Eenzaam

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lente30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:34

Eenzaam

Berichtdoor Lente30 » 10 mei 2016 12:51

Eenzaam... ja, zo voel ik me...
Ik ben getrouwd met een lieve man, na een moeilijke periode zijn we verhuisd naar de 'andere kant van het land'.
Ik heb 2 kinderen, werk.... en 1 echte vriendin die helaas op bijna een uur afstand woont.
Ik voel me soms zo alleen. Vooral op mijn vrije dagen en als de kinderen naar school zijn. We gaan naar een cgkv gemeente, een samengestelde kerk van cgk en gkv. En je zou denken dat nu wij bijna twee jaar in deze gemeente zijn, ik toch wat andere vrouwen heb leren kennen, misschien wat vriendschappen heb kunnen sluiten... maar niets is minder waar. Het voelt alsof ik er 'niet tussen kom'. Ik blijf opgewekt en vrolijk, alleen mijn man weet eigenlijk echt hoe ik me soms voel.
Ik zou het zo ontzettend fijn vinden om andere jonge christelijke vrouwen / moeders te leren kennen...

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Eenzaam

Berichtdoor Lidia » 10 mei 2016 13:13

Welkom op het forum.
Waar in het land woon je nu?

Lente30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:34

Re: Eenzaam

Berichtdoor Lente30 » 10 mei 2016 13:33

Ik woon in de buurt van Nijmegen in een klein dorp.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Eenzaam

Berichtdoor Jess » 10 mei 2016 15:15

Zo herkenbaar wat je schrijft!

Je kunt naar je idee nog zo goed je best doen, naar een kring of vereniging gaan maar als men je blijft behandelen of je een vreemde eend in de bijt bent dan kom je er niet tussen.

Eenzaam maar niet alleen want je bent geliefd door God!!
desondanks wil jij ook morgen gewoon gezellig bij iemand een bakkie gaan doen en merken dat ze blij zijn met jouw.

Sterkte

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenzaam

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2016 15:58

Mijn ervaring is dat je via kringen inderdaad het beste contact legt. Of door mensen uit te nodigen om bij je langs te komen. Elkaar ff bij de koffie na de dienst zien is niet voldoende.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Eenzaam

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mei 2016 16:55

Huh, zijn er anderen die last hebben van eenzaamheid dan ik? :o
Absurde vraag misschien, maar dat is hoe het voor mij vaak voelt. Ik kan me ook best wel eens eenzaam voelen, ook al is dat dan weer op een heel andere manier.
Als je dus met een dergelijk probleem zit, ben je in ieder geval niet de enige.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Eenzaam

Berichtdoor jaccootje85 » 10 mei 2016 18:10

Heb je een hond? Misschien klinkt het raar, maar door de hond ben ik de buren gaan leren kennen... Andere hondenbezitters...we komen nu regelmatig bij elkaar over de vloer. Zo ben ik in de gemeenschap gerold.
En mensen uit de kerk? Praatje aanknopen, uitnodigen (zoals eerder geopperd), andere moeders van schoolgaande kinderen uitnodigen?

Sterkte in je eenzaamheid. Hug!
Szent az Úr

Zomer81
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2016 20:47

Re: Eenzaam

Berichtdoor Zomer81 » 10 mei 2016 20:53

Wat jammer dat je je niet echt geaccepteerd voelt in je leefomgeving. Zelf woon ik ook niet al te ver van Nijmegen. In het dorp waar ik woon heb ik ook niet heel veel contacten. Wel bij school van de kinderen. Dat scheelt wel heb ik gemerkt.
Misschien zijn de mensen hier in de buurt gewoon wat minder hartelijk dan waar jij vandaan komt ? :D

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Eenzaam

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 mei 2016 21:18

Dan nog... contact of echt contact. Na 10 jaar nog geen vriendinne opgedaan binnen de kerk. Iedereen hweft al zn eigen vriendengroep die best hecht zijn hier. Daar ga ik evht niet tussen zitten.

Als je nou hier woonde :) helaas te ver weg..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eenzaam

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 07:33

Verschrikkelijk, van die gesloten kerken waar je nauwelijks tussenkomt, waar mensen je gewoon aan de zijkant lopen staan als je niet uit die plaats komt, als je nieuw bent... Wij hebben toen we hier kwamen wonen en we een kerk zochten, dat ook heel zwaar mee laten wegen, hoe gastvrij de gemeente is, hoeveel je werd aangesproken door mensen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Eenzaam

Berichtdoor cornelia77 » 11 mei 2016 08:47

Lastig!
Ik denk dat je vooral zelf heel actief moet zijn om contacten te krijgen. Afwachten tot anderen je uitnodigen werkt meestal niet. Wat al eerder geopperd is. Nodig mensen uit op de koffie. Probeer via klasgenootjes contacten te krijgen. Spreek bijv. op woensdagmiddag iets samen met anderen af. Maar ik realiseer me dat dat lastig is, als je bijvoorbeeld wat verlegen bent. Probeer je daar dan overheen te zetten en niet teveel in te vullen voor een ander. Dat ze het 'gek' vinden bijv...
Sterkte ermee!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Eenzaam

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2016 10:08

Eenzaamheid is heel naar en zit van binnen. Je hoeft niet persé alleen te zijn, om je eenzaam te voelen. Ook in een groot gezelschap of als je in een groot gezin/familie leeft, kun je toch bij tijden eenzaamheid ervaren.
Omdat je niet begrepen wordt, je "anders" bent dan de anderen, je niet van hart tot hart kan spreken.
Vriendschap krampachtig zoeken werkt meestal niet. Het moet je gegeven worden, op je pad komen en dat kan heel onverwacht zijn heb ik ervaren.
In onze kerk heb ik geen vrienden, niet omdat het onaardige mensen zijn, maar voor vriendschap is meer nodig.
Ook is het zo dat hoe ouder je wordt, een vriendschap niet zo makkelijk meer tot stand komt.
Omdat je teleurgesteld bent geraakt, of je vindt geen soulmate.
Lente30 schreef:Ik blijf opgewekt en vrolijk, alleen mijn man weet eigenlijk echt hoe ik me soms voel.
Ik zou het zo ontzettend fijn vinden om andere jonge christelijke vrouwen / moeders te leren kennen...

Om vrienden te maken is het nodig om jezelf ook kwetsbaar te durven opstellen. Dan kan de ander zich in jou herkennen.
Daar is best moed voor nodig.
Is er geen vrouwenvereniging of bijbelstudiegroep, of een zangkoor in jullie gemeente?
Op zondag elkaar in de kerk zien en misschien koffie erna, leer je meestal elkaar toch niet goed kennen.
Als je boodschappen gaat doen, of je loopt door het dorp/stad, kom je dan nooit een vrouw uit jullie kerk tegen?
Op het schoolplein ontstaan vaak ook hele leuke contacten.
Boekenlezer schreef:Als je dus met een dergelijk probleem zit, ben je in ieder geval niet de enige.

Nee je bent nooit de enige, dat kan een schrale troost zijn.
Vaak is het wel zo dat mensen denken dat ze de enige zijn en zich er voor schamen, dat zie je bij veel oudere mensen ook.
Misschien komt het wel door FB en instagram, als men ziet dat sommige mensen wel 1.000 "vrienden" of volgers hebben, zakt de moed in de schoenen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lente30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:34

Re: Eenzaam

Berichtdoor Lente30 » 11 mei 2016 17:42

Wat een lieve reacties en fijn dat jullie dit niet vreemd vinden. Dat bemoedigd me echt.
We hebben een hond, maar veel verder dan een hallo komt het niet. We wonen in een klein katholiek dorp. Gaan niet naar de plaatselijke katholieke dorpskerk en zitten niet bij de katholieke schutterij of carnavalsvereniging. ;-)
De kinderen gaan in het dorp naar school, de dichtstbijzijnde christelijke school is in Arnhem.

In deze omgeving hebben mensen zeker een andere mentaliteit dan daar waar ik opgroeide.
Op het schoolplein praat ik wel met andere moeders maar het is hier áltijd druk, druk.
Ook bij het koffie drinken na de kerk merk je dat veel al jaren (vaak van kinds aan) met elkaar omgaan. De rest van de kerk is student. Ik ben wel actief betrokken. Ik plan de kinderdiensten samen met twee studenten.
Ik heb me opgegeven om bij het koor te gaan zingen. Maar dat koor is 'ad hoc'.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er een vrouwenvereniging is ofzo, ik hoor of lees daar nooit wat van.

Ik vind het zo'n lastig iets...
In onze oude gemeente hadden we een fijne vriendengroep. Maar het contact werd minder toen wij voor een andere gemeente kozen. Contacten verwaterde en iedereen ging zijn eigen weg.
En nu mis ik het. Gewoon even ergens koffie drinken op mijn vrije dag. Of samen met de kindjes naar de speeltuin.

Lente30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:34

Re: Eenzaam

Berichtdoor Lente30 » 11 mei 2016 17:45

Zomer81 schreef:Wat jammer dat je je niet echt geaccepteerd voelt in je leefomgeving. Zelf woon ik ook niet al te ver van Nijmegen. In het dorp waar ik woon heb ik ook niet heel veel contacten. Wel bij school van de kinderen. Dat scheelt wel heb ik gemerkt.
Misschien zijn de mensen hier in de buurt gewoon wat minder hartelijk dan waar jij vandaan komt ? :D


Mag ik vragen waar jij woont? Hoe ga jij er mee om? Heb je wel makkelijk contact in de kerk?

Lente30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:34

Re: Eenzaam

Berichtdoor Lente30 » 11 mei 2016 17:53

Zomer81 schreef:Wat jammer dat je je niet echt geaccepteerd voelt in je leefomgeving. Zelf woon ik ook niet al te ver van Nijmegen. In het dorp waar ik woon heb ik ook niet heel veel contacten. Wel bij school van de kinderen. Dat scheelt wel heb ik gemerkt.
Misschien zijn de mensen hier in de buurt gewoon wat minder hartelijk dan waar jij vandaan komt ? :D


Mag ik vragen waar jij woont? Hoe ga jij er mee om? Heb je wel makkelijk contact in de kerk?


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten