Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 17 feb 2016 09:43

Logopedie: er zijn natuurlijk richtlijnen. Maar het ene kind zal sneller zijn met woorden en woordenschat. Hier zien wij vooral bij S. dat hij soms een periode heeft waarin hij veel woorden leert en zinnen maakt. Al gaat het eigenlijk te langzaam zegt de logopediste. Maar wij oefenen elke dag en proberen ook naast het standaard oefenen op een speelse manier hem woorden aan te bieden en te corrigeren op een leuke manier.
Afgelopen week is er iemand van Auris bij S. in de klas geweest voor een observatie. Over een paar weken hebben een gesprek/terugkoppeling van deze observatie. Wij hopen dat ze ons advies kunnen geven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 17 feb 2016 09:45

Saskia schreef:Hier kennen ze geen logopedie op school, maar voornamelijk logopedisten met een eigen praktijk. Maar er zit hier in de buurt wel een DAC voor gehandicapten en daar werkt een logopedist, anders ga ik daar eens informeren, kijken wat die zegt. Nu is het toch een beetje m'n eigen idee dat het nodig zou zijn, maar misschien kijkt zij er anders tegenaan. Wel goed om te horen dat je dus wel op jonge leeftijd zou kunnen beginnen.

En idd ajl, als iets echt moet, dan weigert ze, dus het zou zomaar een hele kluif kunnen worden... ;-)


Hier hebben ze ook geen logopedie op school. Wij gaan naar een praktijk.
Maar je kan altijd informatie vragen.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jess » 17 feb 2016 15:55

kinderen en huiswerk, wat een kluif!

Middelbare school vind ik ze zelf verantwoordelijk voor hun daden, zeker als ze in de bovenbouw zitten
toch word ik geregeld gebeld door school maar als de puber het niet doet? Ja laptop/internet is echt nodig voor het huiswerk te maken. Dan kunnen ze het via Outlook van school doen. De cijfers zijn dramatisch, denk dat puber voor de 2e keer blijft zitten terwijl het nivo niet te hoog is. ](*,)

Als leerling lagere school huiswerk kwijt is, echt het is onvindbaar. De leraar vind dat kind het probleem zelf op moet lossen. Gevraagd aan klasgenoten of ze willen kopiëren, maar die vergeten dat. Nu dus een onvoldoende. Het hele kopieerboekje is kwijt en de leraar wil geen nieuwe geven want dat is te veel werk terwijl volgens oudere kind het nog steeds hetzelfde boekje is als 4 jaar geleden.

Hoeverre ben/blijf je verantwoordelijk voor het wel of niet maken van het huiswerk van je kind?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2016 16:09

Jess schreef:Hoeverre ben/blijf je verantwoordelijk voor het wel of niet maken van het huiswerk van je kind?

Lagere schoolleeftijd=medeverantwoordelijk, deels, langzaam af te bouwen tot begeleiden op vraag.
Middelbare school= zelf verantwoordelijk, op vraag van het kind evt helpen en begeleiden, dit ook langzaam afbouwen.

Bij de meeste kinderen gaat vroeger of later wel het lampje van het inzicht branden. Maar soms blijft het lang duister. Te lang en dan is er helaas veel tijd verloren.
Het tempo is hoog, zeker op HAVO/VWO niveau.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 29 feb 2016 08:12

Dames, hoe gaat het bij jullie?
Vandaag is bij ons (gelukkig) de vakantie afgelopen. Fijn iedereen weer in het gewone ritme. Heerlijk!

Is er al een datum voor de meeting?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 feb 2016 09:47

Hier begint de vakantie nu. Heeeeerlijk als we dit weer houde !!

Nu hopen dat T weer beter gaat worden. We schieten zo geen ene drol op met em. Hij is ziek ofnwordt ziek.

Straks maar eens weer naar de huisarts bellen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 29 feb 2016 10:45

Wat rustig hier :)
De meeting, ik ging het steeds niet redden, elke keer denk ik: o ja, de meeting, een datum plannen! Maar ik acht de kans erg klein dat ik zelf kan komen. Gelukkig blijf ik wel de woensdagen vrij als ik weer werk, maar dat is echt de speelmiddag van de kinderen, andere dagen kan het niet omdat ze dan te laat uit school zijn voor speeldates, en op vrijdag zal mijn man thuis zijn, maar die dan vaak ook thuis aan het werk, dus spelen zit er dan ook niet echt in. Dus die woensdag wil ik eigenlijk graag vrij houden.
Maar hierbij een lijstje met woensdagen, dan kunnen we in ieder geval plannen, en dan zie ik wel of ik alsnog aanschuif :)

Wil je doorgeven of je wilt komen en welke datum je WEL kunt.

Woensdag 9 maart
Woensdag 16 maart
Woensdag 23 maart
Woensdag 30 maart
Woensdag 6 april
woensdag 13 april
woensdag 20 april
Woensdag 27 april

Dan inventariseer ik wel, en laat weten welke datum het wordt. Wel handig om het voor maandag 7 maart door te geven!


Hier gaat alles goed. Oudste 2 zijn weer naar school, en dat vind ik helemaal niet erg. Hele week zat vol, met neefjes die logeerden of kwamen spelen, of afspraakjes met vriendinnetjes en vriendjes. Mijn man was ook de hele week weg, inclusief bijna alle avonden, en dat vind ik toch best pittig. Dat komt vooral door Jorrik, die is zo'n handenbinder, hij kan slecht zelf spelen, huilt nog steeds best veel, slaapt niet door. En dan nog al die andere kinderen om me heen, ik was blij dat het maandag was :D
De rapporten hebben ze ook meegekregen, met allebei gaat het prima, alleen over Jurian maak ik me nog steeds wel eens zorgen, zijn cito scores waren erg hoog, maar concentratie een Matig. Ik weet nu niet meer wat waar van is. Is hij gewoon enorm onrustig, zit dat gewoon in hem? Of krijgt hij te weinig uitdaging, waardoor hij zich verveelt? Hij kan het zelf niet echt aangeven. Binnenkort gesprek met de juf, ben wel benieuwd wat zij zegt.
Met Fresderiek gaat het verder goed. Zij had nog geen cito scores, wat ik wel best vind, bij een kleuter zegt het me toch niet zoveel ;) ze voelt zich gewoon prima op school en was dolblij dat ze vanmorgen weer mocht.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 29 feb 2016 10:47

Weer ziet er niet zo zonnig uit. Vandaag nog wel, daarna wisselvallig, soms wat zon maar ook een hoop maartse buien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 29 feb 2016 16:50

Missf, ik ken jouw zoon en de situatie niet natuurlijk, maar als de scores erg hoog zijn (I of I+) zou ik vragen om een didactisch onderzoek, d.m.v. doortoetsen. Een kind dat hele hoge scores haalt, werkt zelden op het eigen niveau. Het frustratieniveau (dus waar een kind echt iets leert) ligt rond een lage II of een III. Haalt een kind veel hogere scores, dan leert het dus vrij weinig bij. Dat kan onrust geven bij een kind, want het verveelt zich stierlijk.
Een kind met een matige concentratie en hoge scores, moet sowieso nader bekeken worden door de leerkracht. Wanneer je doortoetst, doe je dat tot een lage II of een III. Op dat niveau moeten de lessen dan gegeven worden. De stof die je dan zou "overslaan", kun je in een korte periode versneld aanbieden als juf.
Dit zijn de huidige richtlijnen voor scholen. Vroeger werden alleen kinderen die een lage III of lager scoorden extra geholpen, maar nu weten we dat we bij uitvallers aan de bovenkant ook actie moeten ondernemen.
Ik zou dit meenemen in mijn achterhoofd, bij je gesprek. Want ook al zou die onrust gewoon iets zijn wat bij je kind past (ADHD of zo), dan nog scoort hij heel hoog, en daar moet school iets mee doen. De kans is echter groot dat wanneer het werk wel op niveau is, de onrust afneemt.
Succes!!

PS: sorry voor de juffige post, maar ik begeleid kinderen (en ouders van kinderen) met een hoog IQ, vandaar.

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Em. » 29 feb 2016 18:08

Lastig MissF, wel goed om dat bespreekbaar te maken denk ik.

Hier ook een net 5 jarige wat school niet meer zo leuk vind, hij vindt het vooral saai. mn de laatste weken laat hij dat merken. Hij zit (nu 1 jaar) in groep 1, maar qua nivo rekenen/lezen eind groep 2/begin groep 3. De kans is groot dat hij na de zomer mogelijk naar groep 3 gaat. OP dit moment krijgt hij al veel extra stof aangeboden uit groep 2/begin groep 3.
Zijn er hier ervaringen met versnellen?
Ik vind het wel erg lastig, hij maakt enorme sprongen, leest en schrijft al aardig, maar kan ook vaak genieten van een peuterfilm kijken met zijn zusje. Vaak vind hij filmpjes voor oudere kinderen wat spannend, omdat hij zich enorm inleeft (grote fantasie, heel gevoelig).
@ Pien: heb jij een eigen praktijk oid???

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 29 feb 2016 19:13

Hier gaat het naar omstandigheden wel oke.

S. gaat vooruit met zijn spraak/taal. En ik merk echt dat hij een buiten kind is.
De vakantie was hier wel even lekker, een paar dagen S. hier gehad.

@meeting, ik ga het niet redden op woensdag.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 29 feb 2016 19:23

@Evelien
Hebben jullie gedeeld ouderschap? (of hoe noem je dat?)
Kan S 't allemaal een beetje verwerken?

@Versnellen
Lijkt mij ook lastig als je kind cognitief erg vlot is maar misschien sociaal / emotioneel nog echt in z'n "eigen" leeftijd zit.

Hier is 't momenteel nog steeds pittig.
Zo pittig, dat mijn spreekwoordelijke geduld af en toe aardig uitgeput raakt.
Vorige week werd ik derhalve (na ietwat luid te hebben gesproken, omdat baby en peuter al een hele ochtend simultaan gilden) door peuter gecorrigeerd.Ze legde vermanend een handje op mijn mond met de bezwering "ssssttt mama, binnenstem...."
En ik maar denken dat het niet aansloeg bij haar, maar ze snapt 't dus prima :mrgreen: :-oo
En sinds een dag of wat weer allebei de kindjes ziek dus ergens moet ik nog even veel geduld en energie vandaan zien te graaien.
Momenteel zit/lig ik fijn met ze op bed. DL kijkt een filmpje, ZL doet babydingen en ikzelf zoek even een paar minuutjes laptop afleiding haha.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor juffiejuf » 29 feb 2016 19:53

@ pien; Zou jij ze al doortoetsen als ze voor meeste/alle vakken 1 of 1+ hebben? Of alleen in combinatie met bijv. lage concentratie? Dan zou ik een kwart van de klas moeten doorsturen voor doortoetsen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 29 feb 2016 20:01

He bah, alweer ziek :( niet leuk. Ze blijven kwakkelen of heb je wel een goede tijd gehad? Sterkte met overleven(?).

@ppm, bij jullie houd het ook niet op!? T. kreeg toch buisjes? Beterschap.

@Duschka, ja we gaan voor co ouderschap. Op dit moment zit ik op een camping in een chalet niet heel groot. Per 21 maart heb ik een eigen onderkomen en dan kan ik het ook helemaal eigen maken. En dan komt S. om het weekend en 1 a 2 middagen in de week bij mij, aangezien ik best ver weg woon om hem naar school te brengen.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 29 feb 2016 21:38

Juffiejuf, het frustratieniveau ligt bij een lage II, of een III. In theorie zou je dus de kinderen die een I+ scoren sowieso kunnen doortoetsen, en de kinderen met een hoge I ook. Alleen, dat is natuurlijk inderdaad niet haalbaar. Bovendien kunnen de meeste scholen geen onderwijs op maat geven voor ieder kind afzonderlijk, dus is het ook niet zinvol. Je doet het alleen als je er als school ook iets mee kunt. Momenteel adviseren we het dus vooral op scholen die dat wel bieden, zoals Montessori bijvoorbeeld.
En niet ieder kind ondervindt natuurlijk ook hinder van te makkelijke stof. Alleen zie je soms wel dat ze vervolgens op het VO in de problemen komen, omdat ze niet weten wat leren is.
Een kind dat zich slecht concentreert en wel I en I+ scoort op alle citotoetsen, zou ik wel willen doortoetsen. Dat geeft weer meer houvast.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten