Passende Bijbelteksten gezocht

Moderators: Memmem, Moderafo's

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 01 jul 2017 19:31

Gezocht : enkele passende Bijbelteksten.

De situatie is dat binnen een vereniging waar ik lid van ben een crisis is ontstaan.

Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.
Het bestuur heeft hulp aangeboden, maar niet het soort hulp waar de vrijwilligers om gevraagd hadden.
Daarna zijn ze boos weggelopen, ondanks bemiddelingspogingen zetten verschillende mensen nu de hakken in het zand, en ze nemen de telefoon ook niet meer op.
We willen graag onze vrienden weer terug.

Dus wat ik nu zoek zijn een paar Bijbelteksten over dat mensen die "de weg kwijt zijn" of "van het juiste pad zijn geraakt" uitgenodigd worden om weer terug te keren.
En dat we hen deze dwaling graag willen vergeven en ook willen werken aan een echte oplossing voor het oorsprokelijke probleem..

Nu hoop ik dat jullie een paar passende Bijbelteksten voor mij hebben en als ik hen deze per e-mail stuur, dat dit kan helpt bij de oplossing.


Groetjes, Peter

Bambi

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Bambi » 01 jul 2017 20:00

Peter70 schreef:Gezocht : enkele passende Bijbelteksten.

De situatie is dat binnen een vereniging waar ik lid van ben een crisis is ontstaan.

Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.
Het bestuur heeft hulp aangeboden, maar niet het soort hulp waar de vrijwilligers om gevraagd hadden.
Daarna zijn ze boos weggelopen, ondanks bemiddelingspogingen zetten verschillende mensen nu de hakken in het zand, en ze nemen de telefoon ook niet meer op.
We willen graag onze vrienden weer terug.

Dus wat ik nu zoek zijn een paar Bijbelteksten over dat mensen die "de weg kwijt zijn" of "van het juiste pad zijn geraakt" uitgenodigd worden om weer terug te keren.
En dat we hen deze dwaling graag willen vergeven en ook willen werken aan een echte oplossing voor het oorsprokelijke probleem..

Nu hoop ik dat jullie een paar passende Bijbelteksten voor mij hebben en als ik hen deze per e-mail stuur, dat dit kan helpt bij de oplossing.


Groetjes, Peter

Zij hebben hulp gevraagd, niet de juiste hulp gekregen, daarom zijn ze weggegaan, maar moeten nu teruggelokt worden met teksten dat zij fout waren. Begin met het bestuur zou ik zeggen

Nee nog een beter idee, vraag ze terug als nieuw bestuurslid

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 01 jul 2017 20:11

Misschien heb ik dat verkeerd geformuleerd.
Dat oorspronkelijke probleem, daar moet natuurlijk ook een passende oplossing voor komen.
Maar als ze de telefoon niet opnemen kunnen we niet met hen praten, dus ook niet over de oplossing.

Bambi

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Bambi » 01 jul 2017 20:37

Peter70 schreef:Misschien heb ik dat verkeerd geformuleerd.
Dat oorspronkelijke probleem, daar moet natuurlijk ook een passende oplossing voor komen.
Maar als ze de telefoon niet opnemen kunnen we niet met hen praten, dus ook niet over de oplossing.

Wat was het oorspronkelijke probleem, misschien is het wat beter om daar mee te beginnen aandacht aan te besteden en evt Bijbelteksten op te vinden, als je ze terug wilt
Want je krijgt mensen sowieso niet terug, als het oorspronkelijke probleem nog steeds bestaat.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor lekkerbek » 01 jul 2017 23:09

Eens met Bambi! Als je hen mailt met Bijbelteksten dan ben je ze zeker kwijt!
Wees zelf de minste! Beken schuld, vraag persoonlijk, dus ga aan huis, of je met ze mag praten. Zeg dat jullie t verkeerd hebben aangepakt, dat het anders had gemoeten. Dan heb je ook kans dat de ander toe gaat geven ook fout te zijn geweest.
Ze zijn nu boos, ze denken dus dat ze in hun recht staan,, dan ga je ze toch niet mailen met Bijbelteksten? Op dat moment denken zij: pas dat even op jezelf toe!
Het zou mij tenminste nog veel bozer maken.
Een ruzie los je nooit op door een ander te wijzen op hun fouten, maar door zelf de minste te zijn! Je kunt beter hun voeten wassen dan ze de oren wassen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor gravo » 02 jul 2017 12:01

Peter70 schreef:Gezocht : enkele passende Bijbelteksten.

De situatie is dat binnen een vereniging waar ik lid van ben een crisis is ontstaan.

Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.
Het bestuur heeft hulp aangeboden, maar niet het soort hulp waar de vrijwilligers om gevraagd hadden.
Daarna zijn ze boos weggelopen, ondanks bemiddelingspogingen zetten verschillende mensen nu de hakken in het zand, en ze nemen de telefoon ook niet meer op.
We willen graag onze vrienden weer terug.

Dus wat ik nu zoek zijn een paar Bijbelteksten over dat mensen die "de weg kwijt zijn" of "van het juiste pad zijn geraakt" uitgenodigd worden om weer terug te keren.
En dat we hen deze dwaling graag willen vergeven en ook willen werken aan een echte oplossing voor het oorsprokelijke probleem..

Nu hoop ik dat jullie een paar passende Bijbelteksten voor mij hebben en als ik hen deze per e-mail stuur, dat dit kan helpt bij de oplossing.


Groetjes, Peter


Je kunt je ook afvragen of het publiceren van je probleem op een forum de oplossing dichterbij brengt. Dat wordt weer bekend natuurlijk en dan moet je dát weer gaan uitleggen.
Inhoudelijk meld je niets over de aard van het probleem, dus daarom denk ik dat niemand je hier verder kan helpen.

De enige weg in dit soort situaties is: face to face spreken en luisteren (ik bedoel: uit laten spreken en goed luisteren!), zonder voorwaarden vooraf. Conclusies opschorten en eerst kijken op je elkaar wel goed hebt begrepen. Afscheid nemen kan altijd nog.

Concreet dus: mensen uitnodigen voor zo'n gesprek, waarin iedereen gelijkwaardig is en waarbij alle opties nog open staan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 02 jul 2017 12:37

gravo schreef:Je kunt je ook afvragen of het publiceren van je probleem op een forum de oplossing dichterbij brengt. Dat wordt weer bekend natuurlijk en dan moet je dát weer gaan uitleggen.
Dat had ik ook al bedacht, daarom heb ik het ook zo vaag omschreven.

gravo schreef:Concreet dus: mensen uitnodigen voor zo'n gesprek, waarin iedereen gelijkwaardig is en waarbij alle opties nog open staan.

Goed idee, daarom zoek ik dus iets om hen uit die loopgraaf te lokken.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2017 17:18

Sjalom Peter,

U vraagt om passende Bijbeltekst. Wat voor u passend zou zij is dat niet voor een ander. Maar u kan het ook anders benaderen: kies een jaar- of seizoenthema waaruit u verder de avonden, studies enzovoort uit gaat halen.

Ik heb diverse lezingen mogen houden van een onderwerp waarvan men wist dat ik daarin deskundig was. De kracht daarin is dat het onderwerp tenminste wordt gedragen door de vragende partij. En een antwoord daarop is niet altijd heel gemakkelijk.

Wat dacht u als de profeet Nathan bij David hem direct had aangesproken op overspel en doodslag. Zou Nathan dan nog op eigen kracht het huis van David hebben verlaten? Nathan kiest, zoals het heel gebruikelijk is in het oosten voor een verbloemde taal door zich te bedienen van een gelijkenis. Met de vermeende illustratie bewerkt hij het hart van de koning die sympathie krijgt voor het zwakkere in zijn koninkrijk. Op de reactie van David houdt Nathan hem de spiegel voor. Nathan slaat niet met het gebod, maar raakt onze koning David wel met zijn toepassing. Mijn raad is om geen Bijbelse voorbeelden in uw situatie naar voren te halen.

Ik denk dat de kracht niet zit in passende Bijbelteksten. De kunst is om het geheel, de samenhang van een Bijbeltekst naar voren te laten komen. In elke tekst of perikoop zitten parels en diamanten. Hoe laat u die glanzen voor uw luisteraars of lezers. Als eerste zult u de zegen die in de tekst opgesloten zit mogen ervaren. Dat maakt u onmiddellijk mild en kijkt u met andere ogen naar het bestuur waar u verantwoording aan verschuldigd bent. Wees bescheiden en objectief om de zaken op een juiste wijze kenbaar te maken. De Bijbel is het Woord van de Eeuwige en geen handboek om daarmee elkaar om de oren te slaan met passende teksten. Het is zeer onpasselijk om dat te doen en zal u nimmer bij elkaar brengen.

Vele vrijwilligers dragen een vereniging door hun inzet, dat erkent ieder bestuurslid. U bent een werker in de praktijk en uw werkwijze loopt niet geheel synchroon naar de wens of of de structuur van uw vereniging, waar het bestuur eindverantwoordelijkheid draagt. Vrijwilligers worden als eerste geconfronteerd met problemen omdat zij daar het meeste mee te maken hebben.

Als laatste reactie noemt u een loopgraaf: pak het ludiek op, en neem inderdaad een witte vlag mee waar niets op staat.

Heel veel zegenrijke gesprekken!
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 02 jul 2017 23:26

Jesaja40 schreef: pak het ludiek op, en neem inderdaad een witte vlag mee waar niets op staat.
Dat vind ik een lumineus idee. =D>
Ik ga het voorleggen aan het bestuur.
Bedankt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 09:18

Peter70 schreef:Gezocht : enkele passende Bijbelteksten.

De situatie is dat binnen een vereniging waar ik lid van ben een crisis is ontstaan.

Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.
Het bestuur heeft hulp aangeboden, maar niet het soort hulp waar de vrijwilligers om gevraagd hadden.
Daarna zijn ze boos weggelopen, ondanks bemiddelingspogingen zetten verschillende mensen nu de hakken in het zand, en ze nemen de telefoon ook niet meer op.
We willen graag onze vrienden weer terug.

Dus wat ik nu zoek zijn een paar Bijbelteksten over dat mensen die "de weg kwijt zijn" of "van het juiste pad zijn geraakt" uitgenodigd worden om weer terug te keren.
En dat we hen deze dwaling graag willen vergeven en ook willen werken aan een echte oplossing voor het oorsprokelijke probleem..

Nu hoop ik dat jullie een paar passende Bijbelteksten voor mij hebben en als ik hen deze per e-mail stuur, dat dit kan helpt bij de oplossing.


Groetjes, Peter

Bijbelteksten opzoeken om je eigen gelijk te halen lijkt me niet de bedoeling Peter...
Sowieso is het wellicht goed om te kijken of je zelf wellicht ook fout zit, en de hand in eigen boezem te steken...

Laat de Bijbel niet buikspreken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2017 14:14

Peter70 schreef:Gezocht : enkele passende Bijbelteksten.

De situatie is dat binnen een vereniging waar ik lid van ben een crisis is ontstaan.

Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.
Het bestuur heeft hulp aangeboden, maar niet het soort hulp waar de vrijwilligers om gevraagd hadden.
Daarna zijn ze boos weggelopen, ondanks bemiddelingspogingen zetten verschillende mensen nu de hakken in het zand, en ze nemen de telefoon ook niet meer op.
We willen graag onze vrienden weer terug.

Dus wat ik nu zoek zijn een paar Bijbelteksten over dat mensen die "de weg kwijt zijn" of "van het juiste pad zijn geraakt" uitgenodigd worden om weer terug te keren.
En dat we hen deze dwaling graag willen vergeven en ook willen werken aan een echte oplossing voor het oorsprokelijke probleem..

Nu hoop ik dat jullie een paar passende Bijbelteksten voor mij hebben en als ik hen deze per e-mail stuur, dat dit kan helpt bij de oplossing.


Groetjes, Peter

Beste Peter,

Als de verwijdering zo ernstig is, zullen bijbelteksten echt niet helpen en zich misschien zelfs tegen je keren.
Je zou kunnen beginnen om hen een vriendelijke brief of mail te schrijven, gewoon dat je hen mist en graag weer met hen in contact wil komen.
Niet beginnen over dwaling of boos weglopen.
Bijbelteksten moeten dienen als bemoediging, troost, en niet als draai om de oren.
Het beste is om het onder 4 ogen - met de desbetreffende personen - uit te praten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 07 jul 2017 07:39

In mijn 1e bericht schreef ik dit :
Peter70 schreef:Het is begonnen met dat een paar vrijwilligers geconfronteerd werden met een probleem.
Zij hebben het bestuur om hulp gevraagd, deze hebben de ernst van de situatie onvoldoende goed ingeschat.

Hier is toch een toelichting nodig denk ik.
Wat het bestuur onvoldoende heeft ingeschat, is niet de ernst van het oorspronkelijke probleem, maar de vaardigheden van de betreffende vrijwilligers om dit op te lossen en de invloed die dit had op de betreffende vrijwilligers.
Die vrijwilligers claimen de Duivel in hoogst eigen persoon gezien te hebben.
Het bestuur vind dat ze dan een goed gesprek moeten voeren met die "Duivel", want wellicht heeft iemand zich vergist en is het slechts een Spook.

Bambi

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Bambi » 07 jul 2017 11:34

Peter70 schreef:In mijn 1e bericht schreef ik dit :

Hier is toch een toelichting nodig denk ik.
Wat het bestuur onvoldoende heeft ingeschat, is niet de ernst van het oorspronkelijke probleem, maar de vaardigheden van de betreffende vrijwilligers om dit op te lossen en de invloed die dit had op de betreffende vrijwilligers.
Die vrijwilligers claimen de Duivel in hoogst eigen persoon gezien te hebben.
Het bestuur vind dat ze dan een goed gesprek moeten voeren met die "Duivel", want wellicht heeft iemand zich vergist en is het slechts een Spook.

Je zit zelf zeker in het bestuur?

Peter70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017 16:21

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Peter70 » 09 jul 2017 10:00

Nee, ik zit niet in het bestuur, ik ben een andere vrijwilliger.
Achteraf blijk dat ik vorig jaar zijdelings iets gehoord heb over het oorspronkelijke probleem.
Toen is mij niets gevraagd hier over, ik heb me er toen ook niet mee bezig gehouden.
Nu heeft het bestuur mij gevraagd om te helpen de gaten in de planning op te vullen.
Ook heeft het bestuur aan veel mensen gevraagd wie wat wanneer wist,
om zo te reconstrueren waar en wanneer het verkeerd is gegaan, want daar kunnen we wat van leren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Passende Bijbelteksten gezocht

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2017 11:30

Misschien ipv bellen langsgaan en sorry zeggen?

Of "vergeef ons want we wisten niet wat we deden". Een conflict dat geëscaleerd is los je alleen op door de minste te willen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron