Christelijke opvoeding?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Priscilla91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2017 21:23

Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Priscilla91 » 19 aug 2017 21:42

Hallo,
Ik heb een zoontje van 3 maanden oud nu en ik wil hem graag een christelijke opvoeding geven, ik bedoel hiermee danken voor het eten en voor het slapen voor hem een gebed opzeggen, dat doe ik al. Hij is nu natuurlijk nog klein maar wil het hem al vroeg meegeven.
Hoe doen jullie dat in jullie dagelijks leven wat doen jullie om je kinderen te hechten aan de Heer? En welke christelijke waarden en normen?
Laten jullie de kids tv kijken? En hoe lang?

Ben zelf niet christelijk opgevoed en heb dit dus niet uit huis mee gekregen.

Ook wil ik hem laten dopen maar hoe gaat dit in ze werk?
Ik ben zelf nog niet gedoopt, kunnen we ons samen laten dopen?

Ik ben nu zo een 5 jaar christelijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen beantwoorden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor MoesTuin » 20 aug 2017 11:32

Mooie vraag Priscilla

vooraf, ben je verbonden momenteel aan een kerkelijke gemeente?
mbt tot je vraag om jullie zelf te laten dopen en jullie kindje kan je je het beste tot een kerkelijke gemeente wenden.

Jij leeft voor, jij bent het voorbeeld, samen met je man.
Dat is eigenlijk alles omvattend.
Van daaruit is de basis die je samen met je man vanuit jullie gezamelijk geloof / overtuiging / wat voor jullie belangrijk is, je voortleeft aan je kinderen. Dat gaat als het goed is eigenlijk al wel vanzelf. Spreek erover met elkaar vooral, dan gaat dit vanzelf wel.

Zelf zijn we en gaan we hier zelf heel ontspannen mee om en het gaat eigenlijk allemaal vanzelf.
We hebben niet veel regels in huis, maar de algemene die er zijn voor orde regelmaat normen en waarde, die zijn strikt helder en dat verloopt perfect en daar valt ook niet aan te tornen.

Je hebt zoveel leuks op tv en you tube voor de leefdtijd van 3 maanden, zoek op You Tube eens op TIK TAK...en WOLLEKE....en als ze wat ouder zijn JUF ROOS... geweldig!
Tenslotte
Toen onze jongste nog niet eens 1 jaar was, was ie helemaal fan van deze DVD (Staat ook op youtube)
is grijs gedraaid, aanrader!

https://www.youtube.com/watch?v=RKQg3bNxzv4

Heel veel succes met alles!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor elburger » 20 aug 2017 12:50

Wat mooi om te lezen Priscilla.
Al is jullie kindje nu nog zo jong en begrijpt hij helemaal niet wat er rondom hem gebeurd als jullie voor zijn slapen met hem bidden en ook voor en na het eten bidden en danken.

Ben het met Moestuin eens om eens te kijken op youtube naar dingen die jullie hem willen meegeven op het gebied van muziek en tekenfilmpjes later. Ik ben al op een mooie leeftijd maar ik kan jullie aanraden om ook - als jullie dat kunnen ontvangen in jullie zenderpakkt - eens af te stemmen op Family7. Hier zijn ook leuke dingen op voor jong en oud.
En uiteraard wil ik jullie aanraden op een kinderbijbel te kopen.
Ik wens jullie Gods zegen toe
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2017 07:56

Priscilla91 schreef:Hallo,
Ik heb een zoontje van 3 maanden oud nu en ik wil hem graag een christelijke opvoeding geven, ik bedoel hiermee danken voor het eten en voor het slapen voor hem een gebed opzeggen, dat doe ik al. Hij is nu natuurlijk nog klein maar wil het hem al vroeg meegeven.
Hoe doen jullie dat in jullie dagelijks leven wat doen jullie om je kinderen te hechten aan de Heer? En welke christelijke waarden en normen?
Laten jullie de kids tv kijken? En hoe lang?

Ben zelf niet christelijk opgevoed en heb dit dus niet uit huis mee gekregen.

Ook wil ik hem laten dopen maar hoe gaat dit in ze werk?
Ik ben zelf nog niet gedoopt, kunnen we ons samen laten dopen?

Ik ben nu zo een 5 jaar christelijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen beantwoorden.


Opvoeding: Bidden en danken voor het eten en slapen gaan. Snappen ze nu misschien nog niet maar dat komt vanzelf. Als hij iets ouder is: Kinderbijbel. Wij gebruiken een app, Kinderbijbel. Leuk en interactief. Daarnaast zijn er ook goede / mooie liedjes op Youtube, naast baby-tv, bumba, juf roos, nijntje etc, wat natuurlijk ook prima is. TV of op tablet even naar filmpjes kijken, prima. Niet te lang. Ze moeten ook leren zich zonder schermpjes te vermaken :)

Wat dopen betreft, als je bij een gemeente zit en zal dit zeker mogelijk zijn. Zo niet, dan zou ik je bij een gemeente aansluiten, even kijken waar je je thuis voelt. Mocht je daar wat meer advies bij willen hebben, dan wil ik wel helpen. Je hebt zoveel kekrverbanden die zo verschillend zijn qua vormen en voor een deel ook wel qua leer dat het misschien wat lastig zoeken is als je de verschillen niet kent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rosarah

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Rosarah » 21 aug 2017 19:00

Inderdaad mooie vraag Priscilla! Ik zie dat er al veel nuttige antwoorden gegeven zijn. Wat wij ervaren is dat kinderen heel snel een routine gaan begrijpen of nadoen op hun eigen manier ("handjes vouwen", "Amen" zeggen etc.). Wij hebben ook een peuterbijbel aangeschaft ( https://www.bol.com/nl/p/peuterbijbel/1001004005829945/ ) voor de allereerste kennismaking met de bijbel. Daaruit doen we vooral de dieren aanwijzen (waarbij gebaren helpen) en zwaaien naar Noach etc. Op die manier leert een kind al een beetje de bijbel kennen. Zodra een kind ouder is willen we een kinderbijbel met meer diepgang.
Aan de ene kant is het best lastig om zo jong een manier te vinden om actief christelijk op te voeden, maar aan de andere kant vind ik het heel mooi dat het er zo juist steeds meer bij gaat horen.
Wij zingen trouwens bij het uit bed komen ook een gebedje en hopen dat onze kleine zo zal leren dat het fijn en goed is om de dag zowel te beginnen als af te sluiten met gebed omdat je God altijd nodig hebt (naast bidden/danken voor/na eten).

Overigens doen wij nog heel weinig met filmpjes etc. omdat ik er vanuit ga dat dit vanzelf gevraagd gaat worden en ze zich nu gelukkig ook nog zonder kan vermaken. Wel zijn er soms nuttige en leerzame filmpjes, maar tot nu toe gebruiken wij in het algemeen alleen filmpjes van gebaren (Lotte en Max). In de toekomst zal het vast meer worden, maar dan nog beperkt wat ons betreft, althans: niet onbeperkt :)

Rosarah

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Rosarah » 21 aug 2017 19:05

Ben ik nog een keer :) : er zijn ook leuke kleine kartonnen boekjes met verhalen uit de bijbel (zoals van Laura Zwoferink); dan kan een kind zelf met boekjes spelen (er op knabbelen) en plaatjes kijken.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Jess » 21 aug 2017 20:06

Menen jullie dat serieus om kinderen onder het 1e jaar al filmpjes te laten kijken?

Wacht daar asjeblieft zo lang mogelijk mee. Als kinderen dat eenmaal leuk vinden pakken ze echt niet zomaar meer een boekje om te bekijken. Ik spreek uit ervaring.

Geloofsopvoeding is iets dat we ze als ouders zelf mee moeten geven, niet door middel van YouTube. Heb ook meer dan eens gehad dat er ineens een raar filmpje kwam terwijl ik dacht dat ze gewoon een 'nette' aflevering hadden maar daarna kwam dus een bewerkt filmpje van een of ander.

Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder. Juist op moeilijke momenten, een spannend doktersbezoek of vervelende gebeurtenissen op school was het voor mij als moeder een troost om met hen samen te bidden en te merken dat ze daar ook steun aan hadden.

Muziek van Elly en Rikkert was ik ook erg blij mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2017 08:38

hm die van ons is 19 maanden en kijkt regelmatig eventjes filmpjes. Maar niet te lang. Hij vindt dat inderdaad heel interessant en weet al ongeveer hoe Youtube werkt. En de kinderbijbelapp vindt hij ook erg leuk. Gelukkig vindt hij het ook leuk om boekjes te lezen. Anyhow, ik denk dat je beter kan leren om gedoseerd filmpjes te kijken dan er zo lang mogelijk mee te wachten, dan leren ze dat het er is maar dat ze zich ook op andere manieren kunnen vermaken. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat kids daar zover mogelijk vandaan werden gehouden tot het moment dat dat helemaal niet meer mogelijk was, en ze vervolgens niets anders meer wilden.... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Christelijke opvoeding?

Berichtdoor coby5 » 24 aug 2017 08:56

Priscilla91 schreef:Hallo,
Ik heb een zoontje van 3 maanden oud nu en ik wil hem graag een christelijke opvoeding geven, ik bedoel hiermee danken voor het eten en voor het slapen voor hem een gebed opzeggen, dat doe ik al. Hij is nu natuurlijk nog klein maar wil het hem al vroeg meegeven.
Hoe doen jullie dat in jullie dagelijks leven wat doen jullie om je kinderen te hechten aan de Heer? En welke christelijke waarden en normen?
Laten jullie de kids tv kijken? En hoe lang?

Ben zelf niet christelijk opgevoed en heb dit dus niet uit huis mee gekregen.

Ook wil ik hem laten dopen maar hoe gaat dit in ze werk?
Ik ben zelf nog niet gedoopt, kunnen we ons samen laten dopen?

Ik ben nu zo een 5 jaar christelijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen beantwoorden.

Die leeftijd was het vnl meenemen naar de kerk en bidstonden en lofprijsmuziek opzetten. Als ie iets ouder wordt is de Peuterbijbel geweldig en nog wat jaren later had ik van die films van het leven van Jezus en zo, the Beginners Bible vertaald. De film van Goliath waren ze dol op. Die brulde alles bij elkaar.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten