Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor coby6 » 06 jun 2018 11:05

l1lp33p schreef:Beste Allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar eens voorstellen. Ik ben een 20 jarige jongen en zit in het 2e jaar van mijn HBO opleiding en heb veel passie voor muziek wat ook mijn voornaamste hobby is.

Ik heb al een hele tijd een relatie met een meisje. In mijn ogen is ze natuurlijk echt perfect! Knap, lief, leuk, gewoon perfect!. Alleen is het ding een beetje dat zij gereformeerd is opgevoed en zich daar stevig aan vast houd, wat natuurlijk niet erg is!, begrijp me niet verkeerd, maar voor ons beide is het wel lastig. Ik zelf heb een half christelijke opvoeding gehad. Hiermee bedoel ik dat mijn ouders mij naar een christelijke basisschool hebben gestuurd zodat ik tenminste weet wat het christelijke geloof inhoud. Tot de middelbare school ook echt geloofd, ging overigens niet naar de kerk. Door andere inzichten ben ik ervan afgestapt, door bijv. regels die ik niet rationeel kon plaatsen en houdingen die SOMMIGEN gelovigen bijvoorbeeld hebben tegen over homo's.

Ik zoek eigenlijk advies en tips van mens hoe ik het beste met deze situatie kan omgaan. Hoe kan ik haar het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld niet alleen staat, zonder ook te geloven. Of advies hoe ik het beste met haar hierover kan praten, ik ben altijd bang dat ik iets te fel ben. Of hoe ik haar ouders kan laten zien dat ik echt wel goed voor haar kan zijn zonder te geloven. Of ervaringen van mensen die zelf een relatie hebben met een niet gelovige.

(De relatie verbreken is geen optie).

Met vriendelijke groet,

p33p

Die ouders zullen best geloven dat je goed voor haar zult zijn. Daar gaat het niet om. Je bent vast heel aardig. Maar volgens de Bijbel mag je niet trouwen met een ongelovige, dus doe geen moeite ze te overtuigen dat het wel goed is. Dat gaat nooit lukken.
Begin er niet aan of verdiep je in het evangelie. Als de relatie niet uit mag gaan moet je zelf God maar gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door coby6 op 06 jun 2018 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bruno

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 11:11

Voor sommige mensen maakt het totaal niet uit wie er met hun dochter omgaat.
Niemand is goed genoeg.
Zo ben ik één van die ouders. Ik jeun soms naar de middeleeuwen, ‘t was zo simpel allemaal.

Die jeugd, ze komen nog maar uit hun pampers en willen al meteen verkeren en al die volwassen dingen die erbij horen. Denkt maar niet dat zij zich daar nog bij afvragen hoe Jezus het zou gedaan hebben hoor.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor coby6 » 06 jun 2018 12:21

Bruno schreef:Voor sommige mensen maakt het totaal niet uit wie er met hun dochter omgaat.
Niemand is goed genoeg.


https://www.bethinking.org/bible/bible- ... e-bachelor
I have half-jokingly warned my two teenage daughters that any boyfriend they bring home will not be good enough for me. And yet, if they brought home a drug-crazed, convicted axe murderer, I would be more likely to welcome him than a first-century Jewish father would welcome Jesus as a son-in-law. Marriage to him would bring scandal on the whole family.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 12:36

Chaya schreef:Een oud spreekwoord zegt: Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Laat ik je dit zeggen, als ervaringsdeskundige, dit gaat niet werken op de lange termijn.

Ik vrees dat dit wel het beste is, voor jullie allebei.
Een huwelijk of langdurige verbintenis is een te serieuze zaak om dat aan te gaan terwijl je beiden zo verschillend in het leven staat.
Dat werkt niet, echt niet.
Het spijt me, maar ik kan er niets mooiers van maken.

Bij twee geloven op 1 kussen kon het wel eens zo zijn dat de waarheid in het midden lag, in plaats van dat de duivel in het midden slaapt.
Hier gaat het echter om ongeloof en geloof.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het prima kan werken, als je maar begrip kunt en wilt opbrengen voor elkaars standpunten.
Overigens zijn wij pas getrouwd nadat ik gedoopt ben, dus in ons huwelijk was er van "oecumenisch samenleven" al geen sprake meer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 12:37

l1lp33p schreef:(De relatie verbreken is geen optie).

De relatie verbreken is ALTIJD een optie, zolang je elkaar nog geen trouw gezworen hebt door middel van een huwelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 12:38

StillAwake schreef:De relatie verbreken is ALTIJD een optie, zolang je elkaar nog geen trouw gezworen hebt door middel van een huwelijk.


En in de praktijk zelfs daarna wel hoor…
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2018 12:42

StillAwake schreef:Bij twee geloven op 1 kussen kon het wel eens zo zijn dat de waarheid in het midden lag, in plaats van dat de duivel in het midden slaapt.
Hier gaat het echter om ongeloof en geloof.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het prima kan werken, als je maar begrip kunt en wilt opbrengen voor elkaars standpunten.
Overigens zijn wij pas getrouwd nadat ik gedoopt ben, dus in ons huwelijk was er van "oecumenisch samenleven" al geen sprake meer...

Je kunt heel veel begrip voor elkaars standpunten hebben inderdaad en de kunst is ook elkaar vrijlaten daarin.
Ik kom uit een bevindelijk nest en mijn man uit een heidens nest. Grotere tegenstelling was niet denkbaar.
En het gaat goed, al heel lang.
Maar het verschil blijft merkbaar en dat zie ik ook terug in jouw postings. Als iets er ingebakken is dan is dat anders dan aangeleerd.
Jij zult altijd met de ogen van een "buitenstaander" naar dingen blijven kijken, ook al ben je intussen een insider geworden.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 12:53

Mortlach schreef:En in de praktijk zelfs daarna wel hoor…

Klopt, maar dat wil ik niemand aanraden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 12:55

Chaya schreef:Je kunt heel veel begrip voor elkaars standpunten hebben inderdaad en de kunst is ook elkaar vrijlaten daarin.
Ik kom uit een bevindelijk nest en mijn man uit een heidens nest. Grotere tegenstelling was niet denkbaar.
En het gaat goed, al heel lang.
Maar het verschil blijft merkbaar en dat zie ik ook terug in jouw postings. Als iets er ingebakken is dan is dat anders dan aangeleerd.
Jij zult altijd met de ogen van een "buitenstaander" naar dingen blijven kijken, ook al ben je intussen een insider geworden.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. :wink:

Het klopt volledig wat je zegt. Bij ons was de tegenstelling zeker niet kleiner... Aan de andere kant ervaart mijn vrouw het juist als prettig en nuttig dat ik niet automatisch akkoord ga met alle ingesleten gewoonten. Het dwingt haar om ook duidelijk te maken waarom ze bepaalde dingen juist wel of niet doet.
anders dan haar ouders en broers waarbij "zo doet ons soort mensen dat nou eenmaal" heel lang het eind van alle tegenspraak is geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2018 13:07

StillAwake schreef:Het klopt volledig wat je zegt. Bij ons was de tegenstelling zeker niet kleiner... Aan de andere kant ervaart mijn vrouw het juist als prettig en nuttig dat ik niet automatisch akkoord ga met alle ingesleten gewoonten. Het dwingt haar om ook duidelijk te maken waarom ze bepaalde dingen juist wel of niet doet.

Ja, maar dan gaat het over de gewoonten, wetjes en regeltjes. Maar nu verder.
Als de stormen opsteken in het leven. Er wordt verlies geleden. (gaat even niet over ons) en de één vindt troost bij de Heere en de ander gelooft niet in Hem. Sterker nog, gaat vragen: waar is jouw God nou???
Dan wordt het geloof van binnen EN van buiten aangevallen. Zie je dan maar eens staande te houden.
Nu kan dat op andere terreinen ook voorkomen in een huwelijk, twee mensen houden niet automatisch gelijke tred met elkaar, daar moet je aan blijven werken. Verdriet is niet per definitie samenbindend, maar vaker scheidend.
En als er kinderen komen, moeder gaat smiddags naar de kerk, vader gaat naar het sportveld, en de kinderen??
Ik heb iets te veel narigheid gezien dat ik er niet meer in kan geloven dat zo'n huwelijk goed blijft gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 13:12

Chaya schreef:Ja, maar dan gaat het over de gewoonten, wetjes en regeltjes. Maar nu verder.
Als de stormen opsteken in het leven. Er wordt verlies geleden. (gaat even niet over ons) en de één vindt troost bij de Heere en de ander gelooft niet in Hem. Sterker nog, gaat vragen: waar is jouw God nou???
Dan wordt het geloof van binnen EN van buiten aangevallen. Zie je dan maar eens staande te houden.
Nu kan dat op andere terreinen ook voorkomen in een huwelijk, twee mensen houden niet automatisch gelijke tred met elkaar, daar moet je aan blijven werken. Verdriet is niet per definitie samenbindend, maar vaker scheidend.
En als er kinderen komen, moeder gaat smiddags naar de kerk, vader gaat naar het sportveld, en de kinderen??
Ik heb iets te veel narigheid gezien dat ik er niet meer in kan geloven dat zo'n huwelijk goed blijft gaan.

Ik ken ook voorbeelden van stellen die volledig in dezelfde kerk opgegroeid zijn, die bij verdriet toch uit elkaar groeien.
Ik ken voorbeelden van mensen die altijd binnen de lijntjes van de kerk gekleurd hebben, die toch vragen gaan stellen over waar God is als het moeilijk wordt.
Ik ken vanuit mijn eigen leven de situatie dat mijn vrouw meer vragen bij het geloof heeft gekregen in een moeilijke tijd dan ikzelf.

En dat verdriet scheidend werkt: wellicht heb ik daarom een baan in het buitenland aangenomen (overigens zit ik de laatste paar weken bijna non stop in Nederland/Schotland/Duitsland, dus waarom ik ook al weer naar Noorwegen moest...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 13:26

Chaya schreef:Ja, maar dan gaat het over de gewoonten, wetjes en regeltjes. Maar nu verder.
Als de stormen opsteken in het leven. Er wordt verlies geleden. (gaat even niet over ons) en de één vindt troost bij de Heere en de ander gelooft niet in Hem. Sterker nog, gaat vragen: waar is jouw God nou???


Ik kan me lastig voorstellen dat dat een vraag is die je op zo'n moment aan je geliefde partner zou stellen. En zelfs als het gebeurt, dan is het juiste antwoord toch gewoon "Dat weet ik ook niet…"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 13:36

Mortlach schreef:Ik kan me lastig voorstellen dat dat een vraag is die je op zo'n moment aan je geliefde partner zou stellen. En zelfs als het gebeurt, dan is het juiste antwoord toch gewoon "Dat weet ik ook niet…"

Je kunt vantevoren nooit voorspellen welke vragen je gaat stellen als de storm opsteekt.
Geloof me: dan komen er vragen boven die je nooit had willen stellen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 13:58

Nee, goed, dat zie ik ook wel in. Ik kan me niet voorstellen dat je een kind verliest en dat de gelovige ouder dan zegt dat het Gods wil moet zijn geweest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2018 16:01

Dat is ook wel heel kort door de bocht. Dat dingen niet buiten Gods wil gebeuren is wat anders dan dat het Gods wil dus is want anders gebeurt het niet. Dan was de zondeval met alle gevolgen van dien ook Gods wil. En dat is het niet. God wilde geen dood, ziekte, ellende etc. Dus op die manier kan je zelfs als de oudste mens ter wereld als die overlijdt niet zeggen: Dat was Gods wil. Net zo min als bij een kind. En tegelijk geloven we wel dat God onze tijden in de hand heeft. Die nuance moet je wel aanbrengen, anders is het wel heel zwart / wit wat je zegt. Dat God helemaal geen dood wil, dat het zelfs de laatste vijand die zal worden onttroond, wordt genoemd
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten