Schoon

Moderators: Memmem, Moderafo's

Alexander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2017 10:55

Schoon

Berichtdoor Alexander » 15 mar 2017 11:34

Hallo,

Ik (30 jaar) heb sinds 3 weken contact met de liefde van mijn leven (24 jaar). Wij zijn in het verleden een tijd lang met elkaar om gegaan, hebben een half jaar geen contact gehad omdat ik haar niet kon vertrouwen door enkele misstappen, maar nu willen we er vol voor gaan.
Laatst gewijzigd door Alexander op 17 mar 2017 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schoonvader

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2017 11:46

Ik heb geen tattoos, maar verder lijkt dit mijn verhaal.
Erg herkenbaar.
Probeer altijd je rug recht te houden, en laat je niet chanteren.
Het heeft bij ons een kleine twee jaar geduurd, maar nu is mijn relatie met mijn schoonouders (in bijzonder mijn schoonvader) erg goed.

Lastig voor te stellen, maar tijd kan veel goedmaken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Alexander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2017 10:55

Re: Schoonvader

Berichtdoor Alexander » 15 mar 2017 11:52

Bedankt voor je reactie! Dat doet me super goed om te lezen dat het goed kan gaan!!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schoonvader

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2017 11:56

Alexander schreef:Bedankt voor je reactie! Dat doet me super goed om te lezen dat het goed kan gaan!!

Geduld hebben, niks op de spits drijven (maar als de andere kant zaken wel op de spits drijft wel ruggengraat tonen)... Dat was in mijn/ons geval de juiste weg.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schoonvader

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2017 12:47

Woont ze nog thuis? 24 is op zich een mooie leeftijd om uit huis te gaan. Als zij meer zelfstandigheid wil en jullie minder controle is dat misschien niet eens zo'n gekke stap op deze leeftijd. En een mooie opmaat naar dat de vrouw haar vader en moeder zal verlaten en haar man zal aanhangen. ;)

Hoe het ook is, laat in alles merken dat je er misschien niet uitziet als een echte gelovige, maar dat je het wel serieus neemt. De liefde verdraagt alles. Ze zijn waarschijnlijk afgeschrikt door je kleur, je tattoo's etc omdat ze altijd gehoord hebben dat je er als gelovige niet zo uitziet. En misschien omdat je soms andere opvattingen hebt en ze bang zijn dat je haar daarin meesleept. Om ze te overtuigen van het tegendeel is geduld, liefde en tijd nodig.

En anders, als je het aandurft, ga een onder 4 of 6 ogen met hem in gesprek. Vertel wat je merkt en voelt, dat dit je kwetst, dat je oprecht van haar houdt, van God houdt en hoopt dat hij je een kans wil geven en je niet veroordeelt om hoe je er uit ziet of dat je niet in de GerGem terecht bent gekomen. Dat je niet geloofde en nu naar de kerk gaat is op zich al bijzonder. Maar goed, wees geduldig, respectvol, wat er ook gebeurt. En dan verandert dat beeld vast wel, ook al kost het tijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schoonvader

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2017 13:56

Marnix schreef:Woont ze nog thuis? 24 is op zich een mooie leeftijd om uit huis te gaan. Als zij meer zelfstandigheid wil en jullie minder controle is dat misschien niet eens zo'n gekke stap op deze leeftijd. En een mooie opmaat naar dat de vrouw haar vader en moeder zal verlaten en haar man zal aanhangen. ;)

Hoe het ook is, laat in alles merken dat je er misschien niet uitziet als een echte gelovige, maar dat je het wel serieus neemt. De liefde verdraagt alles. Ze zijn waarschijnlijk afgeschrikt door je kleur, je tattoo's etc omdat ze altijd gehoord hebben dat je er als gelovige niet zo uitziet. En misschien omdat je soms andere opvattingen hebt en ze bang zijn dat je haar daarin meesleept. Om ze te overtuigen van het tegendeel is geduld, liefde en tijd nodig.

En anders, als je het aandurft, ga een onder 4 of 6 ogen met hem in gesprek. Vertel wat je merkt en voelt, dat dit je kwetst, dat je oprecht van haar houdt, van God houdt en hoopt dat hij je een kans wil geven en je niet veroordeelt om hoe je er uit ziet of dat je niet in de GerGem terecht bent gekomen. Dat je niet geloofde en nu naar de kerk gaat is op zich al bijzonder. Maar goed, wees geduldig, respectvol, wat er ook gebeurt. En dan verandert dat beeld vast wel, ook al kost het tijd.

Als ze onder deze omstandigheden uit huis gaat kan dat (dat was in ons geval zo) als een oorlogsverklaring worden opgevat.
Wellicht niet handig dus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schoonvader

Berichtdoor Chaya » 15 mar 2017 15:15

Hoi onzekere man,

Fijn dat je de liefde van je leven hebt gevonden. Bij een partner hoort een familie. Soms klikt het meteen, soms duurt het een tijdje, in een enkel geval komt het nooit goed.
Alexander schreef:Het is een zeer klassiek en zeer groot gezin, waarbij de vader zich zeer negatief over mij uit. Hij heeft mij meerdere malen bijnamen gegeven wat ik niet ga herhalen, geeft aan iedereen aan dat ik zijn dochter op lage manier misbruik en hij eist en bepaalt hoe en wanneer ik haar zie en dat wij naar hun kerk moeten gaan.

Okay, duidelijk. Dat vraagt wel enig begrip en geduld van jouw kant. Jij komt als "indringer" (niet letterlijk) en wil graag met een dochter trouwen.
Haar vader heeft zo zijn bedenkingen of zorgen en die zijn m.i. wel deels terecht.
Hoe heb jij getoond dat jij heel serieus bent, ook w.b. het kerkelijk meeleven?
Wat doet jouw vriendin er aan om de verhouding tussen haar vader en jou te beïnvloeden?
Is het een gezin waarin open en eerlijk over allerlei zaken gesproken wordt?
Omdat je zegt: klassiek, denk ik dat vaders wil wet is, moeder is het met hem eens en je blijft kind totdat je de deur uit bent, omschrijf ik het zo goed? :wink:
W.b. de tattoos, niet alleen christelijke mensen hebben hier vaak grote moeite mee.
Zitten ze op een zichtbare plaats, zijn het vriendelijke bloemetjes of is het een doodskop of bot?

Alles staat of valt met de houding van jou en je vriendin. Betoon respect naar haar ouders, heb begrip voor het feit dat ze moeite hebben met je.
StillAwake geeft een praktisch advies.
StillAwake schreef:Het heeft bij ons een kleine twee jaar geduurd, maar nu is mijn relatie met mijn schoonouders (in bijzonder mijn schoonvader) erg goed.
Lastig voor te stellen, maar tijd kan veel goedmaken...


Het is dus niet alleen jouw probleem, het is jullie beider probleem! Ik denk dat er misschien wel 2 zaken spelen. Vader ziet dat zijn dochter naar een andere (lichtere) kerk trekt, waar hij grote moeite mee heeft en denkt dat dit door jou komt.
Dochter zal dus erg duidelijk moeten zijn naar haar vader, nl. dat het haar eigen keuze is.

Marnix schreef:En een mooie opmaat naar dat de vrouw haar vader en moeder zal verlaten en haar man zal aanhangen.

Ik denk dat dit te snel is, of je moet bedoelen dat zij een flatje moet gaan zoeken?
Hij schreef dat de relatie in het begin moeizaam verliep, vanwege enkele misstappen. (van wie?)

Een huwelijk aangaan onder deze ingewikkelde omstandigheden, lijkt mij geen goed begin van een christelijke verbintenis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schoonvader

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2017 21:19

Ik doelde op "op jezelf wonen" en niet op trouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schoonvader

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2017 21:26

StillAwake schreef:Als ze onder deze omstandigheden uit huis gaat kan dat (dat was in ons geval zo) als een oorlogsverklaring worden opgevat.
Wellicht niet handig dus...


Tja, dat kan zijn maar op je 24e is het sowieso gezond als je op jezelf gaat wonen, kan zelfs al wel wat eerder. Zeker als je ouders je niet los willen laten.... dat mag geen reden zijn om dat maar niet te doen. Zeker als je blijkbaar niet thuis kan komen met je geliefde zonder rottige opmerkingen naar je hoofd te krijgen. Dan is het misschien voor zowel het kind als de ouders beter om iets aan afstand te creeeren, ook als dat je niet in dank wordt afgenomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Schoon

Berichtdoor ajl » 20 mar 2017 08:28

Ik denk dat het advies van Stillawake het juiste advies is. Rug recht houden en met respect met elkaar om blijven gaan. Dan kan je niets verweten worden.
Mijn ouders accepteerden mijn (destijds ongelovige) man wel. Mijn schoonouders hadden wat meer moeite met mijn kerkelijke achtergrond.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Schoon

Berichtdoor elburger » 01 mei 2017 10:25

Go 4 it, zou ik zeggen. Je leeft met jouw liefde en wie dat niet wil respecteren die heeft pech gehad.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten