vragen bij homo's in Gods Schepping

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2017 09:11

Mortlach schreef:Maar dat lijkt me vrij evident. Gevoel is niet automatisch iets goeds, omdat uiting geven aan die gevoelens anderen ernstig kan schaden. Dus of je anderen of jezelf beschadigd of niet is al een betere maatstaf.


Dat lijkt me ook maar de eerste onderbouwing was: Als je dat gevoel hebt moet je er toch ook wat mee mogen, anders geeft God je die gevoelens toch niet? Dan lijkt me dit, evident als het is, wel de juiste reactie ;)

Verder ben ik het met je eens, hoewel die maatstaf soms nog wel lastig toe te passen is. Op korte termijn niet, maar op lange termijn misschien wel, omdat het soms nog lastig is in de schatten wat je op lange termijn beschadigt of niet. Een niet-christen is misschien wel voor vrije seks want als beide partijen dat prima vinden beschadig je jezelf en anderen niet. Maar een christen zal dan denk ik zeggen: Doe dat niet, op die manier doe je jezelf tekort omdat seks veel meer bijzonder is als je het voor 1 persoon bewaart. Dus met die maatstaf eens, alleen over de uitwerking valt dan wel weer te discussiëren ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor benefietdiner » 20 nov 2017 10:43

'Je kunt liefde niet verstoppen omdat het lastig is'

Anderen konden homoseksueel zijn, maar niet dominee Anne-Marie van Briemen. Dat dacht ze, tot de liefde haar inhaalde. Nu treedt de protestantse predikant uit Boskoop voor het eerst naar buiten met haar verhaal om anderen dezelfde worsteling te besparen. Over geloof, wanhoop, lege plekken in ‘haar’ kerk en vooral: liefde.


https://www.ad.nl/binnenland/je-kunt-li ... ~a6bb3ce1/

Afgelopen zondag 18 nov. 2017 heeft Ds. Anne-Marie van Briemen er iets over gezegd in de kerkdienst over de synode vergadering van de PKN. Je kunt het hier beluisteren, begint 1:07 u.
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/00004

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Mortlach » 20 nov 2017 12:09

Marnix schreef:Verder ben ik het met je eens, hoewel die maatstaf soms nog wel lastig toe te passen is. Op korte termijn niet, maar op lange termijn misschien wel, omdat het soms nog lastig is in de schatten wat je op lange termijn beschadigt of niet. Een niet-christen is misschien wel voor vrije seks want als beide partijen dat prima vinden beschadig je jezelf en anderen niet. Maar een christen zal dan denk ik zeggen: Doe dat niet, op die manier doe je jezelf tekort omdat seks veel meer bijzonder is als je het voor 1 persoon bewaart. Dus met die maatstaf eens, alleen over de uitwerking valt dan wel weer te discussiëren ;)


Dat is me nogal een aanname die je daar doet. Waarom is seks meer bijzonder tussen 2 mensen dan tussen 3 of 4? Waarom is het belangrijk dat het 'bijzonder' is en niet gewoon 'lekker'? Het lijkt er een beetje op dat je je mening tot norm verheft. Ik begrijp dat natuurlijk wel verder, maar het klinkt een beetje als "als je op de (een?) christelijke manier tegen seks aankijkt, is de christelijke manier om ermee om te gaan het beste". Ja, logisch, maar als ik dat nu eens niet doe, dan valt het tweede deel van die zin natuurlijk ook weg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor benefietdiner » 20 nov 2017 12:25

Emotionele vergadering PKN over zegening homo’s

Een besluit werd er niet genomen, maar de emoties op de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) liepen vrijdag in Doorn hoog op. Moet de kerk ruimte geven aan het inzegenen van homorelaties?

https://www.rd.nl/kerk-religie/emotione ... -1.1446534

Om dit gesprek op gang te brengen, vertelden Herman van Wijngaarden en ds. A. M. van Briemen (Boskoop) hun persoonlijk verhaal. Van Wijngaarden, werkzaam bij de HGJB en actief in de organisatie Hart van Homo’s, zei dat hij er bewust voor heeft gekozen om geen relatie aan te gaan. „Dat heeft vooral te maken met het onderwijs van Jezus over huwelijk en seksualiteit.”


Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 20 nov 2017 13:25

God die homo's helpt, helpt ze aanvaarden dat ze zo zijn, en helpt ze met Hem verder te leven.
ik geloof best dat ze een rust gevonden heeft die alle verstand te boven gaat. Als je jaren geworsteld hebt en dat hoeft niet meer, geeft dat zeker een rust die je allang kwijt was. Maar is het de echte rust van God?

Ze is al een vrouwelijke dominee, tegen Gods woord in, dus was al in eigen gevoel en wil in geloof en niet in die van God

Wel bizar dat gelovigen juist over proberen te halen om tegen Gods wil in te gaan

Ik weet dat velen bij mij ook zo denken, dat ik God niet kan hebben, omdat ik dingen verkeerd doe. Maar ik kan je vertellen dat de rust die zij moet voelen, van haar zelf uit gaat. De duvel laat haar met rust
Das bij mij het tegenovergestelde en de rust die God me geeft, is juist om niemand nodig te hebben. maar God ziet het hart aan en als iemand in het hart Hem niet wil dienen en Hem niet wil, laat Hij ze over aan zichzelf. En de duvel helpt nu God om te tonen wat die kerk werkelijk is

Ik was ook verliefd op een getrouwde vent en heb geworsteld met God dat Hij die gevoelens weg moest halen en dat toch niet van Hem kon zijn
En zo werkt het, in je hart moet je voelen dat het niet kan en mag. En dan helpt God uit, want Hij laat gevoelens voor iemand toe, om je te testen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2017 14:11

Mortlach schreef:Dat is me nogal een aanname die je daar doet. Waarom is seks meer bijzonder tussen 2 mensen dan tussen 3 of 4? Waarom is het belangrijk dat het 'bijzonder' is en niet gewoon 'lekker'? Het lijkt er een beetje op dat je je mening tot norm verheft. Ik begrijp dat natuurlijk wel verder, maar het klinkt een beetje als "als je op de (een?) christelijke manier tegen seks aankijkt, is de christelijke manier om ermee om te gaan het beste". Ja, logisch, maar als ik dat nu eens niet doe, dan valt het tweede deel van die zin natuurlijk ook weg.


Dat is niet zo vreemd. Als je iets met 1 iemand deelt is dat doorgaans meer bijzonder dan wanneer je het met een heleboel mensen deelt. En waarom het iets bijzonders en niet alleen gewoon wat lekkers mag zijn is omdat het heel intiem is. Maar goed, het idee er achter is dat God het beste met mensen voorheeft en ze gelukkig wil maken en dat Hij daarom bepaalde regels geeft die goed voor ze zijn. Ik geloof dan ook niet dat vrije seks de mensheid meer geluk heeft gebracht. Ik geloof ook niet dat je er alleen gelukkiger van wordt als je er op een christelijke manier tegenaan kijkt. Ik denk dat als het bijzonder is en je het niet met iedereen deelt, je er op de langere termijn gelukkiger van wordt. Ongeacht of je christen bent of niet. Juist omdat seks dan veel specialer en intiemer wordt, en kado wat je echt voor elkaar bewaard hebt. "Less is more" is niet per definitie een christelijke principe, maar allicht kan je je er iets bij voorstellen dat het een stuk specialer en spannender is als je daar met je partner mee begint, dan wanneer je het daarvoor al heel vaak met allerlei anderen hebt gedeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2017 14:23

gravo schreef:Dus, laat al die oude theologische inzichten met de tijd maar rustig verdampen en oplossen. Komt tijd, komt raad.

Nog niet zo lang geleden brieste je in het dooptopic over het feit dat de kinderdoop door steeds meer mensen als onbijbels wordt beschouwd.
Zo scherp dat je mensen ermee kwetste en het verwijderd moest worden.
Nu doe je precies andersom. Op een bijna onbeschofte manier praat je over een deel van het reformatorisch gedachtengoed. Dat is niet de eerste keer trouwens, maar het moet dus kennelijk in jouw straatje passen.

Ik vind het steeds weer verbazingwekkend dat mensen die een vrijzinnig(ger) geloof aanhangen, continu hier hun bezwaren tegen de reformatorische leer kunnen neerplempen.
Ooit teleurgesteld geraakt in een dominee, een ouderling, een kerkverband en dan hier komen om dit eens uitvergroot neer te zetten.
Het heeft niets te maken met een mening. Echt niet.
Het zijn allemaal persoonlijke meningen, i.p.v. "alzo spreekt de Heere!".
Bambi schreef:Ze is al een vrouwelijke dominee, tegen Gods woord in, dus was al in eigen gevoel en wil in geloof en niet in die van God

Oei, twee heikele punten in 1 topic.
Bambi schreef:Maar ik kan je vertellen dat de rust die zij moet voelen, van haar zelf uit gaat.

Het zou kunnen dat zij dit niet ziet als de doorn in het vlees.
Dan ervaar je een valse rust en je kunt je alweer schrap zetten voor sommige reacties die dan gaan volgen.

Die geen werk maakt van de vrede met God, niet onrustig zljt over het gemis, niet bezorgd zijt om ze te hebben en te bewaren, niet achterdochtig zijt of uw gerustheid de rechte vrede is of niet. Gij die zonder werk en als vanzelf deze vrede bekomen hebt, zonder worstelingen des geloofs om Jezus als het rantsoen aan te nemen en om door Zijn bloed door het geloof op het hart gebracht, verzoening te hebben en alleen daarin uw consciëntie gereinigd vindt van de dode werken.

Gij die vrede hebt zonder opzien naar, tegenwoordigheid van en omgang met God, gij die altijd even gelijk zijt en altijd een gerust gemoed hebt, zo niet schade en schande of een gruweldaad het soms ontroert en niet gewaar wordt dat aeze vrede ras gekrenkt wordt en in wie niet het gemoed terstond over het missen van de vrede ontroerd wordt. Gij die door de gerustheid des gemoeds niet aangezet wordt om u zorgvuldig voor alle zonden, ook des harten te wachten en Gode welbehagelijk te leven.

Ik verzeker u dat uw vrede een enkele vleselijke gerustheid Is en dat Gods eeuwige en onverdragelijke toorn u boven het hoofd hangt. Ja, uw gerustheid is een vreselijk oordeel van God over u wegens uw voorgaande zonden. De Heere heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps en Hij heeft uw ogen toegesloten, Jes. 29:10.

W. á Brakel, „Redelijke godsdienst"
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor coby5 » 20 nov 2017 14:30

Bambi schreef:En dan zou ik naar de kerk toe moeten? :mrgreen:

God die homo's helpt, helpt ze aanvaarden dat ze zo zijn, en helpt ze met Hem verder te leven.
ik geloof best dat ze een rust gevonden heeft die alle verstand te boven gaat. Als je jaren geworsteld hebt en dat hoeft niet meer, geeft dat zeker een rust die je allang kwijt was. Maar is het de echte rust van God?

Ze is al een vrouwelijke dominee, tegen Gods woord in, dus was al in eigen gevoel en wil in geloof en niet in die van God

Wel bizar dat gelovigen juist over proberen te halen om tegen Gods wil in te gaan

Ik weet dat velen bij mij ook zo denken, dat ik God niet kan hebben, omdat ik dingen verkeerd doe. Maar ik kan je vertellen dat de rust die zij moet voelen, van haar zelf uit gaat. De duvel laat haar met rust
Das bij mij het tegenovergestelde en de rust die God me geeft, is juist om niemand nodig te hebben. maar God ziet het hart aan en als iemand in het hart Hem niet wil dienen en Hem niet wil, laat Hij ze over aan zichzelf. En de duvel helpt nu God om te tonen wat die kerk werkelijk is

Ik was ook verliefd op een getrouwde vent en heb geworsteld met God dat Hij die gevoelens weg moest halen en dat toch niet van Hem kon zijn
En zo werkt het, in je hart moet je voelen dat het niet kan en mag. En dan helpt God uit, want Hij laat gevoelens voor iemand toe, om je te testen

Dat is een goed voorbeeld. Ik wou een man, want ik was alleen, dus naar een datingsite. Leuke christelijke single man, gescheiden. Hadden we een afspraak bij de MAC, hoe romantisch, met koffie, zegt ie: ja ik ben bijna gescheiden. Ja hij had ruzie met z'n stiefdochter en daar kreeg ie weer ruzie om met z'n vrouw en die wilde een tijd uit elkaar, dus toen zei ie: nou dan ga ik scheiden, want ik wil ook wel wat.
Ik zei: ik zal voor je bidden. Maak het maar weer goed met je vrouw. Dat is liefde, niet die domme verliefdheid en hormonennonsens.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2017 15:25

Chaya schreef:Nog niet zo lang geleden brieste je in het dooptopic over het feit dat de kinderdoop door steeds meer mensen als onbijbels wordt beschouwd.
Zo scherp dat je mensen ermee kwetste en het verwijderd moest worden.
Nu doe je precies andersom. Op een bijna onbeschofte manier praat je over een deel van het reformatorisch gedachtengoed. Dat is niet de eerste keer trouwens, maar het moet dus kennelijk in jouw straatje passen.

Ik vind het steeds weer verbazingwekkend dat mensen die een vrijzinnig(ger) geloof aanhangen, continu hier hun bezwaren tegen de reformatorische leer kunnen neerplempen.
Ooit teleurgesteld geraakt in een dominee, een ouderling, een kerkverband en dan hier komen om dit eens uitvergroot neer te zetten.
Het heeft niets te maken met een mening. Echt niet.
Het zijn allemaal persoonlijke meningen, i.p.v. "alzo spreekt de Heere!".

(...)

Het zou kunnen dat zij dit niet ziet als de doorn in het vlees.
Dan ervaar je een valse rust en je kunt je alweer schrap zetten voor sommige reacties die dan gaan volgen.

Die geen werk maakt van de vrede met God, niet onrustig zljt over het gemis, niet bezorgd zijt om ze te hebben en te bewaren, niet achterdochtig zijt of uw gerustheid de rechte vrede is of niet. Gij die zonder werk en als vanzelf deze vrede bekomen hebt, zonder worstelingen des geloofs om Jezus als het rantsoen aan te nemen en om door Zijn bloed door het geloof op het hart gebracht, verzoening te hebben en alleen daarin uw consciëntie gereinigd vindt van de dode werken.

Gij die vrede hebt zonder opzien naar, tegenwoordigheid van en omgang met God, gij die altijd even gelijk zijt en altijd een gerust gemoed hebt, zo niet schade en schande of een gruweldaad het soms ontroert en niet gewaar wordt dat aeze vrede ras gekrenkt wordt en in wie niet het gemoed terstond over het missen van de vrede ontroerd wordt. Gij die door de gerustheid des gemoeds niet aangezet wordt om u zorgvuldig voor alle zonden, ook des harten te wachten en Gode welbehagelijk te leven.

Ik verzeker u dat uw vrede een enkele vleselijke gerustheid Is en dat Gods eeuwige en onverdragelijke toorn u boven het hoofd hangt. Ja, uw gerustheid is een vreselijk oordeel van God over u wegens uw voorgaande zonden. De Heere heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps en Hij heeft uw ogen toegesloten, Jes. 29:10.

W. á Brakel, „Redelijke godsdienst"

Ik vind dat je best veel zegt over anderen, die ook hun principes hebben. Ze hebben andere principes dan jij, maar dat betekent niet dat jij ze zo kan wegzetten.
Ik vind gravo bijvoorbeeld iemand die vaak Bijbelse standpunten inneemt.
Dat jij het daar niet mee eens bent doet daar niets aan af. Jij hebt niet het alleenrecht om te claimen wat 'Bijbels' is.

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 20 nov 2017 15:41

coby5 schreef:Dat is een goed voorbeeld. Ik wou een man, want ik was alleen, dus naar een datingsite. Leuke christelijke single man, gescheiden. Hadden we een afspraak bij de MAC, hoe romantisch, met koffie, zegt ie: ja ik ben bijna gescheiden. Ja hij had ruzie met z'n stiefdochter en daar kreeg ie weer ruzie om met z'n vrouw en die wilde een tijd uit elkaar, dus toen zei ie: nou dan ga ik scheiden, want ik wil ook wel wat.
Ik zei: ik zal voor je bidden. Maak het maar weer goed met je vrouw. Dat is liefde, niet die domme verliefdheid en hormonennonsens.

Bij de MAC? Als het geen bleekscheet was met oranje krullen met een geel pak aan, dan was hij duidelijk op iets anders uit dan liefde :clown:

Als een vent bij de MAC of gelijk bij jou thuis af wil spreken, zeg die afspraak dan maar gelijk af. Die willen maar 1 ding :wink:
En vogel uit waar hij woont en als hij dan in een andere stad wel chique met je uit eten wil, is ie ook getrouwd.

Je zult zo'n vent hebben, lijkt wel een klein kind. Ze had em beter naar zijn moeder terug kunnen sturen :schaterlach:

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 20 nov 2017 15:55

Chaya schreef:
Het zou kunnen dat zij dit niet ziet als de doorn in het vlees.
Dan ervaar je een valse rust en je kunt je alweer schrap zetten voor sommige reacties die dan gaan volgen.
Altijd weer verrassend om dan te ontdekken wie er allemaal meelazen :lol:

Die geen werk maakt van de vrede met God, niet onrustig zljt over het gemis, niet bezorgd zijt om ze te hebben en te bewaren, niet achterdochtig zijt of uw gerustheid de rechte vrede is of niet. Gij die zonder werk en als vanzelf deze vrede bekomen hebt, zonder worstelingen des geloofs om Jezus als het rantsoen aan te nemen en om door Zijn bloed door het geloof op het hart gebracht, verzoening te hebben en alleen daarin uw consciëntie gereinigd vindt van de dode werken.

Gij die vrede hebt zonder opzien naar, tegenwoordigheid van en omgang met God, gij die altijd even gelijk zijt en altijd een gerust gemoed hebt, zo niet schade en schande of een gruweldaad het soms ontroert en niet gewaar wordt dat aeze vrede ras gekrenkt wordt en in wie niet het gemoed terstond over het missen van de vrede ontroerd wordt. Gij die door de gerustheid des gemoeds niet aangezet wordt om u zorgvuldig voor alle zonden, ook des harten te wachten en Gode welbehagelijk te leven.

Ik verzeker u dat uw vrede een enkele vleselijke gerustheid Is en dat Gods eeuwige en onverdragelijke toorn u boven het hoofd hangt. Ja, uw gerustheid is een vreselijk oordeel van God over u wegens uw voorgaande zonden. De Heere heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps en Hij heeft uw ogen toegesloten, Jes. 29:10.

W. á Brakel, „Redelijke godsdienst"

Rust van God komt iets dieper uit het hart, dan onze eigen rust ergens in
ik voelde op goede momenten ook een rust toen ik met mijn ex samenwoonde, maar dat was niet de diepe rust diep vanuit mijn hart, die ik ervaar als God ergens in meekomt

Je ziet hier wel weer het gevaar, als mensen tegen dominees opkijken, als zijnde degenen die het wel zullen weten

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor JeeWee » 20 nov 2017 22:56

"Zelfs als je het niet eens wordt, kun je elkaar tot zegen zijn, ook al is het moeilijk en is er soms veel tijd voor nodig om elkaar te aanvaarden. Maar de Heer houdt van ieder mens - homo of hetero. Dat zorgt voor verbinding. ’’

Het zijn woorden van ds. Anne-Marie van Briemen die zij uitsprak op de synode, afgelopen vrijdag en werden weergegeven in een indrukwekkend interview in het Algemeen Dagblad van vanmorgen.
https://www.ad.nl/binnenland/je-kunt-li ... ~a6bb3ce1/

Nee, wees niet bang, Ik ga mij niet meer mengen in een duscussie die vrijwel altijd onverkwikkelijk wordt omdat we elkaar nauwelijks ruimte gunnen.
Ik citeer nog een keer ds. van Briemen: "God zag me, gaf me houvast. Ik hoorde Zijn stem "Ik ben die Ik ben, waarom ben jij niet wie je moet zijn?"
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Mortlach » 20 nov 2017 23:37

Marnix schreef:Dat is niet zo vreemd. Als je iets met 1 iemand deelt is dat doorgaans meer bijzonder dan wanneer je het met een heleboel mensen deelt. En waarom het iets bijzonders en niet alleen gewoon wat lekkers mag zijn is omdat het heel intiem is. Maar goed, het idee er achter is dat God het beste met mensen voorheeft en ze gelukkig wil maken en dat Hij daarom bepaalde regels geeft die goed voor ze zijn. Ik geloof dan ook niet dat vrije seks de mensheid meer geluk heeft gebracht. Ik geloof ook niet dat je er alleen gelukkiger van wordt als je er op een christelijke manier tegenaan kijkt. Ik denk dat als het bijzonder is en je het niet met iedereen deelt, je er op de langere termijn gelukkiger van wordt. Ongeacht of je christen bent of niet. Juist omdat seks dan veel specialer en intiemer wordt, en kado wat je echt voor elkaar bewaard hebt. "Less is more" is niet per definitie een christelijke principe, maar allicht kan je je er iets bij voorstellen dat het een stuk specialer en spannender is als je daar met je partner mee begint, dan wanneer je het daarvoor al heel vaak met allerlei anderen hebt gedeeld.


Stel dat Leonardo da Vinci de Mona Lisa maar aan 1 persoon had laten zien. Was dat dan echt meer bijzonder geweest? Of als je seks helemaal nooit. et iemand deelt, dan is het pas echt bijzonder. De seks met mijn vrouw is echt niet minder speciaal omdat wij beiden eerder partners hebben gehad hoor.

Ik vind het bijzonder dat je denkt dat God de mensen gelukkig wil maken in de genadetijd. Wat maakt 80 jaar uit op een eeuwigheid, immers? Hoe wordt je precies gelukkiger door niet van je misbruikende man te mogen scheiden, bijvoorbeeld?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor gravo » 20 nov 2017 23:43

Chaya schreef:Nog niet zo lang geleden (...)

Nou, fraai hoor.

Wel nog even een ontboezeming waarom ik geneigd ben om het als hetero op te nemen voor homo's. Zoals je weet is er in de wereld heel veel homohaat. In mijn eerdere posting wees ik al op de culturele achtergronden daarvan. Voor het juiste inzicht zou het goed zijn om nog eens te kijken wat de overeenkomsten ook al weer waren in WOII tussen vervolgde Joden en homo's. Het geweld tegen homo's neemt weer toe. Niet in de laatste plaats door extremistische gelovigen van zowel islamitische als christelijke zijde. In Amerika lopen ze met borden waarop vermeld staat "God hates fags" En omdat God homo's haat, lopen die fundamentalisten daar ook zelfverzekerd met haatdragende gezichten op straat om anderen verrot te schelden, homohaat te prediken en homo's de hel toe te wensen.

Gelukkig is dat in ons land vele malen minder. Maar ik ben bang dat het in Europa weer een beetje terugkomt. Er is op diverse plaatsen weer meer afkeer van homo's. Ook onder christenen, zeg ik met spijt in mijn hart. En niet alleen in Rusland en Polen. Daar gaat het echt over haat, dichterbij huis gaat het over schuld. Alles wat met seksualiteit te maken heeft is in christelijke kring sowieso vrij explosief, maar zodra het om homoseksualiteit gaat worden de woorden "gruwel", "zonde" zonder pardon van stal gehaald.
Men is kennelijk onbekend of ongevoelig met wat dit bij personen met een homofiele geaardheid doet. Door de openlijke afkeuring hult men zich in stilzwijgen, komt, zoals men dat noemt, niet uit de kast, leidt soms een geforceerd huwelijksleven en wordt vaak, na lange tijd geconfronteerd met uitgestelde, maar onvermijdelijke keuzes. Alles praatjes die men gepoogd heeft serieus te nemen, zoals dat homofilie een te genezen ziekte is, of dat er therapieën zijn die je van homoseksuele verlangens verlossen of een omgang bieden met die verlangens, blijken uiteindelijk alleen maar het belang te dienen van christenen die niet willen dat er homoseksualiteit is en daarom denken dat het er ook inderdaad niet is (in eigen kring of daarbuiten). Het blijken waardeloze prietpraatjes te zijn.

Door de spagaat waarin homo's terechtkomen is een normale aansluiting bij een christelijke gemeente die zo op hen reageert niet meer mogelijk. Ze vertrekken, wat cynisch genoeg wel eens uitgelegd wordt als een bevestiging dat een verlangen naar homoseksualiteit van God af voert. Zie je wel.

Door een stelselmatige afwijzing zijn er door de tijd heen veel homo's geweest die mede daardoor juist in de dubieuze homoscene terecht zijn gekomen. Vergeten wordt weleens dat de hedonistische en openlijk seksuele levensstijl van homo's ook te maken heeft met het maatschappelijke isolement waarin homo's lange tijd gedrukt zijn. Samenleven in kerk en wereld werd nadrukkelijk vermeden en omzeild, waardoor er subculturen ontstonden.

Homo's hebben het dus altijd moeilijk gehad en zitten al lang op plekken waar (soms letterlijk) de klappen vallen.

Daar moet een christelijke gemeente nu net alert op zijn. De kerk is vol van activiteiten van zorg, hulpverlening, dienstbetoon, werken der barmhartigheid, opvang, diaconaat, armoedebestrijding, financiële bijstand, verslavingszorg, bestrijding van eenzaamheid, hulp aan zieken, ouderen, wezen, weduwen. Allemaal werken der liefde. Kleding, onderdak, herbergzaamheid.

Dan mag de kerk de nood van mensen die anders geaard zijn en daardoor afwijzing, afkeuring, isolement of geweld ervaren niet veronachtzamen. Daar begint het mee. Kijk, we zijn wel vreselijk onder de indruk van majoor Bosshardt die hoeren bezoekt, we vinden het geweldig als christenen gevangenen visiteren, dronkaards een pannetje soep geven of een stelende drugsverslaafde een slaapplek (we peinzen er niet over om hen met een beschuldigende vinger te benaderen, nee, we willen alleen maar helpen, helpen, helpen), maar homo's in onze eigen kerk die samenleven met een partner van het gelijke geslacht blijven we constant wijzen op hun zonden, hun "gruweldaden", God zal ze straffen. Zonder pardon, zonder begrip. Fout! Vies! Bah! Weg!

Ik denk dat dat komt, omdat we weten dat homofilie geen zondige achtergrond heeft. Het is een geaardheid, die niet zal veranderen. Je kunt bidden tot je een ons weegt, je kunt klinieken openen tot je er bij neervalt, je kunt soms jaren de schijn op houden en zelfs enorme projecten vol juichende verhalen in de lucht houden (Joepie, God heeft me écht van mijn homofilie verlost!) , maar uiteindelijk is iemand homo en blijft hij dat. En ik zeg het nogmaals: in de regel hoort daarbij dat iemand overeenkomstige seksuele verlangens heeft en die ook praktiseert. Het is echt uitzonderlijk als iemand vrijwillig afziet van seks. Hoe sterk men ook aandringt en hoezeer men er ook op tamboereert dat het een plicht is als homo om niet toe te geven aan homoseksualiteit, ook hier is het vervolg voorspelbaar: het zal toch gebeuren. Uit angst en beleefdheid (en om het contact en relaties met kerk, familie, vrienden niet te verbreken) zal die seksualiteit geheim gehouden worden. Maar het gebeurt wel.

En dan trekken we het niet meer. De onvermijdelijkheid van deze seksualiteit vliegt ons aan. En we maken de drager van deze ongemakkelijke, maar onvermijdelijke boodschap tot zondebok. Uit pure onmacht roepen we : D'r uit!

Over een kruis gesproken. Ook hier zijn het weer de homo's die hun weg alleen moeten gaan.

Waarom ben ik geneigd om het op te nemen voor homo's? Juist hierom. Omdat het hen aan alle kanten zeer moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk wordt gemaakt om een gewoon leven te leven, zonder constante openlijke of bedekte beschuldigingen, afkeuringen, geforceerde stilzwijgens of zelfs geweld in woord en daad.

Voor mij is seksualiteit, mits die zich binnen de Bijbelse waarden van liefde en trouw voltrekt, niet zondig. Er kleeft iets verdrietigs aan een onvruchtbaar samenleven, zeker. Maar beschouw ook eens de pijn van de eenzaamheid die het alternatief zou zijn (wie is wel eens echt eenzaam geweest? En wie onderkent niet de vernietigende kracht daarvan?) En beschouw ook eens de pijn van een geforceerd huwelijk van een homo en een hetero, dat bol staat van de spanningen door teleurstellingen, schuldgevoelens en vak droevige echtscheidingen. En niemand heeft er nog op gereageerd, maar is Paulus niet heel praktisch, wanneer hij zijn ideaal van niet-getrouwd zijn voor sommige mensen toch opgeeft, wanneer hij merkt hoezeer seksuele verlangens in je kunnen branden? Het is beter te trouwen, dan te branden! Hij weet kennelijk welke vernietigende uitkomsten er kunnen zijn, wanneer de seksuele spanning en verlangens niet bevredigd kunnen worden. Zware kost, maar geef hem eens ongelijk!

Een beter alternatief voor deze pijn is: samenleven met je geliefde. Leg nu eens de nadruk op de warmte, de zorg, de trouw, de band die twee mensen van hetzelfde geslacht een leven lang samen kunnen hebben, in plaats van die voortdurende focus op hoe de seks gaat.

En als het al zo is dat deze mensen in hun samenzijn tegen Gods Woord in handelen, dan zij dat maar zo. God zal wel oordelen. Ik vind het beroep op de Bijbel in de richting van eerzame christelijke samenlevende homo's dus te ver gezocht. Zonder onderscheid wordt alle homoseksualiteit maar op de één grote hoop van wellust, grove zonde en gruwelijke uitspattingen gegooid. Zeer ten onrechte.
En het zal best zijn dat ik levend in deze eeuw hierover wat andere opvattingen heb dan menig Bijbelschrijver. Ook dat is geen nieuw fenomeen.
Ik zal er niet voor naar de hel gestuurd worden. Dat is wel zeker (*).

Enerzijds zie ik in de Bijbelse waarschuwingen weerklanken van oude taboes zoals we die uit de antieke samenlevingen kennen (en waarvan er velen inmiddels aan kracht hebben ingeboet), anderzijds gaat het volgens mij in al die waarschuwende teksten vooral om perversiteiten, uitspattingen en bijna afgodische verheerlijkingen van vruchtbaarheid en pornografie. Die kun je niet direct kunt koppelen aan gelovige mensen die elkaar liefhebben en in die hoedanigheid elkaar ook lichamelijk beminnen.

Die waarschuwingen bestrijken een breder terrein dan alleen homoseksualiteit. Op seksueel gebied is er heel veel mis. Dat weten we allemaal. Verkrachtingen, hoererij, machtswellust, vernederingen, liederlijkheid, gewelddadigheid, verslaving, slavernij, kindermisbruik. We moeten niet net doen alsof de heterowereld qua seksualiteit wel een toonbeeld is van hoe vroom, kuis, gewetensvol, netjes, tijdig, zorgvuldig, liefdevol, godvruchtig en Bijbelvast die is. En dan heb ik het helaas zowel over de seculiere áls de kerkelijke hetero-wereld.

gravo

(*) Deze opmerking is speciaal bedoeld voor hen die het zich gemakkelijk willen maken en die verder niet inhoudelijk willen reageren, maar direct mijn hele post bij de vuilnis willen zetten. U kunt deze uitspraak gebruiken om met zekerheid te kunnen melden dat ik wél naar de hel zal gaan. Bij voorbaat dank.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2017 01:11

JeeWee schreef:.
Ik citeer nog een keer ds. van Briemen: "God zag me, gaf me houvast. Ik hoorde Zijn stem "Ik ben die Ik ben, waarom ben jij niet wie je moet zijn?"

ik ga hier ook nog 1 ding op zeggen en dan hou ik er ook mee op

Ik Ben Wie Ik Ben, betekent dat God altijd dezelfde blijft, zoals in de Bijbel beschreven en altijd achter Zichzelf en Zijn Woord blijft staan
Wie wij moeten zijn, staat ook in die Bijbel beschreven
Dat betekent dus dat de dominee de verkeerde conclusie getrokken heeft uit Gods Woorden
Net als dat ze dat al deed toen ze dominee wilde worden, want ook daar is God duidelijk over

En @gravo, geweld is nooit goed te keuren.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten