sprake meer?

Het is niet een gezond, normaal huwelijk nee.
Nou ja straf, wij zagen het meer als dat dat gewoon zijn probleem was en het was eigenlijk wel zielig, maar dat was niet 2 weken, maar het is wel controle. Mijn vader doet het al lang niet meer. Dat was vroeger.
Ik weet niet of het te vergelijken is met dit en ik zou sterk de neiging hebben om 'm te peren.
Dat ie ook nog weken kwaad blijft maakt het zo erg. Als iemand fysiek aggressief is ga je gelijk weg, maar dit klinkt ook best gevaarlijk.
https://pairedlife.com/problems/silent-treatment-abuse
Laatst gewijzigd door coby6 op 05 jul 2018 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 21:05

Het is inderdaad geen huwelijk meer op deze manier.
Agressie moet je nooit toe(laten)staan.
Hoog tijd om hulp in te roepen en mocht hij in dit gedrag niet snel veranderen is hij het niet waardig meer om nog langer je man te zijn.
Je kan nog proberen een pauze in te lassen, maar als er echt geen verandering komt dan is de huwelijkse belofte (onofficieel) al lang verbroken (trouw en liefde voor jullie verdere leven.)
Heel veel sterkte in deze lastige situatie waarin je zit, het is niet niks!
Zo te lezen heeft hij je al behoorlijk in zijn macht (walgelijk!)
Kies voor jezelf uiteindelijk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Rianne30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:34

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Rianne30 » 06 jul 2018 12:15

Bedankt voor jullie reacties.
We hebben al wel relatietherapie, sindsdien is het een tijdje goed gegaan, maar die nare “buien” komen toch weer terug.
Ja het voelt ook als een machtsspel, hij zoekt met mij geen samenwerking om een conflict bv samen op te lossen of uit te spreken, maar hij wil alleen maar de strijd aangaan lijkt het. Als ik vraag of hij rustig een gesprek kan aangaan dan geeft hij daar ook nooit direct antwoord op. Ik vind dat zo frustrerend. Hij kaatst alles terug maar mij. Zijn antw luidt dan bv: jij, jij bent er zo te zien nog niet klaar voor hè? Ik vind zijn sarcasme en spottende houding het meest erg. Hij ziet dat hij me pijn doet maar zal er nooit op terugkomen. Ik probeer ook zoveel mijn eigen dingen te doen, maar op een gegeven moment dan gaat het zo ver en duurt het zo lang, dat je bijna ploft als het ware.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat hij zo anders kan zijn ( 180 graden verschil).

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2018 12:24

Rianne30 schreef:Bedankt voor jullie reacties.
We hebben al wel relatietherapie, sindsdien is het een tijdje goed gegaan, maar die nare “buien” komen toch weer terug.
Ja het voelt ook als een machtsspel, hij zoekt met mij geen samenwerking om een conflict bv samen op te lossen of uit te spreken, maar hij wil alleen maar de strijd aangaan lijkt het. Als ik vraag of hij rustig een gesprek kan aangaan dan geeft hij daar ook nooit direct antwoord op. Ik vind dat zo frustrerend. Hij kaatst alles terug maar mij. Zijn antw luidt dan bv: jij, jij bent er zo te zien nog niet klaar voor hè? Ik vind zijn sarcasme en spottende houding het meest erg. Hij ziet dat hij me pijn doet maar zal er nooit op terugkomen. Ik probeer ook zoveel mijn eigen dingen te doen, maar op een gegeven moment dan gaat het zo ver en duurt het zo lang, dat je bijna ploft als het ware.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat hij zo anders kan zijn ( 180 graden verschil).


Ik weet dat het in de refowereld een taboe is, maar hoe sta je tegenover het idee van een scheiding? Van een huwelijk lijkt uit wat je beschrijft al lang geen sprake meer. Maar als hij weet dat jij toch niet weg kunt (omdat scheiden geen optie is), waarom zou hij dan veranderen?

Jij: "Ik wil dat je me voortaan respecteert als gelijkwaardige partner en me niet meer met opzet kwetst!"
Hij: "Want anders...?"
Jij: "Nou, anders niks, want ik kan je niet verlaten."
Hij: "Oké, ik hoef dus niks te doen..."

Dat hij tussen die buien door zich wel als normale partner weet te gedragen, kan geen reden zijn om te blijven. Dat is als zeggen "Ja, maar hij slaat me alleen soms en voor de rest is hij wel lief hoor"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor coby6 » 06 jul 2018 13:03

Mortlach schreef:Ik weet dat het in de refowereld een taboe is, maar hoe sta je tegenover het idee van een scheiding? Van een huwelijk lijkt uit wat je beschrijft al lang geen sprake meer. Maar als hij weet dat jij toch niet weg kunt (omdat scheiden geen optie is), waarom zou hij dan veranderen?

Jij: "Ik wil dat je me voortaan respecteert als gelijkwaardige partner en me niet meer met opzet kwetst!"
Hij: "Want anders...?"
Jij: "Nou, anders niks, want ik kan je niet verlaten."
Hij: "Oké, ik hoef dus niks te doen..."

Dat hij tussen die buien door zich wel als normale partner weet te gedragen, kan geen reden zijn om te blijven. Dat is als zeggen "Ja, maar hij slaat me alleen soms en voor de rest is hij wel lief hoor"

Ja dat is het. Eerst lief en aardig doen, dan trouwen en dan mag je niet scheiden, dus kan ik je lekker terroriseren. De groeten.
Er is een Amerikaanse prediker. Moeder kwam bij hem met haar zoon, of hij voor hem kon bidden, want de lieve jongen sloeg zijn moeder in elkaar en kon er ook niets aan doen. Hij had gebed nodig. Hij zei: als je dat nog 1 keer doet, dan ram ik je zo hard in elkaar dat je het niet meer na kunt vertellen. Hij was plotsklaps genezen.
Je hebt hier echt iemand nodig met wat autoriteit die die vent toe kan spreken en als die er niet is, zou ik gewoon weggaan en zeggen dat ie eerst normaal kan gaan leren doen. Kom nou.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Dorpeling » 06 jul 2018 13:33

Rianne30 schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat hij zo anders kan zijn ( 180 graden verschil).


Al eens gedacht aan schizofrenie? Heeft oa ook als kenmerken vervlakte emoties en denkstoornissen of bijvoorbeeld het niet reageren op andere mensen. Hebben jullie nog steeds relatietherapie, of alleen in het verleden gehad?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Rianne30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:34

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Rianne30 » 06 jul 2018 15:04

We hebben nog steeds therapie, alleen die gesprekken zijn niet heel frequent. Wat iemand hiervoor zegt: namelijk dat iemand hem eens op zijn verantwoordelijkheden wijst, ik zou willen dat dat eens gebeurt. Nu is het vooral dat iedereen hem probeert te beschermen en te begrijpen. Hij is altijd ook erg beschermd en klein gehouden thuis.
Scheiden gaat wel in je hoofd om, maar dat is toch wel het laatste. Ik ben er zelf van overtuigd dat er meer is met hem, hij kan totaal niet met emoties omgaan, heeft angsten voor nieuwe dingen, soms ook jaloers ( in gesprekken kwam naar voren dat hij het idee heeft dat ik boven hem sta omdat bij mij dingen vanzelf lijken te gaan (wat uiteraard niet zo is).

Het gekke is dat hij er zelf ook super ongelukkig onder is, dit uit zich in vroeg naar bed gaan en bijna niets ondernemen, nooit lekker naar buiten of hobbies uitoefenen ofzo. Waarom doe je dan zo zou je zeggen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor coby6 » 06 jul 2018 15:14

Rianne30 schreef:We hebben nog steeds therapie, alleen die gesprekken zijn niet heel frequent. Wat iemand hiervoor zegt: namelijk dat iemand hem eens op zijn verantwoordelijkheden wijst, ik zou willen dat dat eens gebeurt. Nu is het vooral dat iedereen hem probeert te beschermen en te begrijpen. Hij is altijd ook erg beschermd en klein gehouden thuis.
Scheiden gaat wel in je hoofd om, maar dat is toch wel het laatste. Ik ben er zelf van overtuigd dat er meer is met hem, hij kan totaal niet met emoties omgaan, heeft angsten voor nieuwe dingen, soms ook jaloers ( in gesprekken kwam naar voren dat hij het idee heeft dat ik boven hem sta omdat bij mij dingen vanzelf lijken te gaan (wat uiteraard niet zo is).

Het gekke is dat hij er zelf ook super ongelukkig onder is, dit uit zich in vroeg naar bed gaan en bijna niets ondernemen, nooit lekker naar buiten of hobbies uitoefenen ofzo. Waarom doe je dan zo zou je zeggen.

Klein gehouden thuis en dat reageert ie nu op jou af. Daar heb je wel een zeer goede hulpverlener bij nodig. Wel positief dat ie tenminste hulp wil.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2018 16:40

Rianne30 schreef:We hebben nog steeds therapie, alleen die gesprekken zijn niet heel frequent. Wat iemand hiervoor zegt: namelijk dat iemand hem eens op zijn verantwoordelijkheden wijst, ik zou willen dat dat eens gebeurt. Nu is het vooral dat iedereen hem probeert te beschermen en te begrijpen. Hij is altijd ook erg beschermd en klein gehouden thuis.
Scheiden gaat wel in je hoofd om, maar dat is toch wel het laatste. Ik ben er zelf van overtuigd dat er meer is met hem, hij kan totaal niet met emoties omgaan, heeft angsten voor nieuwe dingen, soms ook jaloers ( in gesprekken kwam naar voren dat hij het idee heeft dat ik boven hem sta omdat bij mij dingen vanzelf lijken te gaan (wat uiteraard niet zo is).


Misschien heeft hij dan meer aan persoonlijke therapie om die problemen aan te pakken. Wat niet wegneemt dat het zwijgen gewoon moet ophouden; conflict los je op met dialoog, dus als je stopt met praten, wordt het probleem er echt niet minder van.

Het gekke is dat hij er zelf ook super ongelukkig onder is, dit uit zich in vroeg naar bed gaan en bijna niets ondernemen, nooit lekker naar buiten of hobbies uitoefenen ofzo. Waarom doe je dan zo zou je zeggen.


Reden te meer om daar dan eens met de huisarts over te spreken en je te laten doorverwijzen naar een geschikte hulpverlener; dat kan een psycholoog zijn of een andere tak. Misschien is hij depressief; dat is heel zwaar voor hemzelf en zijn omgeving, maar niet onoplosbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jacoba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:17

Re: Wanhopig in mijn huwelijk

Berichtdoor Jacoba » 29 jan 2019 15:35

Misschien is er sprake van autisme of een persoonlijkheidsstoornis?


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten