Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Moderators: Memmem, Moderafo's

l1lp33p
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:05

Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor l1lp33p » 05 jun 2018 17:54

Beste Allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar eens voorstellen. Ik ben een 20 jarige jongen en zit in het 2e jaar van mijn HBO opleiding en heb veel passie voor muziek wat ook mijn voornaamste hobby is.

Ik heb al een hele tijd een relatie met een meisje. In mijn ogen is ze natuurlijk echt perfect! Knap, lief, leuk, gewoon perfect!. Alleen is het ding een beetje dat zij gereformeerd is opgevoed en zich daar stevig aan vast houd, wat natuurlijk niet erg is!, begrijp me niet verkeerd, maar voor ons beide is het wel lastig. Ik zelf heb een half christelijke opvoeding gehad. Hiermee bedoel ik dat mijn ouders mij naar een christelijke basisschool hebben gestuurd zodat ik tenminste weet wat het christelijke geloof inhoud. Tot de middelbare school ook echt geloofd, ging overigens niet naar de kerk. Door andere inzichten ben ik ervan afgestapt, door bijv. regels die ik niet rationeel kon plaatsen en houdingen die SOMMIGEN gelovigen bijvoorbeeld hebben tegen over homo's.

Ik zoek eigenlijk advies en tips van mens hoe ik het beste met deze situatie kan omgaan. Hoe kan ik haar het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld niet alleen staat, zonder ook te geloven. Of advies hoe ik het beste met haar hierover kan praten, ik ben altijd bang dat ik iets te fel ben. Of hoe ik haar ouders kan laten zien dat ik echt wel goed voor haar kan zijn zonder te geloven. Of ervaringen van mensen die zelf een relatie hebben met een niet gelovige.

(De relatie verbreken is geen optie).

Met vriendelijke groet,

p33p

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Mortlach » 05 jun 2018 18:18

l1lp33p schreef:Beste Allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar eens voorstellen. Ik ben een 20 jarige jongen en zit in het 2e jaar van mijn HBO opleiding en heb veel passie voor muziek wat ook mijn voornaamste hobby is.

Ik heb al een hele tijd een relatie met een meisje. In mijn ogen is ze natuurlijk echt perfect! Knap, lief, leuk, gewoon perfect!. Alleen is het ding een beetje dat zij gereformeerd is opgevoed en zich daar stevig aan vast houd, wat natuurlijk niet erg is!, begrijp me niet verkeerd, maar voor ons beide is het wel lastig. Ik zelf heb een half christelijke opvoeding gehad. Hiermee bedoel ik dat mijn ouders mij naar een christelijke basisschool hebben gestuurd zodat ik tenminste weet wat het christelijke geloof inhoud. Tot de middelbare school ook echt geloofd, ging overigens niet naar de kerk. Door andere inzichten ben ik ervan afgestapt, door bijv. regels die ik niet rationeel kon plaatsen en houdingen die SOMMIGEN gelovigen bijvoorbeeld hebben tegen over homo's.

Ik zoek eigenlijk advies en tips van mens hoe ik het beste met deze situatie kan omgaan. Hoe kan ik haar het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld niet alleen staat, zonder ook te geloven. Of advies hoe ik het beste met haar hierover kan praten, ik ben altijd bang dat ik iets te fel ben. Of hoe ik haar ouders kan laten zien dat ik echt wel goed voor haar kan zijn zonder te geloven. Of ervaringen van mensen die zelf een relatie hebben met een niet gelovige.


Zoals eigenlijk met alle relaties: veel en oprecht luisteren, respect voor elkaar opbrengen en kijken waar en hoe je elkaar wilt en kunt steunen. Door haar gevoel niet weg te wuiven maar serieus te nemen ook al kun je je er weinig bij voorstellen. Maar je ook weer niet te laten ondersneeuwen; zij moet uiteraard hetzelfde met jouw meningen en gevoelens doen. Dat kan wel eens lastig zijn en dan is het aftasten wie en hoeveel water er bij de wijn wordt gedaan.

Het is misschien wel goed om eens een zeer serieus gesprek te hebben over de toekomst; hoe zien jullie beide trouwen voor je (in de kerk of niet en zo ja, welke kerk?); hoe zie je het opvoeden van kinderen voor je? Kerkgang? Als blijkt dat dat zaken zijn waar je te ver uit elkaar staat en niet tot elkaar kunt komen, dan mag je je toch gaan afvragen of de relatie voortzetten juist is. Echt een lijstje maken met keiharde breekpunten en dan kijken of je daar samen uitkomt.

Dat gezegd:

(De relatie verbreken is geen optie).


Ik zeg het niet om te kwetsen, maar de relatie verbreken is ALTIJD een optie. En dan is het beter dat nu te doen als je toch al ziet aankomen dat het over X jaar geheid fout gaat (omdat het opvoeden van de kinderen een breekpunt was of iets dergelijks).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor lekkerbek » 06 jun 2018 06:07

Ik kan eigenlijk je vriendin 1 advies geven: maak het uit als deze jongen blijft volhouden niet te geloven.

Hoe kan je vriendin zich uiten als er een preek is waarover ze wil praten. Als ze strijd ervaart in haar geloof. Heel het leven is verweven met het geloof, als het goed is moet je hele leven getuigen van je christen zijn. Alles wat we doen en laten is gebaseerd op ons geloof.
En als je getrouwd bent en kinderen mag krijgen dan breng je ze ook bij wat leven volgens de Bijbel inhoudt. Hoe kan je vriendin haar kinderen daarin voorleven terwijl jij het er niet mee eens bent? Dat geeft toch problemen? Maar goed dat is jullie keus! Ik zou het niet kunnen, een relatie met een niet-gelovige!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Veendam » 06 jun 2018 08:38

l1lp33p schreef:Beste Allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar eens voorstellen. Ik ben een 20 jarige jongen en zit in het 2e jaar van mijn HBO opleiding en heb veel passie voor muziek wat ook mijn voornaamste hobby is.

Ik heb al een hele tijd een relatie met een meisje. In mijn ogen is ze natuurlijk echt perfect! Knap, lief, leuk, gewoon perfect!. Alleen is het ding een beetje dat zij gereformeerd is opgevoed en zich daar stevig aan vast houd, wat natuurlijk niet erg is!, begrijp me niet verkeerd, maar voor ons beide is het wel lastig. Ik zelf heb een half christelijke opvoeding gehad. Hiermee bedoel ik dat mijn ouders mij naar een christelijke basisschool hebben gestuurd zodat ik tenminste weet wat het christelijke geloof inhoud. Tot de middelbare school ook echt geloofd, ging overigens niet naar de kerk. Door andere inzichten ben ik ervan afgestapt, door bijv. regels die ik niet rationeel kon plaatsen en houdingen die SOMMIGEN gelovigen bijvoorbeeld hebben tegen over homo's.

Ik zoek eigenlijk advies en tips van mens hoe ik het beste met deze situatie kan omgaan. Hoe kan ik haar het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld niet alleen staat, zonder ook te geloven. Of advies hoe ik het beste met haar hierover kan praten, ik ben altijd bang dat ik iets te fel ben. Of hoe ik haar ouders kan laten zien dat ik echt wel goed voor haar kan zijn zonder te geloven. Of ervaringen van mensen die zelf een relatie hebben met een niet gelovige.

(De relatie verbreken is geen optie).

Met vriendelijke groet,

p33p


Wanneer jij een relatie hebt met iemand die gelooft en jij gelooft niet dan loop je inderdaad tegen bepaalde zaken aan en dan merk je verschillen.
Nu is het zo dat je wel bekend bent met de manier van doen binnen kerken en zo dus dat is wat makkelijker voor jou dan voor iemand die nog nooit in een kerk is binnen gestapt.

Mijn advies aan jou is:
Wees gewoon wie je bent. Je vriendin houdt van jou zoals je nu bent en ga dus niet gemaakt geforceerd anders doen dan anders.
Praat veel met je vriendin over wat ze gelooft en waarom ze dat gelooft en vraag haar of ze dat wil doen met de Bijbel er bij.
Het leren kennen van de ouders is ook wel praktisch, maar pak zelf je Bijbel en lees die en vraag aan God of Hij Zich aan jou wil laten zien. Omdat God onze Vader in de Hemel is kan je ook niet om Hem heen als je een goede relatie wilt hebben met iemand die gelooft.
Jezus, laat U Zichzelf maar zien aan mij. Ik wil U leren kennen.

Veel wijsheid ><>

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 08:44

lekkerbek schreef:Ik kan eigenlijk je vriendin 1 advies geven: maak het uit als deze jongen blijft volhouden niet te geloven.

Hoe kan je vriendin zich uiten als er een preek is waarover ze wil praten. Als ze strijd ervaart in haar geloof. Heel het leven is verweven met het geloof, als het goed is moet je hele leven getuigen van je christen zijn. Alles wat we doen en laten is gebaseerd op ons geloof.


Hoewel ik het dus zeker wel met je eens ben dan er stevig over moet worden gepraat en gedacht, is de uitkomst niet automatisch; als je 'geloof' vervangt door een willekeurige andere term, dan zou je ongetwijfeld iets anders zeggen. Mijn vrouw is dol op tuinieren, het maakt haar gelukkig, ze is er in haar hoofd mee bezig en wil er dingen voor plannen en doen. Ik geef echt helemaal niks om tuinieren. Wat mij betreft zouden we alles asfalteren. Maar goed, als mijn vrouw erover wil praten, dan luister ik en dan denk ik mee. Als ze er geld aan wil uitgeven, dan kijken we samen wat we die maand kunnen missen; als ze hulp nodig heeft omdat een bepaalde taak haar te zwaar valt, dan help ik mee zonder te klagen.

Het lijkt me dus heel sterk dat je het niet samen over een preek zou kunnen hebben.


En als je getrouwd bent en kinderen mag krijgen dan breng je ze ook bij wat leven volgens de Bijbel inhoudt. Hoe kan je vriendin haar kinderen daarin voorleven terwijl jij het er niet mee eens bent? Dat geeft toch problemen? Maar goed dat is jullie keus! Ik zou het niet kunnen, een relatie met een niet-gelovige!


Dat is dus wel een probleem waar de oplossing iets minder duidelijk is. Ik zou ook niet weten hoe je kinderen zou moeten opvoeden als een van de ouders gelovig is en de andere niet. En het is wel belangrijk hier duidelijk over te zijn, want als er een kind komt, zit je de komende 18 jaar aan je partner vast; zelfs na een eventuele scheiding zul je toch samen de opvoeding moeten regelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Yoshi » 06 jun 2018 08:49

Hi l1lp33p,

Hoe je het beste met de situatie kan omgaan kunnen jullie het beste met elkaar bespreken. Op basis van gelijkwaardigheid. Dus jij met respect voor haar geloof en zij met respect voor jouw ongeloof. Elkaar proberen te overtuigen heeft geen enkele zin.

Ga niet gelijk alles bespreken maar gewoon stapje voor stapje op een natuurlijke wijze. Is de liefde tussen jullie sterk genoeg dan zal het vast goed komen zonder al te grote problemen. Is dat het niet dan mocht het niet zo zijn, dan gaat een ieder gewoon zijn eigen weg weer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2018 09:06

l1lp33p schreef:Ik zoek eigenlijk advies en tips van mens hoe ik het beste met deze situatie kan omgaan. Hoe kan ik haar het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld niet alleen staat, zonder ook te geloven. Of advies hoe ik het beste met haar hierover kan praten, ik ben altijd bang dat ik iets te fel ben. Of hoe ik haar ouders kan laten zien dat ik echt wel goed voor haar kan zijn zonder te geloven. Of ervaringen van mensen die zelf een relatie hebben met een niet gelovige.

Een oud spreekwoord zegt: Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Laat ik je dit zeggen, als ervaringsdeskundige, dit gaat niet werken op de lange termijn.
l1lp33p schreef:(De relatie verbreken is geen optie).

Ik vrees dat dit wel het beste is, voor jullie allebei.
Een huwelijk of langdurige verbintenis is een te serieuze zaak om dat aan te gaan terwijl je beiden zo verschillend in het leven staat.
Dat werkt niet, echt niet.
Het spijt me, maar ik kan er niets mooiers van maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Yoshi » 06 jun 2018 09:08

Chaya schreef:Een oud spreekwoord zegt: Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Laat ik je dit zeggen, als ervaringsdeskundige, dit gaat niet werken op de lange termijn.

Ik kan je als ervaringsdeskundige in een oecumenisch huwelijk zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de personen (zoals in elke relatie eigenlijk).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2018 09:12

Yoshi schreef:Ik kan je als ervaringsdeskundige in een oecumenisch huwelijk zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de personen (zoals in elke relatie eigenlijk).

Een oecumenisch huwelijk is iets anders dan een huwelijk van een gelovige met een ongelovige Yoshi!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Yoshi » 06 jun 2018 09:12

Chaya schreef:Een oecumenisch huwelijk is iets anders dan een huwelijk van een gelovige met een ongelovige Yoshi!

Jij hebt het over 2 geloven op een kussen.
Maar er zit in de verschillende varianten idd verschil. Toch denk ik als de liefde en het respect voor elkaar groot genoeg is dat het zeker kans van slagen heeft.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 06 jun 2018 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Nickname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2015 15:00

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Nickname » 06 jun 2018 09:21

Beste 20 jarige,

Fijn dat je iemand hebt gevonden van wie je houdt.
Ik weet niet waarom jezelf niet zou geloven. Je geeft aan dat je met de christelijke waarden bent opgegroeid doordat je naar een christelijke school ging. Dan weet je ook dat geloof in het dagelijks leven zit verweven. Bij alles wat je doet en laat is er verbondenheid met het geloof.
Je geeft aan dat je rationeel niet kan geloven. Dat klopt ook want geloof is niet rationeel, anders zou het geen geloof zijn :P . Dat er binnen de kerk verkeerde houdingen zijn, kan ik helaas niet ontkennen, maar ook buiten de kerk kom je deze houdingen tegen.
Je vraagt om tips hoe je je vriending kan steunen in haar geloof. Helaas moet ik hier ook teleurstellend voor jou op antwoorden zoals anderen voor mij ook hebben gedaan. Je kan iemand niet steunen als je zelf er ook niet in gelooft. Hoe jammer dat ook is en hoe graag je dat ook zou willen. Het is gewoonweg onmogelijk.
Als het geen optie is om je te gaan verdiepen in het geloof en je aan te sluiten bij een kerkgenootschap dan is het het meest verstandig om de relatie nu te beëindigen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
Het is ondoenlijk om niet samen een te zijn voor wat betreft het geloof. Dit gaat op de lange termijn voor verwijdering zorgen.
Ik had je graag iets anders laten horen, maar zo is het wel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2018 09:26

Yoshi schreef:Jij hebt het over 2 geloven op een kussen.

Zo is het spreekwoord!
En in zo'n spreekwoord zit altijd een waarheid.
En dan kan het bij jou wel een uitzondering zijn, maar je moet iemand een eerlijk advies geven.
Ik heb dit al zo vaak fout zien gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2018 10:04

Nickname schreef:Ik weet niet waarom jezelf niet zou geloven. Je geeft aan dat je met de christelijke waarden bent opgegroeid doordat je naar een christelijke school ging. Dan weet je ook dat geloof in het dagelijks leven zit verweven. Bij alles wat je doet en laat is er verbondenheid met het geloof.
Je geeft aan dat je rationeel niet kan geloven. Dat klopt ook want geloof is niet rationeel, anders zou het geen geloof zijn

1. Er zijn zat christelijke waarden die we met ongelovigen gemeen hebben.
2. Geloof is helemaal niet irrationeel.Je kunt het bestaan van God niet bewijzen, maar dat houdt niet in dat daarom je ratio buiten spel staat als je gelooft.
Lees en luistertip: Emanuel Rutten (er staan wel wat leuke debatten op youtube), 'bij je volle verstand' Tim Keller, 'God bewijzen' Stefan Paas en Rik Peels. (de titel sugggereert dat je God kunt bewijzen, maar het gaat juist over argumenten dat er helemaal geen bewijs nodig is om als een redelijk denkend mens in God te geloven)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor coby6 » 06 jun 2018 10:30

Het kan best goed gaan. Mijn ouders hebben nu een fijn huwelijk
na 60 jaar. Succes!
Eerst ging m'n moeder nooit meer naar de kerk.
Het is een ellende. Heb het zelf geprobeerd. Het gaat geheid strijd geven.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Als niet gelovige een relatie met een gelovige

Berichtdoor Pcrtje » 06 jun 2018 10:57

Hoi l1lp33p, er laatst ook al over gesproken. Je zou bijvoorbeeld hier eens kunnen kijken.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten