Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lekkerbek » 29 feb 2016 22:19

Wat versnellen betreft, m'n nichtje heeft groep 2 overgeslagen, ze kwam op een andere school op dag 1 na de vakantie in groep 2, ze kwam binnen en vroeg of ze leuke boekjes hadden. De juf liet boekjes zoen, slaat R ze open, zegt ze: nee met letters bedoel ik. Boekjes uit groep 3 gehaald, las ze zo uit, boekje uit groep 4 ook. De andere dag zat ze in groep 3. Goed mee kunnen komen, in groep 8 kreeg ze alleen moeite met rekenen. Maar ze kreeg pas in groep 8 vriendinnen.....sociaal/emotioneel ging t niet goed.....ze had ook niet zo'n stabiele thuissituatie, haar moeder is regelmatig opgenomen in een psychiatrische instelling. R zit nu in Havo 4, t gaat gelukkig nu goed.
Haar zusje mocht ook groep 2 overslaan, maar haar ouders hebben t geweigerd......er werd toen Spaanse les aangeboden, dit vond ze erg leuk, had er in ieder geval een uitdaging bij! Ze is nu 11, funcfioneert prima in de klas, heeft veel vriendinnen.
Nog een leuk verhaal: toen ze net hoorde dat ze Spaanse les zou krijgen was ze helemaal over d'r toeren: ik wil geen Spaans leren.......! Haar moeder zei: als je niet wil dan hoeft het niet, maar waarom wil je het niet dan? Zegt ze: dan kan ik jullie nooit meer verstaan! :lol:

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 01 mar 2016 10:01

Het hangt inderdaad heel erg van het kind af of versnellen een goede keuze is. Je kunt dit niet zomaar even in een dag beslissen. Feit dat deze school dat wel deed, zegt wel een beetje iets over het beleid en de kennis. Een kind dat in de kleutergroep al leest, is niet per definitie beter af in groep 3 of 4, daar hangt veel meer mee samen. Mijn oudste las al voor dat ze naar school ging, maar had op andere vlakken echt nog genoeg te leren in de kleutergroep. Maar een meisje waar ik begeleiding aan heb gegeven is met 9 jaar al naar het gymnasium gegaan, en doet het daar prima. Heeft ook gewoon heel goed aansluiting bij klasgenootjes, zit inmiddels in de tweede klas, en zit beter in haar vel dan ze ooit gedaan heeft.

Elke situatie is anders, en moet dus ook zo bekeken worden. Daarom is het ook onmogelijk om op een forum als dit gerichte adviezen te geven. Maar scholen moeten hier wel een beleid voor hebben, of binnen nu en een paar jaar maken. Veel scholen doen zeker hun best, en bieden inderdaad bijvoorbeeld Spaans aan, of Rekentijgers, of Topklassers. Maar vaak ontbreekt de juiste kennis, of een goed beleid. En dat is toch wel jammer, zeker nu er steeds meer bekend is over hoogbegaafdheid.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 mar 2016 10:52

manoël kan ook lezen en rekenen. Hij verbaasde me laatst in de winkel toen hij, na even nadenken, zei dat 1,19+1,19 2,38 is. Ik vroeg hem hoe hij dat deed. Hij zei nou dat is simpel: 1+1 = 2 en 19+19 = 20+20-2= 38 ..

Dat er meer in zit is juf en ons wel duidelijk, maar Manoël geeft zelf duidelijk aan dat hij op dit moment er niets mee wil doen, hij wil lekker spelen en niet extra moeilijke dingen gaan doen. Nou prima, geef hem eens ongelijk, hij kan nu nog heerlijk 4 maanden lekker spelen en doen en voor echt schoolwerk heeft hij nog tijd zat :wink: In groep 3 zien we dan wel weer hoe het verder gaat.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 01 mar 2016 13:42

Wat ik mij weleens afvraag, is de standaard niet omhoog aangepast zou moeten worden.
Dat is op zich natuurlijk een heel andere discussie :wink: maar het valt mij op dat volgens van alle kindjes in mijn omgeving zo'n 65% echt wel "bovengemiddeld" presteert.
Dat doet bij mij de vraag rijzen of kindjes niet gewoon vlotter ontwikkelen omdat ouders vandaag de dag wellicht iets anders met hun kindjes omgaan, dan pak en beet tig jaar terug en dat dit invloed heeft op het prestatieniveau van de kindjes.

Maar goed, da's zomaar een gedachtespinsel van mij :oops:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 01 mar 2016 15:47

Dat is ook waar. Een collega van mij, al meer dan dertig jaar kleuterjuf, vertelde dat toen zij net begon, er ongeveer 5 kinderen in haar klas zaten die de kleuren allemaal kenden toen ze net op school kwamen. Nu zijn er hooguit vijf die ze niet kennen. KDV en peuterspeelzaal zijn allemaal al bezig met schoolse zaken. Op zich vind ik dat niet zo'n goede ontwikkeling. Juist in vrij spelen leren (gemiddelde) jonge kinderen het meeste.

Ik ben niet voor de standaard naar boven bijstellen, maar wel voor een veel bredere kijk op ontwikkeling. Die is namelijk zo veel groter en ruimer dan die zeer beperkte CITO. Een hoog IQ of hoge cito scores zeggen niets over latere ontwikkeling of "succes". Helaas hechten veel ouders er toch wel grote waarde aan, ook al zeggen ze van niet. En de overheid denkt zelfs de kwaliteit van het onderwijs hieraan te kunnen aflezen, met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2016 15:55

Volgens mij botsen die twee niet. Dat leren gebeurt op jonge leeftijd juist spelenderwijs, op een manier die kinderen leuk vinden. Het is niet zo dat ze tegen hun zin in de kleuren moeten leren of zo. Wat wel een gevaar kan zijn is dat de kinderen nu makkelijker teveel achter "educatieve speeltjes" worden gezet in plaats van met andere kinderen te spelen. Naast educatief moeten kinderen zich ook sociaal ontwikkelen. Zou speelt KDV / opvang daar wel vaak weer een grote rol in maar wat als een kind daar niet naartoe gaat?

Duschka, als 65% "bovengemiddeld" presteert is de term "bovengemiddeld" misschien niet helemaal juist meer omdat het gemiddelde omhoog gaat en niet wordt bijgesteld. Aan de andere kan het ook zijn dat je in jouw omgeving wat meer bovengemiddelde kinderen hebt omdat je veel omgaat met mensen met een hoger opleidingsniveau en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 01 mar 2016 16:07

Het gaat mij er meer om dat veel mensen tegenwoordig denken dat de dingen die de cito toetst, ook het belangrijkste zijn. Terwijl het maar een heel klein onderdeel van het geheel is, en heel veel dingen ook helemaal niet toetst. Bovendien vallen hele slimme kinderen soms ook uit op die cito, omdat zij al veel verder zijn in hun ontwikkeling, en dus de vraagstelling niet begrijpen, of anders interpreteren. Tel daar nog eens bij op dat sommige scholen echt heel gericht oefenen voor de cito, en het zegt allemaal niet zo veel meer...........Ik ben zeker niet tegen cito , en ook niet tegen educatie op jonge leeftijd, maar ik ben wel tegen het keurslijf dat van boven af wordt opgelegd. Al die eisen die al zo jong worden gesteld, al die metingen, observaties, rapporten en verslagen.........

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 16:12

Duschka schreef:Wat ik mij weleens afvraag, is de standaard niet omhoog aangepast zou moeten worden.
Dat is op zich natuurlijk een heel andere discussie :wink: maar het valt mij op dat volgens van alle kindjes in mijn omgeving zo'n 65% echt wel "bovengemiddeld" presteert.
Dat doet bij mij de vraag rijzen of kindjes niet gewoon vlotter ontwikkelen omdat ouders vandaag de dag wellicht iets anders met hun kindjes omgaan, dan pak en beet tig jaar terug en dat dit invloed heeft op het prestatieniveau van de kindjes.

Maar goed, da's zomaar een gedachtespinsel van mij :oops:

Ik denk dat programma's als Sesamstraat, Tik Tak, Dora e.d. er ook aan hebben bijgedragen.
Jonge kindjes leren zo spelenderwijs te tellen, de letters te herkennen, de kleuren enz.
Als je oude kinderboeken leest, kun je zien dat men vroeger anders praatte tegen een kind, het ook anders behandelden.
Bij de dokter of de juf werd er over het kind gesproken, nu wordt er met het kind gepraat.
Ik heb de indruk dat elk kind in een gezin hetzelfde benaderd werd en je ziet nu dat ouders hun kinderen elk individueel opvoeden.
M.a.w. het ene kind heeft een strengere aanpak nodig dan het andere.
Tot een paar generaties terug wisten ze niet zo goed raad met hoogbegaafde kinderen, ze werden wijsneus genoemd en hun ontwikkeling vaak toch de kop ingedrukt.

Zelfs de middelbare school sluit aan door meertalig onderwijs en bijzondere vakken aan te bieden en een versneld leerprogramma eventueel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jannoek » 01 mar 2016 16:40

wat je schrijft Em. klinkt heel herkenbaar.. F is in mei 4 geworden en vanaf juni naar groep 1 gegaan. Hij wilde vanaf 2 of 3 alle letters weten en leest nu sinds een aantal maanden ook. Cito had hij zo goed gemaakt dat ze nu gaan doortoetsen ook. Benieuwd wat daar uit komt. Wij merken thuis heeeeel veel frustratie, op school merken ze dat niet. Hij heeft het wel naar z'n zin, dat scheelt, maar het is voor ons echt overduidelijk dat hij wat uitdaging mist.

Hij is ook echt een super gevoelig mannetje, bang voor alle nieuwe dingen en heel onzeker. Hij had van m'n ouders een horloge gekregen met sinterklaas, maar die wil hij niet om, omdat hij nog niet alle tijden weet... ;-)

Ik denk ook dat het niet alleen de tijd en omgeving is maar ook echt wel het kind zelf. Ik zie hier in elk geval echt verschil tussen beide kids ;-) qua interesse/kennis toen ze allebei net 2 waren (Dat is de jongste nu).

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mar 2016 18:46

Zal vanavond even reageren

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Em. » 01 mar 2016 18:57

Ingewikkeld is dat he....J heeft inmiddels laatste maanden ook op soc emotioneel gebied grote sprongen gemaakt, eerder zagen ze het op school om die reden nog niet zitten om hem door te laten stromen en hadden wij daar ook grote twijfels bij. Nog steeds vind ik het lastig, het gaat mij erom dat hij gewoon goed in zijn vel zit, ongeacht in welke klas hij komt.
Nu wordt hij binnenkort ook doorgetoetst. We hebben gesprek met juffen en IBer en waarschijnlijk gaat hij komende maanden deels dingen van groep 2 mee doen (het scheelt dat hij de groep wel goed kent, heeft er vorig jaar bij in de klas gezeten combi groep 0/1), en kijken hoe hij daar op reageert en hoe hij dat doet. Op dit moment doet hij in zijn eigen klas veel groep 2/3 dingen, waar hij enorm van geniet overigens. Wel kan hij idd soms erg onzeker zijn en vooral gefrustreerd als hem iets niet in één keer lukt....
Klokkijken is idd ook interessant, J wil ook erg graag weten hoe dat precies zit...

Hier ook groot verschil tussen oudste en jongste. Jongste is erg bijdehand en weet alle kleuren enzo, maar is gewoon heel ander kind als J op die leeftijd was. Zij is vooral ondeugend en een enorme boef. Hij was al heel vroeg wijs, stelde vragen, praatte in complete zinnen met 1,5, wat zij nu eigenlijk pas goed begint te doen (bijna 2,5 jaar). Een heerlijke eigenwijze echt 2 jarige....

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 01 mar 2016 19:39

Chaya schreef:Jonge kindjes leren zo spelenderwijs te tellen, de letters te herkennen, de kleuren enz.
Als je oude kinderboeken leest, kun je zien dat men vroeger anders praatte tegen een kind, het ook anders behandelden.
Bij de dokter of de juf werd er over het kind gesproken, nu wordt er met het kind gepraat.
Ik heb de indruk dat elk kind in een gezin hetzelfde benaderd werd en je ziet nu dat ouders hun kinderen elk individueel opvoeden.


Dat klopt natuurlijk maar dan vraag ik mij toch af of alle kinderen die nu als "voorlijk" betiteld worden, ook later (dus zeg maar als jong volwassene) nog steeds boven 't maaiveld uitsteken.
Bij mij (maar ik praat ook maar naar ik er verstand van heb :wink: ) komt het vaak meer over alsof kindjes al veel jonger (door omgevingsfactoren etc.) bepaalde vaardigheden verkrijgen, maar ik heb ook de indruk dat ze deze voorsprong niet altijd behouden, maar meer dat de ontwikkeling op bepaalde vlakken iets eerder zijn intrede doet.

@Marnix
Je hebt een goed punt, dat zou idd het geval kunnen zijn.
Maar mijn omgeving is nogal divers en ik denk dat de gemiddelde ouder van de "bovengemiddelde" kids echt niet boven een HBO niveau uitkomt.
Het zijn goeddeels wel ouders die heel bewust veel tijd in de ontwikkeling van hun kids steken.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 01 mar 2016 19:49

Goed presteren of ver voorlopen in de onderbouw van de basisschool zegt inderdaad vrij weinig. En hoog scoren op Cito of je vervelen op school is niet hetzelfde als hoogbegaafd zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 20:13

Duschka schreef:Dat klopt natuurlijk maar dan vraag ik mij toch af of alle kinderen die nu als "voorlijk" betiteld worden, ook later (dus zeg maar als jong volwassene) nog steeds boven 't maaiveld uitsteken.
Bij mij (maar ik praat ook maar naar ik er verstand van heb :wink: ) komt het vaak meer over alsof kindjes al veel jonger (door omgevingsfactoren etc.) bepaalde vaardigheden verkrijgen, maar ik heb ook de indruk dat ze deze voorsprong niet altijd behouden, maar meer dat de ontwikkeling op bepaalde vlakken iets eerder zijn intrede doet.

Wat mijn ervaring is dat kinderen die vooral nieuwsgierig zijn, dus echt altijd het naadje van de kous willen weten (eigenlijk vermoeiend zijn :mrgreen: ) als hoogbegaafden verder kunnen gaan.
Want gewoon slim, of makkelijk kunnen leren, is heel fijn op de basisschool, ook wel op de middelbare maar bij studeren komen OOK andere vaardigheden kijken. En soms zie je dan heel slimme, goed scorende leerlingen, toch stranden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jannoek » 01 mar 2016 20:18

Heel herkenbaar ook wat de jongste betreft Em. Grappig om te lezen :)

Ik hoop niet dat F. hoogbegaafd is, maar mijn man is het wel, dus we houden het wel goed in de gaten ;-).
Toen mijn man en ik op de basisschool zaten was er bij ons allebei sprake om een klas over te laten slaan. Beide ouders hebben daar niet voor gekozen, maar hebben daar achter af 'spijt' van. Studeren konden en kunnen wij beide niet en dat was op de universiteit wel eens lastig...

Ik zie nu met 2 kids wel heel duidelijk verschillen Duschka, hoe wel ik ze volgens mij op een zelfde manier benader. F wist toen hij net 2 was alle auto merken bijvoorbeeld. J. (nu net 2) weet net het verschil tussen een auto, bus en vrachtwagen. Dat maakt helemaal niet uit uiteraard, maar ik zie dus wel echt verschil. J is veel meer bezig met ondeugend zijn en de wereld ontdekken, terwijl F vanaf dat hij kon praten vragen stelde.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten