vragen bij homo's in Gods Schepping

Moderators: Memmem, Moderafo's

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 10:13

ik ben homo en bemin God. wij gelovigen nemen aan dat God elke mens schept op een wonderbare en liefdevolle manier. maar er klopt iets niet. zou God toevallige foutjes maken in zijn schepping ? of zou Hij opzettelijk homo's maken, mensen met een tegennatuurlijk geaardheid die later géén seks mogen hebben, want dat vindt Hij gruwelijk ?
God weet zeer goed dat elke mens zoekt naar invulling voor de gevoelens van verliefdheid, verlangen, intimiteit. zou Hij deze gelukzalige invulling alleen gewild hebben voor Zijn hetero kinderen en dit opzettelijk weerhouden hebben voor Zijn homo kinderen ?
zelfs een gewone aardse vader zou nog geen kind willen verwekken dat met voorbedachte rade afwijkend zou zijn. als God dit niet met opzet zou doen, ligt de oorzaak dan bij foutjes die de Schepper steeds opnieuw maakt met alle ellendige gevolgen van dien ? wie kan dit helpen uitklaren ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2017 11:25

JA schreef:mensen met een tegennatuurlijk geaardheid


Zoek voor de grap eens naar homoseksualiteit in de natuur. Van talloze diersoorten is bekend dat daar ook homo's voorkomen, dus hoezo tegennatuurlijk.

die later géén seks mogen hebben, want dat vindt Hij gruwelijk ?


Ik heb wel eens gelezen dat dat woord 'gruwelijk' eigenlijk veel te 'zwaar' is vertaald en dat het origineel veel milder is, maar dat zou ik even moeten nazoeken. Het betekende, geloof ik, meer iets in de zin van "iets wat wij (de joden) in onze cultuur niet doen" - daaronder vallen ook vrij onschuldige zaken als het eten van schaaldieren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 nov 2017 12:14

JA schreef:ik ben homo en bemin God. wij gelovigen nemen aan dat God elke mens schept op een wonderbare en liefdevolle manier. maar er klopt iets niet. zou God toevallige foutjes maken in zijn schepping ? of zou Hij opzettelijk homo's maken, mensen met een tegennatuurlijk geaardheid die later géén seks mogen hebben, want dat vindt Hij gruwelijk ?
Ja, God maakt opzettelijk ook mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht. Je denkt toch niet dat Hij bij jou en sommige anderen even niet goed heeft opgelet, ofzo?

Wat betreft het woord 'tegennatuurlijk': het is wat Mortlach al zegt: het is juist wel natuurlijk. Het komt veelvuldig voor bij dieren én mensen. Maar stel nou eens dat het inderdaad tegennatuurlijk zou zijn... Wat dan nog? Wat is daar mis mee? Er zijn heel veel dingen die wij doen maar ook tegennatuurlijk zijn.

(Ik moet overigens ook meteen aan Herman Finkers denken. Hij zei (klik hier, vanaf 3:40): "Homoseksualiteit is tegennatuurlijk..? Ja, netzoals over het water lopen en het na een paar dagen opstaan uit de dood. Ik bedoel, je zou ook kunnen concluderen dat homoseksualiteit dus eveneens een wonder is." Daar sluit ik mij graag bij aan.)

JA schreef:God weet zeer goed dat elke mens zoekt naar invulling voor de gevoelens van verliefdheid, verlangen, intimiteit. zou Hij deze gelukzalige invulling alleen gewild hebben voor Zijn hetero kinderen en dit opzettelijk weerhouden hebben voor Zijn homo kinderen ?
Mijn persoonlijke mening is dat God een relatie van liefde en trouw niet verboden heeft voor mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht. Maar er zijn ook vele christenen die een andere mening hierover hebben. Er is op dit forum al veelvuldig over gediscussieerd. Je zou de zoekfunctie eens kunnen gebruiken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2017 12:36

JA schreef:ik ben homo en bemin God. wij gelovigen nemen aan dat God elke mens schept op een wonderbare en liefdevolle manier. maar er klopt iets niet. zou God toevallige foutjes maken in zijn schepping ? of zou Hij opzettelijk homo's maken, mensen met een tegennatuurlijk geaardheid die later géén seks mogen hebben, want dat vindt Hij gruwelijk ?
God weet zeer goed dat elke mens zoekt naar invulling voor de gevoelens van verliefdheid, verlangen, intimiteit. zou Hij deze gelukzalige invulling alleen gewild hebben voor Zijn hetero kinderen en dit opzettelijk weerhouden hebben voor Zijn homo kinderen ?
zelfs een gewone aardse vader zou nog geen kind willen verwekken dat met voorbedachte rade afwijkend zou zijn. als God dit niet met opzet zou doen, ligt de oorzaak dan bij foutjes die de Schepper steeds opnieuw maakt met alle ellendige gevolgen van dien ? wie kan dit helpen uitklaren ?


Ik snap je vragen en heb zo niet de antwoorden. Wel wil ik vraagtekens zetten bij de onderbouwing. Die is een beetje als "als mensen dat gevoel hebben, zou God dan niet willen dat ze daar wat mee kunnen? Anders had Hij ze dat gevoel toch niet gegeven? Dat lijkt met niet direct de juiste houding. Er zijn ook gevoelens en verlangens bij mensen naar dingen die niet goed zijn en waarbij we heel duidelijk stellen: Als je dat gevoel hebt klopt dat niet. Waarmee is niet wil stellen dat dat voor homoseksuele gevoelens ook geldt, dat laat ik even in het midden. Daarnaast heb je natuurlijk ook een heleboel heteroseksuele mensen die verlangen naar liefde, intimiteit, maar geen relatie krijgen. Zou God het ze niet gunnen? Dat met opzet doen? Ik wil dat soort dingen in ieder geval per definitie niet voordoen als "foutjes van de Schepper". Voor een deel heeft dat ook gewoon te maken met de gebrokenheid van de Schepping, die niet Gods schuld is. Zonder dus een antwoord op je vragen te willen geven is het denk ik wel goed om te realiseren dat je soms naar dingen kan verlangen die je niet krijgt.... En ik geloof ook dat God daarvoor dan vaak iets anders in de plaats geeft, iets nog veel mooiers. Dat je ontdekt dat Gods liefde en genade genoeg is. Dat geldt overigens net zo goed soms voor heteroseksuelen als voor homoseksuelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2017 14:05

JA schreef:ik ben homo en bemin God. wij gelovigen nemen aan dat God elke mens schept op een wonderbare en liefdevolle manier. maar er klopt iets niet. zou God toevallige foutjes maken in zijn schepping ?

God heeft de mens goed geschapen, maar na de zondeval is dat door eigen schuld verdorven geraakt.
Als jij God werkelijk bemint, mag je jezelf niet afvragen of hij toevallige foutjes maakt.
Toeval bestaat nl. niet
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 14:07

Wat @Marnix zegt klopt. Ik ben hetero,heb altijd een groot gezin willen hebben. Maar dat wilde ik alleen met de 'ware' en die ben ik nog niet tegen gekomen. Ben nu 52 en kan het dus wel schudden. En die gevoelens van 'Waarom ik niet en anderen wel" en 'Houdt God dan meer van die andere vrouwen dan van mij" heb ik ook gehad. Maar daar schiet je niks me op en zorg je alleen mee dat je jezelf minder gaat voelen en je zicht op God vertroebeld wordt. Hij houdt van alle mensen evenveel. En weet wat voor ons nodig is voor ons geestelijk leven, dus blijf niet hangen in wat je nodig hebt voor je aardse leven, want dan doe je jezelf tekort. God vult het zelf in bij mij, met Zijn liefde en aanwezigheid. (Die vaak door anderen dan weer belachelijk gemaakt wordt en weer pijn en verdriet geeft.)

Geef het over aan God en vraag Hem je te geven wat je volgens Hem nodig hebt, ipv wat je wil. En dat Hij je leert het te aanvaarden.

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 14:28

@Marnix
"En ik geloof ook dat God daarvoor dan vaak iets anders in de plaats geeft, iets nog veel mooiers. Dat je ontdekt dat Gods liefde en genade genoeg is."


@Bambi
"God vult het zelf in bij mij, met Zijn liefde en aanwezigheid. (Die vaak door anderen dan weer belachelijk gemaakt wordt en weer pijn en verdriet geeft.) Geef het over aan God en vraag Hem je te geven wat je volgens Hem nodig hebt, ipv wat je wil. En dat Hij je leert het te aanvaarden."

dag Marnix en Bambi, dank je voor de bemoedigende woorden die door diep geloof geïnspireerd zijn. Ik zal er zeker verder over nadenken.

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 14:36

Graag gedaan. En vergeet niet dat je met je verdriet en pijn, die je ongetwijfeld zult voelen, ook naar God toe kan en dat bij Hem neer kan leggen. En vragen om je er mee te helpen. Ipv met je verdriet en pijn van Hem af te wenden, omdat Hij het veroorzaakt

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 14:40

dank je Bambi. heel mooi wat je zegt. het ontroert me.

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 14:56

Het moeilijkste in het leven om te aanvaarden is, dat God andere plannen met ons heeft, dan we zelf hebben.
Dus je bent niet minder dan anderen, wiens plannen wel ingevuld worden. Laat het aan God over welke plannen Hij wel heeft met je leven. En zie jezelf als eerste als mens, die geliefd is door God en niet als homo en mindere. Ze zeggen dan zo mooi: "Kijk naar wat je wel hebt en niet naar wat je mist" of " Kijk naar de overeenkomsten met anderen en niet naar de verschillen"

Het is een groeiproces met vallen en opstaan. Leef bij de dag. En probeer als eerste een relatie met God te hebben, dan heb je al zoveel en voel je jezelf gelukkig en heb je vaak niet eens mensen nodig.
Dat is het enige wat ik je vanuit mijn hetero ervaring mee kan geven
En accepteer dat God je zo gemaakt heeft, omdat Hij je misschien wel voor Zichzelf wil houden

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 15:30

je woorden ontroeren me opnieuw. ik schrijf bepaalde zinnen op een blad papier en heb me voorgenomen deze regelmatig te herlezen om tot me door te laten dringen. heel veel dank.

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 17:41

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
Ik wil je ook aanraden om scherm opnames te maken van de posten waar je wat aan had, voor het geval het topic verwijderd wordt
In het verleden is er veel haat en nijd geweest op homo topics, waardoor ze niet meer getolereerd worden

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Radical » 15 nov 2017 23:22

JA schreef:ik ben homo en bemin God. wij gelovigen nemen aan dat God elke mens schept op een wonderbare en liefdevolle manier. maar er klopt iets niet. zou God toevallige foutjes maken in zijn schepping ?


Hallo "" ja"" zou je iets meer kunnen vertellen, je spreekt over het beminnen van God, hoe bedoel je dit ?? wat houd dit voor je in ?
en de omschrijving God, zou je dat ook iets meer kunnen toelichtten

en denk je dat jij een foutje bent, of dat je gedrag wat te wensen overlaat ??

ik ben reuze benieuwd naar je antwoorden..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor gravo » 18 nov 2017 15:23

De afwijzing van homoseksualiteit is naar mijn idee te vergelijken met diep ingesleten maatschappelijke taboes die we kennen uit culturen die wij 'primitief' noemen. Zo zijn er Afrikaanse stammen bekend die gevaar zagen in de geboorte van tweelingen. Eén van beiden mocht het niet overleven. Tweelingen brengen ongeluk.
Vaak ontstaat dit soort culturele angst en afkeer bij fenomenen die zeldzaam zijn (afwijken van het normale) en die moeilijk te begrijpen zijn voor anderen en daarmee voor het collectief (stam, volk). In magische culturen zijn materiële fenomenen altijd uitingen van geestelijke krachten achter de dingen. Alles is bezield en dat betekent dat sommige dingen, personen, planten of dieren een materialisatie zijn van goede of slechte machten/ goden/ geesten/ krachten.
Deze taboes kunnen zeer lang blijven bestaan. De collectieve angst en de geruchten en verhalen houden het in stand en vaak is er ook iets aanwijsbaars waarmee het taboe blijft bestaan: bij tweelingen is het de vaak "griezelige" gelijkheid, bij albino's de vreemde witte huid en bij mensen met een bepaalde ziekte zijn het de verschijnselen van die ziekte waardoor men bevestigd wordt in het vermoeden dat iemand betoverd is, behekst of bezeten. Bij homofilie is het de andere, vreemd en bezwaarlijk geachte seksualiteit die het taboe illustreert en in stand houdt.

We zien dat onder invloed van het wetenschappelijke wereldbeeld veel zaken onttoverd zijn. Er zijn andere verklaringen voor tweelingen en andere vreemde fenomenen. Daarmee wordt de beschuldigende vinger niet langer op de persoon gericht, maar scheidt men de omstandigheden van de persoon.

Iets dergelijks is bij velen ook gebeurd bij homoseksualiteit. Homofilie blijkt een gaardheid te zijn, een omstandigheid die niet door iemands wil, maar door de natuur wordt gedreven.
Echter, omdat veel mensen zich baseren op teksten die te midden van oude culturele taboes zijn ontstaan, blijft de afkeer en de angst voor homoseksualiteit ook bestaan. Men erkent met het verstand wel dat homofilie een geaardheid is, maar men kan niet ontsnappen aan de beschuldigingen uit die oude teksten. Ze worden nog steeds geïnterpreteerd vanuit een voorbijgegaan tijdperk. Zeker wanneer gelovigen zich weer in een orthodoxie willen terugtrekken worden die laatste tendensen sterker en is men nog meer anti-homoseksualiteit dan tevoren. Dan wordt het een emotionele kwestie, een halszaak. Als men hierin toegeeft, zo voelt het, dan stort het hele orthodoxe huis in. Dus wordt men onvermurwbaar. Tot verbazing der beschouwers!

Toch zullen de weerstand tegen homoseksualiteit en de beschuldigingen tegen homo's langzaam maar zeker verdwijnen. We zien nu al dat reactionaire rechtse groepen, zoals PVV en GeenStijl, wél tegen veel progressief gedachtegoed zijn, tegen de EU, tegen globalisering, tegen internationaliteit, tegen modieuze discriminatie, tegen vluchtelingen en tegen migratie, maar tegelijkertijd staan zij pal vóór de gelijkheid van hetero's en homo's. Dus: progressief of conservatief, niemand pleit meer voor het afwijzen van homoseksualiteit (inclusief heel veel christenen).

Conservatieve christelijke groepen die dit nog wel doen staan hoe langer hoe meer alleen in hun godsdienstige afwijzing van homoseksualiteit. Nog even en ook daar zal dit verzet worden opgegeven. Het is niet vol te houden, omdat het niet meer begrepen wordt in eigen kring.

Ja, er is altijd een groepje dat moedig stand houdt en de Oude Waarheid, God, De Gantsche Heilige Schrift, en Hun Geweten niet willen verloochenen (grote woorden, toe maar), maar dat verdwijnt vanzelf.

Niet in de laatste plaats omdat homoseksualiteit ook in eigen kring steeds meer wordt erkend. De verandering gaat van binnenuit.
Ik ben niet bang dat de oude taboes hun oude kracht nog kunnen herwinnen.

De theologie zal die verandering vervolgens gaan verwoorden. En dan komen we inderdaad uit bij de idee dat God iederéén geschapen heeft en dat daarin ook de afwijkingen een plaats hebben, zoals albino's, tweelingen, vreemde lichamelijke fenomenen en anders-geaardheid. De theologie zal deze bekende zaken in de toekomst niet langer meer problematiseren, verwacht ik. En dat zou een grote opluchting zijn voor veel mensen.
Dus, laat al die oude theologische inzichten met de tijd maar rustig verdampen en oplossen. Komt tijd, komt raad.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: vragen bij homo's in Gods Schepping

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2017 15:39

God is niet cultuur gebonden @gravo
Het komt er op neer dat alles aan sexualiteit wat buiten een huwelijk van man en vrouw gebeurt, door God als hoererij gezien wordt en alle tegen natuurlijke sex binnen een huwelijk ook trouwens

(Daar kwam ook die tekst over mannen en vrouwenkleding vandaan, iets over hoererij die toen de reden was voor met die wisseling van dracht)
Laatst gewijzigd door Bambi op 18 nov 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten