Verloofd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lieke001
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2016 16:36

Verloofd

Berichtdoor Lieke001 » 30 mar 2016 16:46

Hee,

Ik ben al 'n tijdje verloofd, en nu druk met de voorbereidingen voor onze huwelijksdag DV volgend jaar. Maar! Vrienden, schoonfamilie, etc. zijn super blij voor ons, alleen mijn eigen familie niet! Vooral mijn moeder is er niet mee eens dat we volgend jaar gaan trouwen.
Ik ben te jong, ik moet meer sparen, mijn verloofde moet eerst 'n fulltime baan hebben + 'n fatsoenlijk inkomen. (is nu een BOL student). Als wij trouwen ben ik 20, een mooie leeftijd. (mijn moeder was zelf trouwens 21 toen ze trouwde!)
Over enkele weken hopen wij de save the date kaarten de deur uit te doen, en ook onze ouders te vertellen dat we over 'n jaar hopen te gaan trouwen. Ik ben zeer en zeer gespannen. Ik ben erg bang dat mijn moeder boos wordt en opnieuw de preek tegen me verteld van: 'wat heb ik je nu toch gezegd'. Mijn verloofde & ik gaan onze eigen weg, stellen onze bruiloft niet uit.
Maar het voelt zo dubbel. Mijn ouders (vooral mijn moeder) wilt niet dat ik het huis uit gaat.
(ik ben de jongste van 7, 5 zijn het huis al uit!)

Doe ik goed aan om toch onze eigen weg voor te zetten, of toch de bruiloft uitstellen om naar de wensen van mijn moeder te voldoen?

Liefs, Liekelotte

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 17:57

Trouwen is je ouders loslaten. Ook op dit punt. Het zijn totaal geen redenen om niet te trouwen. Dat heet liefde, samen verder, ook als je nog geen bakken geld hebt gespaard, vast contract hebt of wat dan ook. Lekker belangrijk.

Ouders vinden het soms moeilijk hun kinderen te laten gaan, zeker als je de jongste bent. Gewoon doorgaan, ze trekken wel bij ;) en zeg gewoon dat je heel veel van hem houdt dus dat dit de beste keuze is ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 18:06

gewoon je moeder mee uit nemen naar een high tea, en dan samen onder het genot van een lekker kopje thee er nog eens over praten.
Ze houdt van je en heeft het beste met je voor. Geef haar de ruimte om haar zorgen naar je te uiten zonder dat je meteen over haar heen walst.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 18:46

Lieke001 schreef:Hee,

Ik ben al 'n tijdje verloofd, en nu druk met de voorbereidingen voor onze huwelijksdag DV volgend jaar. Maar! Vrienden, schoonfamilie, etc. zijn super blij voor ons, alleen mijn eigen familie niet! Vooral mijn moeder is er niet mee eens dat we volgend jaar gaan trouwen.
Ik ben te jong, ik moet meer sparen, mijn verloofde moet eerst 'n fulltime baan hebben + 'n fatsoenlijk inkomen. (is nu een BOL student). Als wij trouwen ben ik 20, een mooie leeftijd. (mijn moeder was zelf trouwens 21 toen ze trouwde!)
Over enkele weken hopen wij de save the date kaarten de deur uit te doen, en ook onze ouders te vertellen dat we over 'n jaar hopen te gaan trouwen. Ik ben zeer en zeer gespannen. Ik ben erg bang dat mijn moeder boos wordt en opnieuw de preek tegen me verteld van: 'wat heb ik je nu toch gezegd'. Mijn verloofde & ik gaan onze eigen weg, stellen onze bruiloft niet uit.
Maar het voelt zo dubbel. Mijn ouders (vooral mijn moeder) wilt niet dat ik het huis uit gaat.
(ik ben de jongste van 7, 5 zijn het huis al uit!)

Doe ik goed aan om toch onze eigen weg voor te zetten, of toch de bruiloft uitstellen om naar de wensen van mijn moeder te voldoen?

Liefs, Liekelotte
Misschien al eerder het huis uitgaan, zodat dit niet "aan je huwelijk ligt"?
Dat halt in elk geval een bepaalde lading van de trouwdag af.
Twintig is erg jong om te trouwen, maar het is jouw leven.
Kunnen je ouders het huwelijk overigens tegenhouden voor je 21e? daar staat me iets van bij...

Overigens snap ik wel dat een fatsoenlijk inkomen jouw ouders meer rust geeft bij jouw stap.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 18:54

nee dat is is van heul vroeger,
vanaf 18 kunnen je ouders niets meer beginnen.


zelf was ik 19 overigens toen ik trouwde, mijn ouders hadden natuurlijk ook hun bedenkingen,

mijn schoonouders niet, maar schoonmoeder was zelf ook 19 en moest in die tijd nog toestemming hebben van haar moeder ( die het in eerste instantie niet wilde geven, maar ze zei toen...nou..als je geen toestemming geeft, zorg ik wel dat ik móet trouwen :mrgreen: )

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verloofd

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 20:04

Lieke001 schreef:Hee,

Ik ben al 'n tijdje verloofd, en nu druk met de voorbereidingen voor onze huwelijksdag DV volgend jaar. Maar! Vrienden, schoonfamilie, etc. zijn super blij voor ons, alleen mijn eigen familie niet! Vooral mijn moeder is er niet mee eens dat we volgend jaar gaan trouwen.
Ik ben te jong, ik moet meer sparen, mijn verloofde moet eerst 'n fulltime baan hebben + 'n fatsoenlijk inkomen. (is nu een BOL student). Als wij trouwen ben ik 20, een mooie leeftijd. (mijn moeder was zelf trouwens 21 toen ze trouwde!)
Over enkele weken hopen wij de save the date kaarten de deur uit te doen, en ook onze ouders te vertellen dat we over 'n jaar hopen te gaan trouwen. Ik ben zeer en zeer gespannen. Ik ben erg bang dat mijn moeder boos wordt en opnieuw de preek tegen me verteld van: 'wat heb ik je nu toch gezegd'. Mijn verloofde & ik gaan onze eigen weg, stellen onze bruiloft niet uit.
Maar het voelt zo dubbel. Mijn ouders (vooral mijn moeder) wilt niet dat ik het huis uit gaat.
(ik ben de jongste van 7, 5 zijn het huis al uit!)

Doe ik goed aan om toch onze eigen weg voor te zetten, of toch de bruiloft uitstellen om naar de wensen van mijn moeder te voldoen?

Liefs, Liekelotte

Hoi Liekelotte,
Uhh, ik ken het begrip "save the date niet", ik ken alleen de goede gewoonte om een trouwkaart te sturen naar de genodigden, 6-8 weken vóór de datum.
Mijn vraag is, waarom is jouw moeder zo tegen, als jij de 6e bent in de rij? Dan is er volgens mij iets anders aan de hand dan het empty nest syndroom.
Ik zou proberen DIT eens boven water te krijgen. Heeft jouw moeder iets tegen jouw verloofde misschien, was zij heel erg blij toen jullie zich met elkaar verloofden, of sprak zij toen ook al haar bedenkingen uit?
In principe mag jij zelf onderhand bepalen wat jouw toekomst in deze is, maar soms zien ouders iets wat jij, als kind, (nog) niet ziet.
Kun je niet je moeder eens uitnodigen voor een gezellig uitje, high tea, of kopje koffie op een terrasje en dan in een ontspannen sfeer vragen: mam, wat vindt u/jij van onze trouwplannen?
Je moeder heeft op zich echt wel een punt met meer sparen, fulltime baan. Hoe is jouw situatie, heb jij een vaste baan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 20:33

hé Chaya, die high tea was al mijn idee 8)


maar ben eens dat empty nest syndroom nogal onwaarschijnlijk lijkt,
en persoonlijk ben ik ook niet zo van de 'bekijk het maar ik doe toch lekker wat ik wil' aanpak,

( behalve als je ouders zeer wrede mensen zijn natuurlijk die je altijd slecht hebben behandeld en duidelijk geen greintje liefde voor je hebben )
maar jij kan vertellen of dat zo is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verloofd

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 21:51

meribel schreef:hé Chaya, die high tea was al mijn idee 8)

Oeps, gepikt. Misschien is de wens wel de vader van deze gedachte :lol:
Ik had het niet gezien, sorry, maar het is dus een grandioos idee.
meribel schreef:en persoonlijk ben ik ook niet zo van de 'bekijk het maar ik doe toch lekker wat ik wil' aanpak,

Ik ook niet, want het levert altijd schade op in de verhoudingen, hetzij tijdelijk, hetzij voorgoed en dat is het toch niet waard?
Lieke, vertel iets meer over je ouders, als je wilt, zijn ze echt zo bemoeizuchtig?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 22:11

Chaya, save the date is tegenwoordig wel veel gebruikt. Die stuur je ruim van tevoren. Als ik tussen 6 en 8 weken voor tijd een uitnodiging krijg is de kans groot dat er al van alles ingepland staat. Dan kan ik niet of moet allerlei dingen verzetten. Met een save the date is dat zo opgelost. Kan overigens ook via mail, social media of zo, hoef je niet per se een kaart voor te sturen.

Ps ik zou gewoon trouwen als je weet dat dat de beste beslissing is maar natuurlijk wel zorgen dat je ouders daar ook wel mee kunnen leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Verloofd

Berichtdoor Acire » 02 apr 2016 13:00

Wat leuk dat je gaat trouwen en wat naar dat je ouders dat niet zien zitten.
Hoe je ermee om moet gaan lijkt me behoorlijk lastig.
Als jij en je moeder volwassen met elkaar omgaan lijkt het me handig om eens rustig voor een gesprek te gaan zitten.
Maar als je moeder en jij nog heel erg in de ouder/kind rol zitten zal dat mogelijk een hele preek worden zonder dat jij veel ruimte krijgt voor jouw verhaal. Dat lijkt me niet erg fijn en dan zou ik het gesprek kort houden.
Sowieso zou ik het haar vertellen en niet via het kaartje je trouwdag communiceren.
Sterkte!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verloofd

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2016 08:06

Hoe lang kennen jullie elkaar? Ik zou zeggen: ga eerst een tijdje alleen wonen, zodat je weet hoe het is om zelf een huishouden te runnen. Zorg dat je vriend dat ook doet, zodat je later de boel goed kunt verdelen. Maar dat is mijn persoonlijke mening en zo heb ik 't zelf ook aangepakt.

Ik vraag me ook af wat er precies achter zit dat je moeder (of ook je vader?) het niet zien zitten: dat lege nest, zorgen of jullie je financieel wel redden of vinden ze dat jullie niet goed bij elkaar passen? Gaat het om iets dat op te lossen valt? Waar willen ze je voor waarschuwen?

Is het een idee om het hier eens over te hebben met je ouders en nog iemand anders die je vertrouwt als een soort mediator, zodat je niet meteen in je vaste patroon vervalt. Misschien is er iemand uit de kerk die die rol kan vervullen of een goede vriendin van jullie gezin.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 03 apr 2016 08:38

Marnix schreef:Trouwen is je ouders loslaten. Ook op dit punt. Het zijn totaal geen redenen om niet te trouwen. Dat heet liefde, samen verder, ook als je nog geen bakken geld hebt gespaard, vast contract hebt of wat dan ook. Lekker belangrijk.

Ouders vinden het soms moeilijk hun kinderen te laten gaan, zeker als je de jongste bent. Gewoon doorgaan, ze trekken wel bij ;) en zeg gewoon dat je heel veel van hem houdt dus dat dit de beste keuze is ;)


Misschien wil de moeder haar juist beschermen en haar behoeden zo jong te trouwen. Iemand van 20 weet nog lang niet wie hij of zij is en wat hij of zij wil in het leven. Ik vind de moeder uitermate verstandig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verloofd

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2016 09:05

Sabra schreef:Misschien wil de moeder haar juist beschermen en haar behoeden zo jong te trouwen. Iemand van 20 weet nog lang niet wie hij of zij is en wat hij of zij wil in het leven. Ik vind de moeder uitermate verstandig.


Maar welke 20-jarige luistert daar nu naar?

Een mediator lijkt me wel verstandig, maar persoonlijk denk ik dat dit iets is waar je ouders zich bij moeten neerleggen. Je bent oud genoeg om je eigen beslissingen te nemen en hoeft niet meer als een kind tegen jezelf in bescherming te worden genomen. En dan is het een kwestie van "Ja, mam, we doen dit sowieso, dus je kunt maar beter blij voor ons zijn. Dat is beter voor de relatie."

Wat je moeder misschien doet inzien wat ze aan het doen is, is haar vragen heel specifiek te worden. Hoeveel spaargeld is voldoende en waarom precies dat bedrag; welke baan is fatsoenlijk genoeg; fulltime, is dat 36 of 40 uur, of nog meer? En als ze daar geen antwoorden op heeft, dan kun je haar daar op wijzen en zeggen dat je die 'bezwaren' dus naast je neerlegt. Misschien komt er dan uiteindelijk uit wat de echte reden is dat je moeder er zoveel moeite mee heeft. Het komt namelijk op mij over dat je moeder 'gewoon' niet wilt dat je trouwt en dat alle bezwaren die ze geeft een poging zijn dat gevoel te rechtvaardigen.

En als er een preek komt, dan is de zin "Ik ben volwassen en zo wens ik niet meer toegesproken te worden" in mijn opinie een geldige optie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2016 11:19

[quote="Sabra"
Misschien wil de moeder haar juist beschermen en haar behoeden zo jong te trouwen. Iemand van 20 weet nog lang niet wie hij of zij is en wat hij of zij wil in het leven. Ik vind de moeder uitermate verstandig.[/quote]

Die moeder was zelf 21 toen ze trouwde. Ik mag hopen dat ze weet dat dat best goed kan gaan. Het ligt natuurlijk heel erg aan de situatie. Als je net een paar maanden bij elkaar bent zou ik ook nog wel een poos wachten. Als je al een paar jaar een relatie hebt lijkt het me prima om te trouwen. Je moet wel van elkaar afblijven maar je mag niet trouwen. Werkt sowieso niet zo lang. Meer moeten sparen, een fulltime-baan hebben enz zijn nou niet de verstandigste argumenten als het gaat over wel / niet trouwen. Het is gewoon even wennen, het idee. Moederlijke bezorgdheid. Komt vanzelf goed :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 03 apr 2016 13:31

Marnix schreef:
Die moeder was zelf 21 toen ze trouwde. Ik mag hopen dat ze weet dat dat best goed kan gaan. Het ligt natuurlijk heel erg aan de situatie. Als je net een paar maanden bij elkaar bent zou ik ook nog wel een poos wachten. Als je al een paar jaar een relatie hebt lijkt het me prima om te trouwen. Je moet wel van elkaar afblijven maar je mag niet trouwen. Werkt sowieso niet zo lang. Meer moeten sparen, een fulltime-baan hebben enz zijn nou niet de verstandigste argumenten als het gaat over wel / niet trouwen. Het is gewoon even wennen, het idee. Moederlijke bezorgdheid. Komt vanzelf goed :)


Die moeder heeft zelf kunnen ervaren dat het onverstandig is om jezelf oo zo'n jonge leeftijd te settelen en wil haar dochter hiervoor beschermen.

Het scheidingspercentage is volgens mij veel hoger bij mensen die jong in het huwelijk zijn getreden. En dat is logisch, je moet jezelf en de wereld nog ontdekken.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten