Verloofd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2016 21:40

Dat zeg ik toch....... Al tIjden. Je herhaalt nu wat ik al tijden zeg. Goed dat je het nu ook door hebt.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2016 06:29

Marnix schreef:Dat zeg ik toch....... Al tIjden. Je herhaalt nu wat ik al tijden zeg. Goed dat je het nu ook door hebt.


Je beweert totaal iets anders dan wat de grafiek laat zien en wat ik zeg. Ik heb opeens een Louis van Gaal - Ted van Leeuwen momentje.

Het zal wel aan mij liggen.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Verloofd

Berichtdoor jaccootje85 » 05 apr 2016 06:49

Volgens mij kan de topicstarter niets met deze tabellen. ZE vraagt advies wat ze het beste kan doen en niet om statistiek of een huwelijk binnen 5 jaar strandt of niet. Ik ken heel veel mensen die getrouwd zijn vóór hun 25e en ik ken er niet één die binnen de 5 jaar is gescheiden. Dus ik weet niet waar die tabel op gebaseerd is maar ik vind t onzin en helemaal dat er zoveel gedoe is over die ene tabel. Als je in (mogelijk) stress zit over hoe je dit met je moeder uitpraat, helpt zo'n tabel zeker *niet*
Szent az Úr

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2016 07:13

jaccootje85 schreef:Volgens mij kan de topicstarter niets met deze tabellen. ZE vraagt advies wat ze het beste kan doen en niet om statistiek of een huwelijk binnen 5 jaar strandt of niet. Ik ken heel veel mensen die getrouwd zijn vóór hun 25e en ik ken er niet één die binnen de 5 jaar is gescheiden. Dus ik weet niet waar die tabel op gebaseerd is maar ik vind t onzin en helemaal dat er zoveel gedoe is over die ene tabel. Als je in (mogelijk) stress zit over hoe je dit met je moeder uitpraat, helpt zo'n tabel zeker *niet*


Als ze verstandig is luistert ze naar haar moeder en zorgt ze eerst voor voldoende inkomen alvorens ze in het huwelijksbootje stapt.

Een aantal zaken in deze situatie leiden tot stress in het huwelijk en vergroten de instabiliteit ervan:
- ze is erg jong en nauwelijks volwassen
- ze hebben geen of weinig inkomen
- verslechterde relatie met ouders

Het eerste blijkt uit haar opmerking over de leeftijd van haar moeder toen die trouwde. In 30 of 40 jaar is de wereld erg veranderd en worden andere eisen aan mensen gesteld. Weinig inkomen leidt per definitie tot stress en daarmee tot wrijving binnen het huwelijk. Een slechtere relatie met ouders leidt tot emotionele stress wat de onderlinge verhouding binnen het huwelijk onder druk zet.

Zomaar drie signalen die op rood staan.

Overigens is statistiek geen onzin.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 07:34

Tja, maar je hebt geen enkel idee of wat de moeder zegt wel reëel is. Jij gaat daar blind vanuit maar ik heb vaak genoeg ouders slechte adviezen horen geven, ouders die het idee dat hun jongste het huis uit gaat eng vinden, ouders die vinden dat je eerst carriere moet maken en dan pas trouwen enzovoorts. Het feit dat velen het huwelijk toejuichen maar alleen de moeder niet moet je toch te denken geven. Op basis van dit soort tabellen de moeder blind gelijk geven slaat natuurlijk nergens op. Adviseer haar dan om een plan te maken om te kijken of het financieel haalbaar is, de kijken naar de situatie, hoe lang ben je samen, waarom nu trouwen enzovoorts. Zoals Jacootje al zegt, aan die tabel van je heeft ze helemaal niets.

jaccootje85 schreef:Volgens mij kan de topicstarter niets met deze tabellen. ZE vraagt advies wat ze het beste kan doen en niet om statistiek of een huwelijk binnen 5 jaar strandt of niet. Ik ken heel veel mensen die getrouwd zijn vóór hun 25e en ik ken er niet één die binnen de 5 jaar is gescheiden. Dus ik weet niet waar die tabel op gebaseerd is maar ik vind t onzin en helemaal dat er zoveel gedoe is over die ene tabel. Als je in (mogelijk) stress zit over hoe je dit met je moeder uitpraat, helpt zo'n tabel zeker *niet*


Inderdaad. Gewoon met moederlief praten, je keuze onderbouwen en dan krijgt ze er vast zelf ook wel begrip voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2016 09:11

Marnix schreef:Tja, maar je hebt geen enkel idee of wat de moeder zegt wel reëel is. Jij gaat daar blind vanuit maar ik heb vaak genoeg ouders slechte adviezen horen geven, ouders die het idee dat hun jongste het huis uit gaat eng vinden, ouders die vinden dat je eerst carriere moet maken en dan pas trouwen enzovoorts.


Op basis van hetgeen is gemeld (weinig spaargeld, nog in opleiding en geen inkomen) vind ik het uitermate reëel dat de moeder zorgen heeft en dat ze het verstandig vindt dat het huwelijk wordt uitgesteld. Dat de moeder nog andere redenen heeft, zou kunnen, maar die kan ik niet opmaken uit de tekst.

Het feit dat velen het huwelijk toejuichen maar alleen de moeder niet moet je toch te denken geven.


Nee, omdat ik niet weet waarom ze het toejuichen.

Op basis van dit soort tabellen de moeder blind gelijk geven slaat natuurlijk nergens op. Adviseer haar dan om een plan te maken om te kijken of het financieel haalbaar is, de kijken naar de situatie, hoe lang ben je samen, waarom nu trouwen enzovoorts. Zoals Jacootje al zegt, aan die tabel van je heeft ze helemaal niets.


Die tabel zegt wel degelijk iets over jong in het huwelijk treden, namelijk dat de kans veel groter is dat het huwelijk mislukt. Als 20-jarige zou je je moeten verdiepen in de redenen hiervoor en af moeten wegen in hoeverre je de achterliggende risico's hebt afgedekt.

Inderdaad. Gewoon met moederlief praten, je keuze onderbouwen en dan krijgt ze er vast zelf ook wel begrip voor.


Iets begrijpen en ergens begrip voor hebben zijn twee verschillende zaken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 10:16

Sabra schreef:Op basis van hetgeen is gemeld (weinig spaargeld, nog in opleiding en geen inkomen) vind ik het uitermate reëel dat de moeder zorgen heeft en dat ze het verstandig vindt dat het huwelijk wordt uitgesteld. Dat de moeder nog andere redenen heeft, zou kunnen, maar die kan ik niet opmaken uit de tekst.


Dat lees je nergens. Volgens haar moet ze meer sparen, wat niet inhoudt dat er geen spaargeld is. Daarnaast is het ook niet zo dat er geen inkomen is. Hij heeft alleen geen fulltime-baan maar een parttime inkomen.

Nee, omdat ik niet weet waarom ze het toejuichen.


Net zo min als je niet exact weet waarom moeder het niet toejuicht.

Die tabel zegt wel degelijk iets over jong in het huwelijk treden, namelijk dat de kans veel groter is dat het huwelijk mislukt. Als 20-jarige zou je je moeten verdiepen in de redenen hiervoor en af moeten wegen in hoeverre je de achterliggende risico's hebt afgedekt.


Klopt maar je kijkt allereerst niet naar situaties. 4 op de 5 huwelijken die op haar leeftijd worden afgesloten is 5 jaar later nog steeds intact. En als ze op haar 25e zou trouwen is de kans dat het niet goed gaat nog steeds 15 procent. Met dat soort gegevens zonder dat je de losse situatie bekijkt, kan je beter helemaal niet trouwen. De kans dat het misgaat op 25-jarige leeftijd is net zo goed vrij groot, wachten levert niet een veel hogere "slagingskans" op.

Iets begrijpen en ergens begrip voor hebben zijn twee verschillende zaken.


Tja, maar als je kinderen volwassen worden gaan ze zelf beslissingen nemen. Moeilijk voor ouders als je je jongste dochter los moet laten maar zo is het leven :) Kleine meisjes worden groot. En dat moet je als ouders ook leren accepteren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2016 12:48

jaccootje85 schreef:Volgens mij kan de topicstarter niets met deze tabellen. ZE vraagt advies wat ze het beste kan doen en niet om statistiek of een huwelijk binnen 5 jaar strandt of niet. Ik ken heel veel mensen die getrouwd zijn vóór hun 25e en ik ken er niet één die binnen de 5 jaar is gescheiden. Dus ik weet niet waar die tabel op gebaseerd is maar ik vind t onzin en helemaal dat er zoveel gedoe is over die ene tabel. Als je in (mogelijk) stress zit over hoe je dit met je moeder uitpraat, helpt zo'n tabel zeker *niet*

Volgens mij wil de topicstarter (gezien het feit dat we haar niet meer terug hebben gezien) alleen maar horen dat ze gelijk heeft.
Als ik in de schoenen van haar ouders zou staan zou ik het:
-Gezien haar leeftijd (te jong in mijn optiek)
-Gezien het inkomen (na je trouwen ben je ook financieel partners...)
ook ten stelligste afraden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Verloofd

Berichtdoor pannenkoek » 05 apr 2016 13:28

Geen kinderen voor je 25e? Wat is dat voor flauwekul. Toen kreeg ik onze 3e. Niks mis mee. Onze kinderen hebben heerlijk jonge ouders, die op zijn tijd lekker mee kunnen doen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2016 14:45

pannenkoek schreef:Geen kinderen voor je 25e? Wat is dat voor flauwekul. Toen kreeg ik onze 3e. Niks mis mee. Onze kinderen hebben heerlijk jonge ouders, die op zijn tijd lekker mee kunnen doen.

Ik zat nog met mijn neus in de boeken...
Ik studeerde toen ongeveer af, en had een gezin niet kunnen handlen daarbij...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Verloofd

Berichtdoor pannenkoek » 05 apr 2016 15:10

oké, oké, ik hielp/help thuis op de boerderij en werk/te 3 morgens per wk. Kinderen bleven in huis en ik ging ff de schuur in. 's middags lagen ze in bed als ik ff naar buiten ging. En als ze wat ouder waren (jr of 3) nam ik ze ff mee, of ze bleven alleen in huis.
Het is hier hollen of stil staan, werkzaamheden zijn in voor en na jaar niet te voorspellen.
Ze zijn nu groot genoeg om zich zelf ff te kunnen redden, jongste is 12 (ben nu 42)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 15:17

StillAwake schreef:Volgens mij wil de topicstarter (gezien het feit dat we haar niet meer terug hebben gezien) alleen maar horen dat ze gelijk heeft.
Als ik in de schoenen van haar ouders zou staan zou ik het:
-Gezien haar leeftijd (te jong in mijn optiek)
-Gezien het inkomen (na je trouwen ben je ook financieel partners...)
ook ten stelligste afraden.


Tja maar wat als je nou al 4 jaar bij elkaar bent? Dan ben je misschien wel toe aan die stap. Helemaal als je seksualiteit voor het huwelijk ook niet aan de orde is. Laat trouwen is wel echt iets van deze tijd maar dan woont men vaak al lang voor die tijd samen of heeft nog geen partner. Bakken met geld hoef je dan niet te hebben. Stel dat ze het huis uit wil, dat moet toch kunnen op je 20e? En financieel is het aantrekkelijker om dat met z'n tweeën ergens te wonen dan apart te wonen, allebei je levensonderhoud te moeten betalen, gas water en licht, eten en drinken enzovoorts. Je hoeft echt niet allebei een fulltime baan te hebben om te kunnen trouwen.

Anyhow, het ligt dus heel erg aan de situatie en daar weten we niet genoeg over. Dus ik zou zeggen: Doen, als de situatie het toelaat. En natuurlijk zorgen dat moeder er ook begrip voor krijgt. En als de situatie het niet of lastig toelaat, nog even wachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verloofd

Berichtdoor Chaya » 05 apr 2016 15:30

Marnix schreef:Anyhow, het ligt dus heel erg aan de situatie en daar weten we niet genoeg over. Dus ik zou zeggen: Doen, als de situatie het toelaat. En natuurlijk zorgen dat moeder er ook begrip voor krijgt. En als de situatie het niet of lastig toelaat, nog even wachten.

Wij kregen slechts summiere informatie.
En ze stelde uiteindelijk deze vraag: Doe ik goed aan om toch onze eigen weg voor te zetten, of toch de bruiloft uitstellen om naar de wensen van mijn moeder te voldoen?

Ze heeft het over onze weg. Hoe staat haar aanstaande hier in? Heeft t.s. geen vader (meer)? Wat is de verhouding van moeder en a.s.schoonzoon, lijkt mij niet onbelangrijk.
Je kunt alleen maar een algemeen advies geven, je weet te weinig van de situatie.
In het algemeen heb ik het heel vaak fout zien gaan. Zo jong verkering, je bent dan nog volop in ontwikkeling, anderzijds heb ik laatst een 40 jarige bruiloft meegevierd, bruid en gom zijn net 60 en kenden elkaar al 45 jaar.
Maar deze vrouw zei ook dat het toen echt een andere tijd was. Haar kinderen hebben hun voorbeeld niet gevolgd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2016 15:46

pannenkoek schreef:Geen kinderen voor je 25e? Wat is dat voor flauwekul. Toen kreeg ik onze 3e. Niks mis mee. Onze kinderen hebben heerlijk jonge ouders, die op zijn tijd lekker mee kunnen doen.


De meeste mensen van 25 zijn net klaar met hun opleiding en moeten nog ontdekken wat ze willen in hun leven. Daarnaast is het goed en aanbevelenswaardig om eerst samen van het leven te genieten.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2016 15:46

Marnix schreef:Tja maar wat als je nou al 4 jaar bij elkaar bent? Dan ben je misschien wel toe aan die stap.

Stelletjes die op deze manier samen volwassen zijn geworden komen er heel vaak later achter dat ze het achteraf toch anders hadden willen doen...
Opvallend ook dat stelletjes die op hun twintigste een relatie verbreken die dan misschien wel vier jaar heeft geduurt zich daarna stuk voor stuk tot totaal andere personen ontwikkelen dan dat ze tijdens die relatie waren.
20 jaar is erg jong, ik ken weinig mensen die op die leeftijd echt al volwassen waren, en ik ken NIEMAND die zo vroeg getrouwd is en achteraf niet zegt dat het erg vroeg was...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten