contact met ouders verbroken

Moderators: Memmem, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor tulp » 28 okt 2016 23:46

Chaya schreef:In Trouw las ik best schokkende cijfers en over de vérgaande gevolgen van een breuk:
(...)
Mensen zijn geen monsters, zegt Smits. „Ze doen elkaar niet bewust pijn.”
(...)


Persoonlijk zou ik een therapeut die zo'n boude uitspraak doet wantrouwen.
Zijn wij mensen niet geneigd tot alle kwaad met ons zondige, op onszelf gerichte, arglistige hart?
Ik weet niet anders dan dat wij mensen juist wel monsters zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor Chaya » 29 okt 2016 09:25

tulp schreef:Persoonlijk zou ik een therapeut die zo'n boude uitspraak doet wantrouwen.
Zijn wij mensen niet geneigd tot alle kwaad met ons zondige, op onszelf gerichte, arglistige hart?
Ik weet niet anders dan dat wij mensen juist wel monsters zijn.

Ik ken die therapeut verder ook niet. Maar om alle moeders en vaders nu monsters te noemen, gaat mij te ver.
God heeft ons de mogelijkheid tot menselijke liefde en genegenheid nagelaten.
En verreweg de meeste ouders houden heel veel van hun kinderen, daarom snap ik niet zo goed waarom veel volwassen kinderen hun ouders dan zo in de steek laten en laten vereenzamen.
Jij bedoelt w.s. dat wij geneigd zijn tot alle kwaad, tulp? Daar ben ik het zeker mee eens en dat kan ook t.o.v. onze eigen kinderen gebeuren. Wie heeft er niet eens in drift een klap uitgedeeld aan zijn eigen kind?
Of handelt jegens het kind waar hij later spijt van heeft?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2016 09:38

tulp schreef:Persoonlijk zou ik een therapeut die zo'n boude uitspraak doet wantrouwen.
Zijn wij mensen niet geneigd tot alle kwaad met ons zondige, op onszelf gerichte, arglistige hart?
Ik weet niet anders dan dat wij mensen juist wel monsters zijn.


Die therapeut zal dan wel geen gereformeerd christen zijn dan. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor bakvis » 29 okt 2016 10:09

[/quote]daarom snap ik niet zo goed waarom veel volwassen kinderen hun ouders dan zo in de steek laten[quote]

misschien..nou eigenlijk weet ik wel zeker dat je dat ook niet kan snappen als je niet zelf in zo'n situatie zit.
ik bedoel dat niet rot maar dat is wel wat de ervaring ons geleerd heeft.
alleen mensen die in zo'n zelfde situatie zitten begrijpen ten volle wat het is als het contact met ouders verbroken is.
voor de buitenwereld is er altijd een niet begrijpen. hoe goed bedoeld meeleven er ook kan zijn...
en dan kan het er idd voor de buitenwereld uitzien als 'in de steek laten' maar je weet nooit wat er binnenshuis afgepeeld heeft. hoe kinderen, voor de buitenwereld verborgen, jarenlang in de steek gelaten zijn op psychisch gebied.
wij hebben al meer dan 8 jaar te maken met veroordelende mensen omdat we 'die lieve' ouders in de steek gelaten hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor Chaya » 29 okt 2016 10:42

bakvis schreef:wij hebben al meer dan 8 jaar te maken met veroordelende mensen omdat we 'die lieve' ouders in de steek gelaten hebben.

Daarom schreef ik veel.
bakvis schreef:misschien..nou eigenlijk weet ik wel zeker dat je dat ook niet kan snappen als je niet zelf in zo'n situatie zit.

Jawel hoor, ik maak het van zeer dichtbij mee.
Het gaat over die andere kinderen, die niet psychisch of lichamelijk mishandeld zijn door hun ouders.

Er is veel verborgen verdriet achter de voordeuren. Soms komt er iets van naar buiten, vaak ook niet.
En het erge is, wat in je jeugd kapot gemaakt is, is nooit meer te helen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor elburger » 03 nov 2016 11:55

Na meer dan 30 jaar te zijn afgewezen door mijn ouders heb ik onlangs het contact met hen verbroken
Het is een heel lang verhaal en ik heb er lang over gedaan om deze stap te zetten
maar het is niet voor niks in ieder geval.
Desondanks is het toch wel lastig om dit een plekje te geven
en zou graag willen weten wie hier nog meer mee te maken heeft gehad en hoe je hiermee bent omgegaan?
Alvast bedankt voor jullie reacties!


Ik spreek mijn ouders al ruim 20 jaar niet meer dan enkel eens via de telefoon of via een sms of via brieven/kaarten
Het doet wel pijn, maar de rust is nu weer gekeerd.
Wij weten van elkaar dat we van elkaar houden en dat er geen enkele rancune is.
Met mijn broertjes en zusjes heb ik nog wel eens contact en met hen is het precies hetzelfde.
We spreken elkaar als we elkaar tegenkomen, sturen een kaart met kerst en verjaardagen, soms bellen we maar bij elkaar op de koffie komen of verjaardagen vieren, nee, dat niet.
Maar ik heb dit nu wel hier geschreven, en mensen hebben er vast hun mening over maar voor mijn familie is het "goed".
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2016 14:50

elburger schreef:Wij weten van elkaar dat we van elkaar houden en dat er geen enkele rancune is.
Met mijn broertjes en zusjes heb ik nog wel eens contact en met hen is het precies hetzelfde.
We spreken elkaar als we elkaar tegenkomen, sturen een kaart met kerst en verjaardagen, soms bellen we maar bij elkaar op de koffie komen of verjaardagen vieren, nee, dat niet.

Maar er bestaat nog steeds een dun draadje tussen jullie. Je hoeft dan niet in de krant te lezen dat je moeder of broer overleden is.
En soms matcht het gewoon niet lekker. Vrienden kun je zelf uitzoeken, familie niet.
Er zijn hele warme hechte families, die met elkaar op vakantie gaan, alles met elkaar beleven en vieren, zo'n familie heb ik helaas ook niet.

Er stond eens een advertentie in de krant, die ongeveer zo was opgesteld.
Ik heb uit de krant moeten vernemen dat mijn lieve zoon is overleden en ook al reeds is begraven.
Aan mijn hoop op hereniging met hem is nu een einde gekomen.


Ik vond het schokkend om te moeten lezen. Wat een diep verdriet schuilt er achter zo'n zwart omrande advertentie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor elburger » 04 nov 2016 10:50

Maar er bestaat nog steeds een dun draadje tussen jullie. Je hoeft dan niet in de krant te lezen dat je moeder of broer overleden is.


Ja Chaya, er bestaat nog een soort van contact, en ik blijft altijd goed op de hoogte hoe en wat , wat betreft mijn ouders.
Komt natuurlijk ook dat mijn vader één van de bekendste mensen is in het stadje en wijde omgeving en ook ik heb een goede en slechte naam.
Maar er is contact.
Wel is het zo dat ik NIET naar de begrafenis ga als daar de tijd is.
Ik ga een half uur later wel op mijn manier afscheid nemen.
Maar ze weten dat ik van ze hou, dat ik voor ze bid en dat ik ze niets verwijd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:35

elburger schreef:Wel is het zo dat ik NIET naar de begrafenis ga als daar de tijd is.
Ik ga een half uur later wel op mijn manier afscheid nemen.

Joh, van zoiets schrik ik toch wel. :?
Het is zo definitief en je krijgt geen tweede kans.
elburger schreef:Maar ze weten dat ik van ze hou, dat ik voor ze bid en dat ik ze niets verwijd.

O dat is mooi. Weet je dat andersom ook, of vraag ik nu iets te ver door. Dan begrijp ik dat je geen antwoord wil geven hoor!

Ik heb wel ondervonden dat je te lang kunt wachten om een band te herstellen. Als iemand voor de poorten van de dood ligt, komt hij in een andere gemoedsgesteldheid. Aardse zaken zijn minder belangrijk en soms ook een breuk met een familielid.
Vorig jaar overleed een vrouw, die na de dood van hun ouders geen contact meer had met haar broer.
Absoluut nul contact. De vrouw werd ernstig ziek en haar broer hoorde dat. Hij wilde naar zijn zus toegaan om zich met haar te verzoenen, maar zij wilde niet. Hij voelt zich daar nu heel ellendig onder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: contact met ouders verbroken

Berichtdoor elburger » 06 nov 2016 16:37

O dat is mooi. Weet je dat andersom ook


Dat durf ik niet van iedereen te zeggen Chaya, maar ik denk dat het wel zo is met het overgrote deel van hen.
Misschien van 1 niet.
Maar voor mij is het belangrijk dat zij allen weten hoe ik over hen denk, dat ik voor hen bid en hen het allerbeste toewens.
Water wat van de bron naar de zee gelopen is komt nooit weer terug, maar als de bron goed is dan zal het vrucht dragen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten