Verloofd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Verloofd

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2016 15:52

Marnix schreef:
Tja maar wat als je nou al 4 jaar bij elkaar bent? Dan ben je misschien wel toe aan die stap. Helemaal als je seksualiteit voor het huwelijk ook niet aan de orde is.


Dan gebruik je anticonceptie als je seksuele behoefte onbedwingbaar is, of je volhardt nog een tijdje totdat je een fatsoenlijk inkomen hebt.

Laat trouwen is wel echt iets van deze tijd maar dan woont men vaak al lang voor die tijd samen of heeft nog geen partner. Bakken met geld hoef je dan niet te hebben. Stel dat ze het huis uit wil, dat moet toch kunnen op je 20e? En financieel is het aantrekkelijker om dat met z'n tweeën ergens te wonen dan apart te wonen, allebei je levensonderhoud te moeten betalen, gas water en licht, eten en drinken enzovoorts. Je hoeft echt niet allebei een fulltime baan te hebben om te kunnen trouwen.


Dat laatste hoeft niet, maar armoede leidt niet tot meer romantiek maar tot onderlinge wrevel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verloofd

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2016 15:55

StillAwake schreef:Volgens mij wil de topicstarter (gezien het feit dat we haar niet meer terug hebben gezien) alleen maar horen dat ze gelijk heeft.


Ze heeft ook gelijk. Het is een volwassen vrouw. Alleen de twee mensen en de overheid bepalen of/wanneer er getrouwd wordt. De meningen van de rest zijn niet-bindend.

Als ik in de schoenen van haar ouders zou staan zou ik het:
-Gezien haar leeftijd (te jong in mijn optiek)
-Gezien het inkomen (na je trouwen ben je ook financieel partners...)
ook ten stelligste afraden.


Want geld is de belangrijkste reden om te trouwen, toch... O nee, er was nog wat... het ligt op het puntje van mijn tong...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verloofd

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2016 16:00

StillAwake schreef:Stelletjes die op deze manier samen volwassen zijn geworden komen er heel vaak later achter dat ze het achteraf toch anders hadden willen doen...


Het lijkt een beetje alsof we denken dat we een leven kunnen plannen waarin we achteraf nergens spijt van hebben. Natuurlijk zijn er zaken achteraf die je liever anders had gedaan. Is het dit niet, dan is het het ander wel. En hetzelfde geldt als je wacht, wie weet kom je er dan jaren later achter dat je toch liever vroeg had willen trouwen. Het is een angst-argument.

20 jaar is erg jong, ik ken weinig mensen die op die leeftijd echt al volwassen waren, en ik ken NIEMAND die zo vroeg getrouwd is en achteraf niet zegt dat het erg vroeg was...


Ik geef je niet eens ongelijk, moet ik zeggen. Vanuit mijn eigen situatie (studie gedaan) zou ik het ook erg vroeg vinden. Maar, volwassenen hebben het recht hun eigen beslissingen te nemen en dus ook hun eigen fouten te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2016 16:01

Mortlach schreef:Ze heeft ook gelijk. Het is een volwassen vrouw. Alleen de twee mensen en de overheid bepalen of/wanneer er getrouwd wordt De meningen van de rest zijn niet-bindend.

niet bindend, wel adviserend.
Want geld is de belangrijkste reden om te trouwen, toch... O nee, er was nog wat... het ligt op het puntje van mijn tong

Als dat de enige basis van je huwelijk is zal de rest van het huwelijk niet veel voorstellen, denk je wel?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2016 16:04

Mortlach schreef:Het lijkt een beetje alsof we denken dat we een leven kunnen plannen waarin we achteraf nergens spijt van hebben. Natuurlijk zijn er zaken achteraf die je liever anders had gedaan. Is het dit niet, dan is het het ander wel. En hetzelfde geldt als je wacht, wie weet kom je er dan jaren later achter dat je toch liever vroeg had willen trouwen. Het is een angst-argument.

Daar heb je op zich natuurlijk gelijk in, maar dan nog mag iemand die een bepaalde levenswijsheid (wellicht door schade en schande) heeft opgebouwd een jong en onbezonnen persoon daarop aanspreken.
Niet verbieden, wel ten stelligste afraden.
En dat is wat er hier gebeurd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verloofd

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2016 16:39

StillAwake schreef:Daar heb je op zich natuurlijk gelijk in, maar dan nog mag iemand die een bepaalde levenswijsheid (wellicht door schade en schande) heeft opgebouwd een jong en onbezonnen persoon daarop aanspreken.


Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ik bedoel, stel mijn moeder is jong getrouwd, en heeft daar achteraf spijt van. Ze verbiedt mij/raad mij af zelf ook jong te trouwen.

Stel A) Ik luister naar haar, en stel het trouwen uit. 20 jaar later wil mijn eigen zoon/dochter jong trouwen. Kan ik het dan afraden? In mijn ogen niet en dan herhaalt die cyclus zich.

Stel B) Ik luister niet, trouw toch jong, en heb daar achteraf spijt van. Dan begint die hele kring van voren af aan.

Situaties veranderen. Wat belangrijk was toen onze ouders jong waren, is ongetwijfeld niet meer zo belangrijk tegen de tijd dat onze eigen kinderen volwassen zijn.

Niet verbieden, wel ten stelligste afraden.
En dat is wat er hier gebeurd.


Misschien, maar je moet als ouder wel beseffen wat de emotionele impact zoiets kan hebben. Het kan de hele ervaring van het huwelijk negatief kleuren als je weet dat diep van binnen je ouders er tegen zijn. Maar als ouder moet je ook je eigen ideeën kunnen loslaten: als blijkt dat er toch getrouwd gaat worden, ondanks je bezwaren, dan moet je ook kunnen omschakelen en hartelijk aan de activiteiten kunnen meewerken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 16:49

StillAwake schreef:Daar heb je op zich natuurlijk gelijk in, maar dan nog mag iemand die een bepaalde levenswijsheid (wellicht door schade en schande) heeft opgebouwd een jong en onbezonnen persoon daarop aanspreken.
Niet verbieden, wel ten stelligste afraden.
En dat is wat er hier gebeurd.


Tja maar de vraag is of dat de reden is waarom haar moeder tegen is. Dat kunnen we niet controleren. Misschien is ze zelf wel heel gelukkig getrouwd en is ze gewoon bang om haar kind los te laten. We weten ook niet hoe de financiële situatie precies is, misschien valt die wel mee maar wil de moeder overdreven veel vastigheid terwijl als je van elkaar houdt je samen verder wil en je je er wel doorheen slaat. Ik kreeg ook wat praktische vragen toen we gingen trouwen van een familielid. Mijn vrouw was toen 23 (oei, statistisch gezien een hogere scheidingskans ;) ) en ik wat ouder. Hoe moet dat met baan, huis enzovoorts. Is goed gekomen hoor :) Moeders zijn nou eenmaal vaak wat bezorgd. Het ligt aan de situatie of er echt goede redenen zijn om nog niet te trouwen of niet.

Sabra schreef:
De meeste mensen van 25 zijn net klaar met hun opleiding en moeten nog ontdekken wat ze willen in hun leven. Daarnaast is het goed en aanbevelenswaardig om eerst samen van het leven te genieten.


De meeste mensen zijn voor die tijd al lang voleldig zelfstandig en weten doorgaans prima wat ze willen.

StillAwake schreef:Stelletjes die op deze manier samen volwassen zijn geworden komen er heel vaak later achter dat ze het achteraf toch anders hadden willen doen...
Opvallend ook dat stelletjes die op hun twintigste een relatie verbreken die dan misschien wel vier jaar heeft geduurt zich daarna stuk voor stuk tot totaal andere personen ontwikkelen dan dat ze tijdens die relatie waren.
20 jaar is erg jong, ik ken weinig mensen die op die leeftijd echt al volwassen waren, en ik ken NIEMAND die zo vroeg getrouwd is en achteraf niet zegt dat het erg vroeg was...


Ik ken ze wel en ik ken ook stellen die dat te vroeg vonden. Verschilt erg per situatie, per relatie. En als je daar ergens tussen je 25e 2n 30e achterkomt, wacht je dan nog 5-10 jaar met trouwen omdat je het niet zeker weet? Met elkaar trouwen is hopelijk een weloverwogen keuze dus iedereen die jong wil trouwen zou ik oproepen om die keuze weloverwogen te maken. Maar dat is wat anders dan iedereen maar te adviseren om te wachten. Ik zou zelf wel adviseren om even te wachten met kinderen krijgen, zodat je de eerste jaren samen kan besteden en investeren in je relatie maar dat is persoonlijk, ik ben blij dat we dat zelf hebben gedaan.

Mortlach schreef:
Want geld is de belangrijkste reden om te trouwen, toch... O nee, er was nog wat... het ligt op het puntje van mijn tong...


Trouwen uit liefde? Doe niet zo raar ;) Je trouwt toch als je een hoop geld hebt, een vaste baan met veel zekerheid, je een groot huis plus luxe auto kan kopen tegenwoordig. Doe niet zo romantisch :D


Zou trouwens fijn zijn als de topic-starter nog eens iets van zich zou laten horen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verloofd

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2016 16:59

Marnix schreef:Tja maar de vraag is of dat de reden is waarom haar moeder tegen is. Dat kunnen we niet controleren. Misschien is ze zelf wel heel gelukkig getrouwd en is ze gewoon bang om haar kind los te laten. We weten ook niet hoe de financiële situatie precies is, misschien valt die wel mee maar wil de moeder overdreven veel vastigheid terwijl als je van elkaar houdt je samen verder wil en je je er wel doorheen slaat. Ik kreeg ook wat praktische vragen toen we gingen trouwen van een familielid. Mijn vrouw was toen 23 (oei, statistisch gezien een hogere scheidingskans ;) ) en ik wat ouder. Hoe moet dat met baan, huis enzovoorts. Is goed gekomen hoor :) Moeders zijn nou eenmaal vaak wat bezorgd. Het ligt aan de situatie of er echt goede redenen zijn om nog niet te trouwen of niet.


Man, ik ben op mijn 35ste getrouwd; mijn ouders waren dolblij dat ik eindelijk onder de pannen was. En weet je, ik had toen nog steeds geen spaargeld (als je naar het buitenland verhuist en spullen meeneemt, jaag je er zo 5-6k doorheen.) en die baan die ik toen had bestond ook niet lang daarna meer - bedrijf sloot de gehele afdeling. Dus tja, je kunt het allemaal wel willen, maar garanties krijg je toch niet in het leven.

Overigens de enige 'goede' reden om niet te trouwen - buiten dat je het gewoon nog niet zeker weet - is als je zelfstandig wonen niet kunt betalen (en dan heb ik het over een minimaal flatje van 20 vierkante meter 3hoog-achter).


Trouwen uit liefde? Doe niet zo raar ;) Je trouwt toch als je een hoop geld hebt, een vaste baan met veel zekerheid, je een groot huis plus luxe auto kan kopen tegenwoordig. Doe niet zo romantisch :D


Golddigger! :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 05 apr 2016 21:44

StillAwake schreef:[Stelletjes die op deze manier samen volwassen zijn geworden komen er heel vaak later achter dat ze het achteraf toch anders hadden willen doen...
Opvallend ook dat stelletjes die op hun twintigste een relatie verbreken die dan misschien wel vier jaar heeft geduurt zich daarna stuk voor stuk tot totaal andere personen ontwikkelen dan dat ze tijdens die relatie waren.
20 jaar is erg jong, ik ken weinig mensen die op die leeftijd echt al volwassen waren, en ik ken NIEMAND die zo vroeg getrouwd is en achteraf niet zegt dat het erg vroeg was...


Joehoe!!
daar ben ik dan!

ken je er toch eindelijk één, al is het virtueel. :D

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 05 apr 2016 21:46

Sabra schreef:[De meeste mensen van 25 zijn net klaar met hun opleiding en moeten nog ontdekken wat ze willen in hun leven. Daarnaast is het goed en aanbevelenswaardig om eerst samen van het leven te genieten.


zulk soort hoog opgeleide mensen zijn echt in de minderheid hoor.
Verreweg de meeste mensen zijn al zeker 5 jaar aan het werk op hun 25e.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Verloofd

Berichtdoor ajl » 05 apr 2016 21:54

Eh, echt niet. Ik ken bijna niemand die op zijn 20e aan het werk was. Als men nominaal de studie doorliep, was je 22/23, maar dat waren echt de uitzonderingen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Verloofd

Berichtdoor ajl » 05 apr 2016 21:56

Verder eens met Sabra en Still Awake.
Hiermee zeg ik niet dat je nooit en te nimmer jong mag trouwen, maar in de post van ts lees ik wel mitsen en maaren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Verloofd

Berichtdoor meribel » 06 apr 2016 06:57

ajl schreef:Eh, echt niet. Ik ken bijna niemand die op zijn 20e aan het werk was. Als men nominaal de studie doorliep, was je 22/23, maar dat waren echt de uitzonderingen.



Je hebt een archtitect die ging werken op zijn 25 e
En 500 vaklui die zijn mooie toren bouwen en al werkte op hun 16 e

Je hebt het over studie
Je weet wel dat 4 jaar vmbo gewoon gemiddeld is toch
Op je 16 e begin je aan je mbo en daarna aan het werk

Ik ken 1 iemand die gestudeerd heeft uni
Verder alle mensen in mijn omgeving werkte al heel lang op hun 25
Man en ik waten na havo en hbo met blijven zitten ook op 20 echt wel klaar hoor
En dat is dan nog hoger opgeleid

Maar 25 en net klaar met je studie, kom op , dt is niet voorbehouden aan de loodgieter , verpleegkundige of bakker hoor

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Verloofd

Berichtdoor Em. » 06 apr 2016 08:43

Tja.....ieder zijn eigen keuze toch?

Ik kreeg een relatie op mijn 18e (ik begon net met mijn studie), Ik was 22 toen ik trouwde, heb daarna mijn co-schappen gedaan en was 25 toen ik afstudeerde (en dus toen 3 jaar getrouwd). Een maand of 10 erna kregen we onze oudste. We hebben wel bewust gewacht met het krijgen van kinderen tot ik mijn diploma had, omdat het gewoon niet te doen is om de stages te combineren met een gezin. (50 uur/week werken enzo).
Had wel het voordeel dat mijn man 4 jaar ouder is en ging werken toen ik ging studeren. Hij had gewoon een vast inkomen. (hij was 22 toen hij klaar was met een HBO opleiding)
Sinds mijn 25e werk ik dus, eerst fulltime, daarna parttime, ging prima.
OVerigens ken ik zat mensen in mijn omgeving die al voor hun 20e aan het werk zijn idd, VMBO/MBO. Heb een broer die timmerman is en een zusje dat MBO verpleegkunde heeft gedaan, beiden waren 20 toen ze klaar waren. Overigens zijn ze beiden toch weer met een opleiding bezig.

In mijn familie ben ik een van de weinigen die een universitaire studie heeft gedaan, ik was dan ook verreweg het langste bezig..
Nu 9 jaar getrouwd, en ik zou hetzelfde weer gedaan hebben. Onze relatie was er klaar voor, het is een bewuste keuze geweest.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verloofd

Berichtdoor StillAwake » 06 apr 2016 10:09

ajl schreef:Eh, echt niet. Ik ken bijna niemand die op zijn 20e aan het werk was. Als men nominaal de studie doorliep, was je 22/23, maar dat waren echt de uitzonderingen.

Zelfs als je mijn studie nominal doorliep was je indertijd 25 bij je afstuderen.
Ik was een van de weinigen van mijn jaar die binnen 7 jaar klaar was met de universiteit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten